REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych

REKLAMA

Jakie zmiany w podatkach i opłatach lokalnych weszły w życie 1 stycznia 2007 r.? Co się zmieni w zakresie tych podatków i opłat od 1 stycznia przyszłego roku?
Zmiany do ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych zostały wprowadzone przede wszystkim przez przepisy ustawy z 7 grudnia 2006 r. Część z nich wejdzie jednak w życie dopiero z początkiem przyszłego roku. Głównym założeniem tej nowelizacji była zmiana przepisów w zakresie podatku od środków transportowych. Ponadto, w związku z postulatami samorządowych organów podatkowych, zniesiono (od 1 stycznia 2008 r.) podatek od posiadania psów i wprowadzono w to miejsce fakultatywną opłatę od posiadania psów, o wprowadzeniu której ma na terenie danej gminy decydować rada tej gminy. Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący i systematyzujący i polegają na usunięciu niezgodności oraz doprecyzowaniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Podatek od nieruchomości

Zmiany w zakresie tego podatku to przede wszystkim doprecyzowanie przepisów w zakresie wyłączeń oraz zwolnień z opodatkowania.

Do katalogu wyłączeń z opodatkowania dodano zatem grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi (nowy pkt 2a w art. 2 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Uściślono również, że z wyłączenia od podatku od nieruchomości korzystają grunty pod powierzchniowymi wodami płynącymi (zmiana pkt 2 w art. 2 ust. 3). Doprecyzowano także brzmienie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy tak, aby wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości podlegały grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych w rozumieniu przepisów o drogach publicznych oraz zlokalizowane w nich budowle – z wyjątkiem związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej innej niż eksploatacja autostrad płatnych.

Kolejna zmiana to doprecyzowanie brzmienia przepisów art. 4 ust. 5 i 6 oraz art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określających odpowiednio zasady ustalania wartości rynkowej budowli i ich części, od których nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, oraz termin powstania obowiązku podatkowego w przypadku nowo wybudowanych budynków i budowli.

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zmieniono także przepis art. 7 ust. 1 pkt 1. Obecnie od podatku od nieruchomości są zwolnione budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli:
• zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym lub
• są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, lub
• tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1435 mm.

Zmiana ta ma głównie na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących m.in. niezdefiniowanego pojęcia publicznego transportu kolejowego.

Kolejna zmiana w zakresie podatku od nieruchomości polega na doprecyzowaniu zasad zwrotu utraconych dochodów jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zwolnień dla nieruchomości położonych w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz dla przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego (art. 7 ust. 4).

Wszystkie te zmiany weszły w życie 1 stycznia br.

Podatek od środków transportowych

Zgodnie ze znowelizowanym art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2008 r. nie będą już podlegać temu podatkowi samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) równej 3,5 tony. Zmiana ta ma m.in. zapewnić ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym. Jak wynika z uzasadnienia do projektu zmian, zmiana ta jest spowodowana również informacjami, że niektórzy producenci pojazdów zmieniają tonaż produkowanych samochodów ciężarowych (z pojazdów o dmc 3,5 tony na dmc 3,49 tony) w celu zwiększenia sprzedaży poprzez zachęcanie klientów do nabywania pojazdów niepodlegających podatkowi od środków transportowych.

Konsekwencją wyłączenia z opodatkowania samochodów ciężarowych o dmc równej 3,5 tony jest zmiana art. 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przepisie tym określono, że od 1 stycznia 2008 r. maksymalna stawka podatku od środków transportowych od samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wynosić ma 676,20 zł.

Nowelizacja objęła także art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a polega o­na na doprecyzowaniu, na kim ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych. Co do zasady, ciąży o­n na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Przy czym od 1 stycznia 2008 r. jak właścicieli będzie się również traktować jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które jest zarejestrowany środek transportowy, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium RP jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Nowe przepisy doprecyzowują również powstanie obowiązku podatkowego w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu (art. 9 ust. 4 i 4a – wejście w życie 1 stycznia 2007 r.). Określają także moment wygaśnięcia tego obowiązku w przypadku upływu terminu powierzenia pojazdu (art. 9 ust. 5 – wejście w życie 1 stycznia 2008 r.).
Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się (zostały doprecyzowane) przepisy art. 11 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określające termin powstania obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych oraz zasady jego płatności. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami raty tego podatku są obecnie proporcjonalne zamiast równych.

Kolejna zmiana, która już obowiązuje, to zrezygnowanie ze zwolnienia od podatku od środków transportowych dla pojazdów wykorzystywanych w dowozie i odwozie na maksymalną odległość w linii prostej do 150 km na terytorium RP w transporcie kombinowanym (uchylenie pkt 4 w art. 12 ust. 1). Warunkiem tego zwolnienia było przeznaczenie tych pojazdów wyłącznie dla tych przewozów, potwierdzone na podstawie dokumentów określonych w odrębnych przepisach. Ponieważ te odrębne przepisy, określające wzór dokumentów potwierdzających wykorzystywanie pojazdów wyłącznie w transporcie kombinowanym, nie zostały wydane, nie było możliwości skorzystania z tego zwolnienia. Jednocześnie, stosownie do art. 11a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, istnieje możliwość uzyskania nawet 100-proc. zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych wykorzystywanych w transporcie kombinowanym, co powoduje dla przedsiębiorców taki sam skutek ekonomiczny jak w przypadku zwolnienia podatkowego.

Opłata od posiadania psów

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem obligatoryjnym. Gminy muszą go pobierać nawet wtedy, gdy koszty jego poboru zdecydowanie przekraczają wpływy z tego tytułu do budżetu gminy. Stąd podatek od posiadania psów od 1 stycznia 2008 r. zastąpiony zostanie innym świadczeniem – fakultatywną opłatą od posiadania psów. Dlatego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zostanie uchylony rozdział 4 „Podatek od posiadania psów”. Dodany będzie natomiast art. 18a określający zakres opłaty od posiadania psów. Zgodnie z nowymi przepisami o wprowadzeniu tej opłaty na terenie danej gminy będzie decydować rada tej gminy. Będzie o­na również, tak jak w przypadku pozostałych opłat i obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów, określać w drodze uchwały zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Będzie również mogła zarządzić pobór tej opłaty w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Przewidziano również zwolnienia od tej opłaty. Podobnie jak obecnie w odniesieniu do podatku od posiadania psów opłaty tej nie będzie się bowiem pobierać od członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium RP – pod warunkiem wzajemności; od osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – z tytułu posiadania jednego psa; od osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe – z tytułu posiadania jednego psa, oraz od podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych – z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Zaproponowano, aby stawka opłaty od jednego psa nie przekroczyła w 2008 roku 100 zł rocznie.

Pozostałe zmiany

W wyniku nowelizacji zmieniono art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczący mechanizmu waloryzacji górnych granic stawek kwotowych. Zmiana dotyczy ustalania wskaźnika wzrostu cen towarów i usług w okresie pierwszego półrocza roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, w miejsce dotychczasowego porównywania trzech kwartałów. Zmiana ta ma usprawnić proces podejmowania uchwał w sprawie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych, umożliwiając ich wcześniejsze podjęcie przez rady gmin.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• ustawa z 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 249, poz. 1828).

Julita Karaś-Gasparska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA