REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić remanent

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Aby podatnik mógł ustalić wysokość uzyskanego dochodu z działalności gospodarczej, ma obowiązek sporządzić remanent, a następnie wpisać go do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nierzetelne sporządzenie spisu z natury może doprowadzić do odrzucenia przez organy podatkowe księgi jako dowodu w postępowaniu w sprawach zobowiązań podatkowych.
Do sporządzenia spisu z natury na początek będzie konieczne ustalenie zespołu spisowego, czyli osób, które remanent przeprowadzą, spiszą go, będą za niego odpowiedzialne i podpiszą się pod nim.

Sposoby przeprowadzenia

Wpis wartości remanentu może przyjąć różne formy. Ważne, by zawierał elementy, jakie są wymagane przez obowiązujące przepisy. Najważniejsze jest to, by spis był wykonany starannie i w trwały sposób oraz zakończony i zaopatrzony w podpisy osób uczestniczących w spisie. Ponadto spis powinien odpowiadać stanowi rzeczywistemu, a więc powinien ujmować faktyczny stan na dzień jego sporządzenia.
Spis może być sporządzony albo w formie szczegółowego wykazu składników, albo w formie kwoty zbiorczej. Spis z natury przeprowadza się w ściśle określonych sytuacjach wymienionych w przepisach.
Podatnikowi przysługuje także prawo sporządzenia spisu z natury w innych terminach. O zamiarze sporządzenia remanentu w innym terminie niż 31 grudnia oraz o dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej podatnicy zobowiązani są zawiadomić, w formie pisemnej, naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej 7 dni przed datą sporządzenia spisu.
Spis z natury podlega wpisaniu do księgi podatkowej. Należy to zrobić również wtedy, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz wtedy, gdy sporządzenie takiego spisu zarządził naczelnik urzędu skarbowego.
Remanent sporządzony na dzień rozpoczęcia działalności (tzw. remanent początkowy) podlega wpisaniu jako pierwsza pozycja księgi. Zapisu trzeba również dokonać wtedy, gdy na ten dzień podatnik nie posiada składników majątku objętych spisem. Wówczas wpis będzie miał treść „Na dzień... remanent początkowy wynosi 0”, będzie to tzw. remanent zerowy. W pozostałych przypadkach remanent podlega wpisaniu do księgi albo według poszczególnych rodzajów jego składników, albo w jednej pozycji kwotą zbiorczą. Wówczas szczegółowe zestawienie wszystkich składników należy przechowywać łącznie z księgą.

Składniki spisu

Aby na koniec roku podatkowego ustalić wartość poszczególnych składników spisu z natury materiałów i towarów handlowych według cen nabycia, podatnik powinien ustalić procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu w stosunku do ogólnej wartości zakupu towarów handlowych i materiałów zaewidencjonowanych (suma kosztów ubocznych zakupu przemnożona przez 100 i podzielona przez wartość zakupu). Kiedy ten wskaźnik zostanie ustalony, wtedy należy o jego wartości podwyższyć jednostkowy koszt zakupu, a następnie ustalić wartości poszczególnych składników remanentu. Podatnik może także dokonać wyceny wartość materiałów i towarów handlowych według cen zakupu, tj. bez podwyższenia tej ceny o wskaźnik kosztów ubocznych zakupu.
Jeśli podatnik chce ustalić dochód osiągnięty w roku podatkowym, musi, po pierwsze, ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym. Po drugie, powinien ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów. Aby to zrobić, trzeba do wartości remanentu na początek roku podatkowego doliczyć wartość zakupu towarów handlowych (materiałów), a następnie pomniejszyć o wartość remanentu sporządzonego na koniec roku podatkowego. Kwotę, która powstanie z tego obliczenia, należy następnie powiększyć o kwotę pozostałych wydatków oraz pomniejszyć o wartość wynagrodzeń w naturze w tej części, w której wydatki (koszty) związane z wynagrodzeniami w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi przychodów i rozchodów.
Następnie należy pomniejszyć wartość osiągniętego przychodu o wysokość tak ustalonych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów. Powstała w ten sposób różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w roku podatkowym.

PRZYKŁADY
Jak obliczyć dochód
• przychód – 450 000 zł
koszty uzyskania przychodów poniesione w trakcie roku podatkowego: a) wartość remanentu na początku roku podatkowego – 50 000 zł b) plus wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów – 200 000 zł c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu – 10 000 zł d) minus wartość remanentu na koniec roku podatkowego – 40 000 zł e) plus kwota pozostałych wydatków – 70 000 zł f) minus wartość wynagrodzeń w naturze – 4000 zł; w sumie koszty uzyskania przychodu – 286 000 zł
• ustalenie dochodu osiągniętego w ciągu roku podatkowego: a) przychód – 450 000 zł b) minus koszty uzyskania przychodu – 286 000 zł dochód wynosi 164 000 zł.
Kiedy należy sporządzić spis z natury
• przed zaprowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
• na koniec każdego roku podatkowego,
• w razie zmiany wspólnika w spółce,
• w razie zmiany proporcji udziałów wspólników w spółce,
• w razie likwidacji działalności,
• w innych terminach po uprzednim zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego.

Ewa Matyszewska

EKSPER RADZI

Kazimierz Biernacki,
doradca podatkowy w firmie Biernacki Sp. z o.o. w Krakowie

Czy podatnicy popełniają błędy przy spisie z natury
Zagadnienia związane z przygotowaniem czynności spisowych, a także ze sposobem dokonania spisu i wyceny wartości składników majątkowych na koniec roku podatkowego nie są rzeczą prostą dla podatników prowadzących księgowość samodzielnie. Czy łatwo popełnić błąd przy sporządzaniu spisu z natury?


TAK.
Podatnicy bardzo często prowadzą swoją księgowość samodzielnie, nie zatrudniając do tego ani księgowych, ani nie korzystając z usług wyspecjalizowanych biur rachunkowych. Przedstawię kilka najczęściej spotykanych błędów czy uchybień związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji rocznej, których naświetlenie może uchronić podatników samodzielnie prowadzących swoją księgowość od nieprzyjemnych konsekwencji wynikających z kontroli organów skarbowych.
Pierwszym najczęściej spotykanym błędem jest fakt, że spisy z natury nie są dokonywane w rozbiciu na poszczególne miejsca składowania, co w znaczny sposób utrudnia kontrolę prawidłowości i rzetelności dokonania spisu. Po drugie, przed sporządzeniem inwentaryzacji nie dokonuje się przeglądu składników majątkowych pod kątem ich przydatności i wartości użytkowej jako składników niepełnowartościowych. Nie sporządza się też w konsekwencji protokołów strat i ubytków naturalnych. Po trzecie, na arkuszach spisowych brakuje informacji, na jaki dzień spis został sporządzony, nienaniesione są kolejne numery poszczególnych pozycji arkuszy spisowych, nie dokonuje się zapisów końcowych, tj. w jakim terminie spis został dokonany i na jakiej pozycji spis został zakończony. Po czwarte, wartości remanentu na koniec i początek roku nie są wpisywane w księdze przychodów i rozchodów. Po piąte, wartość składników majątkowych ustalona jest w sposób nieprawidłowy, np. podane są niewłaściwe ceny lub wartości jednostkowe. Zdarza się również, że wartości jednostkowe wpisywane są w cenie brutto (razem z VAT), w sytuacji gdy podatnik jest podatnikiem VAT. Po szóste, spisy z natury sporządzone są w sposób nieczytelny, niedbały i nieodzwierciedlający stanu faktycznego składników majątkowych. Po siódme, nie jest zachowywany 14-dniowy termin ustalenia wartości remanentu. Po ósme, obowiązek sporządzenia remanentu początkowego istnieje także w przypadku zmiany formy opodatkowania z karty podatkowej lub ryczałtu ewidencjonowanego na zasady ogólne. W takiej sytuacji, ze względu na brak wszystkich dokumentów zakupu, bardzo często pojawiają się problemy z ustaleniem wartości tego remanentu.
Celem uporządkowania spraw związanych z obowiązkiem przeprowadzenia okresowych lub rocznych spisów z natury podatnicy powinni posiadać stosowną instrukcję. Instrukcja taka powinna w sposób precyzyjny i wyczerpujący omawiać całość czynności, procedur, zasad czy technik stosowanych podczas inwentaryzacji. Taką instrukcję można sporządzić samemu na podstawie obowiązujących przepisów lub skorzystać z publikacji, jakie ukazują się na rynku. Warto to zrobić, aby w przyszłości nie narazić się na odrzucenie sporządzonego remanentu przez organ podatkowy.
Not. EM


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Minimum 3062 zł brutto miesięcznie. Nowa ustawa zmienia zasady gry – koniec darmowych staży?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (obecnie około 3062 zł brutto)” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów?

REKLAMA

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

REKLAMA