REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki płacimy podatek od posiadania nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z posiadaniem własnego domu lub mieszkania łączą się określone obowiązki podatkowe, w tym konieczność płacenia podatku od nieruchomości. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają nie tylko grunty, ale także budynki lub ich części. Wysokość podatku uzależniona jest od tego, na terenie jakiej gminy znajduje się dom lub mieszkanie. Gminy mogą bowiem różnicować wysokość podatku. Nie może o­n jednak przekroczyć poziomu określonego w ustawie
Podatnicy podatku od nieruchomości powinni sprawdzić, kiedy zobowiązani są do zapłaty podatku. Informacje te mogą być ważne zwłaszcza dla tych podatników, którzy kupują działki budowlane czy nieruchomości z gotowymi domami. W końcu w tych przypadkach też trzeba zapłacić podatek. Podatek od nieruchomości płacą także podatnicy prowadzący działalność gospodarczą we własnych domach i mieszkaniach.
Podatnicy powinni pamiętać także o prawidłowym ustaleniu podstawy opodatkowania. Jest nią w przypadku budynków lub ich części powierzchnia użytkowa. Określając powierzchnię pomieszczeń, należy jednak pamiętać o tym, że powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50 proc., a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się.
Ile wynosi stawka podatku
Dla podatników najważniejsza jest jednak informacja o wysokości stawki tego podatku. Wynosi o­na od budynków mieszkalnych 0,54 zł od mkw. powierzchni użytkowej. W przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej (a więc wtedy, gdy prowadzimy działalność w części pomieszczeń w mieszkaniu lub domu, w którym mieszkamy), będzie to 17,98 zł od mkw. powierzchni użytkowej.
Są to maksymalne wysokości stawek. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wysokość stawek podatku od nieruchomości ustala rada gminy. Ta ostatnia może różnicować wysokość stawek podatku, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków. Stawki te nie mogą jednak przekroczyć poziomu określonego w art. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84 z późn. zm.).
Kiedy trzeba zapłacić
Zgodnie z art. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Warto też pamiętać, że jeśli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Podatnicy powinni też pamiętać, że jeśli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek. Oznacza to tyle, że jeśli kupimy działkę z domem we wrześniu, podatek zapłacimy proporcjonalnie do liczby miesięcy pozostałych do końca roku, a nie za cały rok podatkowy.
Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości. Jeśli kupujemy dom lub mieszkanie, będzie to 14 dni od dnia podpisania aktu notarialnego.
Złożenie informacji jest niezbędne także w razie wygaśnięcia obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
W jakim terminie wpłacić podatek
Poza złożeniem odpowiednich informacji osoby fizyczne zobowiązane są także do zapłaty podatku. Jak wynika z art. 6 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Można też zapłacić podatek jednorazowo za cały rok podatkowy.
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Tylko wtedy, gdy nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadajacych osobowości prawnej lub spółek nieposiadajacych osobowości prawnej – osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. Nie dotyczy to jednak osób tworzących wspólnotę mieszkaniową.
Dla podatników bardzo ważna może okazać się też inna informacja. W końcu może zdarzyć się tak, że podatnik zapomni dokonać odpowiedniego zgłoszenia. Kupi np. mieszkanie i nie poinformuje o tym fakcie gminy w ciągu 14 dni. Normalnie podatnik płaciłby odsetki. Ale nie w przypadku podatku od nieruchomości. Tu jest nieco inaczej. Okazuje się bowiem, że decyzja ustalająca wysokość podatku od nieruchomości ma charakter konstytutywny. Odsetki mogą być naliczane dopiero wtedy, gdy minie termin zapłaty określony w decyzji. Podatnik może więc spokojnie zgłosić fakt zakupu mieszkania w gminie nawet po terminie, bez obawy narażenia się na negatywne konsekwencje podatkowe. Decyzja wymiarowa zostanie wydana dopiero po zgłoszeniu.
Kiedy przyjdzie inkasent
Z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że rada gminy może zarządzić pobór podatku od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa. Może także wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia z tego tytułu. Jak wskazało Ministerstwo Finansów w piśmie z 29 marca 2004 r. (nr LK-291/LP/04/AM/KM), realizacja powyższych uprawnień powinna nastąpić poprzez określenie inkasentów w formie uchwał, wskazujących cechy indywidualizujące inkasentów, w sposób na tyle precyzyjny, aby nie budziły wątpliwości, na kogo obowiązek ten został nałożony. Jak wskazało ministerstwo, wybór osoby inkasenta powinien być ograniczony do sołtysów, zarządców nieruchomości czy też osób prowadzących określony rodzaj działalności gospodarczej.
RADZIMY
Jeśli sprzedamy nieruchomość, np. dom, przestajemy płacić podatek. Obowiązek podatkowy wygasa bowiem z upływem miesiąca, w którym powstały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Okolicznością taką jest niewątpliwie sprzedaż posiadanej nieruchomości.
Anna Wojda
EKSPERT WYJAŚNIA
Piotr Witkowski, radca prawny w Kancelarii Prawnej dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania
Czy po zakończeniu budowy wzrośnie podatek
Do budynku użytkowanego przez spółkę dobudowywane są pomieszczenia magazynowe i garaże. Czy po zakończeniu budowy zmieni się wielkość podatku od nieruchomości, który płacimy? Jeżeli tak, to od jakiego momentu powinniśmy płacić podatek w nowej wysokości? Czy firma powinna poinformować organ podatkowy o zakończeniu budowy, czy też mamy czekać na decyzję w tej sprawie?

– Zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają, obok gruntów, również budynki i ich części oraz budowle i ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dla budynków lub ich części podstawę opodatkowania stanowi ich powierzchnia użytkowa. Natomiast dla budowli lub ich części podstawę opodatkowania stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne (w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego).
W świetle powyższych unormowań, w przypadku opisanym w pytaniu, dobudowanie nowych pomieszczeń i garaży skutkować będzie zwiększeniem podstawy opodatkowania i w konsekwencji zwiększeniem wysokości podatku od nieruchomości. Zakładając, iż podatnikiem jest spółka, a zatem podmiot będący przedsiębiorcą, cała nieruchomość wraz ze znajdującymi się na niej budynkami i budowlami będzie podlegała opodatkowaniu według stawek przewidzianych dla nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dotyczyć to będzie także sytuacji, w której jedynie część nieruchomości będzie faktycznie wykorzystywana gospodarczo.
Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości przy opodatkowaniu nowo wybudowanych budynków, budowli lub ich części określony został w przepisie art. 6 ust. 2 wspomnianej wcześniej ustawy. Zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. A zatem w opisywanym przypadku podatnik zapłaci podatek od nowo wybudowanych części budynku za rok następujący po roku zakończenia budowy.
Ponieważ, jak wskazano wcześniej, podatnikiem podatku jest spółka, nie otrzyma o­na decyzji w sprawie nowej wysokości podatku po zakończeniu budowy. Decyzje ustalające (wymiarowe) w podatku od nieruchomości wydawane są bowiem w stosunku do osób fizycznych. Natomiast osoby prawne, a także spółki nieposiadające osobowości prawnej są obowiązane składać w terminie do 15 stycznia właściwemu organowi gminy deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego przez radę gminy w uchwale wzoru oraz wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości. A zatem w opisywanym przypadku po zakończeniu budowy nowych pomieszczeń spółka będzie musiała w deklaracji składanej na początku następnego roku wykazać nową aktualną podstawę opodatkowania i zapłacić obliczony od niej podatek.
Not. Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA