REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie płacić podatku od spadków i darowizn

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby uprawnione do całkowitego zwolnienia z podatku od spadków i darowizn mają sześć miesięcy na poinformowanie urzędu skarbowego o nabyciu majątku. Jak postępować, aby aby nie płacić podatku?

Czy dokumentować otrzymanie pieniędzy

Ojciec przekaże mi w tym miesiącu darowiznę w wysokości 20 tys. zł. Czy w dalszym ciągu obowiązują zasady dotyczące dokumentowania otrzymania pieniędzy?

REKLAMA

Tak

Szczególne obowiązki dokumentacyjne w przypadku otrzymania darowizny pieniężnej pozostają bez zmian. Oznacza to, że tak jak dotychczas całkowite zwolnienie z podatku dla najbliższej rodziny jest uwarunkowane nie tylko zgłoszeniem nabycia rzeczy lub praw majątkowych w urzędzie skarbowym, lecz także odpowiednim udokumentowaniem jej otrzymania.

Otrzymanie darowizny trzeba poświadczyć w urzędzie skarbowym dowodem jej przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym. Dotyczy to przypadków, gdy wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie pięciu lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza 9637 zł.

REKLAMA

Podstawa prawna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

Czy liczy się moment otrzymania darowizny

W grudniu 2008 r. zawarłem z ojcem umowę darowizny w wysokości 50 tys. zł. Zgodnie z umową pieniądze mają zostać przekazane przelewem bankowym w połowie stycznia tego roku. Czy na poinformowanie urzędu będę miał pół roku?

Tak

Dla zastosowania sześciomiesięcznego terminu na dokonanie zgłoszenia istotne znaczenie ma to, kiedy powstanie obowiązek podatkowy. Termin wydłużony ma bowiem zastosowanie do sytuacji, w których obowiązek podatkowy powstał po 31 grudnia 2008 r.

W przypadku darowizn, które nie są zawierane w formie aktu normalnego, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. W konsekwencji obdarowany skorzysta z wydłużonego terminu na dokonanie zgłoszenia w urzędzie skarbowym, jeżeli przedmiot darowizny otrzyma nie wcześniej niż 1 stycznia 2009 r. W opisanym przypadku warunek ten zostanie spełniony. Półroczny termin na dokonanie zgłoszenia będzie liczony od dnia, w którym pieniądze trafią na konto podatnika.

Podstawa prawna

• Art. 2 ustawy z 10 października 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. nr 203, poz. 1267).

• Art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

Czy nie trzeba zgłaszać spadku

Pod koniec stycznia zakończy się postępowanie spadkowe po mojej babci. Jestem jedyną spadkobierczynią. Słyszałam, że od tego roku w ogóle nie trzeba zgłaszać nabycia spadku. Czy to prawda?

Nie

Obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o nabyciu spadku warunkujący skorzystanie z całkowitego zwolnienia z podatku nie został zniesiony. W trakcie zeszłorocznych prac nad nowelizacją ustawy o podatku od spadków i darowizn rzeczywiście pojawiła się propozycja likwidująca obowiązek zgłoszenia nabycia spadku, jednak nie została ona przyjęta.

Ostateczne zmiany, które zostały uchwalone i obowiązują od początku tego roku, dotyczą wydłużenia terminu na dokonanie zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych z miesiąca do sześciu miesięcy. Zgłoszenie to jest podstawowym warunkiem, którego spełnienie umożliwia skorzystanie z całkowitego zwolnienia z podatku przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma lub macochę.

Ponadto zgodnie z nowymi przepisami podatnik, który z określonych przyczyn nie dokona zgłoszenia w nowym półrocznym terminie, nie straci automatycznie prawa do zwolnienia. Ponieważ powstanie obowiązku podatkowego, od którego należy liczyć termin na dokonanie zgłoszenia, jest niekiedy skutkiem zdarzeń prawnych niezależnych od woli nabywcy, może się zdarzyć, że podatnik dowie się o nabyciu majątku po upływie terminu do zgłoszenia. W tych wypadkach sześciomiesięczny termin na dokonanie zgłoszenia płynie od dnia powzięcia wiadomości o nabyciu majątku. Warunkiem zachowania zwolnienia jest jednak uprawdopodobnienie faktu późniejszego powzięcia wiadomości.

Przed zmianami podatnik, który nie dopełnił obowiązku zawiadomienia fiskusa o nabytym spadku lub darowiźnie, z mocy ustawy podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych, określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej. W konsekwencji musiał zapłacić podatek według skali progresywnej - według stawki 3 proc., 5 proc. lub 7 proc.

Podstawa prawna

• Art. 1 ustawy z 10 października 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. nr 203, poz. 1267).

Czy wydłużył się termin na złożenie zeznania

Wujek przekazał mi 5 stycznia w darowiźnie 10 tys. zł. Czy dotyczy mnie półroczny termin na złożenie zeznania w urzędzie skarbowym?

Nie

Zmiany wprowadzone do ustawy o podatku od spadków i darowizn od 1 stycznia 2009 r. i polegające na wydłużeniu terminu zgłoszenia nabycia rzeczy lub praw majątkowych z miesiąca do sześciu miesięcy dotyczą wyłącznie osób uprawnionych do całkowitego zwolnienia z podatku. Są to osoby, o których mowa w art. 4a ustawy, tj. małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha.

Wydłużony termin dotyczy wyłącznie dokonania zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych na formularzu SD-Z2 składanego przez te osoby, dzięki czemu nie płacą podatku. Jeżeli darczyńcą jest wujek, oznacza to, że darowizna została dokonana między osobami należącymi do II grupy podatkowej. W takim wypadku obdarowany, tak jak dotychczas, składa w urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe na druku SD-3. Zasady składania zeznania nie uległy zmianie, tzn. podatnicy podatku są obowiązani do jego złożenia w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w których podatek jest pobierany przez płatnika, a zatem byłby wyłączony w przypadku gdyby umowa darowizny została zawarta w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji podatek pobiera notariusz. W przeciwnym wypadku to podatnik samodzielnie składa zeznanie podatkowe, a po otrzymaniu decyzji wymiarowej wpłaca podatek do urzędu skarbowego. W II grupie podatkowej opodatkowaniu podlega nabycie własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 7276 zł. Podatek opłaca się według progresywnej skali podatkowej ze stawkami 7 proc., 9 proc. lub 12 proc.

Podstawa prawna

• Art. 4a, art. 9 ust. 1 pkt 2, art. 14 ust. 3 pkt 2, art. 15, art. 17a ust. 1, ust. 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

 

Czy nowy termin dotyczy nabycia u notariusza

Postanowiliśmy skorzystać z możliwości sporządzenia przez notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia po ojcu. Czy skorzystamy z sześciomiesięcznego terminu na jego zgłoszenie?

Tak

Pod warunkiem jednak, że spadek zostanie zarejestrowany, czyli zostanie notarialnie poświadczony u notariusza po 31 grudnia 2008 r. Wynika to z faktu, że moment śmierci spadkodawcy jest momentem nabycia spadku. Od tego należy odróżnić moment przyjęcia spadku. W obecnym stanie prawnym spadek możemy przyjąć na dwa sposoby. Poświadczając ten fakt przed notariuszem albo, po przeprowadzeniu postępowania sądowego, uzyskując postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.

Należy podkreślić, że zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia ma takie same skutki jak prawomocne postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku. W rezultacie osoby dokonujące poświadczenia dziedziczenia u notariusza są uprawnione do zwolnienia podatkowego na takich samym zasadach jak osoby, które dysponują sądowym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku. W przypadku poświadczenia nabycia spadku u notariusza sześciomiesięczny termin na dokonanie zgłoszenia będzie liczony od daty, z jaką zostanie podpisany i przyjęty akt notarialny.

Podstawa prawna

• Art. 2 ustawy z 10 października 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. nr 203, poz. 1267).

Czy trzeba zgłosić akt notarialny

W lutym zamierzamy z bratem dokonać nieodpłatnego zniesienia współwłasności. Czy będziemy musieli zawiadomić urząd skarbowy?

Nie

W określonych przez ustawodawcę przypadkach nabywcy rzeczy lub praw majątkowych uprawnieni do całkowitego zwolnienia nie muszą zgłaszać w urzędzie skarbowym faktu nabycia majątku. Zasada ta nie uległa zmianie również od 1 stycznia 2009 r.

Jeden z przypadków, w których obowiązek zgłoszenia jest wyłączony, dotyczy nabycia na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Zniesienie współwłasności nieruchomości wymaga umowy notarialnej, zatem w tej sytuacji obowiązek zgłoszenia zostanie wyłączony. W takim wypadku wszystkie formalności związane z poinformowaniem urzędu skarbowego o nabyciu spoczywają na notariuszu. Notariusze, jako płatnicy podatku od zawartej w tej formie aktu notarialnego umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności, określają w treści sporządzanych aktów notarialnych podstawę prawną pobrania podatku i sposób jego obliczenia, a gdy czynność jest zwolniona z podatku - zamieszczają podstawę prawną zwolnienia. W przypadku nieodpłatnego zniesienia współwłasności dodatkowo określają przedmiot czynności, wartość rzeczy lub prawa majątkowego w części przekraczającej wartość udziału we współwłasności przysługującego nabywcy przed jej zniesieniem oraz grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego zbywcę z nabywcą.

Podstawa prawna

• Art. 4a ust. 4 pkt 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

Czy liczy się moment uprawomocnienia

W styczniu uprawomocni się postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku po mojej mamie. Czy będę miała więcej czasu na zgłoszenie spadku?

Tak

Wydłużony, sześciomiesięczny terminy na dokonanie zgłoszenia ma zastosowanie w przypadkach, w których obowiązek podatkowy powstał po 31 grudnia 2008 r. Spadkobiercy nabywają spadek z chwilą jego otwarcia. Zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy powstaje natomiast z chwilą przyjęcia spadku. Jeżeli przyjęcie spadku, czy to w formie aktu notarialnego, czy postanowienia sądu, nastąpi po 31 grudnia 2008 r., to do spadku znajdą zastosowanie nowe przepisy przewidujące sześciomiesięczny termin na złożenie zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych, którego zachowanie gwarantuje zwolnienie od podatku od spadków i darowizn.

Oznacza to, że w przypadku dziedziczenia ustawodawca umożliwił stosowanie przez spadkobierców korzystniejszych regulacji w zakresie terminu na zgłoszenie wyłącznie w odniesieniu do spadków, w stosunku do których orzeczenie o ich nabyciu uprawomocniło się nie wcześniej niż 1 stycznia 2009 r.

Podstawa prawna

• Art. 2 ustawy z 10 października 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. nr 203, poz. 1267).

Czy wydłużony termin ma szersze zastosowanie

W sądzie toczy się sprawa o zachowek po moim ojcu. Czy w przypadku zasądzenia zachowku skorzystam z wydłużonego terminu na zgłoszenie w urzędzie skarbowym?

Tak

Ustawodawca objął zmianą w zakresie wydłużenia terminu wszystkie przypadki nieodpłatnego nabycia między osobami uprawnionymi do całkowitego zwolnienia na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Półroczny termin na zgłoszenie dotyczy zatem nie tylko nabycia w drodze spadku czy darowizny, lecz także m.in. zachowku, nieodpłatnego zniesienia współwłasności czy zasiedzenia.

Termin na dokonanie zgłoszenia zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn zasadniczo należy liczyć od dnia powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku. Obowiązek podatkowy przy nabyciu tytułem zachowku powstaje z chwilą zaspokojenia roszczenia o zachowek lub jego części.

Podstawa prawna

• Art. 1 ustawy z 10 października 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. nr 203, poz. 1267).

• Art. 6 ust. 1 pkt 2a ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.).

MAGDALENA MAJKOWSKA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA