REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paraliżu urzędów nie będzie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obaw Ministerstwa Finansów, że od nowego roku urzędy skarbowe zostaną sparaliżowane zalewem wniosków o zwrot osobom fizycznym VAT za materiały budowlane, nie potwierdzają przedstawiciele izb skarbowych. Ich zdaniem, zainteresowanie zwrotem może być duże, ale paraliżu urzędów nie będzie.

O paraliżu, jaki mógłby nastąpić w związku ze zwrotem VAT, na razie nikt z przedstawicieli organów podatkowych nie mówi. – Nie ulega wątpliwości, że realizacja przepisów związanych ze zwrotem osobom fizycznym VAT na materiały budowlane, znacząco wpłynie na obciążenie pracą urzędów skarbowych. Szacujemy, że krąg osób zainteresowanych skorzystaniem z nowej preferencji podatkowej będzie porównywalny z liczbą podatników korzystających z dotychczasowych ulg mieszkaniowych, z niezwykle popularną ulgą remontową na czele – wyjaśniał Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie. Jednocześnie dodał, że trzeba mieć na uwadze, iż zwrot VAT nie będzie jedyną powszechnie wykorzystywaną ulgą, ponieważ wielu podatników zechce odliczyć w swoich PIT-ach wydatki poniesione na dostęp do internetu. Jeżeli dodać do tego nowe obowiązki związane z korygowaniem przez urzędy skarbowe błędnie wypełnionych deklaracji, w tym zeznań rocznych – których tradycyjnie znaczny odsetek zawiera różnego rodzaju pomyłki – okaże się, że na brak pracy urzędnicy z pewnością nie będą narzekać. Na podobne problemy wskazywano w Katowicach, Opolu, Warszawie.

Będzie więcej pracy

Są również głosy, że procedura zwrotu VAT znacznie utrudni pracę urzędników. Zdaniem Mariusza Jędraszewskiego z Izby Skarbowej w Krakowie, do obsługi wniosków o zwrot VAT nie zostały przekazane, i tak już mocno obciążonym urzędom skarbowym, żadne dodatkowe etaty, co oznacza, że nowymi obowiązkami obarczeni zostaną obecni pracownicy. Będą o­ni zmuszeni przez to zaniedbywać swoje powszednie obowiązki.

Konieczny będzie wniosek

Zwrot będzie przysługiwał osobom fizycznym od 1 stycznia 2006 r. Będzie dotyczył wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są objęte 22-proc. VAT. Poniesione przez podatnika wydatki będą musiały być udokumentowane fakturą VAT.
Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach wyjaśniła, że procedurę zwrotu części wydatków będzie rozpoczynał wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek. Do wniosku trzeba będzie dołączyć: kopię pozwolenia na budowę lub dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a także kopie faktur. W terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję o zwrocie. Kwota zwrotu zostanie wypłacona w terminie 25 dni od dnia doręczenia decyzji.

Trwają już szkolenia

Sprawa budzi duże zainteresowanie podatników. Sprawdziliśmy, jak przygotowują się do nowych obowiązków urzędnicy. – W urzędach skarbowych województwa pomorskiego trwają prace mające na celu przygotowanie stanowisk w salach operacyjnych do obsługi osób składających wnioski o zwrot VAT. Obserwuje się też, że coraz częściej do urzędów zgłaszają się osoby w celu uzyskania informacji o formie i innych wymogach dotyczących tego zwrotu – powiedziała Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdańsku. W urzędach odbywają się również szkolenia pracowników w tym zakresie. Jest tak m.in. w urzędach skarbowych województwa warmińsko-mazurskiego.

Podatnicy mogą pomóc

Co zatem powinni robić podatnicy? Powinni już obecnie przygotować się do prawidłowego napisania wniosku, aby zawierał wszystkie wymagane ustawą informacje i załączniki. – Na wniosku należy nakleić znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od wniosku i 50 gr od każdego załącznika. Pozwoli to na uniknięcie wezwań o uzupełnienie wniosku, przedłużenia terminu załatwienia lub pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia w przypadku nieuzupełnienia wniosku pomimo wezwania – argumentowała Agnieszka Jóźwin z Izby Skarbowej w Opolu. Renata Borkowska z Izby Skarbowej w Łodzi zwróciła również uwagę na fakt, że w celu uniknięcia kłopotów wskazane byłoby, aby już teraz podatnicy zaczęli gromadzić faktury dokumentujące poniesione wydatki. Można się o nie upomnieć nawet 90 dni po dokonaniu zakupu. – Należy zwrócić uwagę na spełnienie wszystkich wymogów przy złożeniu wniosku – dopilnować, aby wniosek był kompletny, zawierał wszystkie wymagane ustawą załączniki. Jest to w interesie podatnika, bowiem urząd skarbowy jest zwolniony z oprocentowania zwrotu za nieterminowe wydanie decyzji w przypadku winy podatnika – dodała Renata Borkowska.

Co powinien m.in. zawierać wniosek o zwrot VAT:

imię i nazwisko, NIP, adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa – obojga małżonków;
wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
rodzaj poniesionych wydatków;
rok rozpoczęcia inwestycji;
wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków;
kwotę zwrotu;
oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
wskazanie sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za pośrednictwem banku – wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma być dokonana wpłata.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA