REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana zasad uiszczania opłaty skarbowej i jej zwrotu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zlikwidowano znaki opłaty skarbowej. Opłatę można uiszczać: gotówką w kasie organu podatkowego lub bezgotówkowo na rachunek tego organu. Do składanego wniosku, zgłoszenia lub pełnomocnictwa należy załączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Opłaty skarbowej nie można już dokonywać znakami opłaty skarbowej, tylko gotówką w kasie organu podatkowego lub bezgotówkowo na jego rachunek.

Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Składając wniosek, zgłoszenie lub pełnomocnictwo, należy załączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej, np. przelew. Pozostaje on w urzędzie w aktach sprawy. Urzędy często żądają oryginału, a podatnikowi jest on potrzebny do rozliczeń. W związku z tym przewidziano wyjątek od tej zasady. Dowód ten może być zwrócony osobie dokonującej opłaty. Wówczas na jego odwrocie urzędnik dokona adnotacji z określeniem przedmiotu opłaty, kwotą oraz datą zgłoszenia wniosku lub pełnomocnictwa i potwierdzi ją pieczęcią lub podpisem (z podaniem swego imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego). Adnotacja taka będzie też dokonana na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie. Na tym dokumencie zamiast daty dokonania zgłoszenia lub pozostałych dokumentów urzędnik określi datę wpłaty i numer pokwitowania lub numer rachunku bankowego, na który wpłaty dokonano.

Szczegółowe sytuacje i sposób dokonywania adnotacji przez urzędników wskazano w § 5 i 6 rozporządzenia w sprawie dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej oraz trybu jej zwrotu.

W nowej ustawie o opłacie skarbowej rozszerzono sytuacje, w których będzie zwracana opłata skarbowa. Będzie ona podlegała zwrotowi:
- od dokonania czynności urzędowej - jeżeli mimo zapłacenia opłaty czynność urzędowa nie została dokonana,
- od wydania zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie wydano zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji).

W celu odzyskania opłaty należy złożyć wniosek. Przepisy nie wskazują, do jakiego organu go złożyć. Należy jednak wnioskować, że właściwy będzie organ, do którego wpłacono opłatę, czyli wójt (burmistrz, prezydent miasta). Do wniosku należy dołączyć jego kopię wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej, jeśli oczywiście podatnik go posiada. Co prawda, nie wynika to z przepisów, jednak urzędy często tego wymagają. Jeśli wniosek zostanie złożony przed wydaniem decyzji w tej sprawie, organ podatkowy, czyli wójt (burmistrz, prezydent miasta), wezwie urząd, do którego wniesiono m.in. wniosek o dokonanie czynności urzędowej, a który go nie wydał, do przekazania wniosku lub jego kopii wraz z dowodem zapłaty lub adnotacją o jej dokonaniu.
Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku, w którym ją wniesiono.

Podsatwa prawna:
- § 3-4 rozporządzenia z 21 grudnia 2006 r. w sprawie dokumentowania zapłaty opłaty skarbowej oraz trybu jej zwrotu - Dz.U. Nr 246, poz. 1804
- art. 8-9, art. 12 ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej - Dz.U. Nr 225, poz. 1635

Ewa Leszczyńska
ekspert w zakresie podatków
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA