REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy księga jest nierzetelna

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nieuznanie przez organy ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym pociąga za sobą określone konsekwencje podatkowe. Efektem może być podwyższenie podstawy opodatkowania, zmniejszenie lub utrata prawa do zwrotu podatku czy nawet powstanie dodatkowego zobowiązania podatkowego.
Podatnik najczęściej sam oblicza wysokość należnego podatku. Aby jednak możliwe było samodzielne obliczenie podatku, podatnik musi dysponować środkami pozwalającymi ustalić jego wysokość. Pomocne okazują się w takim przypadku księgi podatkowe. Problem w tym, że ustalenie właściwej wysokości zobowiązania podatkowego będzie możliwe dopiero wtedy, gdy księgi te są prowadzone prawidłowo i rzetelnie. W końcu organy podatkowe sprawdzają prawidłowość wywiązywania się podatnika z ciążących na nim obowiązków właśnie na podstawie ksiąg podatkowych, które mają decydujące znaczenie podczas kontroli. To na podstawie ksiąg oceniana jest prawidłowość zadeklarowanych podstaw opodatkowania, jak i wysokość płaconego podatku. Jeśli w księgach są jakiekolwiek nieprawidłowości, wiadomo, że podatnik ustali błędnie wysokość podstawy opodatkowania, a w konsekwencji również należnej zaliczki. Niestety, organ podatkowy będzie w takim przypadku zmuszony do uznania, że dane zawarte w takiej księdze nie są prawdziwe.

Efekty nierzetelności

Po odrzuceniu ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym organ podatkowy musi sprawdzić, czy istnieją inne środki dowodowe wskazujące na wysokość uzyskanego przez podatnika dochodu.
W praktyce organ podatkowy może uznać za wiarygodny sposób odtworzenia zdarzeń gospodarczych stanowiących podstawę opodatkowania na podstawie rachunków, umów, dowodów finansowych, pojedynczych zapisów w odrzuconej księdze czy nawet zeznań świadków. Dopiero gdy nie uda się ustalić niczego na podstawie tak zebranych dowodów, organ podatkowy może ustalić podstawę opodatkowania w drodze oszacowania. Uprawnienie takie wynika z art. 23 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli brak jest ksiąg podatkowych lub innych danych niezbędnych do jej określenia lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania.
Organ odstępuje od określenia podstawy opodatkowania w drodze oszacowania tylko wtedy, gdy dane wynikające z ksiąg podatkowych, uzupełnione dowodami uzyskanymi w toku postępowania, pozwalają na określenie podstawy opodatkowania.
Potwierdza to także NSA w wyroku z 24 lipca 2000 r. (I SA/Ka 319/99, niepublikowany). Czytamy w nim, że jeśli organ podatkowy uzna prowadzone księgi lub złożone zeznanie za nierzetelne lub niespełniające innych ustawowo określonych przesłanek i nie uwzględni ich jako dowodu w postępowaniu podatkowym, to zastosowanie szacunku powinno być poprzedzone wnikliwą i wszechstronną oceną całości materiału dowodowego.

Organ oszacuje

Organ powinien wtedy przekonująco uzasadnić, dlaczego w danej sprawie adekwatne będzie pominięcie całej (lub części) księgi jako dowodu w postępowaniu podatkowym i oszacowanie podstawy opodatkowania. Szacunek zatem (jako jeden tylko ze sposobów ustalania podstawy opodatkowania) powinien być stosowany w sytuacjach, gdy w dostępnym organowi podatkowemu materiale dowodowym brak jest danych niezbędnych do ustalenia podstawy opodatkowania i organ ten nie ma żadnych innych dróg ustalenia rzeczywistej wysokości zobowiązania podatkowego. Niezbędnym założeniem dokonania szacunku jest okoliczność, że organ podatkowy dysponuje wystarczającymi dowodami, by przedstawione księgi i zeznania lub inne materiały uznać za nierzetelne bądź niewystarczające dla ustalenia rzeczywistej wysokości zobowiązania podatkowego (wyrok NSA z 21 stycznia 1998 r., SA/Ka 831/87).

Jak organ podważa moc dowodową księgi
1. Organ ustala, że księga jest nierzetelna lub wadliwa.
Księgi rzetelne to takie, które dokumentują stan rzeczywisty, a niewadliwe to takie, które prowadzone są zgodnie z zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów. Jeśli jest inaczej, księga jest nierzetelna lub wadliwa.
2. Po ustaleniu organ zamieszcza uzasadnienie w protokole.
Jeśli organ podatkowy stwierdzi, że księgi podatkowe są prowadzone nierzetelnie lub w sposób wadliwy, to w protokole badania ksiąg określa, za jaki okres i w jakiej części nie uznaje ksiąg za dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów.
3. Organ doręcza odpis protokołu.
Odpis tak sporządzonego protokołu organ podatkowy doręcza stronie. Ta, w terminie 14 dni od dnia doręczenia, może wnieść zastrzeżenia do zawartych w nim ustaleń, przedstawiając jednocześnie dowody, które umożliwią organowi podatkowemu prawidłowe określenie podstawy opodatkowania.

Skutki karne skarbowe

Sankcje podatkowe to nie wszystko, co grozi podatnikowi, któremu udowodniono nierzetelne i wadliwe prowadzenie ksiąg podatkowych. Podatnikowi takiemu grożą także sankcje karne skarbowe wynikające z ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.). Sankcje te występują niezależnie od sankcji podatkowych.
Katalog konsekwencji, jakie mogą dotknąć podatnika, jest bardzo pokaźny. Podstawową karą jest wprawdzie grzywna wymierzana w stawkach dziennych, ale mogą być stosowane także i inne kary, w tym ograniczenie albo pozbawienie wolności. Oczywiście im większa wina podatnika, tym kara będzie bardziej dotkliwa. Sprawdźmy jednak, co grozi podatnikowi w przypadku konkretnych zaniedbań.
Jak wynika z art. 60 kodeksu karnego skarbowego (dalej k.k.s.) podatnik, który wbrew obowiązkowi nie prowadzi księgi, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Tej samej karze podlega podatnik, który wbrew obowiązkowi nie przechowuje księgi. W wypadku mniejszej wagi, sprawca wspomnianych czynów podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Karę tę można zastosować także w stosunku do podatnika lub płatnika, który nie zawiadamia w terminie właściwego organu o prowadzeniu księgi przez doradcę podatkowego lub inny podmiot upoważniony do prowadzenia ksiąg w jego imieniu i na jego rzecz.
Przepisy k.k.s. przewidują też określone sankcje za nierzetelne prowadzenie księgi. Jak wynika z art. 61, podatnik, który nierzetelnie prowadzi księgę, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. Tylko wtedy gdy jest to wypadek mniejszej wagi, sprawca tego czynu podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Tej samej karze podlega także ten, kto wadliwie prowadzi księgę.

Anna Wojda


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wotum zaufania dla rządu Tuska: Expose i głosowanie po zwycięstwie Nawrockiego

Dzisiaj premier Donald Tusk przedstawi w Sejmie expose i złoży formalny wniosek o wotum zaufania dla swojego rządu. Zapowiedział to dzień po II turze wyborów prezydenckich, wygranych przez kandydata PiS Karola Nawrockiego. Choć rządząca koalicja dysponuje większością, głosowanie stało się testem jedności i pretekstem do podkreślenia koalicyjnych napięć oraz ambicji liderów ugrupowań współtworzących rząd.

[Sejm na żywo] Posiedzenie Sejmu 11 czerwca 2025 r.: wotum zaufania

11 czerwca o godz. 9:00 zostaną wznowione obrady Sejmu. Pierwszym punktem obrad będzie Rozpatrzenie wniosku Prezesa Rady Ministrów o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wotum zaufania Radzie Ministrów.

Za staż: dodatkowe 518 zł premii od 1 czerwca 2025 r., co miesiąc

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życia ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa reguluje szereg uprawnień dla osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy, osób z niepełnosprawnościami. W związku z wejściem przepisów w życie pojawiła się możliwość uzyskania aż 518 zł premii, od 1 czerwca 2025 r. co miesiąc za staż.

Nawet 1200 złotych dopłaty do prądu. Będzie bon energetyczny po nowemu. Kto dostanie pieniądze

Bon energetyczny po nowemu i to nawet 1200 złotych? Taki roczny zastrzyk gotówki mogą wkrótce otrzymać emeryci z najniższymi dochodami. Skąd te zmiany? Bo rząd pracuje nad rozwiązaniami, mającymi zrekompensować wzrost kosztów energii, po wejściu nowej opłaty od emisji dwutlenku węgla, którymi mają być obciążone także gospodarstwa domowe.

REKLAMA

Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. To szokujące kwoty pobrane od osób niepełnosprawnych. Jak to możliwe? System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZON 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA