REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy księga jest nierzetelna

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nieuznanie przez organy ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym pociąga za sobą określone konsekwencje podatkowe. Efektem może być podwyższenie podstawy opodatkowania, zmniejszenie lub utrata prawa do zwrotu podatku czy nawet powstanie dodatkowego zobowiązania podatkowego.
Podatnik najczęściej sam oblicza wysokość należnego podatku. Aby jednak możliwe było samodzielne obliczenie podatku, podatnik musi dysponować środkami pozwalającymi ustalić jego wysokość. Pomocne okazują się w takim przypadku księgi podatkowe. Problem w tym, że ustalenie właściwej wysokości zobowiązania podatkowego będzie możliwe dopiero wtedy, gdy księgi te są prowadzone prawidłowo i rzetelnie. W końcu organy podatkowe sprawdzają prawidłowość wywiązywania się podatnika z ciążących na nim obowiązków właśnie na podstawie ksiąg podatkowych, które mają decydujące znaczenie podczas kontroli. To na podstawie ksiąg oceniana jest prawidłowość zadeklarowanych podstaw opodatkowania, jak i wysokość płaconego podatku. Jeśli w księgach są jakiekolwiek nieprawidłowości, wiadomo, że podatnik ustali błędnie wysokość podstawy opodatkowania, a w konsekwencji również należnej zaliczki. Niestety, organ podatkowy będzie w takim przypadku zmuszony do uznania, że dane zawarte w takiej księdze nie są prawdziwe.

Efekty nierzetelności

Po odrzuceniu ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym organ podatkowy musi sprawdzić, czy istnieją inne środki dowodowe wskazujące na wysokość uzyskanego przez podatnika dochodu.
W praktyce organ podatkowy może uznać za wiarygodny sposób odtworzenia zdarzeń gospodarczych stanowiących podstawę opodatkowania na podstawie rachunków, umów, dowodów finansowych, pojedynczych zapisów w odrzuconej księdze czy nawet zeznań świadków. Dopiero gdy nie uda się ustalić niczego na podstawie tak zebranych dowodów, organ podatkowy może ustalić podstawę opodatkowania w drodze oszacowania. Uprawnienie takie wynika z art. 23 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli brak jest ksiąg podatkowych lub innych danych niezbędnych do jej określenia lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania.
Organ odstępuje od określenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania tylko wtedy, gdy dane wynikające z ksiąg podatkowych, uzupełnione dowodami uzyskanymi w toku postępowania, pozwalają na określenie podstawy opodatkowania.
Potwierdza to także NSA w wyroku z 24 lipca 2000 r. (I SA/Ka 319/99, niepublikowany). Czytamy w nim, że jeśli organ podatkowy uzna prowadzone księgi lub złożone zeznanie za nierzetelne lub niespełniające innych ustawowo określonych przesłanek i nie uwzględni ich jako dowodu w postępowaniu podatkowym, to zastosowanie szacunku powinno być poprzedzone wnikliwą i wszechstronną oceną całości materiału dowodowego.

Organ oszacuje

Organ powinien wtedy przekonująco uzasadnić, dlaczego w danej sprawie adekwatne będzie pominięcie całej (lub części) księgi jako dowodu w postępowaniu podatkowym i oszacowanie podstawy opodatkowania. Szacunek zatem (jako jeden tylko ze sposobów ustalania podstawy opodatkowania) powinien być stosowany w sytuacjach, gdy w dostępnym organowi podatkowemu materiale dowodowym brak jest danych niezbędnych do ustalenia podstawy opodatkowania i organ ten nie ma żadnych innych dróg ustalenia rzeczywistej wysokości zobowiązania podatkowego. Niezbędnym założeniem dokonania szacunku jest okoliczność, że organ podatkowy dysponuje wystarczającymi dowodami, by przedstawione księgi i zeznania lub inne materiały uznać za nierzetelne bądź niewystarczające dla ustalenia rzeczywistej wysokości zobowiązania podatkowego (wyrok NSA z 21 stycznia 1998 r., SA/Ka 831/87).

Jak organ podważa moc dowodową księgi
1. Organ ustala, że księga jest nierzetelna lub wadliwa.
Księgi rzetelne to takie, które dokumentują stan rzeczywisty, a niewadliwe to takie, które prowadzone są zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów. Jeśli jest inaczej, księga jest nierzetelna lub wadliwa.
2. Po ustaleniu organ zamieszcza uzasadnienie w protokole.
Jeśli organ podatkowy stwierdzi, że księgi podatkowe są prowadzone nierzetelnie lub w sposób wadliwy, to w protokole badania ksiąg określa, za jaki okres i w jakiej części nie uznaje ksiąg za dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów.
3. Organ doręcza odpis protokołu.
Odpis tak sporządzonego protokołu organ podatkowy doręcza stronie. Ta, w terminie 14 dni od dnia doręczenia, może wnieść zastrzeżenia do zawartych w nim ustaleń, przedstawiając jednocześnie dowody, które umożliwią organowi podatkowemu prawidłowe określenie podstawy opodatkowania.

Skutki karne skarbowe

Sankcje podatkowe to nie wszystko, co grozi podatnikowi, któremu udowodniono nierzetelne i wadliwe prowadzenie ksiąg podatkowych. Podatnikowi takiemu grożą także sankcje karne skarbowe wynikające z ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.). Sankcje te występują niezależnie od sankcji podatkowych.
Katalog konsekwencji, jakie mogą dotknąć podatnika, jest bardzo pokaźny. Podstawową karą jest wprawdzie grzywna wymierzana w stawkach dziennych, ale mogą być stosowane także i inne kary, w tym ograniczenie albo pozbawienie wolności. Oczywiście im większa wina podatnika, tym kara będzie bardziej dotkliwa. Sprawdźmy jednak, co grozi podatnikowi w przypadku konkretnych zaniedbań.
Jak wynika z art. 60 kodeksu karnego skarbowego (dalej k.k.s.) podatnik, który wbrew obowiązkowi nie prowadzi księgi, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Tej samej karze podlega podatnik, który wbrew obowiązkowi nie przechowuje księgi. W wypadku mniejszej wagi, sprawca wspomnianych czynów podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Karę tę można zastosować także w stosunku do podatnika lub płatnika, który nie zawiadamia w terminie właściwego organu o prowadzeniu księgi przez doradcę podatkowego lub inny podmiot upoważniony do prowadzenia ksiąg w jego imieniu i na jego rzecz.
Przepisy k.k.s. przewidują też określone sankcje za nierzetelne prowadzenie księgi. Jak wynika z art. 61, podatnik, który nierzetelnie prowadzi księgę, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Tylko wtedy gdy jest to wypadek mniejszej wagi, sprawca tego czynu podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Tej samej karze podlega także ten, kto wadliwie prowadzi księgę.

Anna Wojda


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA