REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystanie bonów towarowych przez pracodawców w 2005 roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy od bonów towarowych trzeba odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych, kiedy i jak to się ma do terminu przekazania kuponów pracownikom? Jak należy rozliczać PIT?

prof. Witold Modzelewski, Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
– Wydane pracownikom bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi, nawet jeżeli zostały sfinansowane w całości ze środków ZFŚS, nie są rzeczowymi świadczeniami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (u.o.p.d.f.). W związku z tym nie są zwolnione z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu. Oznacza to, że ich otrzymanie przez pracownika jest opodatkowane na tych samych zasadach, co wynagrodzenie otrzymywane ze stosunku pracy (np. pensja). Momentem powstania przychodu ze stosunku pracy jest w tym przypadku moment przekazania kuponu pracownikowi (zasada kasowa).
Jeżeli kupony są przekazane z funduszu związków zawodowych, to również nie stosuje się zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że otrzymanie tego świadczenia podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wydaje się jednak, że związki zawodowe nie pełnią funkcji płatnika, a więc podatek z tego tytułu powinna rozliczyć samodzielnie osoba, która otrzymuje kupon. W związku z tym związek zawodowy ma obowiązek – w terminie do końca lutego roku następnego – sporządzić i przekazać informację PIT 8C.
Jak księgować podatek dochodowy od osób fizycznych (pracowników)?

Ireneusz Krawczyń, radca prawny w Kancelarii „Chałas i Wspólnicy”
– Począwszy od 1 stycznia 2004 r., w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w sposób wyraźny zaznaczono, iż świadczeniami rzeczowymi nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W rezultacie, przewidziane we wspomnianym przepisie zwolnienie z podatku wartości świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, nie może mieć już zastosowania do wydawanych pracownikom kuponów. Wartość otrzymanych przez pracownika kuponów będzie zatem stanowiła przychód tego pracownika podlegający opodatkowaniu, niezależnie od tego, czy będzie o­na przekraczać w roku podatkowym kwotę 380 zł, czy też nie. Jeżeli wydawane przez pracodawcę kupony finansowane są z jego środków lub ze środków ZFŚS, wówczas pracodawca, przy obliczaniu zaliczki na podatek należnej od pracownika, obowiązany jest doliczyć wartość kuponu do pozostałych składników wynagrodzenia tego pracownika. Wartość ta musi zostać uwzględniona w podstawie obliczenia zaliczki w tym miesiącu, w którym kupon został wydany pracownikowi lub postawiony do jego dyspozycji. W przypadku przychodów ze stosunku pracy zastosowanie ma bowiem zasada kasowa, zgodnie z którą momentem powstania przychodu podatkowego jest moment faktycznego otrzymania przez pracownika (postawienia do jego dyspozycji) danego świadczenia.

Bony a ZUS
Czy w przypadku wydawania kuponów finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) pracodawca jest zobligowany do odprowadzenia od wartości przekazanych kuponów składki na ZUS?
Ireneusz Krawczyń, radca prawny w Kancelarii „Chałas i Wspólnicy”
– To pytanie pozwala na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Od wartości kuponów finansowanych ze środków ZFŚS pracodawca nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. Co do zasady podstawą wymiaru wspomnianych składek jest przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (reguła taka wynika z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.). Zasadniczo więc każde świadczenie będące przychodem w rozumieniu przepisów podatkowych stanowi równocześnie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Od zasady tej istnieją jednak pewne wyjątki, które wynikają z przepisów rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161, poz. 1106 z późn. zm.). Przepis par. 2 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia wymienia rodzaje przychodów, które nie stanowią podstawy wymiaru wspomnianych składek. Jedną z kategorii takich przychodów są świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (stanowi o tym wyraźnie par. 2 ust. 1 pkt 19 omawianego rozporządzenia). Jeśli zatem wydawane przez pracodawcę kupony są finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach ZFŚS, wówczas wartość tych kuponów wyłączona jest z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, mimo że będzie o­na stanowiła przychód ze stosunku pracy. Konsekwencją powyższego będzie również brak obowiązku odprowadzenia przez pracodawcę składki na ubezpieczenie zdrowotne od wartości takich kuponów. Podstawę wymiaru tej składki stanowi bowiem podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, pomniejszona o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe sfinansowanych przez ubezpieczonego. Zasada ta wynika z art. 81 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. nr 210, poz. 2135).

Bony towarowe a VAT
Czy kupony, bony, talony podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
prof. Witold Modzelewski, Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
– Kupony są znakiem legitymacyjnym i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich wydanie nie stanowi bowiem dostawy towaru (znak legitymacyjny nie jest towarem). Kupony nie są także opodatkowane jako usługa. Rzeczywistymi stronami transakcji są bowiem sprzedawca towaru (usługodawca) oraz nabywca towaru (usługobiorca). Bony – same w sobie – nie są samoistnym towarem, tj. nie mają autonomicznego znaczenia gospodarczego (nie zaspokajają potrzeb, służą jedynie odebraniu świadczenia). Są o­ne zatem środkiem do nabycia rzeczywistego świadczenia (towaru lub usługi), analogicznie do żetonów i kart telefonicznych przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych. Opodatkowanie bonów oraz – jednocześnie – towarów (usług) otrzymanych w wyniku ich realizacji oznaczałoby podwójne opodatkowanie tej samej wartości: prawa do towaru (usługi) wyrażonego znakiem legitymacyjnym i – w drugiej kolejności – samego towaru (usługi).
Kontrowersyjna sprzedaż bonów towarowych z rabatem
Czy firma, która sprzedaje kupony, może udzielać upustów od wartości nominalnej kuponów w postaci darowizny lub przekazanych dodatkowych bonów? Czy może przekazać dodatkowe bony powyżej wartości zamówionej przez firmę?
prof. Witold Modzelewski, Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
– Emisja znaków legitymacyjnych i ich sprzedaż poniżej wartości nominalnej może być uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Zgodnie bowiem z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania (małym przedsiębiorcom) dostępu do rynku jest również: emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej, emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku. Czyn ten jest identyfikowany przede wszystkim wówczas, gdy podmiotami obciążonymi skutkami tych działań są mali przedsiębiorcy. Tak sporządzona oferta ma na celu obniżenie wartości nominalnej przekazywanych bonów. W efekcie może to spowodować uznanie tej sprzedaży za czyn nieuczciwej konkurencji. Powyżej wartości zamówionej przez firmę jest tak samo.

Ireneusz Krawczyń, radca prawny w Kancelarii „Chałas i Wspólnicy”
– Emitowanie i realizowanie kuponów oferowanych poniżej ich wartości nominalnej – a zatem z upustem – stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 15 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przepis ten ustanawia zakaz emitowania i realizowania znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej. W konkretnej sytuacji faktycznej oznacza to zakaz emitowania i oferowania kuponów o wartości nominalnej np. 100 zł sprzedawanych za cenę np. 80 zł.
Czy w przetargu dotyczącym zakupu bonów towarowych jednym z kryteriów może być wielkość przekazanej darowizny?
Ireneusz Krawczyń, radca prawny w Kancelarii „Chałas i Wspólnicy”
– Zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2004 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm.) przez zamówienia publiczne zależy rozumieć umowy odpłatne zawierane pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Do istotnych elementów zamówienia publicznego należy więc jego odpłatność. Ustanawianie jako kryterium wyboru oferty darowizny, a więc czynności nieodpłatnej (czego konsekwencją byłoby zawarcie umowy darowizny co do części przedmiotu zamówienia), jest sprzeczne z wymienionym wyżej przepisem. Jest tak także, jeśli darowizna jest tylko jednym z kryteriów oceny ofert, obok głównego kryterium, jakim musi być kryterium najniższej ceny.
Do kryteriów oceny ofert odnosi się art. 91 p.z.p. Według ust. 1 tego artykułu zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis, wpływ sposobu wykonania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonywania zamówienia oraz termin wykonania zamówienia. Bez wątpienia ustanowienie jako kryterium oceny ofert wielkości przekazanej darowizny nie odpowiada warunkowi, aby kryterium odnosiło się do przedmiotu zamówienia (jego cech czy sposobu realizacji), a więc jest sprzeczne również z cytowanym wyżej art. 91 ust. 2 p.z.p.
Not. AS


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki i świadczenia]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

REKLAMA

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA