REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pogorszyły się obroty polskich portów morskich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niecałe pół punktu procentowego wzrosły przeładunki w polskich portach morskich w roku 2006. Ogółem przeładowano 55,8 mln ton. Zakładano kilkuprocentowy wzrost. W tym roku ta tendencja się utrzyma.


Nowy raport firmy Actia Consulting z Gdyni na temat polskich portów morskich wyraźnie wskazuje na niepokojące zmiany w tej gałęzi transportu. W 2006 roku polskie porty morskie przeładowały łącznie 55,8 mln ton. Jest to przybliżony poziom do notowanego w poprzednim roku (wzrost jedynie o 0,4 proc.) i wyraźnie świadczy o wyhamowaniu tendencji wzrostowej, która w ostatnich trzech latach utrzymywała się na poziomie przekraczającym 8 proc. rocznie. Jednakże spadek ten nie dotyczy wszystkich grup ładunkowych oraz nie wszystkich portów. Jak wskazują autorzy raportu, w Gdańsku i Szczecinie-Świnoujściu (łącznie) zanotowano spadek przeładunków o ok. 4 proc., natomiast w porcie w Gdyni osiągnięto wzrost o 16 proc.

Różne obroty

Wielkość obrotów związana jest ściśle ze strukturą ładunków i infrastrukturą portów przygotowaną pod obsługę konkretnych grup towarowych. Gdańsk i Szczecin-Świnoujście są to porty, które przystosowane były do przeładunków towarów masowych, których obrót handlowy z roku na rok spada. Dopiero co rozpoczęte inwestycje nie zdołały jeszcze zmienić charakteru głównej działalności przeładunkowej. Stąd w Gdańsku największy wzrost odnotowano w paliwach i ładunkach drobnicowych (prawie 13 proc.). Natomiast największe spadki tego portu dotyczyły ładunków masowych, węgla i koksu oraz rudy (dla węgla ponad 40 proc. a dla rudy ponad 34 proc.). Również w portach Szczecina i Świnoujścia za-ładunkowych. Główną przyczyną było ograniczenie obrotów ładunków masowych suchych o ok. 20 proc. Podobnie jak w Gdańsku, największy spadek dotyczył węgla oraz rudy. Niestety wzrosty w innych grupach ładunkowych nie zdołały zrekompensować strat. W najlepszym położeniu znajduje się Gdynia. Podstawową grupą ładunkową, generującą przyrost obrotów w porcie w Gdyni, była drobnica. Ale też specjalizacja kontenerowa tego portu (dwa teminale kontenerowe) pozwoliła osiągnąć wzrost 15 proc. Wiąże się to głównie z dynamicznym wzrostem obrotów kontenerowych dalekomorskich, w związku ze zwiększającą się wymianą handlową pomiędzy Polską a Chinami, jak też aktywizacją przewozów ro-ro.

Przeładunki kontenerowe

Poprzedni rok był kolejnym dobrym rokiem dla wzrostu obrotów kontenerowych. W polskich portach wzrost ten osiągnął średni poziom 14,9 proc. Do wzrostu dynamiki obrotów kontenerowych przyczynia się szeroki program inwestycyjny realizowany we wszystkich portach. Dotyczy to zarówno rozbudowy funkcjonujących już terminali (BCT Gdynia, GTK Gdańsk) oraz nowych inwestycji. Niektóre z nich już wpływają na wyniki portów (GCT Gdynia), inne będą stanowić czynniki wzrostu w latach kolejnych (DCT Gdańsk, Terminal Kontenerowy Ostrów Grabowski Szczecin).

Nadzieja w inwestycjach

Rok 2007 przyniesie utrzymanie się zeszłorocznych tendencji w odniesieniu do obrotów ładunków drobnicowych, a zwłaszcza skonteneryzowanych. Ponadto inwestycje portowe w rozwój terminali kontenerowych znacznie zwiększają możliwości polskich portów, a także poprawią jakość oferowanych przez nie usług. Może to spowodować pojawienie się nowych przewoźników kontenerowych, obsługujących polskie porty, można się również spodziewać zmiany rozkładu geograficznego już istniejących połączeń. Niezmiernie istotnym elementem funkcjonowania rynku, w przy- padku ruchu kontenerowego, jest zapewnienie odpowiednich połączeń do i z portów morskich, co przekłada się bezpośrednio na inwestycje drogowe i kolejowe. Kontynuacja budowy autostrady A1 jest tutaj jednym z podstawowych elementów. Coraz wyraźniej widać także zdecydowane działania prywatnych przewoźników kolejowych, którzy dostrzegli szansę rozwoju w obsłudze regularnych serwisów kontenerowych. Należy do nich m.in spółka PCC Rail Containers, która planuje otworzyć połączenia kolejowe centrum kraju ze wszystkimi morskimi terminalami kontenerowymi w Polsce.

Beata Trochymiak


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalna pensja 2026: Rząd ustala 4806 zł brutto! Sprawdź, ile dostaniesz na rękę

Rząd ogłosił projekt rozporządzenia w sprawie minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej na 2026 rok. Od 1 stycznia najniższa pensja ma wynosić 4806 zł brutto, a stawka godzinowa – 31,40 zł. To decyzja Rady Ministrów po fiasku negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

Nowy minister rolnictwa zapowiada reformy: wsparcie dla aktywnych rolników, mniej biurokracji, silna pozycja Polski w UE

Minister Stefan Krajewski w pierwszym tygodniu urzędowania zapowiedział konkretne działania na rzecz polskiego rolnictwa. Stawia na wsparcie dla aktywnych rolników, deregulację przepisów, ochronę produkcyjnej funkcji wsi i silny głos Polski w unijnych negocjacjach handlowych. „Nowa siła rolnictwa” ma opierać się na współpracy resortu z instytucjami i rolnikami.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Odmowa dodatku z MOPS 2025 – jak się odwołać, jeśli masz orzeczenie o niepełnosprawności [WZÓR]

MOPS odmówił Ci dodatku, mimo że masz orzeczenie o niepełnosprawności? Takie decyzje zdarzają się coraz częściej, a często są błędne. Wiele osób rezygnuje z walki o swoje prawa, bo nie wie, jak się odwołać. W tym poradniku pokażemy Ci, co zrobić krok po kroku, jak napisać skuteczne odwołanie i gdzie je złożyć. Mamy darmowy wzór pisma, instrukcje prawne i konkretne wskazówki, dzięki którym odzyskasz należne świadczenie.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Donald Tusk zabrał głos: Nie sądzę, żeby to było możliwe już w 2027 roku

Kwota wolna od podatku miała wzrosnąć do 60 tys. zł – to jedna z głównych obietnic Koalicji Obywatelskiej. Premier Donald Tusk studzi jednak nadzieje: zmiana nie nastąpi ani w 2026, ani najpewniej w 2027 roku. Prezydent elekt zapowiada: jeśli Sejm nie zadziała, zrobi to sam.

Opłaty za dodatkowe obligatoryjne usługi związane z umową kredytową są częścią całkowitego kosztu kredytu i muszą być ujęte w ramach RRSO – Wyrok TUSE z 13 lutego 2025 r.

W dniu 13 lutego 2025 r. na wokandzie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) znalazła się nie tylko polska sprawa kredytu konsumenckiego, C-472/23, ale w tym samym dniu zostało również wydane rozstrzygnięcie w sprawie C-337/23 z wniosku prejudycjalnego sądu bułgarskiego, którego przedmiotem także były kwestie dotyczące kredytu konsumenckiego, a tym samym dotyczyły wykładni Dyrektywy 2008/48/WE.

REKLAMA

Masz orzeczenie o niepełnosprawności? Sprawdź, ile możesz dostać z MOPS, ZUS i PFRON – aktualna lista świadczeń na 2025 rok [TABELA]

Masz orzeczenie i żyjesz za kilkaset złotych miesięcznie? Możesz dostawać znacznie więcej. Wystarczy, że złożysz odpowiednie wnioski. W 2025 roku MOPS, ZUS i PFRON oferują realne wsparcie, o którym wiele osób nigdy nie usłyszało od urzędnika. Sprawdź, z jakich świadczeń możesz skorzystać i ile pieniędzy możesz zyskać – wszystko w jednym miejscu, przejrzyście i konkretnie.

Odpady w salonie? Nowe prawo dla fryzjerów i kosmetyczek od 2025 roku [Gość Infor.pl]

Czy salony beauty produkują odpady niebezpieczne? Nowe prawo nie pozostawia wątpliwości. Od 1 stycznia 2025 roku branża beauty – od fryzjerów, przez stylistki paznokci, aż po kosmetologów – podlega nowym, ścisłym przepisom dotyczącym gospodarki odpadami. Choć dla wielu właścicieli salonów to temat dotąd marginalny, dziś brak wiedzy może oznaczać wysokie kary.

REKLAMA