REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej reklam zamiast obniżki cen

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Świderek

REKLAMA

Pojawienie się sieci Play nie skłoniło starych operatorów do większych zmian cen także dla dotychczasowych klientów. Za to sieci Era, Plus i Orange drastycznie zwiększyły wydatki na reklamę.

W pierwszych pięciu miesiącach tego roku trzej najwięksi na rynku komórkowym gracze (tzw. starzy operatorzy, czyli PTK Centertel, Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa) na reklamę wydali w sumie 304 mln zł. O 40 proc. więcej niż rok wcześniej. P4, operator sieci Play, na reklamę wydał 38 mln zł, trzy razy mniej niż lider reklamowych wydatków - Polkomtel.

Wzrost wydatków na reklamę był jedyną zauważalną odpowiedzią starych sieci komórkowych na to, że 16 marca Play rozpoczął sprzedaż usług, w których podstawowa cena minuty rozmowy to 49 gr, a SMS i MMS - 15 gr. Gdy uwzględni się bonusy, efektywna średnia cena rozmowy klienta Play może spaść do 25 gr za minutę, a u osób odbierających długie połączenia może być jeszcze niższa.

Mimo niskich cen rozmów i niższych niż u konkurentów cen dotowanych telefonów, Play nie odniósł wielkiego sukcesu. Na pozyskanie 100 tys. klientów - aktywnych kart SIM - potrzebował dwóch miesięcy. Mimo promocji usług abonamentowych większość nowych klientów - 61 proc. - stanowili użytkownicy telefonów na kartę. Prawdopodobnie to skłoniło dotychczasowych operatorów do zaledwie kosmetycznych zmian cenników. Tej strategii starzy operatorzy będą się nadal trzymać do czasu, gdy odczują wyraźny odpływ klientów do konkurencyjnych sieci.

Zmiany dla abonentów

Era nowym abonentom zaoferowała 120 minut rozmów do wszystkich sieci lub 300 minut rozmów we własnej sieci za 45 zł. Ceny rozmów po wykorzystaniu pakietu nie zmieniły się, minuta rozmowy kosztuje 72 gr. Także dla nowych abonentów Era wprowadziła taryfę Relaks, w której za 330 zł miesięcznie ma się do dyspozycji pakiet 1 tys. minut na rozmowy krajowe i międzynarodowe do UE.

W sieci Orange pojawiła się nowa, silnie reklamowana rodzina taryf, w której abonament obejmuje jedynie stosunkowo duże pakiety minut na rozmowy do sieci Orange i na numery stacjonarne.

Także Polkomtel wprowadził nowe taryfy abonenckie, w których obniżył o 6 gr, do 60 gr, cenę połączeń, ale jednocześnie - w opinii klientów - obniżył atrakcyjność dodatkowych usług obniżających ceny połączeń do sieci własnej i na numery stacjonarne.

Play wprowadził taryfę z miesięcznym abonamentem za 30 zł, okraszonym 10 zł bonusu. W efekcie i w tym segmencie rynku ma przewagę nad rywalami.

Lojalność nielojalnych

W taryfach przedpłaconych (usługi pre-paid) także nie ma wielkiej rewolucji. Jedynym, który po wejściu Play w miarę szybko zmienił ceny, był wirtualny operator komórkowy mBank Mobile. Koszt minuty rozmowy spadł z 64 gr do 45 gr. Orange potrzebowało trzech miesięcy, by wczoraj ogłosić nową taryfę, w której rozmowy do starych sieci tanieją do 60 gr za minutę, rozmowa z Play kosztuje 75 gr za minutę, a rozmowy do sieci Orange i na telefony stacjonarne tanieją wraz z wysokością doładowania.

PTC wprowadziło w taryfie Heyah pakiety obniżające koszt rozmowy do 44 gr za minutę oraz zlikwidowało pakiet umożliwiający dzwonienie wewnątrz sieci Era i do sieci stacjonarnych za 20 gr za minutę w taryfie Tak Tak Happy.

Pakiet w Heyah to odpowiedź na Play, tyle że wymaga od klienta kontroli stanu pakietu. Rezygnacja z tzw. megapakietu w Tak Tak Happy jest niekorzystna dla klientów i może zachęcić do przeniesienia numeru do Play.

Zwiększeniu lojalności klientów usług przedpłaconych w sieciach Orange i PTC służą oferty Tak Tak Fon i Zetafon, umożliwiające użytkownikom pre-paid zakup tańszego dotowanego telefonu w zamian za zobowiązanie pozostania w sieci nawet przez 36 miesięcy.

Na ruchy konkurencji zareagował Play i wprowadził wakacyjną promocję - 2 zł bonusu przy doładowaniu kwotą od 10 do 24 zł i 10 zł bonusu przy doładowaniu od 25 do 49 zł.

Co nowego w drugim półroczu

Można oczekiwać, że stare sieci komórkowe zintensyfikują działania zmierzające do utrzymania klientów, w tym abonentów, oraz do zachęcenia klientów pre-paid do przejścia na abonament. To drugie podejście obserwują klienci Tak Tak, których operator zachęca do przejścia na abonament SMS-ami.

Poprawa oferty dla abonentów, którzy po skończeniu kontraktu mogą zmienić operatora z zachowaniem numeru i np. wybrać Play, polegać będzie zapewne na dodawaniu im pakietów minut rozmów oraz usług, za które nie będą dodatkowo płacić, oraz na niższych cenach telefonów.

Można się też spodziewać, że w najbliższych miesiącach Play przedstawi specjalne oferty, np. bonusy lub atrakcyjne ceny telefonów, dla abonentów przychodzących do tej sieci z własnym numerem telefonu.

Z informacji GP uzyskanych od Jacka Henslera, szefa marketingu P4, wynika, że firma chce wprowadzić do oferty tanie telefony umożliwiające korzystanie z usług trzeciej generacji, które będą oferowane klientom usług pre-paid. W grę wchodzą słuchawki produkowane przez chińskie firmy Huawei i ZTE, a także południowokoreańskie LG oraz japońską Toshibę. Tanie telefony 3G od chińskich dostawców chce też oferować Polkomtel.

Większych zmian w ofertach dla firm można oczekiwać wraz z pojawieniem się biznesowych taryf w sieci Play, co planowane jest na III kwartał. Na razie operatorzy w podstawowych ofertach w ramach promocji oferują przede wszystkim trwające nawet przez 12 miesięcy upusty w cenie abonamentu (Era) lub pakiety dodatkowych minut (Polkomtel).


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nakłady reklamowe operatorów komórkowych

Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA