REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie zmiany w podatkach i opłatach lokalnych weszły w życie 1 stycznia 2007 r.? Co się zmieni w zakresie tych podatków i opłat od 1 stycznia przyszłego roku?
Zmiany do ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zostały wprowadzone przede wszystkim przez przepisy ustawy z 7 grudnia 2006 r. Część z nich wejdzie jednak w życie dopiero z początkiem przyszłego roku. Głównym założeniem tej nowelizacji była zmiana przepisów w zakresie podatku od środków transportowych. Ponadto, w związku z postulatami samorządowych organów podatkowych, zniesiono (od 1 stycznia 2008 r.) podatek od posiadania psów i wprowadzono w to miejsce fakultatywną opłatę od posiadania psów, o wprowadzeniu której ma na terenie danej gminy decydować rada tej gminy. Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący i systematyzujący i polegają na usunięciu niezgodności oraz doprecyzowaniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek od nieruchomości

Zmiany w zakresie tego podatku to przede wszystkim doprecyzowanie przepisów w zakresie wyłączeń oraz zwolnień z opodatkowania.

Do katalogu wyłączeń z opodatkowania dodano zatem grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi (nowy pkt 2a w art. 2 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Uściślono również, że z wyłączenia od podatku od nieruchomości korzystają grunty pod powierzchniowymi wodami płynącymi (zmiana pkt 2 w art. 2 ust. 3). Doprecyzowano także brzmienie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy tak, aby wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości podlegały grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle – z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych.

Kolejna zmiana to doprecyzowanie brzmienia przepisów art. 4 ust. 5 i 6 oraz art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określających odpowiednio zasady ustalania wartości rynkowej budowli i ich części, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, oraz termin powstania obowiązku podatkowego w przypadku nowo wybudowanych budynków i budowli.

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zmieniono także przepis art. 7 ust. 1 pkt 1. Obecnie od podatku od nieruchomości są zwolnione budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli:
• zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym lub
• są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, lub
• tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.

Zmiana ta ma głównie na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących m.in. niezdefiniowanego pojęcia publicznego transportu kolejowego.

Kolejna zmiana w zakresie podatku od nieruchomości polega na doprecyzowaniu zasad zwrotu utraconych dochodów jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zwolnień dla nieruchomości położonych w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz dla przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego (art. 7 ust. 4).

Wszystkie te zmiany weszły w życie 1 stycznia br.

Podatek od środków transportowych

Zgodnie ze znowelizowanym art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2008 r. nie będą już podlegać temu podatkowi samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) równej 3,5 tony. Zmiana ta ma m.in. zapewnić ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym. Jak wynika z uzasadnienia do projektu zmian, zmiana ta jest spowodowana również informacjami, że niektórzy producenci pojazdów zmieniają tonaż produkowanych samochodów ciężarowych (z pojazdów o dmc 3,5 tony na dmc 3,49 tony) w celu zwiększenia sprzedaży poprzez zachęcanie klientów do nabywania pojazdów niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

Konsekwencją wyłączenia z opodatkowania samochodów ciężarowych o dmc równej 3,5 tony jest zmiana art. 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przepisie tym określono, że od 1 stycznia 2008 r. maksymalna stawka podatku od środków transportowych od samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wynosić ma 676,20 zł.

Nowelizacja objęła także art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a polega o­na na doprecyzowaniu, na kim ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych. Co do zasady, ciąży o­n na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Przy czym od 1 stycznia 2008 r. jak właścicieli będzie się również traktować jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które jest zarejestrowany środek transportowy, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium RP jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Nowe przepisy doprecyzowują również powstanie obowiązku podatkowego w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu (art. 9 ust. 4 i 4a – wejście w życie 1 stycznia 2007 r.). Określają także moment wygaśnięcia tego obowiązku w przypadku upływu terminu powierzenia pojazdu (art. 9 ust. 5 – wejście w życie 1 stycznia 2008 r.).
Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się (zostały doprecyzowane) przepisy art. 11 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określające termin powstania obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych oraz zasady jego płatności. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami raty tego podatku są obecnie proporcjonalne zamiast równych.

Kolejna zmiana, która już obowiązuje, to zrezygnowanie ze zwolnienia od podatku od środków transportowych dla pojazdów wykorzystywanych w dowozie i odwozie na maksymalną odległość w linii prostej do 150 km na terytorium RP w transporcie kombinowanym (uchylenie pkt 4 w art. 12 ust. 1). Warunkiem tego zwolnienia było przeznaczenie tych pojazdów wyłącznie dla tych przewozów, potwierdzone na podstawie dokumentów określonych w odrębnych przepisach. Ponieważ te odrębne przepisy, określające wzór dokumentów potwierdzających wykorzystywanie pojazdów wyłącznie w transporcie kombinowanym, nie zostały wydane, nie było możliwości skorzystania z tego zwolnienia. Jednocześnie, stosownie do art. 11a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, istnieje możliwość uzyskania nawet 100-proc. zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych wykorzystywanych w transporcie kombinowanym, co powoduje dla przedsiębiorców taki sam skutek ekonomiczny jak w przypadku zwolnienia podatkowego.

Opłata od posiadania psów

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem obligatoryjnym. Gminy muszą go pobierać nawet wtedy, gdy koszty jego poboru zdecydowanie przekraczają wpływy z tego tytułu do budżetu gminy. Stąd podatek od posiadania psów od 1 stycznia 2008 r. zastąpiony zostanie innym świadczeniem – fakultatywną opłatą od posiadania psów. Dlatego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zostanie uchylony rozdział 4 „Podatek od posiadania psów”. Dodany będzie natomiast art. 18a określający zakres opłaty od posiadania psów. Zgodnie z nowymi przepisami o wprowadzeniu tej opłaty na terenie danej gminy będzie decydować rada tej gminy. Będzie o­na również, tak jak w przypadku pozostałych opłat i obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów, określać w drodze uchwały zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Będzie również mogła zarządzić pobór tej opłaty w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Przewidziano również zwolnienia od tej opłaty. Podobnie jak obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów opłaty tej nie będzie się bowiem pobierać od członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium RP – pod warunkiem wzajemności; od osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – z tytułu posiadania jednego psa; od osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe – z tytułu posiadania jednego psa, oraz od podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych – z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Zaproponowano, aby stawka opłaty od jednego psa nie przekroczyła w 2008 roku 100 zł rocznie.

Pozostałe zmiany

W wyniku nowelizacji zmieniono art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczący mechanizmu waloryzacji górnych granic stawek kwotowych. Zmiana dotyczy ustalania wskaźnika wzrostu cen towarów i usług w okresie pierwszego półrocza roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, w miejsce dotychczasowego porównywania trzech kwartałów. Zmiana ta ma usprawnić proces podejmowania uchwał w sprawie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych, umożliwiając ich wcześniejsze podjęcie przez rady gmin.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• ustawa z 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 249, poz. 1828).

Julita Karaś-Gasparska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w urlopach: im więcej dzieci (i to nie tylko własnych) – tym więcej dni wolnych, a dla pracodawców, którzy nie będą się stosować – 30 tys. zł kary

Na 1 dziecko – 2 dni wolnego, na 2 dzieci – 3 dni wolnego, na 3 dzieci – 4 dni wolnego, a na 4 i więcej – 5 dni wolnego, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Zmiany w wypłatach 800 plus. ZUS przesuwa w maju terminy przelewów. Kiedy pieniądze trafią do rodziców?

Jak to jest z tym przelewaniem 800 plus na konta rodziców? Wedle harmonogramu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pieniądze wypłacane są w dziesięciu określonych terminach. Bywa, że z powodu takiego a nie innego ułożenia dat, przelewy robione są wcześniej. Tak właśnie będzie w maju.

REKLAMA

Czy 04.05.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Długi weekend, święto w czwartek 1 maja i w sobotę 3 maja to mocno ograniczone możliwości zakupowe. Zarówno w czwartek jak i w sobotę sklepy nieczynne. W sobotę 03.05.2025 r. można je zrobić tylko w małych sklepach osiedlowych, a z sieciowych głównie w Żabce. A jak będzie w niedzielę 04.05.2025 r. - można wybrać się do Lidla lub Biedronki albo wręcz do galerii handlowej na duże tygodniowe zakupy?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze?

Egzaminy maturalne 2025 rozpoczną się już niebawem. Główna sesja egzaminacyjna zaplanowana jest na okres od 5 do 22 maja 2025 r. Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze? Co w przypadku, gdy zapomni się dokumentów?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

REKLAMA

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

Co najmniej 2074 zł brutto za pracę w majówkę?

Związek Zawodowy „Związkowa Alternatywa” apeluje do rządu o wprowadzenie wyższego wynagrodzenia dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w trakcie dni świątecznych w majówkę. W opublikowanym komunikacie związkowcy proponują, by za trzy dni pracy (1,3 i 4 maja) wypłacana była kwota nie niższa niż 2074 zł brutto.

REKLAMA