REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy usługi marketingowe i doradcze są kosztem firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma, której świadczone są usługi marketingowe, powinna bardzo starannie udokumentować poniesienie wydatków. Powinna też przechowywać dowody wykonania umowy. Dotyczy to wszelkich umów o charakterze niematerialnym, które często są przedmiotem wnikliwych kontroli urzędów skarbowych.
Kontrole podatkowe wnikliwie sprawdzają zakup przez firmę tzw. usług niematerialnych. W szczególności dotyczy to przypadków, gdy transakcje dokonywane są między podmiotami powiązanymi. Przede wszystkim organy podatkowe nie uznają samej umowy za dowód wykonania usługi. Bardzo ważne jest więc przechowywanie dokumentacji świadczącej, że świadczenie zostało wykonane.

Poniesienie wydatku

Kolejnym problemem jest moment zaliczenia tego rodzaju wydatków do kosztów. W przypadku umów niematerialnych kluczowe znaczenie będzie miał moment poniesienia wydatku. Potwierdza to pismo Ministerstwa Finansów z 10 czerwca 2002 r. (PB3/GM-8214-127/02) dotyczące korzystania z firm doradczych w trakcie postępowania podatkowego i sądowego. Praktyka jednak wskazuje, że organy skarbowe często kwestionują wydatki związane z prowadzeniem procesu sądowego, w którym strona jest podmiotem pozwanym. Argumentują przy tym, że nie są to wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu, ponieważ mają o­ne na celu minimalizowanie wydatków. Z takimi argumentami nie sposób się zgodzić. Tego rodzaju wydatki mają na celu zabezpieczenie źródła przychodów. Nie można więc od nich wymagać bezpośredniego związku z przychodem, podobnie jak nie można tego wymagać np. od wydatków na badanie sprawozdania finansowego czy prowadzenie ksiąg rachunkowych. Tym niemniej trzeba wiedzieć, że orzecznictwo w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów wydatków związanych z prowadzonym procesem nie jest jednolite.

Wpływ na przychód

Innym budzącym wiele sporów rodzajem kosztów są wydatki na cele marketingowe. W takim przypadku kluczowe znaczenie ma właściwe udokumentowanie wykonania umowy. Potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych. W wyroku NSA z 25 lutego 2003 r. (sygn. I SA/Ka 117/2002) sąd orzekł, że chociaż działania marketingowe mogą mieć różną formę, a ich wymierne skutki mogą zaistnieć w odległym czasie, niemniej jednak zaliczenie ich kosztów do kosztów uzyskania przychodów musi mieć oparcie w konkretnych zdarzeniach, choćby np. przez wskazanie rodzaju podjętych działań, ich adresata itd. Sam fakt zawarcia umowy i wypłaty wynagrodzenia oraz ogólne stwierdzenie, iż poszerzone zostały kontakty handlowe, nie jest dowodem na osiągnięcie przychodu nawet w przyszłości, skoro nie znajduje to żadnego innego potwierdzenia, np. wskazanie nowego odbiorcy. Warunkiem zaliczenia wydatków na marketing do kosztów uzyskania przychodów jest ich bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Naczelny Sąd Administracyjny w swoim orzecznictwie zwracał uwagę na konieczność wykazywania przez podatników związku przyczynowego pomiędzy wydatkami na marketing a kosztami uzyskania przychodu. Ważne jest także prawidłowe dokumentowanie poniesionych wydatków. W wyroku tym NSA wskazał także na konieczność istnienia bezpośredniego związku między wydatkiem na usługi marketingowe a osiąganym przychodem. Jednak w tej kwestii dominuje pogląd, że wystarczające jest działanie w celu osiągnięcia przychodu, tym bardziej że często wpływ działań marketingowych na wielkość przychodu jest trudny do oszacowania liczbowego. Taką wykładnię potwierdza wyrok NSA z 18 maja 2000 r. (sygn. I SA/Gd 647/98). Sąd postanowił w nim, że brak przychodu w związku z tymi wydatkami marketingowymi nie wyklucza możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu z uwagi na to, że warunkiem takiego zaliczenia jest kryterium celowości.
Jeśli chodzi o moment zaliczenia tego rodzaju wydatku do kosztów, to przeważa pogląd, że powinny być o­ne ewidencjonowane w momencie poniesienia. Jednak nie jest to jedyna interpretacja – niektóre wyroki NSA (np. dnia 11 lutego 2000 r., sygn. I SA/Lu 1558/98) nakazują przyporządkowywanie tego rodzaju wydatków do roku osiągnięcia przychodu. W praktyce tylko zwrócenie się z pytaniem do urzędu skarbowego może rozwiać nasze wątpliwości.

Dokumentowanie

Sądy administracyjne wielokrotnie wskazywały, że to na podatniku ciąży ciężar dowodu:
• faktu, że dany koszt został poniesiony
• związku między kosztem a przychodem.
Warto przytoczyć wyrok NSA z 17 czerwca 2003 r. (sygn. I SA/Łd 214/2002):
Aby określony wydatek został uznany za koszt uzyskania przychodu, podatnik musi wykazać nie tylko poniesienie tego wydatku, ale także istnienie zależności między tym wydatkiem a możliwością uzyskania w przyszłości przychodu z tego tytułu. W tym celu konieczne jest w szczególności wykazanie przez podatnika, na co dany wydatek został przez niego poniesiony, w wypadku wydatków na nabycie usług – jakie konkretne świadczenia ze strony swojego kontrahenta podatnik uzyskał za przekazane mu świadczenie pieniężne. Sposób, w jaki podatnik powinien wykazać te okoliczności, zależy od warunków konkretnej sprawy. Kontrowersyjnym problemem są metody dokumentowania kosztów. Nie ma problemu, jeśli dowody spełniają wymagania ustawy o rachunkowości. Obowiązek prowadzenia ewidencji zgodnie z jej przepisami wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT. W myśl tego przepisu podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy o CIT.
Powstaje jednak pytanie, czy każda wadliwość dowodu księgowego powoduje automatycznie nieuznanie wydatku jako kosztu uzyskania przychodu czy też podatnik może przedstawiać dodatkowe dowody poniesienia kosztu. Orzecznictwo w tej kwestii nie jest jednolite. Przeważają jednak wyroki korzystne dla podatników umożliwiające stosowanie dodatkowych środków dowodowych w przypadku wadliwości dowodów księgowych. Wskazuje na to m.in. wyrok NSA z 25 stycznia 2001 r. (sygn. SA/Kr 313/99). Czytamy w nim m.in., że nie można zgodzić się ze stanowiskiem izby skarbowej, że możliwość zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów istnieje tylko wówczas, gdy spełnione są wymogi określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Ewidencja księgowa

Z punktu widzenia ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) wydatki związane z nabyciem usług marketingowych czy doradczych należy zaliczać do kosztów bieżących okresów. Nie mogą być o­ne aktywowane, ponieważ nie można określić, czy spowodują w przyszłości przychody dla jednostki. A tym bardziej nie można oszacować wysokości tych wpływów. Nie są więc spełnione podstawowe elementy definicji aktywów. Przypomnijmy, że są to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.
WAŻNE
W przypadku szkolenia dowodem wykonania umowy może być podpisana przez uczestników lista obecności, przygotowany przez prowadzącego plan szkolenia oraz materiały dla uczestników. Jeśli przedmiotem umowy było doradztwo, należy przechowywać wszelkie będące jej przedmiotem ekspertyzy, protokoły ze spotkań itp.

Wydatki marketingowe zwiększają koszty podatkowe

Charakter wydatków ponoszonych na cele marketingu (badanie rynku, tworzenie i utrzymywanie popytu, kształtowanie polityki rynkowej itd.) uzasadnia tezę, że są o­ne kosztem uzyskania przychodu. W warunkach gospodarki rynkowej marketing jest bardzo ważnym z punktu widzenia gospodarczego rodzajem działalności, mającym istotny wpływ na wyniki gospodarcze. Wydatki przeznaczone na działalność marketingową należy uznać za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wyrok NSA z 31 października 1995 r. (sygn. SA/Łd 2264/94)

Wadliwość dowodu nie wyklucza kosztu

Nie można natomiast zgodzić się ze stanowiskiem Izby Skarbowej, że możliwość zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów istnieje tylko wówczas, gdy spełnione są wymogi określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W razie wadliwości dowodu księgowego, podatnik może innymi dowodami wykazywać, że poniósł określony wydatek.
Wyrok NSA z 25 stycznia 2001 r., I SA/Kr 312/99

Konrad Piłat


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności bez komisji w 2025 roku? Instrukcja krok po kroku

Od sierpnia 2025 r. w Polsce obowiązują nowe przepisy. W wielu przypadkach orzeczenie o niepełnosprawności można uzyskać bez udziału w komisji, tylko na podstawie dokumentacji medycznej. To duża ulga dla osób przewlekle chorych i seniorów, którzy nie muszą już stawiać się osobiście przed zespołem orzekającym. Sprawdź, kto może skorzystać z uproszczonej procedury i jakie dokumenty trzeba przygotować.

Tym, którzy są pięćdziesiątce przysługuje co miesiąc nawet ponad 2 tysiące złotych. Ten nowy przepis już obowiązuje

Przez lata na rynku zatrudnienia panował kult mobilności i młodości. Liczyła się elastyczność, szybkie skakanie między firmami, gotowość do zmiany branży niemal z dnia na dzień. To miał być atut. Dziś widać już, że ten model się sypie. Firmy biją na alarm: brakuje fachowców. A ratunkiem mogą być ci, których jeszcze niedawno z góry skreślano – pracownicy 50 plus.

5000 plus dla małżeństw! Pary dostaną to świadczenie, jeśli spełnią tylko ten jeden warunek

Najpierw była złożona ponad dwa lata temu petycja, potem mgliste obietnice polityków, że się tym zajmą. Czy małżonkowie, którzy mogą się pochwalić długim stażem bycia ze sobą na dobre i na złe, oprócz dyplomu i medalu od Prezydenta RP wręczanego przez wójta czy burmistrza, wreszcie doczekają się swojego pieniężnego świadczenia z plusem? Sprawą od dłuższego czasu zajmowała się jedna z senackich komisji. Teraz wreszcie pojawiły się konkrety. Czy droga do przygotowania projektu ustawy stanie otworem?

Niekorzystna zmiana dla wszystkich emerytów i rencistów: ZUS będzie mógł zażądać zwrotu świadczeń za ostatnie 3 lata! Nowe narzędzie w rękach ZUS, pod przykrywką ułatwienia dla seniorów

Osoba, która wykonuje pracę zarobkową w czasie pobierania emerytury (jeżeli nie osiągnęła jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, chyba, że – kontynuuje zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy) lub renty musi mieć świadomość, iż przekroczenie przez nią tzw. limitów dorabiania (do emerytury lub odpowiednio – renty), może skutkować zmniejszeniem przysługującego jej świadczenia, a w określonych okolicznościach – nawet całkowitym zawieszeniem jego wypłacania. Z limitami tymi – związany jest obowiązek corocznego powiadamiania ZUS o wysokości osiąganych przychodów, który ciąży na emerytach i rencistach. W związku z projektem deregulacyjnym rządu – w odniesieniu do większości emerytów i rencistów ma on zostać zniesiony. Okazuje się jednak, że pośredni skutek takiej zmiany, może być dla świadczeniobiorców bardzo niekorzystny.

REKLAMA

To już koniec obowiązku segregowania śmieci? Nadchodzą wielkie zmiany w recyklingu odpadów

Zalewa nas plastik, a my nadal nie mamy sposobu, żeby się go pozbyć. Od lat naukowcy poszukują technologii, które rozwiązałyby problem przetwarzania tego rodzaju odpadów, ale na razie niewiele się zmienia. Czy teraz nadchodzi rewolucja? Może wreszcie nie będziemy musieli segregować odpadów w nieskończoność.

Czy dziś 07.09.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Z niedzielami handlowymi rozpędzić kalendarz nam się nie da. Poprzednia - 31 sierpnia była handlowa, ale to był wyjątek. Na kolejne niedziele handlowe musimy poczekać aż do grudni. Wtedy, faktycznie można myśleć o luksusie z niedzieli na niedzielę, bo handlowe będą aż trzy i to pod rząd. A jak jest we wrześniu, gdzie można zrobić zakupy w najbliższą niedzielę 07.09.2025 roku?

Księgowa straciła w ZUS 450 000 zł składek. Za 19 lat wpłat (od 2003 r.). ZUS emerytury (od 450 000 zł) nie przyzna

Księgowa straciła w praktyce przyszłą emeryturę. Choć wpłaciła do ZUS składki na 450 000 zł. Składki (i przyszła emerytura) przepadły. Legalnie.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA