REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy księga jest nierzetelna

REKLAMA

Nieuznanie przez organy ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym pociąga za sobą określone konsekwencje podatkowe. Efektem może być podwyższenie podstawy opodatkowania, zmniejszenie lub utrata prawa do zwrotu podatku czy nawet powstanie dodatkowego zobowiązania podatkowego.
Podatnik najczęściej sam oblicza wysokość należnego podatku. Aby jednak możliwe było samodzielne obliczenie podatku, podatnik musi dysponować środkami pozwalającymi ustalić jego wysokość. Pomocne okazują się w takim przypadku księgi podatkowe. Problem w tym, że ustalenie właściwej wysokości zobowiązania podatkowego będzie możliwe dopiero wtedy, gdy księgi te są prowadzone prawidłowo i rzetelnie. W końcu organy podatkowe sprawdzają prawidłowość wywiązywania się podatnika z ciążących na nim obowiązków właśnie na podstawie ksiąg podatkowych, które mają decydujące znaczenie podczas kontroli. To na podstawie ksiąg oceniana jest prawidłowość zadeklarowanych podstaw opodatkowania, jak i wysokość płaconego podatku. Jeśli w księgach są jakiekolwiek nieprawidłowości, wiadomo, że podatnik ustali błędnie wysokość podstawy opodatkowania, a w konsekwencji również należnej zaliczki. Niestety, organ podatkowy będzie w takim przypadku zmuszony do uznania, że dane zawarte w takiej księdze nie są prawdziwe.

Efekty nierzetelności

Po odrzuceniu ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym organ podatkowy musi sprawdzić, czy istnieją inne środki dowodowe wskazujące na wysokość uzyskanego przez podatnika dochodu.
W praktyce organ podatkowy może uznać za wiarygodny sposób odtworzenia zdarzeń gospodarczych stanowiących podstawę opodatkowania na podstawie rachunków, umów, dowodów finansowych, pojedynczych zapisów w odrzuconej księdze czy nawet zeznań świadków. Dopiero gdy nie uda się ustalić niczego na podstawie tak zebranych dowodów, organ podatkowy może ustalić podstawę opodatkowania w drodze oszacowania. Uprawnienie takie wynika z art. 23 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli brak jest ksiąg podatkowych lub innych danych niezbędnych do jej określenia lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania.
Organ odstępuje od określenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania tylko wtedy, gdy dane wynikające z ksiąg podatkowych, uzupełnione dowodami uzyskanymi w toku postępowania, pozwalają na określenie podstawy opodatkowania.
Potwierdza to także NSA w wyroku z 24 lipca 2000 r. (I SA/Ka 319/99, niepublikowany). Czytamy w nim, że jeśli organ podatkowy uzna prowadzone księgi lub złożone zeznanie za nierzetelne lub niespełniające innych ustawowo określonych przesłanek i nie uwzględni ich jako dowodu w postępowaniu podatkowym, to zastosowanie szacunku powinno być poprzedzone wnikliwą i wszechstronną oceną całości materiału dowodowego.

Organ oszacuje

Organ powinien wtedy przekonująco uzasadnić, dlaczego w danej sprawie adekwatne będzie pominięcie całej (lub części) księgi jako dowodu w postępowaniu podatkowym i oszacowanie podstawy opodatkowania. Szacunek zatem (jako jeden tylko ze sposobów ustalania podstawy opodatkowania) powinien być stosowany w sytuacjach, gdy w dostępnym organowi podatkowemu materiale dowodowym brak jest danych niezbędnych do ustalenia podstawy opodatkowania i organ ten nie ma żadnych innych dróg ustalenia rzeczywistej wysokości zobowiązania podatkowego. Niezbędnym założeniem dokonania szacunku jest okoliczność, że organ podatkowy dysponuje wystarczającymi dowodami, by przedstawione księgi i zeznania lub inne materiały uznać za nierzetelne bądź niewystarczające dla ustalenia rzeczywistej wysokości zobowiązania podatkowego (wyrok NSA z 21 stycznia 1998 r., SA/Ka 831/87).

Jak organ podważa moc dowodową księgi
1. Organ ustala, że księga jest nierzetelna lub wadliwa.
Księgi rzetelne to takie, które dokumentują stan rzeczywisty, a niewadliwe to takie, które prowadzone są zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów. Jeśli jest inaczej, księga jest nierzetelna lub wadliwa.
2. Po ustaleniu organ zamieszcza uzasadnienie w protokole.
Jeśli organ podatkowy stwierdzi, że księgi podatkowe są prowadzone nierzetelnie lub w sposób wadliwy, to w protokole badania ksiąg określa, za jaki okres i w jakiej części nie uznaje ksiąg za dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów.
3. Organ doręcza odpis protokołu.
Odpis tak sporządzonego protokołu organ podatkowy doręcza stronie. Ta, w terminie 14 dni od dnia doręczenia, może wnieść zastrzeżenia do zawartych w nim ustaleń, przedstawiając jednocześnie dowody, które umożliwią organowi podatkowemu prawidłowe określenie podstawy opodatkowania.

Skutki karne skarbowe

Sankcje podatkowe to nie wszystko, co grozi podatnikowi, któremu udowodniono nierzetelne i wadliwe prowadzenie ksiąg podatkowych. Podatnikowi takiemu grożą także sankcje karne skarbowe wynikające z ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.). Sankcje te występują niezależnie od sankcji podatkowych.
Katalog konsekwencji, jakie mogą dotknąć podatnika, jest bardzo pokaźny. Podstawową karą jest wprawdzie grzywna wymierzana w stawkach dziennych, ale mogą być stosowane także i inne kary, w tym ograniczenie albo pozbawienie wolności. Oczywiście im większa wina podatnika, tym kara będzie bardziej dotkliwa. Sprawdźmy jednak, co grozi podatnikowi w przypadku konkretnych zaniedbań.
Jak wynika z art. 60 kodeksu karnego skarbowego (dalej k.k.s.) podatnik, który wbrew obowiązkowi nie prowadzi księgi, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Tej samej karze podlega podatnik, który wbrew obowiązkowi nie przechowuje księgi. W wypadku mniejszej wagi, sprawca wspomnianych czynów podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Karę tę można zastosować także w stosunku do podatnika lub płatnika, który nie zawiadamia w terminie właściwego organu o prowadzeniu księgi przez doradcę podatkowego lub inny podmiot upoważniony do prowadzenia ksiąg w jego imieniu i na jego rzecz.
Przepisy k.k.s. przewidują też określone sankcje za nierzetelne prowadzenie księgi. Jak wynika z art. 61, podatnik, który nierzetelnie prowadzi księgę, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Tylko wtedy gdy jest to wypadek mniejszej wagi, sprawca tego czynu podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Tej samej karze podlega także ten, kto wadliwie prowadzi księgę.

Anna Wojda


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Coraz więcej osób w Polsce dożywa wieku, który jeszcze niedawno wydawał się nieosiągalny. Granica stu lat przestaje być wyjątkiem, a armia stulatków systematycznie się powiększa. Najnowsze dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie pozostawiają wątpliwości. Żyjemy coraz dłużej, a państwo wypłaca najstarszym obywatelom specjalne, comiesięczne świadczenie honorowe, niezależnie od tego, czy pobierają oni emeryturę, czy rentę.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Coraz więcej osób w Polsce dożywa wieku, który jeszcze niedawno wydawał się nieosiągalny. Granica stu lat przestaje być wyjątkiem, a armia stulatków systematycznie się powiększa. Najnowsze dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie pozostawiają wątpliwości. Żyjemy coraz dłużej, a państwo wypłaca najstarszym obywatelom specjalne, comiesięczne świadczenie honorowe, niezależnie od tego, czy pobierają oni emeryturę, czy rentę.

Nowa ustawa o opiece ma mylący tytuł. Nie przewiduje żadnych nowych świadczeń dla opiekunów albo osób niepełnosprawnych, seniorów, osób samotnych [projekt]

Nazwa ustawy o opiece długoterminowej powinna zostać zmieniona, gdyż wprowadza w błąd osoby, które jej nie przeczytały. Obecna nazwa projektu sugeruje, że jest ustawa regulująca kwestie świadczeń dla opiekunów zajmujących się opieką np. osób niepełnosprawnych. Nieprawda. Ta ustawa dotyczy biurokracji związanej z opieką takiej jak plany, raporty, sprawozdania. Jedyne świadczenia jakie przewiduje to np. organizowanie szkoleń przez np. gminy. Tak, szkoleń, a nie np. nowego zasiłku dla opiekunów albo podwyżki słynnego zasiłku pielęgnacyjnego, który od 2019 r. wynosi 215,84 zł miesięcznie. I nic nie wskazuje, że zostanie podniesiony choć o 50 zł przed 2028 r.

Ceny energii elektrycznej w 2026 r.: mniej za prąd ale więcej za dystrybucję - w sumie 3% drożej dla gospodarstw domowych. 495,16 zł netto za 1 MWh od 1 stycznia

Prezes URE w dniu 17 grudnia br zatwierdził taryfy na 2026 r. na sprzedaż energii elektrycznej do odbiorców w gospodarstwach domowych czterem tzw. sprzedawcom z urzędu (PGE Obrót, Tauron Sprzedaż, Enea i Energa Obrót) oraz taryfy pięciu największym dystrybutorom (PGE, Tauron, Enea, Energa i Stoen Operator) energii elektrycznej. Średnia cena w taryfach na energię elektryczną dla gospodarstw domowych wyniesie od 1 stycznia 495,16 zł netto za 1 MWh. A zatem będzie ona niższa o ok. 14 proc. w porównaniu do cen z taryf zatwierdzonych na IV kwartał 2025 r. i ok. 1 proc. od tzw. ceny „mrożonej” obowiązującej w 2025 r. (500 zł netto za 1 MWh). Wszystkie ceny zatwierdzane i podawane przez URE są cenami bez VAT i akcyzy.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zmiany w JPK VAT 2026: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI. MFiG podpisał nowelizację rozporządzenia

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Jeszcze przed 2026 r. pracodawca musi udzielić pracownikom 2 dni wolnego. Jeśli nie, grozi mu grzywna do 30 000 zł

Choć niewykorzystany urlop wypoczynkowy nie przepada wraz z końcem roku kalendarzowego, to są i takie przypadki, gdy wolne przysługujące pracownikowi na podstawie obowiązujących przepisów przepada wraz z tą szczególną zmianą kartki w kalendarzu. Tak jest ze zwolnieniem, które przysługuje w związku z wychowywaniem dziecka.

Odpowiedzialność małoletnich za czyny kryminalne - wyjaśnienia Ministerstwa Sprawiedliwości

Ministerstwo Sprawiedliwości w komunikacie z 17 grudnia 2025 r. przedstawiło podstawowe informacje odnośnie odpowiedzialności karnej małoletnich za czyny kryminalne. Powodem przekazania tych informacji do opinii publicznej jest zabójstwo dziewczynki w Jeleniej Górze. Szczególnie silnie porusza opinię publiczną i rodzi pytania kontekst konsekwencji dla sprawcy – w wieku dziecka czy nastolatka. A także o granice ingerencji państwa w życie młodych ludzi.

REKLAMA

W okresie świątecznym szef może odmówić pracownikowi udzielenia urlopu na żądanie. Zgodnie z prawem

Żądać można, ale czy się dostanie, nie ma pewności. Przepisy dotyczące urlopu na żądanie są niejasne. A raczej, brzmią dwuznacznie. Choć specjaliści i sądy nie mają wątpliwości, jak je interpretować, to pracownicy czują się wprowadzeni w błąd.

Rząd chce systemowo uporządkować opiekę długoterminową dla seniorów - bo żyjemy coraz dłużej, ale czy lepiej? Dlatego jest projekt nowej ustawy z 16 grudnia 2025 r.

Rząd przygotował projekt ustawy o opiece długoterminowej. Ma on uporządkować rozproszony system wsparcia osób wymagających stałej pomocy oraz ich opiekunów. Projekt opublikowany przez Rządowe Centrum Legislacji 16 grudnia 2025 r. wprowadza m. in. koordynatora opieki długoterminowej w każdym powiecie i definiuje pojęcie opiekuna nieformalnego. Dokument trafił do konsultacji społecznych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA