REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wycenić aktywa finansowe z uwzględnieniem utraty ich wartości

REKLAMA

Ocena ewentualnej utraty wartości aktywów finansowych wymaga posiadania odpowiednich informacji zewnętrznych, na podstawie których dokonuje się oszacowania ich rzeczywistej wartości. W niektórych przypadkach dostępne dane wymagane do oszacowania utraty wartości składnika aktywów finansowych mogą być ograniczone lub nieodpowiednie.
Niestety, ocenie nie sprzyjają przepisy rachunkowości: ani w ustawie, ani w rozporządzeniu MF w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych, ani nawet w MSR nr 39 „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”, nie znajdziemy kompletnej listy przesłanek utraty wartości. Każda regulacja zawiera jednak pewne wskazówki, które warto kompleksowo rozpatrzyć.
Jeżeli sprawozdanie finansowe jednostki podlega corocznemu badaniu, do aktywów finansowych zaliczanych do instrumentów finansowych ma o­na obowiązek stosować przepisy rozporządzenia MF. Inne jednostki podlegają przepisom ustawy o rachunkowości.
Warto zaznaczyć, że nawet jeżeli rozporządzenie MF powstało na zasadach określonych w MSR nr 39, jego zasady w pewnym stopniu różnią się od zasad określonych w tym dokumencie. Istotna rozbieżność występuje między przepisami rozporządzenia MF i MSR nr 39 a przepisami ustawy o rachunkowości. Wynika to z tego, że w ustawie zawarte są ogólnie stosowane przepisy do całej kategorii aktywów finansowych.

Do aktywów finansowych zalicza się składniki spełniające warunki ustawy o rachunkowości:
aktywa pieniężne – krajowe środki pieniężne, waluty obce, dewizy, inne aktywa finansowe, w tym w szczególności naliczone odsetki od aktywów finansowych,
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki – udziały, akcje, prawa do akcji, warianty na akcje, kwity depozytowe,
prawo do otrzymania aktywów pieniężnych lub prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach – obligacje, instrumenty pochodne i złożone, instrumenty finansowe dłużne.

O ile jednak przepisy ustawy obejmują wszystkie aktywa finansowe, o tyle rozporządzenie MF i MSR nr 39 odnoszą się tylko do jednej ich kategorii – do instrumentów finansowych. Do instrumentów finansowych nie zalicza się udziałów i akcji w jednostkach podporządkowanych oraz środków pieniężnych i innych aktywów pieniężnych. Do tych składników aktywów finansowych stosuje się przepisy ustawy.

Początkowe ujęcie

Termin ujmowania aktywów finansowych oraz ich wycena zależą od tego, czy dany składnik aktywów finansowych należy do instrumentów finansowych, czy nie.
Aktywa finansowe niezaliczone do instrumentów finansowych ujmuje się w księgach według ceny nabycia.


Tabela 1. Termin ujęcia i wycena początkowa instrumentów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wycena bilansowa

Składniki aktywów finansowych po początkowym ich ujęciu w księgach rachunkowych, nie później niż na koniec okresu sprawozdawczego, podlegają wycenie bilansowej.

Wycena aktywów finansowych zaliczonych do instrumentów finansowych, tj.:
• aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu,
• udzielonych pożyczek i należności własnych,
• aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności, oraz
• aktywów finansowych dostępnych do sprzedaży
następuje w wiarygodnie ustalonej wartości godziwej bez pomniejszania o koszty transakcji.

Za wiarygodną wartość godziwą uznaje się wartości przedstawione w tabeli 2.

Tabela 2. Wiarygodna wartość godziwa instrumentów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skutki wyceny, zarówno według rozporządzenia MF, jak i MSR nr 39, wpływają na przychody lub koszty finansowe.
Skutki wyceny aktywów dostępnych do sprzedaży według MSR nr 39 mogą być też odnoszone na kapitał z aktualizacji wyceny.

Zasada wyceny w wartości godziwej nie obejmuje:
• pożyczek udzielonych i należności własnych, których jednostka nie przeznacza do sprzedaży,
• aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności,
• składników aktywów finansowych, dla których nie istnieje cena rynkowa ustalona w aktywnym obrocie regulowanym albo których wartość godziwa nie może być ustalona w inny wiarygodny sposób,
• składników aktywów finansowych objętych zabezpieczeniem (pozycji zabezpieczanych).


UWAGA!
Należy pamiętać, iż MSR nr 39 w pewnych przypadkach do poszczególnych kategorii instrumentów finansowych stosuje inne nazewnictwo.
Zasady wyceny niezaliczonych do instrumentów finansowych aktywów finansowych określa ustawa.

Tabela 3. Wycena bilansowa aktywów finansowych niebędących instrumentami finansowymi
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Utrata wartości

Przy wycenie bilansowej uwzględnia się przesłanki utraty wartości. W razie utraty wartości aktywów finansowych ich wartość aktualizuje się stosując określone w ustawie o rachunkowości zasady ujęcia odpisów z tego tytułu.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości trwała utrata wartości zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści.
Odpisy odnosi się na pozostałe koszty operacyjne lub do kosztów finansowych w zależności od rodzaju składnika aktywów finansowych.
W przypadku aktywów finansowych wycenionych według cen rynkowych może nastąpić przeszacowanie ich wartości do wyższej ceny rynkowej. Skutki tego przeszacowania odnosi się na kapitał z aktualizacji wyceny. Jeżeli wcześniej takie przeszacowanie miało miejsce, odpis z tytułu utraty wartości w pierwszej kolejności zmniejsza ten kapitał i dopiero ewentualne dalsze odpisy zalicza się do kosztów finansowych.
Rozporządzenie MF też powołuje się na definicję ustawy w zakresie utraty wartości. Dodatkowo określa jednak sposoby rozliczenia utraty wartości dla różnych grup aktywów finansowych.

Tabela 4. Utrata wartości poszczególnych grup aktywów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Definicja utraty wartości w MSR nr 39 różni się od definicji regulacji polskiej. W myśl MSR nr 39 utrata wartości nastąpi wtedy, gdy istnieją obiektywne dowody, że dany składnik aktywów w przyszłości nie przyniesie oczekiwanych przyszłych przepływów pieniężnych.

UWAGA!
MSR nr 39 podkreśla obiektywizm tej oceny. Nie pozwala na ujmowanie strat oczekiwanych ze względu na stopień prawdopodobieństwa ich występowania.
Obiektywnymi dowodami utraty wartości zgodnie z MSR nr 39 są:
• znaczące trudności finansowe emitenta lub dłużnika,
• niedotrzymanie warunków umowy, np. niespłacenie albo zaleganie ze spłaceniem odsetek lub nominału,
• przyznanie pożyczkobiorcy przez pożyczkodawcę, ze względów ekonomicznych lub prawnych wynikających z trudności finansowych pożyczkobiorcy, udogodnienia, którego w innym przypadku pożyczkodawca by nie udzielił,
• wysokie prawdopodobieństwo upadłości lub innej reorganizacji finansowej pożyczkobiorcy,
• zanik aktywnego rynku na dany składnik aktywów finansowych ze względu na trudności finansowe lub
• obserwowane dane wskazujące na możliwy do zmierzenia spadek oszacowanych przyszłych przepływów pieniężnych związanych z grupą aktywów finansowych od momentu początkowego ich ujęcia, mimo że nie można jeszcze ustalić spadku pojedynczego składnika grupy aktywów finansowych.

Przykład
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Należy pamiętać, że rozporządzenie MF tylko w przypadku aktywów finansowych zezwala na rozliczenie skutków wyceny z kapitałem z aktualnej wyceny. Zgodnie z jego przepisami rozliczenie może nastąpić również wynikowo, na co nie zezwalają przepisy MSR nr 39.

•  art. 28 ust. 1 i 7, art. 35 ust. 4, art. 35a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252
•  § 4, 5, 13–16 i 24 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych – Dz.U. Nr 149, poz. 1674; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 256, poz. 2146
•  § 48 i 58–70 MSR nr 39 – „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”

Gyöngyvér Takáts
ekspert w zakresie rachunkowości, pracownik redakcji
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Progi podatkowe w 2026 roku: jest już przesądzone, że nie będzie 60 tys. zł kwoty wolnej od podatku, czyli żadnej poprawy w portfelu

W 2025 roku progi podatkowe pozostaną na obecnym poziomie, a kwota wolna od podatku wyniesie 30 tys. zł, tak jak dotychczas. Wciąż jednak pojawiają się zapowiedzi podniesienia kwoty wolnej do 60 tys. zł. Sprawdź, jakie będą Twoje podatki i co zrobić, aby nie przekroczyć wyższego progu podatkowego.

Nie tylko 800 plus. Rodzice co miesiąc mogą dostać 1500 złotych. Trzeba spełnić tylko jeden warunek

O tym, że co miesiąc państwo wypłaca rodzinom z dziećmi 800 plus wie każdy. W cieniu popularnego świadczenia pozostaje tak zwane babciowe. Do wzięcia jest 1,5 tysiąca złotych. To element znacznie większej układanki jakim jest rządowy programu Aktywny Rodzic. To kolejna próba rozwiązania jednego z najbardziej palących problemów demograficznych i tych związanych z rynkiem pracy. Chodzi o to, żeby skłonić rodziców małych dzieci, głównie matki, do szybszego powrotu do aktywności zawodowej.

Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

REKLAMA

Które sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku? W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

SN: Zasiedzenia udziału w działce nie da dbanie o nią. Doposażanie. Zacznij od ogrodzenia ją. Pozwolenia zdobywaj na siebie. Płać sam podatki [Przykład]

Zasiedzenie udziału w działce. Często jedyna możliwość sprzedaży działki albo postawienia na niej domu. Nie jest proste zasiedzenie cudzego udziału w nieruchomości. Nie prowadzą do tego czynności polegające na zwykłym dbaniu i doposażaniu działki (załatwienie kanalizacji, podpięcie prądu, wybudowanie szamba).

Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA