REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma może sprawnie funkcjonować bez papieru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowoczesna firma może funkcjonować, wykorzystując niewiele papierowych dokumentów. Faktura sprzedaży, wniosek urlopowy czy notatka służbowa mogą być tworzone i przechowywane w systemie informatycznym. Elektroniczne dokumenty już wkrótce mogą przebojem wedrzeć się do małych i średnich firm. Wcześniej przedsiębiorcy muszą jednak bardziej zaufać nowoczesnym technologiom.
Bez finansowych barier

Międzynarodowe korporacje już dawno zrozumiały, że posługiwanie się papierowymi dokumentami jest drogie i nieefektywne. Wdrażały więc rozwiązania umożliwiające pracę na elektronicznych dokumentach, wydając niebagatelne sumy, ze świadomością, że ta inwestycja szybko się zwróci. Dziś rozwiązania do elektronicznego obiegu dokumentów i ich archiwizacji są dostępne finansowo dla firmy każdej wielkości, a na rynku ciągle przybywają nowi oferenci.
– Pierwsze portale były wdrażane przez duże firmy o złożonej strukturze, gdzie zarówno infrastruktura informatyczna, jak też obieg informacji, są bardzo złożone. Tam stosowanie takich rozwiązań zaczęło opłacać się najwcześniej. Jednak rozwiązania portalowe zaczynają być doceniane coraz częściej także przez średnie i małe firmy, również potrzebujące usprawnień pracy i komunikacji – mówi Paweł Jędrusik, dyrektor regionalny Epicor Scala na Polskę.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zalety intranetu

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem eliminującym w części obieg tradycyjnych dokumentów jest portal korporacyjny (intranet). Dla użytkownika jest o­n widoczny jako normalny serwis internetowy dostępny przy użyciu przeglądarki. Można w nim zamieszczać różnego rodzaju informacje (np. książka adresowa, ogłoszenia, informacje o prowadzonych projektach), ale też integrować usługi (np. rezerwacje sal konferencyjnych, składanie wniosków urlopowych). Coraz częściej portale korporacyjne są w pełni zintegrowane z systemami wspomagającymi zarządzanie, dzięki czemu użytkownikom są w stanie udostępnić jeszcze większą dawkę informacji. Zaletą portali jest ich łatwa dostępność przy pomocy komputera oraz wysoko rozwinięte mechanizmy personalizacji umożliwiające precyzyjne określanie zasobów dla określonego użytkownika. Dostawcy są przekonani, że wdrożenie tego typu rozwiązania to dla przedsiębiorstwa doskonała inwestycja.
– Na budowę portalu korporacyjnego decydują się te firmy i organizacje, dla których aktualna i wysokiej jakości informacja staje się ważnym i cennym dobrem. Wielkość firmy nie ma tu znaczenia – warto zacząć tworzenie portalu nawet przy niewielkiej skali biznesu i powiększać system wraz z rozszerzaniem działalności. Podstawowym celem budowy portalu jest ułatwienie wymiany wiedzy wewnątrz organizacji lub konsolidowania danych w sieci powiązanych ze sobą partnerów biznesowych. Bardziej strategiczne cele to usprawnienie pracy personelu, zwiększenie szybkości działania, lepsza informacja na temat otoczenia gospodarczego – mówi Krzysztof Wysocki z działu konsultingu Oracle Polska.

Indywidualne kalkulacje

Rozwiązania portalowe dostarczają w Polsce zarówno międzynarodowe koncerny jak SAP, Oracle czy Epicor-Scala, jak i dziesiątki polskich producentów oprogramowania, np. Matrix.pl czy Comarch. Koszty licencji, budowy i rozwoju portali dostawcy ukrywają za zasłoną konieczności kalkulacji według indywidualnych oczekiwań danego przedsiębiorstwa. W praktyce proste rozwiązanie intranetowe można wdrożyć za kilka tysięcy złotych, bardzo rozbudowane i agregujące informacje z różnych systemów informatycznych nawet za kilkaset tysięcy złotych. Koszt zakupu i wdrożenia systemu to jednak nie wszystko.
– Przy planowaniu wdrożenia portalu korporacyjnego należy zwrócić uwagę na fakt, że oprogramowanie, sprzęt i usługi nie stanowią jedynego kosztu. Ważnymi elementami kształtującymi ostateczne koszty portalu są m.in.: szkolenia dla użytkowników i administratorów, koszty wsparcia ze strony producenta i firmy wdrażającej oraz koszty rozwoju rozwiązania – mówi Paweł Szczerba, dyrektor działu rozwoju rozwiązań portalowych Matrix.pl.
Dużą popularnością cieszą się również systemy elektronicznego obiegu dokumentów oraz archiwizacji. Umożliwiają o­ne realizację całych procesów biznesowych bez konieczności posługiwania się papierowymi dokumentami. Dzięki temu część z nich może być w pełni zautomatyzowana. Systemy takie zapewniają pełną kontrolę nad procesem, łatwą identyfikację dokumentu i naniesienia zmian. Składowanie dokumentów w elektronicznych archiwach umożliwia błyskawiczny dostęp do nich (także zdalny), łatwą dystrybucję oraz większe bezpieczeństwo. Ofensywa e-dokumentów w firmach i urzędach rozpocznie się prawdopodobnie wraz z upowszechnieniem elektronicznych faktur i podpisu.

Marcin Kuśmierz


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA