REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wycenić aktywa finansowe z uwzględnieniem utraty ich wartości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ocena ewentualnej utraty wartości aktywów finansowych wymaga posiadania odpowiednich informacji zewnętrznych, na podstawie których dokonuje się oszacowania ich rzeczywistej wartości. W niektórych przypadkach dostępne dane wymagane do oszacowania utraty wartości składnika aktywów finansowych mogą być ograniczone lub nieodpowiednie.
Niestety, ocenie nie sprzyjają przepisy rachunkowości: ani w ustawie, ani w rozporządzeniu MF w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych, ani nawet w MSR nr 39 „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”, nie znajdziemy kompletnej listy przesłanek utraty wartości. Każda regulacja zawiera jednak pewne wskazówki, które warto kompleksowo rozpatrzyć.
Jeżeli sprawozdanie finansowe jednostki podlega corocznemu badaniu, do aktywów finansowych zaliczanych do instrumentów finansowych ma o­na obowiązek stosować przepisy rozporządzenia MF. Inne jednostki podlegają przepisom ustawy o rachunkowości.
Warto zaznaczyć, że nawet jeżeli rozporządzenie MF powstało na zasadach określonych w MSR nr 39, jego zasady w pewnym stopniu różnią się od zasad określonych w tym dokumencie. Istotna rozbieżność występuje między przepisami rozporządzenia MF i MSR nr 39 a przepisami ustawy o rachunkowości. Wynika to z tego, że w ustawie zawarte są ogólnie stosowane przepisy do całej kategorii aktywów finansowych.

Do aktywów finansowych zalicza się składniki spełniające warunki ustawy o rachunkowości:
aktywa pieniężne – krajowe środki pieniężne, waluty obce, dewizy, inne aktywa finansowe, w tym w szczególności naliczone odsetki od aktywów finansowych,
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki – udziały, akcje, prawa do akcji, warianty na akcje, kwity depozytowe,
prawo do otrzymania aktywów pieniężnych lub prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach – obligacje, instrumenty pochodne i złożone, instrumenty finansowe dłużne.

O ile jednak przepisy ustawy obejmują wszystkie aktywa finansowe, o tyle rozporządzenie MF i MSR nr 39 odnoszą się tylko do jednej ich kategorii – do instrumentów finansowych. Do instrumentów finansowych nie zalicza się udziałów i akcji w jednostkach podporządkowanych oraz środków pieniężnych i innych aktywów pieniężnych. Do tych składników aktywów finansowych stosuje się przepisy ustawy.

Początkowe ujęcie

Termin ujmowania aktywów finansowych oraz ich wycena zależą od tego, czy dany składnik aktywów finansowych należy do instrumentów finansowych, czy nie.
Aktywa finansowe niezaliczone do instrumentów finansowych ujmuje się w księgach według ceny nabycia.


Tabela 1. Termin ujęcia i wycena początkowa instrumentów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wycena bilansowa

Składniki aktywów finansowych po początkowym ich ujęciu w księgach rachunkowych, nie później niż na koniec okresu sprawozdawczego, podlegają wycenie bilansowej.

Wycena aktywów finansowych zaliczonych do instrumentów finansowych, tj.:
• aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu,
• udzielonych pożyczek i należności własnych,
• aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności, oraz
• aktywów finansowych dostępnych do sprzedaży
następuje w wiarygodnie ustalonej wartości godziwej bez pomniejszania o koszty transakcji.

Za wiarygodną wartość godziwą uznaje się wartości przedstawione w tabeli 2.

Tabela 2. Wiarygodna wartość godziwa instrumentów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skutki wyceny, zarówno według rozporządzenia MF, jak i MSR nr 39, wpływają na przychody lub koszty finansowe.
Skutki wyceny aktywów dostępnych do sprzedaży według MSR nr 39 mogą być też odnoszone na kapitał z aktualizacji wyceny.

Zasada wyceny w wartości godziwej nie obejmuje:
• pożyczek udzielonych i należności własnych, których jednostka nie przeznacza do sprzedaży,
• aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności,
• składników aktywów finansowych, dla których nie istnieje cena rynkowa ustalona w aktywnym obrocie regulowanym albo których wartość godziwa nie może być ustalona w inny wiarygodny sposób,
• składników aktywów finansowych objętych zabezpieczeniem (pozycji zabezpieczanych).


UWAGA!
Należy pamiętać, iż MSR nr 39 w pewnych przypadkach do poszczególnych kategorii instrumentów finansowych stosuje inne nazewnictwo.
Zasady wyceny niezaliczonych do instrumentów finansowych aktywów finansowych określa ustawa.

Tabela 3. Wycena bilansowa aktywów finansowych niebędących instrumentami finansowymi
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Utrata wartości

Przy wycenie bilansowej uwzględnia się przesłanki utraty wartości. W razie utraty wartości aktywów finansowych ich wartość aktualizuje się stosując określone w ustawie o rachunkowości zasady ujęcia odpisów z tego tytułu.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości trwała utrata wartości zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści.
Odpisy odnosi się na pozostałe koszty operacyjne lub do kosztów finansowych w zależności od rodzaju składnika aktywów finansowych.
W przypadku aktywów finansowych wycenionych według cen rynkowych może nastąpić przeszacowanie ich wartości do wyższej ceny rynkowej. Skutki tego przeszacowania odnosi się na kapitał z aktualizacji wyceny. Jeżeli wcześniej takie przeszacowanie miało miejsce, odpis z tytułu utraty wartości w pierwszej kolejności zmniejsza ten kapitał i dopiero ewentualne dalsze odpisy zalicza się do kosztów finansowych.
Rozporządzenie MF też powołuje się na definicję ustawy w zakresie utraty wartości. Dodatkowo określa jednak sposoby rozliczenia utraty wartości dla różnych grup aktywów finansowych.

Tabela 4. Utrata wartości poszczególnych grup aktywów finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Definicja utraty wartości w MSR nr 39 różni się od definicji regulacji polskiej. W myśl MSR nr 39 utrata wartości nastąpi wtedy, gdy istnieją obiektywne dowody, że dany składnik aktywów w przyszłości nie przyniesie oczekiwanych przyszłych przepływów pieniężnych.

UWAGA!
MSR nr 39 podkreśla obiektywizm tej oceny. Nie pozwala na ujmowanie strat oczekiwanych ze względu na stopień prawdopodobieństwa ich występowania.
Obiektywnymi dowodami utraty wartości zgodnie z MSR nr 39 są:
• znaczące trudności finansowe emitenta lub dłużnika,
• niedotrzymanie warunków umowy, np. niespłacenie albo zaleganie ze spłaceniem odsetek lub nominału,
• przyznanie pożyczkobiorcy przez pożyczkodawcę, ze względów ekonomicznych lub prawnych wynikających z trudności finansowych pożyczkobiorcy, udogodnienia, którego w innym przypadku pożyczkodawca by nie udzielił,
• wysokie prawdopodobieństwo upadłości lub innej reorganizacji finansowej pożyczkobiorcy,
• zanik aktywnego rynku na dany składnik aktywów finansowych ze względu na trudności finansowe lub
• obserwowane dane wskazujące na możliwy do zmierzenia spadek oszacowanych przyszłych przepływów pieniężnych związanych z grupą aktywów finansowych od momentu początkowego ich ujęcia, mimo że nie można jeszcze ustalić spadku pojedynczego składnika grupy aktywów finansowych.

Przykład
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Należy pamiętać, że rozporządzenie MF tylko w przypadku aktywów finansowych zezwala na rozliczenie skutków wyceny z kapitałem z aktualnej wyceny. Zgodnie z jego przepisami rozliczenie może nastąpić również wynikowo, na co nie zezwalają przepisy MSR nr 39.

•  art. 28 ust. 1 i 7, art. 35 ust. 4, art. 35a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252
•  § 4, 5, 13–16 i 24 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych – Dz.U. Nr 149, poz. 1674; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 256, poz. 2146
•  § 48 i 58–70 MSR nr 39 – „Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena”

Gyöngyvér Takáts
ekspert w zakresie rachunkowości, pracownik redakcji
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płaca minimalna 2026: Ministerstwo Finansów ujawnia plan podwyżki

Ministerstwo Finansów ogłosiło propozycję podwyżki płacy minimalnej w 2026 roku do 4806 zł brutto. To oznacza wzrost o 140 zł względem obecnej stawki. Resort zapewnia, że zmiana jest zgodna z prognozowaną inflacją. Pracodawcy jednak alarmują: to zbyt duże obciążenie dla firm.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już przesądzone.

MEN: ważny komunikat dot. wakacji 2025 r. Chodzi o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży

Bezpieczny wypoczynek to dobrze zorganizowany wypoczynek. Dzięki wytycznym zawartym w poradniku MEN zarówno organizatorzy, jak i rodzice mogą świadomie zadbać o dobro dzieci i młodzieży. Korzystając z oficjalnych źródeł informacji, wybierając sprawdzone oferty oraz przygotowując dziecko do wyjazdu, można uniknąć nieprzewidzianych sytuacji i cieszyć się wakacjami pełnymi radości i przygód. Sprawdź co powinieneś wiedzieć!

Wyższe odprawy emerytalne dla nauczycieli od 2026 r. [PROJEKT]

W dalszym ciągu trwają prace nad nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela. Chodzi m.in. o wyższe odprawy emerytalne dla nauczycieli od 2026 r. Jak obecnie wyglądają odprawy emerytalne dla nauczycieli? Co się zmieni?

REKLAMA

Rząd dopłaci aktorom i innym artystom do składek na emerytury w ZUS. Chodzi o gigantyczne pieniądze. Dlaczego tylko oni?

Wypłakują się ostatnio w mediach muzyczne gwiazdy, które osiągnęły emerytalny wiek i przyszło im się zmierzyć z wypłacanym na starość zusowskim uposażeniem. Kwoty zwalają z nóg. Krzysztof Cugowski, Maryla Rodowicz czy Ryszard Rynkowski dostają od 600 do 1,7 tysiąca złotych. Skąd te nędzne emerytury tych, którzy na koncertach zarabiali grube tysiące? Wielu artystów pracowało na umowy o dzieło. Ich odprowadzane do ZUS składki były groszowe. Rząd nad gwiazdami „pochylił się z troską” i zamierza im dopłacać do składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Jednym z warunków dofinasowania jest zyskanie statusu artysty zawodowego, pytanie dlaczego dotyczy to tylko jednej grupy zawodowej. Wątpliwości budzą też koszty tego przedsięwzięcia, które zwalają z nóg.

MKiŚ: od 7 września 2025 r. nowe przepisy dot. drewna energetycznego. Spalać będzie można jedynie mniejsze produkty uboczne przerobu drewna

W komunikacie z 6 czerwca 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że 6 czerwca 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 30 maja 2025 r. w sprawie szczegółowych cech jakościowo-wymiarowych drewna energetycznego. Nowe przepisy dotyczą energetyki zawodowej. Nie będzie można spalać drewna, które może zostać wykorzystane przemysłowo w inny, bardziej korzystny gospodarczo sposób, np. do produkcji mebli czy stolarki. Drewno pełnowartościowe będzie służyło realizacji potrzeb branży drzewnej. Do energetyki zawodowej będą mogły trafiać jedynie mniejsze produkty uboczne przerobu drewna. Przepisy nie wprowadzają zakazu dla spalania drewna w indywidualnych gospodarstwach domowych, np. w kominkach.

Emeryt: Umożliwić nam skorzystanie w ZUS ze składek potrącanych po uzyskaniu statusu emeryta, mimo że rozpoczęliśmy służbę wojskową przed 1999 rokiem

Do redakcji Infor.pl stale przychodzą listy od emerytów mundurowych, którzy dorabiają sobie na emeryturze pracą w cywilu. Są poszkodowani przez system emerytalny (w ich opinii), o ile rozpoczęli służbę przed 1999 r. Jak w każdej umowy o pracę ich wypłaty są pomniejszane o składki ZUS. Co w tym szczególnego. Jeżeli emeryt mundurowy rozpoczął służbę przed 1999 r., to nie może mieć drugiej emerytury cywilnej obok tej mundurowej - albo jedną albo drugą. Możliwość zwiększenia emerytury mundurowej o składki w ZUS jest ograniczona tzw. limitem 75% kwoty bazowej.

Oświadczenie Rafała Trzaskowskiego po wyborach prezydenckich w 2025 r.: „Wszystko wciąż przed nami” [youtube]

W dniu 6 czerwca 2025 r., Rafał Trzaskowski, który kandydował w wyborach prezydenckich w 2025 r. i przegrał z Karolem Nawrockim stratą 1,78 punktu procentowego, wydał oświadczenie, w którym odpowiedział na pytanie – „co dalej po wyborach?”.

REKLAMA

Czy dziś 08.06.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Czy 08.06.2025 r. to niedziela handlowa, czy niedziela z zakazem handlu? Właściwa odpowiedź na to pytania pozwala odpowiednio zaplanować weekend, zwłaszcza w sytuacji gdy pilnie potrzebne są duże zakupy. Gdy niedziela jest z zakazem handlu na ich zrobienie pozostaje wówczas wyłącznie sobota a nie dwa dni weekendu.

Jeszcze nie wiesz? Sanepid wydał komunikat w sprawie wakacji 2025

Twoje dziecko jedzie na wakacje? Sprawdź, co musisz wiedzieć, zanim wyjedzie. Sanepid, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz policja przypomina jakie są najważniejsze zasady i wytyczne w zakresie bezpiecznych wakacji. Dodatkowo istnieje szczegółowa instrukcja - jeśli Twoje dziecko wybiera się na zorganizowany obóz, kolonię czy inny typ wypoczynku - zapoznaj się z nią.

REKLAMA