REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki płacimy podatek od posiadania nieruchomości

REKLAMA

Z posiadaniem własnego domu lub mieszkania łączą się określone obowiązki podatkowe, w tym konieczność płacenia podatku od nieruchomości. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają nie tylko grunty, ale także budynki lub ich części. Wysokość podatku uzależniona jest od tego, na terenie jakiej gminy znajduje się dom lub mieszkanie. Gminy mogą bowiem różnicować wysokość podatku. Nie może o­n jednak przekroczyć poziomu określonego w ustawie
Podatnicy podatku od nieruchomości powinni sprawdzić, kiedy zobowiązani są do zapłaty podatku. Informacje te mogą być ważne zwłaszcza dla tych podatników, którzy kupują działki budowlane czy nieruchomości z gotowymi domami. W końcu w tych przypadkach też trzeba zapłacić podatek. Podatek od nieruchomości płacą także podatnicy prowadzący działalność gospodarczą we własnych domach i mieszkaniach.
Podatnicy powinni pamiętać także o prawidłowym ustaleniu podstawy opodatkowania. Jest nią w przypadku budynków lub ich części powierzchnia użytkowa. Określając powierzchnię pomieszczeń, należy jednak pamiętać o tym, że powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50 proc., a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się.
Ile wynosi stawka podatku
Dla podatników najważniejsza jest jednak informacja o wysokości stawki tego podatku. Wynosi o­na od budynków mieszkalnych 0,54 zł od mkw. powierzchni użytkowej. W przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej (a więc wtedy, gdy prowadzimy działalność w części pomieszczeń w mieszkaniu lub domu, w którym mieszkamy), będzie to 17,98 zł od mkw. powierzchni użytkowej.
Są to maksymalne wysokości stawek. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wysokość stawek podatku od nieruchomości ustala rada gminy. Ta ostatnia może różnicować wysokość stawek podatku, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków. Stawki te nie mogą jednak przekroczyć poziomu określonego w art. 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84 z późn. zm.).
Kiedy trzeba zapłacić
Zgodnie z art. 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Warto też pamiętać, że jeśli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.
Podatnicy powinni też pamiętać, że jeśli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek. Oznacza to tyle, że jeśli kupimy działkę z domem we wrześniu, podatek zapłacimy proporcjonalnie do liczby miesięcy pozostałych do końca roku, a nie za cały rok podatkowy.
Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości. Jeśli kupujemy dom lub mieszkanie, będzie to 14 dni od dnia podpisania aktu notarialnego.
Złożenie informacji jest niezbędne także w razie wygaśnięcia obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
W jakim terminie wpłacić podatek
Poza złożeniem odpowiednich informacji osoby fizyczne zobowiązane są także do zapłaty podatku. Jak wynika z art. 6 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Można też zapłacić podatek jednorazowo za cały rok podatkowy.
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Tylko wtedy, gdy nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadajacych osobowości prawnej lub spółek nieposiadajacych osobowości prawnej – osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. Nie dotyczy to jednak osób tworzących wspólnotę mieszkaniową.
Dla podatników bardzo ważna może okazać się też inna informacja. W końcu może zdarzyć się tak, że podatnik zapomni dokonać odpowiedniego zgłoszenia. Kupi np. mieszkanie i nie poinformuje o tym fakcie gminy w ciągu 14 dni. Normalnie podatnik płaciłby odsetki. Ale nie w przypadku podatku od nieruchomości. Tu jest nieco inaczej. Okazuje się bowiem, że decyzja ustalająca wysokość podatku od nieruchomości ma charakter konstytutywny. Odsetki mogą być naliczane dopiero wtedy, gdy minie termin zapłaty określony w decyzji. Podatnik może więc spokojnie zgłosić fakt zakupu mieszkania w gminie nawet po terminie, bez obawy narażenia się na negatywne konsekwencje podatkowe. Decyzja wymiarowa zostanie wydana dopiero po zgłoszeniu.
Kiedy przyjdzie inkasent
Z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że rada gminy może zarządzić pobór podatku od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa. Może także wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia z tego tytułu. Jak wskazało Ministerstwo Finansów w piśmie z 29 marca 2004 r. (nr LK-291/LP/04/AM/KM), realizacja powyższych uprawnień powinna nastąpić poprzez określenie inkasentów w formie uchwał, wskazujących cechy indywidualizujące inkasentów, w sposób na tyle precyzyjny, aby nie budziły wątpliwości, na kogo obowiązek ten został nałożony. Jak wskazało ministerstwo, wybór osoby inkasenta powinien być ograniczony do sołtysów, zarządców nieruchomości czy też osób prowadzących określony rodzaj działalności gospodarczej.
RADZIMY
Jeśli sprzedamy nieruchomość, np. dom, przestajemy płacić podatek. Obowiązek podatkowy wygasa bowiem z upływem miesiąca, w którym powstały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Okolicznością taką jest niewątpliwie sprzedaż posiadanej nieruchomości.
Anna Wojda
EKSPERT WYJAŚNIA
Piotr Witkowski, radca prawny w Kancelarii Prawnej dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania
Czy po zakończeniu budowy wzrośnie podatek
Do budynku użytkowanego przez spółkę dobudowywane są pomieszczenia magazynowe i garaże. Czy po zakończeniu budowy zmieni się wielkość podatku od nieruchomości, który płacimy? Jeżeli tak, to od jakiego momentu powinniśmy płacić podatek w nowej wysokości? Czy firma powinna poinformować organ podatkowy o zakończeniu budowy, czy też mamy czekać na decyzję w tej sprawie?

– Zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają, obok gruntów, również budynki i ich części oraz budowle i ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dla budynków lub ich części podstawę opodatkowania stanowi ich powierzchnia użytkowa. Natomiast dla budowli lub ich części podstawę opodatkowania stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne (w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego).
W świetle powyższych unormowań, w przypadku opisanym w pytaniu, dobudowanie nowych pomieszczeń i garaży skutkować będzie zwiększeniem podstawy opodatkowania i w konsekwencji zwiększeniem wysokości podatku od nieruchomości. Zakładając, iż podatnikiem jest spółka, a zatem podmiot będący przedsiębiorcą, cała nieruchomość wraz ze znajdującymi się na niej budynkami i budowlami będzie podlegała opodatkowaniu według stawek przewidzianych dla nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dotyczyć to będzie także sytuacji, w której jedynie część nieruchomości będzie faktycznie wykorzystywana gospodarczo.
Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości przy opodatkowaniu nowo wybudowanych budynków, budowli lub ich części określony został w przepisie art. 6 ust. 2 wspomnianej wcześniej ustawy. Zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. A zatem w opisywanym przypadku podatnik zapłaci podatek od nowo wybudowanych części budynku za rok następujący po roku zakończenia budowy.
Ponieważ, jak wskazano wcześniej, podatnikiem podatku jest spółka, nie otrzyma o­na decyzji w sprawie nowej wysokości podatku po zakończeniu budowy. Decyzje ustalające (wymiarowe) w podatku od nieruchomości wydawane są bowiem w stosunku do osób fizycznych. Natomiast osoby prawne, a także spółki nieposiadające osobowości prawnej są obowiązane składać w terminie do 15 stycznia właściwemu organowi gminy deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego przez radę gminy w uchwale wzoru oraz wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości. A zatem w opisywanym przypadku po zakończeniu budowy nowych pomieszczeń spółka będzie musiała w deklaracji składanej na początku następnego roku wykazać nową aktualną podstawę opodatkowania i zapłacić obliczony od niej podatek.
Not. Marcin Musiał


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA