REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek, który raczej zaszkodził, niż pomógł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dodatek aktywizacyjny, pomyślany jako świadczenie, które ma mobilizować bezrobotnych do podejmowania pracy, nie odgrywa tak znaczącej roli w walce z bezrobociem, jaką przypisywali mu autorzy ustawy o promocji zatrudnienia. Zdaniem wielu dyrektorów urzędów pracy jego znaczenie jest wręcz marginalne, a funkcjonujący na dotychczasowych zasadach przyniósł więcej szkody niż pożytku.
Podstawowym elementem polskiego rynku pracy są nadal działania osłonowe, a wskaźnik zatrudnienia jest niższy o około 13 pkt proc. od średniej unijnej. Aby to zmienić na rzecz aktywnego zwalczania bezrobocia, listę działań mających na celu wspieranie zatrudniania bezrobotnych rozszerzono przed rokiem o dodatek aktywizacyjny.
Mają do niego prawo osoby bezrobotne z prawem do zasiłku w dwóch przypadkach. Pierwszy to podjecie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, zaproponowanej przez urząd pracy, na część etatu za wynagrodzeniem niższym od minimalnego (przysługuje wówczas dodatek w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy minimalnym wynagrodzeniem a tym, które otrzymuje osoba skierowana, jednak nie więcej niż 50 proc. kwoty zasiłku dla bezrobotnych). Jest o­n wypłacany przez okres, w jakim danej osobie przysługiwałby zasiłek dla bezrobotnych. W drugim przypadku, czyli wtedy, gdy bezrobotny podejmuje pracę z własnej inicjatywy, dodatek przysługuje w wysokości do 30 proc. kwoty zasiłku przez połowę okresu zasiłkowego (np. przez pół roku).
Dotychczas ustawa nie przewidywała ograniczeń dotyczących rodzaju podejmowanej pracy, a więc prawo do dodatku aktywizacyjnego powinno przysługiwać również w przypadku zatrudnienia subsydiowanego, czyli prac interwencyjnych i robót publicznych. Tymczasem, jak powiedziała „GP” Anna Bator, kierownik działu ewidencji i świadczeń Powiatowego Urzędu Pracy w Kłodzku, powszechną praktyką jest, że osoby, które wykonują zatrudnienie subsydiowane, chociaż nie ma przeszkód prawnych, aby były zatrudniane w niepełnym wymiarze czasu pracy, pracują na pełen etat. Oznacza to, że nie przysługuje im dodatek aktywizacyjny. – Poza tym bezrobotni posiadający prawo do zasiłku rzadko są kierowani do prac interwencyjnych czy robót publicznych – dodała Anna Bator.
Tak więc przez ponad rok funkcjonował w zasadzie martwy, a na pewno wprowadzający wiele zamieszania przepis, co wreszcie zauważył ustawodawca. W ostatniej nowelizacji ustawy zatrudnieniowej zapisano, że do dodatku aktywizacyjnego nie będzie miał prawa bezrobotny skierowany przez urząd pracy do prac interwencyjnych lub robót publicznych. Wprowadzono też dalsze ograniczenie kręgu uprawnionych osób. Nie dostanie go bezrobotny skierowany do pracy na stanowisko, którego utworzenie dofinansował starosta, ani ten, kto z własnej inicjatywy podjął pracę u pracodawcy, dla którego pracował bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako osoba bezrobotna lub rozpoczął zarobkowanie za granicą.
Dodatek aktywizacyjny nie odegrał takiej roli jak powinien. Plagą stały się np. masowe zwolnienia i zatrudnianie, po pewnym czasie, bezrobotnych przez tego samego pracodawcę, nie mówiąc już o możliwości pobierania go przez bezrobotnego, który podjął pracę poza krajem.
Ponadto rozporządzenie weszło w życie dopiero po czterech miesiącach obowiązywania ustawy. – Taka opieszałość w tak ważnej kwestii jak zmniejszanie bezrobocia nie powinna mieć miejsca – twierdzi Anna Bator.
Dodatek aktywizacyjny – nieprawidłowości w przepisach
• Ustawa stanowi, że dodatek aktywizacyjny jest świadczeniem obligatoryjnym, natomiast według rozporządzenia, jest przyznawany na wniosek uprawnionego.
• Dodatek dla osoby skierowanej przez urząd pracy wynosi maksymalnie 261 zł, natomiast dla tej, która sama znajdzie pracę, 156,60 zł.
Marzena Jurczewska
OPINIA
Beata Czajka, zastępca dyrektora Departamentu Rynku Pracy w Ministerstwie Gospodarki i Pracy
To prawda, że na razie liczba osób, które spełniły warunki do otrzymania dodatku aktywizacyjnego jest niewielka, ale nie można przesądzać o skuteczności tej formy aktywizacji zawodowej bezrobotnych, po zaledwie kilku miesiącach jej funkcjonowania. Rozwiązanie to, jak każda nowość, zaczęło w praktyce funkcjonować po kilku miesiącach od wejścia w życie ustawy o promocji zatrudnienia. Dodatek ma motywować bezrobotnych do podejmowania pracy, nawet jeżeli jest o­na mało atrakcyjna z uwagi na wymiar czasu pracy, i na wynagrodzenie. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że po upływie okresu pobierania dodatku zatrudnienie w danej firmie będzie kontynuowane.
Znowelizowane przepisy o dodatku aktywizacyjnym nie ograniczają, a porządkują dotychczasową praktykę przyznawania tego świadczenia. Ustalono w nich wprost, bez konieczności dokonywania wykładni przepisów, kto nie może dodatku otrzymać. Na przykład teoretycznie można było kierować do wykonywania zatrudnienia subsydiowanego osoby z prawem do zasiłku dla bezrobotnych, ale w praktyce tego nie czyniono, ponieważ przy pracach interwencyjnych czy robotach publicznych zatrudniani są przede wszystkim bezrobotni bez prawa do zasiłku. Nowością jest jedynie zakaz podejmowania zatrudnienia u ostatniego przed zarejestrowaniem się w urzędzie pracodawcy.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nawet 1200 złotych dopłaty do prądu. Będzie energetyczny po nowemu. Kto dostanie pieniądze

Bon energetyczny po nowemu i to nawet 1200 złotych? Taki roczny zastrzyk gotówki mogą wkrótce otrzymać emeryci z najniższymi dochodami. Skąd te zmiany? Bo rząd pracuje nad rozwiązaniami, mającymi zrekompensować wzrost kosztów energii, po wejściu nowej opłaty od emisji dwutlenku węgla, którymi mają być obciążone także gospodarstwa domowe.

Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

REKLAMA

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

REKLAMA

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

REKLAMA