REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na świąteczne dekoracje w firmie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wydatki poniesione na świąteczne udekorowanie firmy, jeśli wykazują związek z przychodami, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Trzeba jednak pamiętać o limicie i o tym, by nie przesadzać z wydatkami.
W centrach handlowych wystrój świąteczny pojawił się już w połowie listopada. Przedświąteczny nastrój udziela się także innym, w tym właścicielom firm. Ci ostatni również kupują choinki, bombki, lampki i inne świąteczne bibeloty, które mają posłużyć do udekorowania wnętrz w ich firmach. Z oczywistych względów wydatki te chcieliby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Niestety nie zawsze jest to tak oczywiste jak mogłoby się wydawać.

Reprezentacja, czyli...

Pojęcie reprezentacji, podobnie zresztą jak reklamy, nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych. A skoro tak, należy zinterpretować je zgodnie ze znaczeniem przyjętym w słowniku języka polskiego. Można zatem przyjąć, że reprezentacja oznacza działania zmierzające do wywołania i utrwalenia dobrego wizerunku firmy poprzez okazałość, wytworność, czy wystawność w stosunkach z kontrahentami i interesantami. Innymi słowy reprezentacja to występowanie w imieniu firmy wiążące się z okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.
Warto do tego dodać jeszcze krótką definicję sformułowaną przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 maja 1998 r. (SA/Sz 1412/97). NSA w wyroku tym stwierdził, że pojęcie reprezentacja nie musi odnosić się do okazałości i wystawności. Pojęcie to odnosi się do dobrego reprezentowania się firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.

...trudne wydatki

Kosztami uzyskania przychodów są, co do zasady, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do uznania określonego wydatku za koszt podatkowy konieczne jest zatem spełnienie kilku warunków. Wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu nie tylko wtedy, kiedy nie znajduje się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, ale także wtedy, kiedy jego celem jest osiągnięcie przychodu. Łączne spełnienie tych dwóch warunków powoduje, że dany wydatek można uznać za koszt podatkowy. Dotyczy to również wydatków na cele reprezentacji. Co prawda trudno ocenić, w jakim stopniu wydatki poniesione na dekorację firmy przyczyniają się do zwiększenia przychodów. Nie sposób jednak uznać, że nie zostały o­ne poniesione w celu ich uzyskania.
Podatnicy muszą też pamiętać, że koszty poniesione w celu uzyskania przychodu odnoszą się do konkretnego źródła przychodu. Dlatego konieczne jest istnienie związku przyczynowego między wydatkami a uzyskanym przychodem. A to oznacza, że samo określenie, że wydatek został poniesiony na reprezentację, nie przesądza jeszcze o tym, że zostanie o­n uznany za koszt podatkowy. Charakter wydatków na reprezentację powinien być związany z prowadzoną działalnością, a użyte środki zwiększać przychody.

...z określonym limitem

Gdy właściciel firmy określi już, że poniesione przez niego wydatki na świąteczny wystrój firmy to nic innego jak wydatki na reprezentację firmy, które przyczynią się do uzyskania przychodów, powinien zadać sobie kolejne pytanie: w jakiej wysokości zaliczyć je do kosztów. W całości, czy w części? Odpowiedzi na to pytanie trzeba szukać w przepisach ustaw podatkowych. A z tych wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu albo publicznie w inny sposób. Wynika stąd, że koszty reprezentacji owszem zwiększają koszty uzyskania przychodów, ale są limitowane.
Podstawą do ustalenia limitu jest przychód wynikający z przepisów podatkowych. W praktyce oznacza to, że podstawą obliczenia wysokości kosztów reprezentacji jest ta część przychodu, która uwzględniana jest dla potrzeb określenia dochodu firmy podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Podstawą obliczenia tego limitu nie jest przychód zwolniony z opodatkowania.

...i liczne kłopoty

Niestety, podatnicy często zdają się zapominać o tym, że pojęcia reprezentacji nie można interpretować rozszerzająco. Nie można go rozszerzać na wszelkie działania podatników zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie oferowanych przez nich towarów czy usług. Co prawda nie można mieć wątpliwości, że odpowiedni wystrój w firmie korzystnie wpływa na jej wizerunek wśród różnych podmiotów, w tym rzeczywistych czy potencjalnych klientów, to jednak nie powoduje automatycznie, że wydatki związane z zakupem dekoracji należy zakwalifikować jako koszt reprezentacji. A to oznacza, że wydatki te należy kwalifikować do kosztów podatkowych z dużą ostrożnością. Niewykluczone, że organy podatkowe będą kwestionować zaliczenie wydatków na udekorowanie firmy do kosztów podatkowych. Mogą zarzucać podatnikom, że dekoracje te spełniają w okresie świątecznym specyficzną funkcją marketingową.
Podatnicy mogą jednak bronić się podkreślając, że atmosfera świąt, jaka udziela się klientom, powoduje, że chętniej wydają o­ni pieniądze na przeróżne towary czy usługi. Można zatem twierdzić, że w zwiększaniu przychodów przedsiębiorców wykorzystujących tę prawidłowość dużą rolę odgrywa nawiązywanie do świątecznych rekwizytów: bombek, choinek itp. A to oznacza, że wydatki poniesione na świąteczne udekorowanie firmy, które nie mają cech typowej reprezentacji, ale wykazują związek z przychodami, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Trzeba jednak pamiętać o limicie i o tym, by nie przesadzać z wydatkami. Wszystko po to, by nie mieć później problemów z przekonaniem do własnych racji urzędników.
UWAGA
Podatnik powinien uzasadnić, że określone wydatki, np. na wystrój firmy, mają na celu reprezentowanie firmy. Dopiero wtedy może myśleć o zaliczeniu wydatków do kosztów podatkowych.

Anna Wojda


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wakacyjny top 5: Nawet 8000 zł na rękę. Sprawdź, gdzie zarobisz najwięcej

Szukasz dobrze płatnej pracy na lato? W sezonie 2025 możesz zarobić nawet 8000 zł na rękę! Sprawdź, które zawody sezonowe oferują najwyższe stawki godzinowe i gdzie warto szukać ofert, by maksymalnie wykorzystać wakacyjny czas.

REKLAMA