REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o rozłożenie podatku na raty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatki musi płacić każdy, i to w terminie. Zdarza się jednak, że podatnik nie może wywiązać się z tego obowiązku. Nie powinien wówczas czekać bezczynnie na sankcje ze strony organu podatkowego, tylko zwrócić się z prośbą o rozłożenie płatności na raty.
Możliwość rozłożenia na raty kwot należnych fiskusowi to jedna z form tzw. ulg uznaniowych, z jakich podatnik może korzystać z woli ustawodawcy. Żeby jednak tak się stało, podatnik musi wystąpić z wnioskiem.
Sprawdź, kiedy możesz prosić o pomoc
Kiedy trzeba zapłacić podatek, określają przepisy prawa podatkowego podając konkretne terminy. Tylko wtedy, gdy obowiązek podatkowy powstaje na mocy decyzji organu podatkowego, termin płatności podatku wynosi co do zasady 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Z wnioskiem o rozłożenie zapłaty podatku na raty podatnicy zwracają się wtedy, gdy mają kłopoty finansowe. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą do uwzględnienia wniosku są tyko sytuacje uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
Niestety pojęcia te nie zostały w ustawie zdefiniowane. Każdy podatnik – z jego punktu widzenia – będzie uważał swój interes za najważniejszy. Niestety nie zawsze uda się o tym przekonać organ podatkowy. W tym przypadku istotnych wskazówek należy szukać w orzecznictwie sądowym.
Ustal, co podlega rozłożeniu na raty
Rozłożeniu na raty podlega zapłata podatku oraz zaległość podatkowa. Oznacza to, że na wniosek podatnika organ podatkowy podzieli kwotę należności na części, wyznaczając kolejne terminy ich płatności. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli wnioskiem objęte jest rozłożenie na raty podatku, wniosek musi być złożony przed upływem terminu jego płatności. W przeciwnym razie podatek po terminie zapłaty stanie się zaległością podatkową. A wówczas wniosek o rozłożenie na raty musi dotyczyć zaległości wraz z odsetkami od tej zaległości. Warto zatem przed przystąpieniem do sporządzania wniosku sprawdzić, czy mamy jeszcze czas do zapłacenia podatku, czy już jesteśmy spóźnieni i musimy wnioskować o rozłożenie na raty zaległości podatkowej.
Sprawdź, jakiej odpowiedzi udzielił urząd
Tak jak w przypadku każdego wniosku, również w przypadku rozłożenia na raty odpowiedź organu podatkowego może być pozytywna albo negatywna. Pamiętajmy, że ulgi w spłacie podatku są ulgami uznaniowymi. Oznacza to, że organ może, ale wcale nie musi ulgi przyznać. W swych ocenach ma swobodę, ale nie może kierować się dowolnością.
Jeżeli podatnik w oczach organu podatkowego nie zasługuje na możliwość zapłaty podatku w ratach, dostanie decyzję negatywną. I jak każdą inną decyzję, może ją oprotestować w trybie odwołania do II instancji, a następnie – ewentualnie – może skierować sprawę do sądu administracyjnego.
Ważne jest jednak także zachowanie podatnika w przypadku decyzji pozytywnej. W końcu ulga polegająca na rozłożeniu należności na raty nie oznacza zdjęcia z podatnika obowiązków podatkowych. Podatek czy zaległość muszą być zapłacone. Obowiązek ten zostaje jedynie przesunięty w czasie. W przypadku wydania decyzji pozytywnej dla podatnika nowym terminem płatności należności będzie dzień, w którym, zgodnie z tą decyzją, powinna nastąpić zapłata poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę. Oznacza to, że organ podatkowy wskazuje w decyzji nowe terminy płatności należności i trzeba ich pilnować.
W przeciwnym razie podatnika spotkają określone sankcje. Okazuje się, że jeżeli podatnik w terminie określonym w decyzji nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, terminem płatności podatku lub zaległości podatkowej objętej ratą staje się odpowiednio termin pierwotny. Jest to bardzo poważna sankcja, bo zapominalski podatnik wraca do punktu wyjścia i traci przywilej przyznany mu decyzją. Tym samym organ naliczy odsetki.
Przygotuj wniosek na piśmie
Wniosek musi dotyczyć indywidualnej sprawy podatnika. Oznacza to, że nie można go złożyć w imieniu innej osoby. Najpopularniejszą formą wniosku jest forma pisemna. Ale przepisy dopuszczają również inne formy wniesienia podania (jest nim także wniosek), czyli telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokółu.
Wniosek powinien zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu (miejsca zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.
W przypadku wniosku o rozłożenie na raty oprócz wskazania danych wnoszącego podanie i jego adresu (warto też dodać NIP), adresu organu podatkowego, do którego jest o­n kierowany, trzeba określić, czego wniosek dotyczy – czyli że dotyczy rozłożenia na raty. Ponadto podatnik musi uzasadnić swoją prośbę, czyli podać te przyczyny, jakie spowodowały niemożność zapłacenia podatku w terminie. Pomocne w uzasadnieniu wniosku będzie zgromadzenie dokumentów potwierdzających złą kondycję podatnika, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia o dochodach itp. W przypadku rozłożenia na raty we wniosku powinno znaleźć się określenie, na ile rat podatnik chciałby rozłożyć płatność, terminy spłaty oraz wysokość rat. Przygotowany wniosek należy złożyć lub przesłać listem poleconym do urzędu skarbowego.
Warto też pamiętać, że od wniosku podatnik będzie musiał uiścić opłatę skarbową w wysokości 5 zł. W przypadku przyznania ulgi niezbędne będzie również opłacenie opłaty prolongacyjnej.
Wzory wniosków do wypełnienia w internecie
www.gazetaprawna.pl/fik
Aleksandra Tarka
TO CI SIĘ PRZYDA
Kiedy ulga będzie pozorna
Raty zapłaty zaległości podatkowej powinny być dostosowane do możliwości finansowych wnioskodawców. W przeciwnym razie zastosowana ulga będzie ulgą pozorną, a nie rzeczywistą, gdyż ustalone raty od samego początku będą niemożliwe do zapłacenia przez wnioskodawców – wyrok NSA z 12 kwietnia 2001 r.; sygn. akt III SA 202/00; niepublikowany.
Kiedy podatnik ma ważny interes
Przesłanka „ważnego interesu podatnika”, od wystąpienia której uzależniona jest możliwość rozłożenia zaległości podatkowej na raty, wymaga ustalenia sytuacji majątkowej podatnika, skutków ekonomicznych, jakie wystąpią w wyniku realizacji zobowiązania dla niego i jego rodziny. Jednak organ podatkowy musi mieć na uwadze i to, że między innymi względy społeczne wymagają również, żeby zobowiązania podatkowe były realizowane, a podatnik pochopnie nie był z nich zwalniany – wyrok NSA z 21 marca 2001 r.; I SA/Ka 577/00; niepublikowany.
Kiedy organ zgodzi się z podatnikiem
Wyznacznikiem wyboru rozstrzygnięcia wniosku podatnika o rozłożeniu na raty zapłaty podatku czy zaległości podatkowej jest „ważny interes podatnika”. Dyrektywa „ważny interes podatnika” jest pojęciem nieostrym, dlatego treść tej dyrektywy musi być ustalona i określona w każdej konkretnej sprawie. Dla organu podatkowego oznacza to, że w każdej rozpatrywanej sprawie musi ustalić, określić i ocenić, na czym polega ważny interes podatnika. Oceny musi dokonać na podstawie kryteriów, które są zgodne z aprobowaną powszechnie hierarchią wartości. Skoro ocena „ważnego interesu podatnika” ma być dokonana na podstawie obiektywnych kryteriów, to subiektywne przeświadczenie podatnika o istnieniu ważnego interesu nie może o tym decydować – wyrok NSA z 7 marca 2001 r.; SA/Sz 2125/99; niepublikowany.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenia w budżetówce od 2026 r. Pracodawcy chcą większej podwyżki dla pracowników

Płaca minimalna w 2026 r. wzrośnie o 3%, ale w budżetówce podwyżka powinna być wyższa. Pracodawcy chcą wyższych wynagrodzeń w sferze budżetowej, aby jakość usług publicznych również rosła.

Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. III
Przed nami kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

Zestawienie i omówienie 61 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 4 prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

REKLAMA

Asystent osobisty tylko do 65. roku życia? Rządowy projekt wyklucza niepełnosprawnych seniorów. Eksperci alarmują

Czy starsze osoby z niepełnosprawnością zostaną pozbawione prawa do asystenta osobistego? Rządowy projekt ustawy o asystencji osobistej, nad którym obecnie pracuje Komitet Stały Rady Ministrów, budzi ogromne kontrowersje. Według Rządowego Centrum Legislacji (RCL), proponowane przepisy wykluczają z pomocy osoby, które utraciły sprawność po ukończeniu 65. roku życia. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) nie zamierza jednak zmieniać tej regulacji.

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

REKLAMA