REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy właściciel w księdze wieczystej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku odziedziczenia nieruchomości, lub uzyskania tytułu do nieruchomości w inny sposób na drodze sądowej -musimy dokonać wpisu w księdze wieczystej. Zobacz jak to zrobić krok po kroku.

Stopień trudności: łatwy

Koszt: 150 zł.

Wymagane dokumenty: orzeczenie sądowe z którego wynika, że jesteśmy właścicielami nieruchomości (np. prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku).

 

UWAGA: Jeżeli prawo własności (lub użytkowania wieczystego) nabyliśmy w drodze umowy przed notariuszem – to on złoży wniosek o wpis do księgi wieczystej (pobierając od nas jedynie koszt opłaty od wpisu). Notariusz na nasze życzenie może przesłać każdy wniosek do sądu, jest to jednak niepraktyczne, gdyż za tę czynność pobierze opłatę notarialną, niezależnie od opłaty sądowej za wpis.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 1: odbieramy odpis orzeczenia

W celu wpisania swojego prawa do księgi wieczystej, musimy dysponować ORYGINAŁEM prawomocnego orzeczenia sądowego (por. odpis dokumentów sądowych). Będziemy musieli je bowiem załączyć do wniosku.

UWAGA: musimy wykazać nasze prawo do nieruchomości. Jeżeli więc np. nasz spadkodawca, po którym my dziedziczymy nie był wpisany w księdze wieczystej, był za to wpisany – jego spadkodawca – musimy wykazać, że między zmianami właścicieli istnieje ciągłość, przedkładając jako dowód oryginały postanowień spadkowych po kolejnych właścicielach

Krok 2.1. : wypełniamy formularz –część pierwsza.

Właściwym formularzem jest „Kw_wpis” – dostępny również w wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.

[UWAGA: Formularze mają określone kolory, ale wydrukowane przez nas samodzielnie mogą być czarn-białe. Zwróćmy uwagę, żeby w miarę możliwości drukować obustronnie i zachować wielkość oryginalnych formularzy].

  • Dane sądu: Wskazujemy Sąd rejonowy właściwy dla miejsca położenia nieruchomości (Uwaga w dużych miastach – m.in. w Warszawie, czy Gdańsku w obrębie miasta istnieje kilka sądów rejonowych).
  • Wydział ksiąg wieczystych: zazwyczaj jest jeden w sądzie rejonowym, ale w niektórych dużych sądach wydziałów jest więcej (możemy to ustalić na stronie internetowej sądu, lub telefonicznie).
  • Numer księgi wieczystej: sprawdźmy czy numer się nie zmienił (w przypadku przenoszenia ksiąg do systemu informatycznego).

Ważne: Jeżeli błędnie wskazaliśmy Sąd, to mimo to nie ma obawy o utratę naszej opłaty i losy wniosku. Sąd ma obowiązek ustalić sąd właściwy i przekazać mu sprawę. Należy zatem poczekać na decyzję Sądu o przekazaniu sprawy.

Skreślamy wszystkie następne pola, do wypełnienia przez wnioskodawcę, aż do pola „Wpis właściciela (współwłaściciela), użytkownika wieczystego (współużytkownika wieczystego), uprawnionego(współuprawnionego)”

 

Krok 2.2. wypełniamy formularz część 2.- żądanie wpisu

Zaznaczamy kwadrat przy polu wskazanym powyżej.

Wartość przedmiotu żądań
  • Wpisujemy wartość całej nieruchomości (niezależnie od ilości współwłaścicieli).
Treść żądania.
  • W pierwszym polu wnosimy o wpisanie nas jako nowych właścicieli.
    • „W związku z odziedziczeniem po ……… nieruchomości opisanej w księdze wieczystej nr…. wnoszę o wpisanie mnie, Jacka Kowalskiego jako właściciela ww. nieruchomości. Na dowód odziedziczenia nieruchomości załączam postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku z dnia… .sygn. akt. ….
    • Jeżeli właścicieli jest kilku możemy podać udział każdego z nich.
      ("wnoszę o wpisanie …. jako współwłaściciela 1/10 nieruchomości…. ). Jeżeli Sąd ustali, że udziały współwłaścicieli są inne od tych wyliczonych przez nas, wpisze te ustalone przez siebie.

UWAGA: Nie mamy obowiązku wpisywania wszystkich wspówłaściceli. Warto to jednak zrobić, gdyż niezależnie od tego ilu ich jest, opłata od całego wniosku wynosi 150 zł. W takim przypadku, każdego ze współwłaścicili wpisujemy w odrębnej rubryce, wskazując jednocześnie jego udział we współwłasności. W tym celu należy wypełnić i załączyć formularz KW-ZAD.

W jednej rubryce można wpisać małżonków jeśli uzyskali nieruchomość wspólnie i posiadają wspólność małżeńską.

Krok 2.3. Wypełniamy formularz: dane wnioskodawcy i uczestnika.

Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca pismo. Pozostałe osoby będące wpisywane jako np. współwłaściciele są uczestnikami postępowania. Wpisujemy ich dane zgodnie z wytycznymi formularza.

Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po formularz KW- WU.

Krok 2.4 wypełniamy formularz: załączniki

Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument- musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku.

UWAGA: Oznaczając dokument musimy wskazać :

  • nazwę (np. postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku)
  • datę wydania
  • sygnaturę akt sprawy (ostateczną, widniejącą na dokumencie)
  • organ, który go wydał (np. Sąd Rejonowy w Siedlcach, I wydział cywilny).

 

Krok 2.5 podpisujemy wniosek

Krok 3: uiszczamy opłatę.

Opłata za wpis do księgi wieczystej prawa zależy od kilku czynników. Z punktu widzenia samodzielnego wpisywania prawa, ważne są te, które pojawiają się w sytuacjach, w których udział notariusza nie jest niezbędny.

  • Odnosi się do wpisu praw powstały w wyniku:
    • dziedziczenia,
    • zapisu
    • działu spadku
    • zniesienia współwłasności
  • wynosi 150 zł, jednorazowej opłaty niezależnie od liczby udziałów w danym prawie.

 

Niezależnie od tego ilu będzie spadkobierców, opłata zawsze wyniesie 150 złotych.

Jak wnieść ?

Opłatę wnosimy :

  • za pomocą znaków sądowych (do nabycia w kasie sądu) - formularze mają specjalne miejsca na naklejenie znaków
  • przelewem na rachunek sądu - pamiętaj o załączeniu dowodu uiszczenia opłaty (możę być wydruk z konta internetowego).

Wniesienie wniosku osobiście w wydziałach prowadzących księgi elektroniczne zostanie potwierdzone wydaniem specjalnego zaświadczenia, na którym będzie wskazana data złożenia wniosku oraz sygnatura akt sprawy. Jest to ważne o tyle, że w każdym czasie możemy dowiadywać się na jakim etapie rozpoznawania jest nasz wniosek, podając pracownikowi sekretariatu wydziału ksiąg wieczystych nr naszej sprawy.

Jeżeli zdecydowaliśmy się na pomoc notariusza przy wnoszeniu wniosku, powinien udzielić nam informacji jaki nr ma nasza sprawa.

 

Krok 4: Co należy zrobić w przypadku, gdy nasz wniosek ma braki?

REKLAMA

Mimo postępowania zgodnie z ww. procedurą Sąd może nie uwzględnić naszego wniosku, z uwagi na jego braki. Braki wniosku takie jak brak podpisu, złożenie wniosku na niewłaściwym formularzu, brak formularza będą skutkować zwrotem naszego wniosku, który musimy poprawić. Sąd powinien nam wskazać, co należy we wniosku poprawić. Mamy na to 7 dni. Po upływie tego czasu wniosek zostanie zwrócony fizycznie, na nasz adres i jednocześnie powinniśmy dostać zawiadomienie że sąd zwraca naszą opłatę.

Inne braki takie jak brak właściwych dokumentów, dokumenty zostały złożone w kserokopiach – skutkują oddaleniem wniosku. Przepada wtedy nasza opłata, chyba że złożymy skargę/apelację (płacąc za nią) i do niej dołączymy dokument, którego brakowało albo był w niewłaściwej formie.

 Porównaj: Wieszjak.pl

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyły wypłaty 300+ z programu "Dobry Start" 2025. ZUS przekazał pierwsze przelewy – kto dostanie pieniądze i kiedy?

ZUS rozpoczął wypłatę świadczeń 300+ na wyprawkę szkolną. Do tej pory wpłynęło już 1,1 mln wniosków, a pierwsze środki – w sumie 50 tys. zł – trafiły do rodziców. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie i do kiedy trzeba złożyć wniosek.

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Nowy rodzaj oszustwa

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia środków od banku z tytułu rzekomych luk w jego systemach. W rzeczywistości żadnych luk nie ma, a osoba składająca wniosek reklamacyjny, oparty na nieistniejących podstawach, może zostać pociągnięta nawet do odpowiedzialności karnej.

Nowy sposób na wyłudzanie pieniędzy! Oszuści podszywają się pod „pomocników” i wciągają w przestępstwo bankowe

Na polskim rynku pojawiła się wyjątkowo groźna metoda oszustwa. Przestępcy obiecują pomoc w odzyskaniu rzekomo utraconych pieniędzy z banku, w rzeczywistości wciągając swoje ofiary w działania mogące skończyć się karą więzienia. Eksperci ostrzegają: to nowa twarz cyberprzestępczości!

Koszt budowy domu 2025 - ile kosztuje budowa domu w 2025 roku? Jaki jest koszt budowy domu 150 m² pod klucz?

Budowa domu w 2025 roku znów staje się bardziej przewidywalna, choć tanio już było. Jak podają eksperci Extradom.pl, po latach dynamicznych wzrostów cen rynek budowlany stabilizuje się. Ile kosztuje budowa domu w 2025 roku? Jakie są prognozy na 2026 rok? Jakie są koszty budowy domu pod klucz? Odpowiadamy na najważniejsze pytania inwestorów.

REKLAMA

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

Koszty budowy domu jednorodzinnego 2025-2026. Jak zmieniają się ceny działek, materiałów budowlanych? Na czym można zaoszczędzić?

Czy w 2020 roku można było przewidzieć, że budowa domu w Polsce zdrożeje o blisko połowę w ciągu zaledwie pięciu kolejnych lat? Eksperci Extradom.pl przedstawili prognozy na najbliższą przyszłość, oparte o analizę kosztów budowy domu od 2021 do 2025 roku.

Nawet 2 688 zł dofinansowania na turnus rehabilitacyjny PFRON 2025. Terminy, lista ośrodków, zasady przyznania

Czy osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności mają zniżkę na turnus? Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do dofinansowania? Gdzie złożyć wniosek i jakie dokumenty trzeba przygotować? W tym poradniku znajdziesz wszystkie aktualne informacje o zasadach udziału w turnusach rehabilitacyjnych w 2025 roku. Wyjaśniamy, kto może liczyć na pokrycie kosztów pobytu, nawet do 40% przeciętnego wynagrodzenia, kiedy możliwy jest wyjazd z opiekunem i jak krok po kroku załatwić formalności w PCPR.

REKLAMA

Ile zarabiają lekarze w publicznej służbie zdrowia? Od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi

Lekarz w publicznym systemie ochrony zdrowia może liczyć na zarobki od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi. Najmniej zarabiają lekarze na początku drogi zawodowej. Kontrowersje budzą niektóre kontrakty lekarzy specjalistów.

Sprzedajesz na Vinted lub OLX? Sprawdź, kiedy musisz zapłacić podatek dochodowy

Coraz więcej osób sprzedaje ubrania i inne używane rzeczy przez internet – to szybki sposób na dodatkowy dochód i porządki w szafie. Niestety, niewiele z nich zdaje sobie sprawę, że niektóre transakcje wiążą się z obowiązkiem podatkowym. W artykule obalamy najczęstsze mity na temat opodatkowania sprzedaży online i tłumaczymy, kiedy fiskus może upomnieć się o swoje.

REKLAMA