REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakres obowiązków a opis stanowiska pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opis stanowiska pracy może być wykorzystany nie tylko do tworzenia zakresów czynności, ale także do procesu wartościowania pracy, tzn. wyceny poszczególnych stanowisk i zbudowania obowiązującego w firmie taryfikatora wynagrodzeń
Beata Naróg

Sprecyzowanie obowiązków, które będą należały do pracownika, w formie pisemnej nie jest obligatoryjnym elementem stosunku pracy. Obowiązkiem pracodawcy jest zaznajomienie pracowników podejmujących pracę na danym stanowisku z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz podstawowymi uprawnieniami (art. 94 pkt 1 k.p.). Przepis ten nie precyzuje, iż musi w tym celu być zachowana forma pisemna.
Czym jest zakres czynności
Zakres czynności, które ma wykonywać pracownik, wyznaczony jest rodzajem pracy, określonym w umowie o pracę (art. 29
Opis stanowiska pracy może być wykorzystany nie tylko do tworzenia zakresów czynności, ale także do procesu wartościowania pracy, tzn. wyceny poszczególnych stanowisk i zbudowania obowiązującego w firmie taryfikatora wynagrodzeń.
§ 1 pkt 1 k.p.). W umowach o pracę często spotyka się zapisy: specjalista ds. sprzedaży, księgowa, referent ds. marketingu, sprzedawca itp. Konkretne czynności, które ma wykonywać pracownik na danym stanowisku pracy, mogą zostać pracownikowi przekazane w formie ustnej. Jednakże pisemne określenie obowiązków pracownika może przynieść korzyści zarówno dla pracodawcy (bezpośredniego przełożonego), jak i dla pracownika. Przełożony będzie miał jasną sytuację, czego może wymagać, a pracownik wiedział, jakich czynności będzie od niego oczekiwał pracodawca.
Przy sporządzaniu zakresu czynności należy pamiętać, że stanowi o­n doprecyzowanie oznaczonego w umowie rodzaju pracy. Nie może zatem wykraczać poza jego ramy.
Pracodawca nie musi się bać, że zmiana zakresu czynności będzie się wiązać ze zmianą umowy. Wszelkie zmiany zakresu czynności, jeżeli pozostają w zgodzie z umówionym rodzajem pracy, nie wymagają zmiany treści umowy o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z 7 listopada 1974 r., I PR 332/74, OSNC 1975/6/103). Jednak gdy czynności, które ma wykonywać pracownik, wykraczają poza granice umówionej pracy, wówczas zmianę zakresu czynności należałoby wprowadzić w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Wypowiedzenie takie dokonane jest, gdy na piśmie zaproponowano pracownikowi nowe warunki pracy. Jeżeli pracownik do połowy okresu wypowiedzenia złoży pracodawcy oświadczenie, iż nie przyjmuje proponowanych warunków – wówczas wraz z upływem okresu wypowiedzenia umowa rozwiąże się. Natomiast gdy zaproponowane warunki przyjmie – zaczną o­ne obowiązywać po upływie okresu wypowiedzenia. Należy pamiętać, że do wypowiedzenia zmieniającego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące definitywnego wypowiedzenia umowy o pracę, m.in. podanie uzasadnienia, a także obowiązek konsultacji wypowiedzenia ze związkami zawodowymi w przypadku umów na czas nieokreślony.
W razie konieczności powierzenia pracownikowi pracy innego rodzaju niż ta, która została ustalona w umowie, pracodawca może zastosować polecenie służbowe. Takie powierzenie innej pracy może nastąpić na okres nie dłuższy niż trzy miesiące w roku kalendarzowym, a ponadto praca ta musi odpowiadać kwalifikacjom pracownika. Zarówno zmiana warunków umowy (w tym zakresu czynności), jak i powierzenie pracownikowi innej pracy dopuszczalne jest za porozumieniem stron.
Jak sporządzić zakres czynności?
Najprostszym sposobem sporządzenia zakresu czynności będzie wypunktowanie zadań i czynności, które będą należały do pracownika. Ponadto w zakresach czynności można zaznaczyć podległość służbową pracownika, określić, za co będzie ponosił odpowiedzialność oraz jakie są jego uprawnienia. Zakres czynności może być opracowany np. przez bezpośredniego przełożonego we współpracy z komórką zajmującą się sprawami personalnymi, a następnie zatwierdzony przez pracodawcę. Pod zakresem czynności powinien także podpisać się pracownik. Jeżeli pracownik nie będzie chciał podpisać zakresu czynności, to taka sytuacja nie skutkuje tym, że pracodawca nie będzie mógł żądać wykonania zamieszczonych w zakresie czynności zadań. Ważne jest jednak, aby pracodawca przedłożył pracownikowi do zapoznania się obowiązujący go zakres czynności.
Często w sporządzanym przez pracodawcę zakresie czynności zamieszczany jest punkt zobowiązujący pracownika do wykonywania „innych poleceń przełożonego”. Taki zapis będzie upoważniał jednak pracodawcę do wydawania poleceń w granicach określonych rodzajem umówionej pracy.
Opis stanowiska pracy
Pomocny przy sporządzaniu zakresu czynności może być opis stanowiska pracy, czyli wykaz, w którym zawarte są zadania i obowiązki wymagane na danym stanowisku. Ponadto w opisie wskazuje się zależności służbowe z innymi komórkami czy stanowiskami występującymi w firmie (tzn. opis taki powinien wskazywać, jakie miejsce w strukturze organizacyjnej zajmuje dane stanowisko, określać tytuł służbowy bezpośredniego przełożonego), a także dane stanowisko pracy w oderwaniu od osoby, która go zajmuje.
Opis stanowiska oprócz wyżej wymienionych danych powinien konkretnie, zwięźle określać nazwę stanowiska i jego cel, zasadnicze i pomniejsze obowiązki pracownika oraz szczegółowe zadania, jakie wiążą się z pracą wykonywaną na tym stanowisku, a także wskazywać wymagania co do niezbędnych i pożądanych kwalifikacji pracownika.
To, jak szczegółowo zostanie sporządzony opis stanowiska pracy, uzależnione jest m.in. od celu, w jakim jest sporządzany, może to być zatem opis całościowy, jak i cząstkowy. Ponadto opis taki powinien z jednej strony być dokładny (podobnie jak zakres czynności), jak też jednocześnie nie powinien być zbyt szczegółowy.
Jednakże w praktyce opisy stanowisk nie są jedynie wykorzystywane do przygotowania zakresu czynności danego pracownika i stanowią punkt wyjścia do dalszych działań pracodawcy, takich jak np.:
• wartościowanie pracy,
• budowa systemu ocen pracowniczych,
• opracowanie polityki szkoleniowej,
• procesu rekrutacji pracowników i systemu ich awansowania,
• budowania ścieżek rozwoju pracowników itp.
przykład
Pracodawca zamierza zdiagnozować potrzeby firmy m.in. pod kątem szkoleniowym. W tym celu przystąpiono do opisu stanowisk pracy, powołane zostały zespoły opracowujące takie opisy; zespoły obejmowały pracowników danego działu, na czele zespołu stał kierownik danej komórki organizacyjnej, który pełnił jedynie rolę moderatora. Pracownicy mieli za zadanie wypełnić przygotowane w formie pisemnej opisy swoich stanowisk. Jednym z punktów były wymagane kwalifikacje. Poszczególne osoby wpisywały w tym miejscu nie rzeczywiste wymagania związane z wykonywaniem pracy na danym stanowisku, lecz posiadane przez siebie kwalifikacje. Tak przygotowane niezweryfikowane obiektywnie kwestionariusze nie zdały egzaminu. Pracodawca zaś nie uzyskał celu, jaki zamierzał osiągnąć.
Opis może także być pomocny przy budowie systemu ocen obowiązującego w firmie, inaczej bowiem będą oceniani pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze, inaczej system ocen należy budować dla pracowników administracyjno-biurowych, a jeszcze inaczej będą oceniani sprzedawcy. Aktualizując opisy stanowisk, należy równolegle analizować treść umów o pracę danych pracowników, ponieważ zmiany w opisie i w zakresie czynności mogą powodować konieczność modyfikacji treści umowy o pracę.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. II
Oto kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Czy uczeń ma prawo do odwołania od wyniku matury? Procedura krok po kroku

Wyniki matury 2025 są już znane. Jeśli maturzysta spodziewał się wyższego wyniku niż uzyskał, może złożyć odwołanie od wyniku matury. Jak to zrobić? Oto procedura krok po kroku.

Jak zdobyć orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku? Poznaj 6 ważnych kroków

Jak uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku? Kto może się ubiegać, jakie dokumenty trzeba przygotować i co możesz dzięki temu zyskać? W naszym poradniku znajdziesz wszystko: 6 kroków, terminy, nowe przepisy i pełną listę ulg i świadczeń.

Czy rynek nowych mieszkań zwalnia?

Liczba wydawanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych maleje. Czy deweloperzy modyfikują swoje strategie i przesuwają terminy realizacji nowych projektów? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA

Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Dodatek do emerytury po 65. i 70. roku życia. Jakie nowe dodatki do emerytury z ZUS dla seniorów w 2025 roku?

W 2025 roku seniorzy mogą liczyć na wyższe dodatki do emerytur – choć nie pojawiły się nowe świadczenia, to obowiązujące zostały zwaloryzowane. Sprawdź, ile dokładnie wynoszą nowe dodatki i w jakim wieku przysługują – po 65., 70. roku życia i później. Czy trzeba składać wniosek, żeby dostać dodatek do emerytury?

O co pyta lekarz orzecznik i jak wygląda komisja wydająca orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku

Jak wygląda komisja orzekająca o niepełnosprawności? O co pyta lekarz orzecznik i jak się przygotować do badania? W tych kwestiach obowiązują konkretne procedury, których znajomość może pomóc w uzyskaniu orzeczenia. Zobacz krok po kroku, jak przebiega komisja, jakie pytania padają podczas rozmowy i co ma wpływ na końcową decyzję o przyznaniu stopnia niepełnosprawności.

Wzrost pensji nie wystarcza – 44% Polaków już szuka nowej pracy

Mimo dynamicznego wzrostu wynagrodzeń i rekordowo niskiego bezrobocia, polscy pracownicy nie czują się doceniani finansowo. Aż 44,2% z nich aktywnie szuka nowego miejsca zatrudnienia, wskazując na zbyt niskie wynagrodzenie, brak przejrzystości i poczucie niesprawiedliwości płacowej. Najnowsze badanie SD Worx pokazuje, że pieniądze to wciąż palący problem na rynku pracy – nawet jeśli słupki wynagrodzeń idą w górę.

REKLAMA

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Dobry wynik matury z języka angielskiego. Jakie studia może wybrać absolwent?

„Dobre wyniki z języka angielskiego dają uczniom realne szanse w rekrutacjach na bardzo zróżnicowane kierunki – od studiów językowych, przez ekonomię, aż po kierunki techniczne” – przekonuje Daria Domagała, specjalistka w zakresie edukacji językowej osób dorosłych.

REKLAMA