REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paraliżu urzędów nie będzie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obaw Ministerstwa Finansów, że od nowego roku urzędy skarbowe zostaną sparaliżowane zalewem wniosków o zwrot osobom fizycznym VAT za materiały budowlane, nie potwierdzają przedstawiciele izb skarbowych. Ich zdaniem, zainteresowanie zwrotem może być duże, ale paraliżu urzędów nie będzie.

O paraliżu, jaki mógłby nastąpić w związku ze zwrotem VAT, na razie nikt z przedstawicieli organów podatkowych nie mówi. – Nie ulega wątpliwości, że realizacja przepisów związanych ze zwrotem osobom fizycznym VAT na materiały budowlane, znacząco wpłynie na obciążenie pracą urzędów skarbowych. Szacujemy, że krąg osób zainteresowanych skorzystaniem z nowej preferencji podatkowej będzie porównywalny z liczbą podatników korzystających z dotychczasowych ulg mieszkaniowych, z niezwykle popularną ulgą remontową na czele – wyjaśniał Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie. Jednocześnie dodał, że trzeba mieć na uwadze, iż zwrot VAT nie będzie jedyną powszechnie wykorzystywaną ulgą, ponieważ wielu podatników zechce odliczyć w swoich PIT-ach wydatki poniesione na dostęp do internetu. Jeżeli dodać do tego nowe obowiązki związane z korygowaniem przez urzędy skarbowe błędnie wypełnionych deklaracji, w tym zeznań rocznych – których tradycyjnie znaczny odsetek zawiera różnego rodzaju pomyłki – okaże się, że na brak pracy urzędnicy z pewnością nie będą narzekać. Na podobne problemy wskazywano w Katowicach, Opolu, Warszawie.

Będzie więcej pracy

Są również głosy, że procedura zwrotu VAT znacznie utrudni pracę urzędników. Zdaniem Mariusza Jędraszewskiego z Izby Skarbowej w Krakowie, do obsługi wniosków o zwrot VAT nie zostały przekazane, i tak już mocno obciążonym urzędom skarbowym, żadne dodatkowe etaty, co oznacza, że nowymi obowiązkami obarczeni zostaną obecni pracownicy. Będą o­ni zmuszeni przez to zaniedbywać swoje powszednie obowiązki.

Konieczny będzie wniosek

Zwrot będzie przysługiwał osobom fizycznym od 1 stycznia 2006 r. Będzie dotyczył wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są objęte 22-proc. VAT. Poniesione przez podatnika wydatki będą musiały być udokumentowane fakturą VAT.
Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach wyjaśniła, że procedurę zwrotu części wydatków będzie rozpoczynał wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek. Do wniosku trzeba będzie dołączyć: kopię pozwolenia na budowę lub dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a także kopie faktur. W terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję o zwrocie. Kwota zwrotu zostanie wypłacona w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji.

Trwają już szkolenia

Sprawa budzi duże zainteresowanie podatników. Sprawdziliśmy, jak przygotowują się do nowych obowiązków urzędnicy. – W urzędach skarbowych województwa pomorskiego trwają prace mające na celu przygotowanie stanowisk w salach operacyjnych do obsługi osób składających wnioski o zwrot VAT. Obserwuje się też, że coraz częściej do urzędów zgłaszają się osoby w celu uzyskania informacji o formie i innych wymogach dotyczących tego zwrotu – powiedziała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. W urzędach odbywają się również szkolenia pracowników w tym zakresie. Jest tak m.in. w urzędach skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego.

Podatnicy mogą pomóc

Co zatem powinni robić podatnicy? Powinni już obecnie przygotować się do prawidłowego napisania wniosku, aby zawierał wszystkie wymagane ustawą informacje i załączniki. – Na wniosku należy nakleić znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od wniosku i 50 gr od każdego załącznika. Pozwoli to na uniknięcie wezwań o uzupełnienie wniosku, przedłużenia terminu załatwienia lub pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia w przypadku nieuzupełnienia wniosku pomimo wezwania – argumentowała Agnieszka Jóźwin z Izby Skarbowej w Opolu. Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi zwróciła również uwagę na fakt, że w celu uniknięcia kłopotów wskazane byłoby, aby już teraz podatnicy zaczęli gromadzić faktury dokumentujące poniesione wydatki. Można się o nie upomnieć nawet 90 dni po dokonaniu zakupu. – Należy zwrócić uwagę na spełnienie wszystkich wymogów przy złożeniu wniosku – dopilnować, aby wniosek był kompletny, zawierał wszystkie wymagane ustawą załączniki. Jest to w interesie podatnika, bowiem urząd skarbowy jest zwolniony z oprocentowania zwrotu za nieterminowe wydanie decyzji w przypadku winy podatnika – dodała Renata Borkowska.

Co powinien m.in. zawierać wniosek o zwrot VAT:

imię i nazwisko, NIP, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa – obojga małżonków;
wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
rodzaj poniesionych wydatków;
rok rozpoczęcia inwestycji;
wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków;
kwotę zwrotu;
oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku – wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być dokonana wpłata.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

REKLAMA

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA