REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zrobić korektę zeznania rocznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ostateczny termin składania zeznań rocznych mamy już za sobą. Niestety, mogło się zdarzyć tak, że PIT został wysłany w terminie, ale wypełniając go w ostatniej chwili, popełniliśmy błąd. Pół biedy, gdy pomyliśmy się na korzyść fiskusa. Problem zaczyna się wtedy, gdy w wyniku błędu zapłaciliśmy mniej, niż powinniśmy. Nie warto wówczas zwlekać, lecz samemu przyznać się do błędu. I to jak najszybciej.

Co do zasady prawo korygowania deklaracji i zeznań przysługuje podatnikom. Naprawić błąd można, jeśli zobowiązanie podatkowe powstawało z mocy prawa, czyli wtedy, gdy obowiązek podatkowy ciąży na podatniku w oparciu o konkretny przepis ustawy podatkowej. Nie będzie tak w przypadku, gdy zobowiązanie powstaje z mocy decyzji doręczonej podatnikowi, np. podatek od nieruchomości. Korektę można zastosować wtedy, gdy inne przepisy nie stanowią inaczej. I wreszcie skorygować można tylko dokument, który wcześniej został złożony organowi podatkowemu.
Korektę podatnik może złożyć, jeśli w zeznaniach (deklaracjach) wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał kwotę nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej. W praktyce oznacza to, że podatnik pomylił się na swoją niekorzyść, a w zeznaniu zadeklarował podatek, w sytuacji gdy obowiązek podatkowy na nim nie ciążył, zapłacił większy podatek, niż powinien, albo w wyniku błędnych obliczeń zmniejszył wysokość należnej mu nadpłaty. Ten przypadek pozwala skorygować błędy w zeznaniach rocznych – dla podatników podatku dochodowego; w deklaracjach podatku akcyzowego – dla podatników podatku akcyzowego; oraz w deklaracjach o wpłatach z zysku za rok obrotowy – dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych.
Korekty można dokonać także w deklaracjach innych niż deklaracje podatku akcyzowego oraz deklaracje o wpłatach z zysku za rok obrotowy. Również dotyczy to pomyłki na korzyść fiskusa czyli gdy podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek.
Podatnik może też, a nawet powinien skorygować deklarację, jeśli pomylił się na niekorzyść fiskusa. Inaczej mówiąc, jeżeli podatnik w wyniku błędu wykazał zobowiązanie podatkowe w wysokości niższej od należnej, czyli zapłacił mniej niż powinien. Albo wykazał w deklaracji kwotę nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości większej, niż mu się należała.
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą również składać korekty deklaracji, jeżeli nie wpływa to na wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku.
Jak zrobić korektę
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Oznacza to, że podatnik nie tylko musi wypełnić jeszcze raz odpowiedni formularz, ale sporządzić też osobne wyjaśnienie przyczyn, które legły u podstaw korekty.
Podatnicy powinni pamiętać, że korektę składa się na tego samego rodzaju formularzu, który pierwotnie został złożony. W przypadku zeznania rocznego dla osób fizycznych, które najczęściej rozliczały się na PIT-37 lub PIT-36, trzeba będzie się odpowiednio zaopatrzyć w te formularze. Formularze dostępne są w urzędach skarbowych, a także na stronach internetowych MF pod adresem: www. mf.gov.pl.
WARTO WIEDZIEĆ
Korekta polega na ponownym wypełnieniu zeznania rocznego z uwzględnieniem poprawionych błędów rachunkowych. Trzeba też poinformować organ podatkowy, w jakim celu składany jest dokument. Nastąpi to po zaznaczeniu na pierwszej stronie formularza w pozycji cel złożenia formularza kwadratu: KOREKTA.
Obecnie ustawodawca wymaga, żeby sam podatnik wskazał przyczynę, dla jakiej dokonuje korekty. Pismo takie sporządza się osobno i wysyła do urzędu skarbowego razem ze skorygowanym zeznaniem. W uzasadnieniu podatnik wymienia przyczynę korekty, np. błąd w obliczeniach czy nieujęcie w zeznaniu ulgi, do której podatnik ma prawo. W przypadku skorzystania z ulgi, do której podatnik nie ma prawa, warto wskazać, jakiego warunku o­n nie spełnia i co spowodowało pomyłkę.
Co z błędami na korzyść i niekorzyść
W przypadku błędu na swoją niekorzyść podatnik po skorygowaniu zeznania rocznego może liczyć na zwrot nadpłaty. W Ordynacji podatkowej ustawodawca przewidział odrębną instytucję żądania stwierdzenia nadpłaty. Zgodnie z art. 75 par. 2 pkt 1 lit. a) Ordynacji podatkowej prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje m.in. podatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych, których zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa, a w zeznaniu wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej. W tym przypadku równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik ma obowiązek złożyć skorygowane zeznanie (deklarację). Jeśli korekta zeznania nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwróci nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę.
Ponieważ do skorygowanego zeznania podatnik obowiązany jest dołączyć pismo uzasadniające korektę, organ powinien potraktować samą korektę jako wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Wówczas – jak podkreśla się w piśmiennictwie – odrębny wniosek o stwierdzenie nadpłaty będzie niepotrzebny.
W przypadku pomyłki na niekorzyść fiskusa warto wraz z wysłaniem poprawionego zeznania i uzasadnienia od razu zapłacić różnicę w podatku wraz z odsetkami. Uprzedzenie w tym przypadku fiskusa przed wykryciem błędu powinno jednak skutecznie uchronić podatnika przed sankcjami karnymi, zwłaszcza że podatnik może skorzystać z tzw. instytucji czynnego żalu, która może być podstawą do odstąpienia od ukarania. Żeby z niej skorzystać, trzeba przede wszystkim przyznać się do błędu oraz zapłacić podatek. Ten fakt warto podkreślić w uzasadnieniu korekty, wskazując, że zaległość została zapłacona.
Ile mamy czasu na korektę
Co do zasady podatnik może skorygować swoje zeznanie w każdym czasie. W praktyce korekty można dokonać w terminie pięciu lat od końca roku, w którym składane było zeznanie. Potem następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego i korekta nie będzie skuteczna. Oznacza to, że po tym czasie spać spokojnie mogą ci, którzy pomylili się na własną korzyść. Fiskus nie będzie ich mógł ścigać za błąd, oczywiście o ile nie zdąży tego zrobić w ostatniej chwili. Podatnicy, którzy pomylili się na własną niekorzyść, też powinni mieć ten termin na względzie, bo jeśli się spóźnią, nie odzyskają nadpłaconych pieniędzy.
Kto może zrobić korektę
Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje:
a) płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali:
• podatek pobrany w wysokości mniejszej lub większej od należnej,
• podatek należny w wysokości mniejszej lub większej od pobranej;
b) inkasentom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali:
• podatek należny w wysokości mniejszej od pobranej,
• podatek w wysokości mniejszej lub większej od pobranej.

Aleksandra Tarka

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
CZYTELNICY PYTAJĄ
Czy trzeba zapłacić odsetki
W zeznaniu za 2004 r. odliczyłem ulgę odsetkową. Potem okazało się, że nie spełniam wszystkich warunków do skorzystania z ulgi, bo moja żona wcześniej korzystała z ulgi mieszkaniowej. PIT za 2004 r. wysłałem w styczniu. Pomyłkę odkryłem w marcu i zaraz dokonałem korekty. Czy będę musiał płacić odsetki?

NIE.Podatnicy, wypełniając zeznanie i składając je w urzędzie, często jednocześnie dokonują ewentualnej wpłaty podatku. Trzeba jednak pamiętać, że można PIT wysłać wcześniej, a podatek wpłacić nawet ostatniego dnia. Bo choć termin złożenia zeznania i rozliczenia się z podatku przypada na ten sam dzień, żaden przepis nie zobowiązuje podatnika do jednoczesnego wywiązania się z obu tych obowiązków. Zatem jeśli zdążył pan dokonać korekty i wpłacić przed upływem terminu do rozliczenia się z podatku ewentualną dopłatę związaną z korektą, nie ma potrzeby płacenia odsetek. Oczywiście, gdyby okazało się, że organ podatkowy zdążył zwrócić nadpłatę wynikającą z pierwotnego zobowiązania, trzeba będzie ją zwrócić z odpowiednim oprocentowaniem.

Czy korekta podlega ograniczeniom
Podobno uprawnienie do korekty podlega ograniczeniom. Czy to znaczy, że korekta nie zawsze jest możliwa?

TAK. Prawo podatnika ulegnie zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania. Jeśli podatnik złoży wtedy korektę obejmującą zobowiązania podatkowe, których dotyczy postępowanie lub kontrola, będzie o­na bezskuteczna. Korekta złożona w takim przypadku zostanie potraktowana jakby jej nie było. Prawo do korygowania zeznania będzie jednak przysługiwało nadal, ale tylko w zakresie, w jakim w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej nie stwierdzono naruszenia prawa lub nie wydano decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego. AT


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA