REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o rozłożenie podatku na raty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatki musi płacić każdy, i to w terminie. Zdarza się jednak, że podatnik nie może wywiązać się z tego obowiązku. Nie powinien wówczas czekać bezczynnie na sankcje ze strony organu podatkowego, tylko zwrócić się z prośbą o rozłożenie płatności na raty.
Możliwość rozłożenia na raty kwot należnych fiskusowi to jedna z form tzw. ulg uznaniowych, z jakich podatnik może korzystać z woli ustawodawcy. Żeby jednak tak się stało, podatnik musi wystąpić z wnioskiem.
Sprawdź, kiedy możesz prosić o pomoc
Kiedy trzeba zapłacić podatek, określają przepisy prawa podatkowego podając konkretne terminy. Tylko wtedy, gdy obowiązek podatkowy powstaje na mocy decyzji organu podatkowego, termin płatności podatku wynosi co do zasady 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Z wnioskiem o rozłożenie zapłaty podatku na raty podatnicy zwracają się wtedy, gdy mają kłopoty finansowe. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą do uwzględnienia wniosku są tyko sytuacje uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
Niestety pojęcia te nie zostały w ustawie zdefiniowane. Każdy podatnik – z jego punktu widzenia – będzie uważał swój interes za najważniejszy. Niestety nie zawsze uda się o tym przekonać organ podatkowy. W tym przypadku istotnych wskazówek należy szukać w orzecznictwie sądowym.
Ustal, co podlega rozłożeniu na raty
Rozłożeniu na raty podlega zapłata podatku oraz zaległość podatkowa. Oznacza to, że na wniosek podatnika organ podatkowy podzieli kwotę należności na części, wyznaczając kolejne terminy ich płatności. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli wnioskiem objęte jest rozłożenie na raty podatku, wniosek musi być złożony przed upływem terminu jego płatności. W przeciwnym razie podatek po terminie zapłaty stanie się zaległością podatkową. A wówczas wniosek o rozłożenie na raty musi dotyczyć zaległości wraz z odsetkami od tej zaległości. Warto zatem przed przystąpieniem do sporządzania wniosku sprawdzić, czy mamy jeszcze czas do zapłacenia podatku, czy już jesteśmy spóźnieni i musimy wnioskować o rozłożenie na raty zaległości podatkowej.
Sprawdź, jakiej odpowiedzi udzielił urząd
Tak jak w przypadku każdego wniosku, również w przypadku rozłożenia na raty odpowiedź organu podatkowego może być pozytywna albo negatywna. Pamiętajmy, że ulgi w spłacie podatku są ulgami uznaniowymi. Oznacza to, że organ może, ale wcale nie musi ulgi przyznać. W swych ocenach ma swobodę, ale nie może kierować się dowolnością.
Jeżeli podatnik w oczach organu podatkowego nie zasługuje na możliwość zapłaty podatku w ratach, dostanie decyzję negatywną. I jak każdą inną decyzję, może ją oprotestować w trybie odwołania do II instancji, a następnie – ewentualnie – może skierować sprawę do sądu administracyjnego.
Ważne jest jednak także zachowanie podatnika w przypadku decyzji pozytywnej. W końcu ulga polegająca na rozłożeniu należności na raty nie oznacza zdjęcia z podatnika obowiązków podatkowych. Podatek czy zaległość muszą być zapłacone. Obowiązek ten zostaje jedynie przesunięty w czasie. W przypadku wydania decyzji pozytywnej dla podatnika nowym terminem płatności należności będzie dzień, w którym, zgodnie z tą decyzją, powinna nastąpić zapłata poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę. Oznacza to, że organ podatkowy wskazuje w decyzji nowe terminy płatności należności i trzeba ich pilnować.
W przeciwnym razie podatnika spotkają określone sankcje. Okazuje się, że jeżeli podatnik w terminie określonym w decyzji nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, terminem płatności podatku lub zaległości podatkowej objętej ratą staje się odpowiednio termin pierwotny. Jest to bardzo poważna sankcja, bo zapominalski podatnik wraca do punktu wyjścia i traci przywilej przyznany mu decyzją. Tym samym organ naliczy odsetki.
Przygotuj wniosek na piśmie
Wniosek musi dotyczyć indywidualnej sprawy podatnika. Oznacza to, że nie można go złożyć w imieniu innej osoby. Najpopularniejszą formą wniosku jest forma pisemna. Ale przepisy dopuszczają również inne formy wniesienia podania (jest nim także wniosek), czyli telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokółu.
Wniosek powinien zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu (miejsca zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.
W przypadku wniosku o rozłożenie na raty oprócz wskazania danych wnoszącego podanie i jego adresu (warto też dodać NIP), adresu organu podatkowego, do którego jest o­n kierowany, trzeba określić, czego wniosek dotyczy – czyli że dotyczy rozłożenia na raty. Ponadto podatnik musi uzasadnić swoją prośbę, czyli podać te przyczyny, jakie spowodowały niemożność zapłacenia podatku w terminie. Pomocne w uzasadnieniu wniosku będzie zgromadzenie dokumentów potwierdzających złą kondycję podatnika, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia o dochodach itp. W przypadku rozłożenia na raty we wniosku powinno znaleźć się określenie, na ile rat podatnik chciałby rozłożyć płatność, terminy spłaty oraz wysokość rat. Przygotowany wniosek należy złożyć lub przesłać listem poleconym do urzędu skarbowego.
Warto też pamiętać, że od wniosku podatnik będzie musiał uiścić opłatę skarbową w wysokości 5 zł. W przypadku przyznania ulgi niezbędne będzie również opłacenie opłaty prolongacyjnej.
Wzory wniosków do wypełnienia w internecie
www.gazetaprawna.pl/fik
Aleksandra Tarka
TO CI SIĘ PRZYDA
Kiedy ulga będzie pozorna
Raty zapłaty zaległości podatkowej powinny być dostosowane do możliwości finansowych wnioskodawców. W przeciwnym razie zastosowana ulga będzie ulgą pozorną, a nie rzeczywistą, gdyż ustalone raty od samego początku będą niemożliwe do zapłacenia przez wnioskodawców – wyrok NSA z 12 kwietnia 2001 r.; sygn. akt III SA 202/00; niepublikowany.
Kiedy podatnik ma ważny interes
Przesłanka „ważnego interesu podatnika”, od wystąpienia której uzależniona jest możliwość rozłożenia zaległości podatkowej na raty, wymaga ustalenia sytuacji majątkowej podatnika, skutków ekonomicznych, jakie wystąpią w wyniku realizacji zobowiązania dla niego i jego rodziny. Jednak organ podatkowy musi mieć na uwadze i to, że między innymi względy społeczne wymagają również, żeby zobowiązania podatkowe były realizowane, a podatnik pochopnie nie był z nich zwalniany – wyrok NSA z 21 marca 2001 r.; I SA/Ka 577/00; niepublikowany.
Kiedy organ zgodzi się z podatnikiem
Wyznacznikiem wyboru rozstrzygnięcia wniosku podatnika o rozłożeniu na raty zapłaty podatku czy zaległości podatkowej jest „ważny interes podatnika”. Dyrektywa „ważny interes podatnika” jest pojęciem nieostrym, dlatego treść tej dyrektywy musi być ustalona i określona w każdej konkretnej sprawie. Dla organu podatkowego oznacza to, że w każdej rozpatrywanej sprawie musi ustalić, określić i ocenić, na czym polega ważny interes podatnika. Oceny musi dokonać na podstawie kryteriów, które są zgodne z aprobowaną powszechnie hierarchią wartości. Skoro ocena „ważnego interesu podatnika” ma być dokonana na podstawie obiektywnych kryteriów, to subiektywne przeświadczenie podatnika o istnieniu ważnego interesu nie może o tym decydować – wyrok NSA z 7 marca 2001 r.; SA/Sz 2125/99; niepublikowany.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca miliony Polaków mogą odczuć znaczące podwyżki cen ciepła

Polski sektor ciepłowniczy alarmuje: bez pilnych decyzji Ministerstwa Klimatu o kierunkach transformacji i głębokiej reformie systemu taryfowego, od 1 lipca miliony Polaków mogą odczuć znaczące podwyżki cen ciepła. Branża wskazuje, że obecny model opłat za ciepło jest przestarzały i hamuje inwestycje niezbędne do spełnienia unijnych wymogów na lata 2030–2050. Jak ostrzega Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, pełna modernizacja systemu wymaga nawet 300 miliardów złotych, ale przedsiębiorstwa nie są w stanie ich wygenerować bez dostępu do taniego kapitału i stabilnych przepisów. Dodatkowym zagrożeniem jest brak krajowej strategii, który przerzuca całe ryzyko inwestycyjne na zarządy firm. W wielu miastach ciepło może podrożeć o kilkadziesiąt procent.

Unijny portfel tożsamości cyfrowej: Co wydarzy się już 1 lipca?

Już 1 lipca 2025 r. Komisja Europejska uruchomi wersję pilotażową unijnego portfela tożsamości cyfrowej (EU Digital Identity Wallet, eID) – rozwiązania, które w przyszłości może zrewolucjonizować sposób, w jaki obywatele państw członkowskich UE potwierdzają swoją tożsamość, w tym wiek. Co ważne, Polska nie znalazła się w gronie krajów testujących nową aplikację, a informacje o jej rzekomym obowiązkowym wdrożeniu w całej Unii od lipca są po prostu nieprawdziwe.

Resort pracy: zmiany w wypłatach wynagrodzeń i ekwiwalentów [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]

Przedstawiono kolejny już projekt zmian w zakresie prawa pracy. Trzeba przyznać, że Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej proponuje i wdraża sporo zmian w tym obszarze prawa. Tym razem chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt został przekazany do konsultacji publicznych, trwa opiniowanie.

Jednorazowy dodatek 2 000 zł w 2025 r. Kto dostanie, kiedy wypłata i jak złożyć wniosek?

Od lipca 2025 r. każdy pracownik OPS, PCPR, DPS czy ROPS zatrudniony na etat 1 czerwca 2025 r. otrzyma jednorazowy dodatek 2 000 zł brutto. Ustawa o dodatku 2000 zł, podpisana 20 maja 2025 r., nakazuje wypłatę świadczenia pracownikom pomocy społecznej najpóźniej do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA

Komunikat ZUS: Terminy wypłat 800 plus od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Jest jeden nowy termin i zmiany dla obywateli Ukrainy

ZUS rozpoczął wypłatę świadczenia wychowawczego (tzw. 800 plus) w ramach nowego okresu rozliczeniowego, który trwa od od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca pieniądze z tego tytułu co do zasady 10 razy w miesiącu. Każdy kto zdąży złożyć wniosek w czerwcu dostanie za ten miesiąc wyrównanie. Później obowiązuje zasada: 800 plus przysługuje od miesiąca, w którym do ZUS-u wpłynął wniosek.

Zatrudnianie specjalistów w szkołach niepublicznych [Projekt nowelizacji Ustawy - Karta Nauczyciela z 13.06.2025]

Do opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela. Celem zmian jest ułatwienie zatrudniania nauczycieli specjalistów w niepublicznych placówkach oświatowych, co ma pomóc w szybszym spełnianiu obowiązujących standardów kadrowych.

Inżynierowie instalacji sanitarnych odchodzą z zawodu. Przyczyną coraz mniejsze zarobki. Będą minimalne stawki?

Branża projektowania instalacji sanitarnych przeżywa kryzys, który wykracza już daleko poza typowe problemy związane z zatorami płatniczymi. Niskie marże destabilizują całe środowisko projektowe i tworzą błędne koło trudności finansowych. – Biura projektowe przyjmują zlecenia, które nie pokrywają kosztów, albo… zamykają się, a inżynierowie – zmieniają zawód – twierdzi Przemysław Tkaczuk, inżynier instalacji sanitarnych i współwłaściciel biura projektowego PM Projekt.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Budżet państwa po maju 2025: czas na liczby i konkrety – sprawdź, co się dzieje z finansami Polski

Rząd ujawnił właśnie dane o szacunkowym wykonaniu budżetu państwa za okres styczeń–maj 2025. Jeśli interesujesz się kondycją finansów publicznych, to nie możesz przejść obok tych liczb obojętnie. Zobacz, co naprawdę dzieje się z dochodami, wydatkami i deficytem budżetowym – i co kryje się za tym kryje.

Lekki stopień niepełnosprawności – co oznacza, jakie daje prawa i jak uzyskać orzeczenie w 2025 roku?

Masz orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności? Zobacz, z jakich przywilejów możesz skorzystać już dziś. Począwszy od 620 zł miesięcznego dofinansowania PFRON dla Twojego pracodawcy, przez ponad 1500 zł dopłaty do turnusu rehabilitacyjnego, aż po wsparcie z MOPS i – w wyjątkowych przypadkach – kartę parkingową. Nie pozwól, aby brak wiedzy kosztował Cię realne pieniądze i utrudniał życie zawodowe.

REKLAMA