REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc prawna bez podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bezpłatne porady prawne dla ubogich to niewątpliwie działalność pożądana. Ale już ich odpodatkowanie na pewno nie. Dlatego nie dziwi fakt, że przeciwni temu podatkowi są prawnicy i organizacje świadczące pomoc

Radcowie prawni, adwokaci i prawnicy, którzy świadczą nieodpłatną pomoc prawną dla ubogich, muszą do tej działalności dopłacać. Jeśli bowiem o pomoc zwróci się osoba, której status materialny uniemożliwia skorzystanie z odpłatnej porady, muszą nie tylko udzielić pomocy za darmo, ale odprowadzić od niej dodatkowo podatki: dochodowy i VAT. Przy okazji prac w resorcie sprawiedliwości nad nową ustawą o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dla najuboższych powrócił więc problem opodatkowania takiej pomocy. Ostatnio propozycje rozwiązań tego problemu przedstawiła resortowi sprawiedliwości Naczelna Rada Adwokacka.

Podatek od dobroci

Wsparcie prawne dla ubogich na pewno jest potrzebne. Jej opodatkowanie budzi jednak sprzeciw samorządów prawniczych, organizacji świadczących taką pomoc i Ministerstwa Sprawiedliwości.

REKLAMA

- Dzisiaj, jeśli radca prawny czy adwokat udziela bezpłatnej porady, musi od niej zapłacić VAT i podatek dochodowy. Wykonuje więc pracę, za którą nie otrzymuje wynagrodzenia, ale musi do tego jeszcze dopłacić. Z pewnością można znaleźć system, który pozwalałby na zwolnienie z obowiązku płacenia podatków od tego rodzaju porady, a jednocześnie zabezpieczałby przed nadużyciami - uważa Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

Dominik Szczygieł, doradca podatkowy i radca prawny w MSDS Kancelaria Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, uważa, że obecne uregulowania w tej kwestii zniechęcają wręcz do transparentnego wykonywania działalności pro bono, zamiast do niej zachęcać. Prawnik udzielający się dobroczynnie musi się niestety liczyć z licznymi utrudnieniami i obciążeniami finansowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Chcąc pomagać innym, nie dość, że prawnik poświęca swój prywatny czas, to podlega dodatkowym obciążeniom fiskalnym. Obciążanie VAT tego typu, ubocznej przecież i pożądanej oraz oczekiwanej społecznie, działalności jest kompletnym nieporozumieniem - stwierdza nasz rozmówca.

Rozwiązania ustawowe

REKLAMA

Samorządy i resort sprawiedliwości chciałyby więc zmiany prawa. Obecnie nadarza się taka okazja, ponieważ prowadzone są prace nad ustawą o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dla najuboższych. Kwestię opodatkowania można by rozwiązać przy okazji uchwalania tej ustawy. Inną możliwością jest wprowadzenie odpowiednich rozwiązań wprost do ustawy o VAT. Wiele wskazuje na to, że Komisja Finansów Publicznych w pierwszym półroczu tego roku zajmie się ponownie projektem nowelizacji, który wygasł z końcem poprzedniej kadencji Sejmu.

- Skoro ma być nowelizowana ustawa o VAT, to chcielibyśmy przy tej okazji uregulować sprawę opodatkowania prawników działających pro bono. Najlepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie odpowiedniego rozwiązania ustawowego, które zwalniałoby taką działalność z VAT - mówi Filip Czernicki, prezes Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych.

Dodaje, że przepis musi być tak sformułowany, aby nie tworzył luki w prawie, mogącej stanowić pole do nadużyć.

Naczelna Rada Adwokacka przedstawiła propozycję, aby każdy adwokat otrzymał do wykorzystania roczną ryczałtową kwotę w ramach bezpłatnej pomocy prawnej, która byłaby zwolniona z podatków.

Najlepsze wyłączenie

Przy okazji dyskusji o bezpłatnej pomocy prawnej dla ludzi niezamożnych warto pokusić się o proste, a z pewnością efektywne rozwiązanie.

- Jedną z rozważanych możliwości jest ograniczenie wartości udzielonej porady zwolnionej z VAT np. do pięćdziesięciu złotych. Możliwe byłoby także wprowadzenie stawki zerowej w VAT. Wprowadzenie zwolnienia lub stawki zerowej VAT oznaczałoby konieczność prowadzenia ewidencji i wystawiania faktur. Również ograniczenie kwotowe należałoby ewidencjonować i opodatkować - przypomina Maciej Bobrowicz.

Dlatego, zdaniem Dominika Szczygła, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby jednak wyłączenie działalności pro bono wykonywanej przez adwokatów, radców czy doradców podatkowych z zakresu działania przepisów o VAT.

- W zakresie podatku dochodowego beneficjent omawianej pomocy także winien być zwolniony z tego podatku - dodaje Dominik Szczygieł.

Sposób ewidencji

Z wyborem określonego rozwiązania łączy się kolejny problem. Joanna Agacka-Indecka, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej, zwraca uwagę, że problemem jest także sposób rozliczania się z fiskusem.

- Teoretycznie udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej powinien wystawić fakturę VAT, ale nie jest to uregulowane - stwierdza Joanna Agacka-Indecka.

Co więcej, niektóre urzędy skarbowe chciałyby, aby beneficjenci nieodpłatnej pomocy informowali ich o uzyskanej pomocy.

Dominik Szczygieł nie rozumie pomysłu nakładania na beneficjentów obowiązku poinformowania organów podatkowych o fakcie skorzystania np. z nieodpłatnej konsultacji prawnej czy podatkowej.

- To tak, jakbym musiał zgłaszać do opodatkowania fakt, że np. kolega podwiózł mnie z pracy do domu, dzięki czemu zaoszczędziłem przysłowiowe parę groszy - podsumowuje Dominik Szczygieł.

Propozycja zmian

Jak powiedział GP sędzia Sławomir Różycki z Ministerstwa Sprawiedliwości, resort opowiada się za nieopodatkowywaniem nieodpłatnej pomocy prawnej.

- Zmiana musiałaby być wprowadzona do ustawy o VAT, a zatem decyzja o zwolnieniu z podatku należy do MF, które wcześniej twierdziło, że pomoc powinna podlegać opodatkowaniu - powiedział nam Sławomir Różycki.

Problem opodatkowania nieodpłatnej pomocy prawnej będzie przedmiotem dyskusji i uzgodnień między resortem sprawiedliwości i finansów.

22 proc. wynosi stawka VAT na usługi pomocy prawnej

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Współpraca KATARZYNA RYCHTER

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Nieoczekiwana sierpniowa waloryzacja emerytur - emeryci i renciści muszą tego dopilnować, żeby otrzymać wyższe świadczenia

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - waloryzacja emerytur i rent przeprowadzana jest raz w roku, w dniu 1 marca. Na wskaźnik waloryzacji, który decyduje o kwocie podwyżki świadczeń - ma wpływ kilka czynników (w tym zwłaszcza ubiegłoroczna inflacja). Dotychczas nie była jednak zagwarantowana minimalna kwota takiej corocznej waloryzacji. Stan ten - ma ulec zmianie już niebawem, bo w sierpniu 2025 r.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności - przywileje 2025 [LISTA]. Jak złożyć wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności w 2025 roku daje prawo do wielu przywilejów – od skróconego czasu pracy, przez dodatkowy urlop, po zasiłki, dofinansowania i wsparcie z PFRON. Osoby posiadające orzeczenie mogą skorzystać także z turnusów rehabilitacyjnych czy ulg podatkowych. Sprawdź, co dokładnie przysługuje osobom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i jak krok po kroku złożyć wniosek o orzeczenie.

REKLAMA

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Abonament RTV: drożej w 2026 roku. Jakie zniżki za zapłatę z góry? Jakie kary za niepłacenie abonamentu i brak rejestracji odbiornika?

W 2026 roku obowiązywać będą wyższe stawki abonamentu RTV niż w 2025 roku. Tak wynika z rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 27 czerwca 2025 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2026 r. 

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

22 lipca 2025 r.: rekonstrukcja rządu

Rekonstrukcja rządu odbędzie się we wtorek 22 lipca 2025 roku. Została opóźniona o tydzień na wniosek marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Czym zostało podyktowane opóźnienie zmian w rządzie?

Rekordowy boom na mieszkania: Polacy rzucili się do zakupów po obniżce stóp procentowych

Po miesiącach wyczekiwania Polacy wrócili na rynek mieszkaniowy z nową siłą. W maju codziennie rezerwowano aż 115 mieszkań na największych rynkach – to najwyższy wynik od roku. Obniżka stóp procentowych, rosnące wynagrodzenia i poprawa dostępności kredytów sprawiły, że kupujący podejmują decyzje szybciej i bardziej zdecydowanie. Czy to początek nowej fali boomu mieszkaniowego?

REKLAMA