REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody dostawcze nie tylko dla firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Auta dostawcze użytkowane przede wszystkim przez małe i średnie firmy podlegają istotnym zmianom: są coraz bardziej komfortowe, tworząc przyjazne „miejsce pracy” dla potencjalnego użytkownika. Przede wszystkim zwiększa się ich bezpieczeństwo: wprowadza się poduszki powietrzne i napinacze pasów.
Znacznie poprawia się ergonomia i wyciszenie wnętrza. W takich samochodach znajdujemy coraz więcej patentów ułatwiających eksploatacje, załadunek i zamocowanie ładunku, a także udoskonalony układ jezdny, skuteczne hamulce i nowoczesne silniki wysokoprężne. Coraz częściej wykorzystywane są również jako pojazdy rodzinne, rekreacyjne. Przedstawiamy – naszym zdaniem – najciekawsze auta, które cieszą się największą popularnością i zaufaniem wśród przedsiębiorców.
Citroën Berlingo
Styl Berlingo podkreśla uniwersalny charakter samochodu. Mocne, agresywne nadwozie ma podkreślać jego wszechstronność. Kilka elementów zostało zapożyczonych od aut typu rekreacyjnego, które jednoznacznie kojarzą się z pojazdami na weekendowe eskapady. Nadwozie Berlingo ma 4,14 m długości, 1,72 szerokości oraz ponad 1,8 wysokości. Przedni zwis został zwiększony o 4 cm. Dzięki składanemu oparciu przedniego fotela użyteczna długość wnętrza może być powiększona z 1,7 m do 2,1 m. Berlingo najchętniej wykorzystywane jest w wersji towarowo-osobowej, z dwoma rzędami siedzeń. Berlingo w wersji furgon oferuje ładowność od 600 do 800 kg. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 3 m3, a odsuwane boczne drzwi (po obu stronach w zależności od wersji) ułatwiają załadunek. Dla bezpieczeństwa kierowcy, jak i przewożonego ładunku w podłodze części bagażowej umieszczono 6 uchwytów pomocnych przy mocowaniu ładunku. Dodatkowo podłoga wyłożona jest gumową matą, która zabezpiecza przed niekontrolowanym przesuwaniem się ładunku. Tylne drzwi dzielone są na pół i można je otworzyć pod kątem 180o, co znacznie ułatwia załadunek. Oparcie fotela pasażera można położyć uzyskując podręczny stolik z mocowaniem na dokumenty i uchwytem na napoje. W Berlingo znalazły się takie elementy, jak podłokietniki, stoliki w oparciach foteli czy składany wózek w bagażniku tzw. Modubox, a także poręczny pilot przy kierownicy sterujący zestawem audio oraz tempomat. Wszelkie manewry (parkowanie, zawracanie) wykonuje się bez trudu: wszystkie wersje Berlingo wyposażone są obecnie we wspomaganie układu kierowniczego o zmiennej sile. Układ ABS zapobiegający blokowaniu się kół jest seryjnym wyposażeniem wersji Multispace. Przesuwane drzwi boczne są wyposażone w blokadę zabezpieczającą przed przypadkowym zamknięciem. Niemożliwe jest również otworzenie przesuwanych prawych drzwi podczas tankowania.
Caddy Life
Caddy Life reprezentuje klasę kompaktowych vanów i wykorzystuje najlepsze motoryzacyjne tradycje.
Caddy ma uniwersalny charakter: można nim pojechać do szkoły po dzieci, podwieźć rodzinę na zakupy, podróżować na wakacje z rowerami i deską surfingową na dachu lub po prostu wykorzystywać go jako doskonałego partnera w interesach. Montowana na życzenie druga kanapa z tyłu sprawia, że nowy Caddy może awansować do rangi busa. Każdy rząd siedzeń jest umieszczony trochę wyżej niż poprzedni, co pozwala pasażerom na obserwację drogi i cieszy, zwłaszcza dzieci. Drzwi przesuwne o szerokości 700 mm umieszczone z obu stron pojazdu znacznie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Nadwozie Caddy ma długość 4405 mm. Caddy Life udźwignie nawet 608 kg bagażu. Bagażnik ma maksymalną pojemność 2239 litrów. Montowaną seryjnie trzyosobową kanapę tylną można złożyć w całości lub częściowo, a opcjonalną kanapę dwuosobową wymontować. Jeżeli okaże się, że jeszcze nie wszystko zabraliśmy, do haka holowniczego można zaczepić – w zależności od wersji silnika – przyczepę o ciężarze do 1500 kg.
Fotel kierowcy posiada regulację wysokości. Wygodę manewrowania gwarantuje kierownica wyposażona seryjnie w regulację wysokości i kąta pochylenia. Kolejną zaletą Caddy Life są funkcjonalne i przemyślane schowki i półki. W podstawie fotela kierowcy umieszczono obszerną szufladę, a duża półka nad przednią szybą pozwala na przewożenie licznych drobiazgów. Kolejne schowki i uchwyty na kubki znajdują się w konsoli środkowej i w wewnętrznej tapicerce drzwi. W przednich drzwiach można schować nawet litrowe butelki z napojami. Climatic, ogrzewanie foteli i system nawigacji satelitarnej z dużym, kolorowym monitorem, są dostępne jako elementy wyposażenia dodatkowego. Do wyboru są cztery jednostki napędowe: silniki benzynowe 1,4 o mocy 55 kW (75 KM) i 1,6 o mocy 75 kW (102 KM) oraz silniki diesla 2,0 SDI o mocy 51 kW (70 KM) i 1,9 TDI o mocy 77 kW (105 KM). Temperament nowego Caddy Life jest kontrolowany w krytycznych sytuacjach przez takie systemy jak ABS, ASR (antypoślizgowa regulacja napędu) i MSR (system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych podczas hamowania silnikiem). Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne należą do wyposażenia seryjnego.
Auta dostawcze coraz częściej wykorzystywane są również jako pojazdy rodzinne, rekreacyjne.
Mercedes Vito
Bardzo popularny Mercedes-Benz Vito jest dostępny w wersji furgon, univan i kombi, w trzech długościach nadwozia, dwóch rozstawach osi i dwóch wysokościach dachu.
Kokpit samochodu po ostatniej modernizacji ma zmienioną tablicę przyrządów, nowy układ ogrzewania, wentylacji oraz klimatyzacji, a także mnogość przegródek i schowków na wszystko, od okularów począwszy a na butelkach na 1,5-litrowe napoje kończąc. W Vito kierowca ma naprawdę nowoczesne stanowisko pracy. Dwa możliwe warianty rozstawu osi (3200 mm i 3430 mm), trzy długości pojazdu (typu standard 4748 mm, długi 4993 mm oraz ekstra długi 5223 mm), a także dwie wysokości dachu oferują przestrzenń ładunkową od 4,65 do 6,49 metrów sześciennych oraz długości załadunku od 2224 mm do 3099 mm (uwzględniając wykorzystanie przestrzeni pod siedzeniami przednimi). Przesuwne drzwi wersji furgon są wystarczająco szerokie, aby umożliwić na przykład załadunek europalet za pomocą podnośnika widłowego. Vito może mieć drzwi tylne o kącie otwarcia 180° lub 270°zamiast tylnej klapy. Szerokość załadunkowa pomiędzy wnękami kół, wynosząca 1277 mm, pozwala przy tym na załadowanie trzech europalet jedna za drugą.
Wersja osobowo-dostawcza Vito Univan została zaprojektowana do przewożenia maksymalnie sześciu osób wraz z dużymi ilościami materiału, co stanowi kombinację często stosowaną w codziennej działalności w wielu branżach, takich jak budownictwo lub służby miejskie. W zależności od wybranego wariantu, Univan oferuje powierzchnię ładunkową do 4,14 mkw. i może przewozić materiały o długości do 3099 mm (uwzględniając wykorzystanie przestrzeni pod siedzeniami przednimi). Wersje kombi modelu Mercedes-Benz Vito są również dostępne w trzech długościach. Mogą przewozić w do ośmiu pasażerów plus kierowca, udostępniając dodatkowo pojemność do 970 litrów na bagaż. Vito w wersji kombi nadaje się do przewożenia gości hotelowych lub jako uzupełnienie istniejącej sieci autobusowej. Vito może być napędzany jednym z trzech silników wysokoprężnych CDI lub jednym z dwóch silników benzynowych. Czterocylindrowe silniki wysokoprężne mogą mieć moc 65 kW (88 KM), 80 kW (109 KM) lub 110 kW (150 KM). Silniki benzynowe mają moc: 140 kW (190 KM) i 160 kW (218 KM). Wszystkie modele są wyposażone w elektroniczny system stabilizujący jazdę ESP, sprzężony z układem ABS, systemem zapobiegania utracie przyczepności kół przy ruszaniu i gwałtownym przyspieszaniu ASR, elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBV oraz hydraulicznym asystentem hamowania BAS. Siedzenia mają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Pełnowymiarowa prze-dnia poduszka powietrzna od strony kierowcy stanowi wyposażenie standardowe. Ponadto lista wyposażenia dodatkowego obejmuje pojedynczą i podwójną poduszkę powietrzną po stronie pasażera (w kombi seryjnie) oraz kurtyny boczne, natomiast nowe poduszki boczne, chroniące klatkę piersiową, mogą być zamawiane w połączeniu z nowymi, luksusowymi siedzeniami.
Peugeot Expert
Peugeot Expert – pojazd użytkowy o ładowności poniżej 900 kg cieszy się dużym powodzeniem wśród właścicieli małych i średnich firm.
Przód auta ma solidny wizerunek. Reflektory wraz z kierunkowskazami mają gładkie szkło, w zderzaku można zamontować reflektory przeciwmgielne (jako opcja). Przetłoczenia na masce, listwy boczne i żywe kolory nadają autu solidności i znacznie poprawiają jego wygląd. Fotele z regulacją wysokości i kąta nachylenia oparcia dla kierowcy i pasażera zapewniają komfort podróżowania. Obicia tapicerskie, np. welurowe, czynią wnętrze przytulnym. Udogodnienia dla kierowcy, o które zadbali konstruktorzy Experta, to np. schowek w postaci wnęki pod sufitem czy elektryczny korektor kąta pochylenia reflektorów.
Expert został wyposażony seryjnie w poduszkę powietrzną kierowcy i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na środkowych miejscach pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu. Gama Experta dostępna jest w trzech typach nadwozia: do transportu towarów (furgon blaszany i furgon przeszklony), do przewozu osób (kombi mieszany 5/6 miejsc; kombi 5/6 – 8/9 miejsc) i do zabudowy: platforma z kabiną. Gama samochodów Peugot Expert obejmuje: dwa rozstawy osi (2,82 m i 3,22 m) i trzy dopuszczalne masy całkowite (2,2 tony, 2,3 tony i 2,5 tony). Peugeot Expert wyposażany jest w jeden z pięciu silników: benzynowy o pojemności 2,0 l i mocy 138 KM, atmosferyczny silnik diesla o pojemności 1,9 l i mocy 71 KM oraz trzy wersje silników turbo- diesel HDi powstałych na bazie czterocylindrowej jednostki napędowej o pojemności 2,0 l. Silniki te można połączyć z trzema skrzyniami biegów: dwiema mechanicznymi z pięcioma przełożeniami oraz jedną automatyczną z czterema przełożeniami. Wszystkie wersje Experta wyposażone zostały w układ kierowniczy ze zmiennym wspomaganiem, dostosowanym do prędkości obrotowej silnika.

Anna Lubertowicz-Sztorc


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA