REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adresatem zawsze pracodawca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Uczestnicy pracowniczych programów emerytalnych wszystkie oświadczenia woli dotyczące tego programu składają pracodawcy prowadzącemu PPE. Zasada ta obowiązuje także po ustaniu zatrudnienia danej osoby u pracodawcy prowadzącego program.

W trakcie funkcjonowania pracowniczego programu emerytalnego (PPE) często zdarzają się sytuacje, gdy uczestnicy składają różnorodne oświadczenia woli w sprawach programu. W zależności od formy PPE dokładna lista możliwych do złożenia przez uczestnika oświadczeń może się nieco różnić, jednakże we wszystkich PPE istnieje pewien katalog standardowych sytuacji wynikających z przepisów ustawy o PPE.
Oświadczenia woli związane z PPE
Składane przez uczestników PPE oświadczenia woli można podzielić na cztery zasadnicze grupy. Pierwsza z nich ma charakter administracyjny i dotyczy przede wszystkim danych osobowych uczestnika programu, czyli przede wszystkim takich informacji na jego temat, jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji, a także numer PESEL oraz NIP uczestnika. Druga grupa to oświadczenia woli, które co do zasady wywołują skutki związane z uczestnictwem w PPE jedynie na poziomie pracodawcy, czyli jest to przykładowo przystąpienie do PPE, wypowiedzenie udziału w programie, zmiana wysokości składki dodatkowej czy zmiana alokacji wpłacanych składek (czyli podziału wpłacanych środków między wybrane fundusze – jeśli w ramach danego PPE możliwe jest oszczędzanie w ramach więcej niż jednego funduszu. Wszystkie te działania zwykle nie wymagają niezwłocznego powiadomienia podmiotu zarządzającego programem. Trzecia grupa to oświadczenia woli, w wyniku których dochodzi do zmian w zakresie środków zgromadzonych w programie, czyli w przypadku konwersji środków z jednego funduszu do innego, sytuacji wypłaty, wypłaty transferowej czy zwrotu. Ostatnia grupa, związana po części z pierwszą, to grupa oświadczeń woli związanych z sytuacją śmierci uczestnika PPE, a więc wskazanie osób uposażonych, którym przypadną środki w wyniku śmierci uczestnika, a także wnioski tych osób o wypłatę lub wypłatę transferową.
Z przedstawionego wyliczenia wynika więc, że lista różnego rodzaju działań, które może podjąć uczestnik PPE na podstawie samych zapisów ustawy, jest już dosyć długa. Praktyka pokazuje jednakże, że możliwe są również inne oświadczenia woli składane przez uczestników w trakcie funkcjonowania PPE. Są to na przykład reklamacje dotyczące zarówno wysokości i terminów naliczenia składek do PPE przez pracodawców, jak i reklamacje związane z zarządzaniem środkami zgromadzonymi w ramach PPE przez podmiot zarządzający.
Oświadczenia są zawsze składane pracodawcy
Zgodnie z treścią art. 20 ustawy o PPE w sprawach dotyczących programu uczestnik składa pisemne oświadczenie woli pracodawcy lub za jego pośrednictwem. Co do zasady dotyczy to wszystkich oświadczeń związanych z uczestnictwem w PPE. Prawie wszystkie oświadczenia złożone przez uczestników pracodawca przekazuje następnie podmiotowi zarządzającemu. Prawie, bo z uwagi na ich treść i charakter pracodawca nie ma obowiązku przekazywania wszystkich oświadczeń podmiotowi zarządzającemu. Przykładowo zmiana wysokości składki dodatkowej jest co do zasady kwestią neutralną dla podmiotu zarządzającego, podobnie zwykle bywa w przypadku zmiany alokacji. Jednakże w większości przypadków, otrzymanie przez podmiot zarządzający oświadczenia woli złożonego przez uczestnika pracodawcy jest kluczowe dla poprawnego funkcjonowania PPE. Na przykład przeniesienie środków między funduszami (konwersja) dokonywane jest przez podmiot zarządzający (np. zakład ubezpieczeń) dopiero po otrzymaniu dyspozycji (oświadczenia woli) uczestnika.
WARTO WIEDZIEĆ
Uczestnik pracowniczego programu emerytalnego obowiązany jest informować pracodawcę o każdorazowej zmianie adresu do korespondencji, a także takich danych jak pierwsze imię, nazwisko, numer NIP i numer PESEL albo w przypadku obcokrajowców numer paszportu. Obowiązek ten dotyczy wszystkich uczestników PPE, a więc zarówno aktualnych, jak i byłych pracowników. Pracodawca nie ma obowiązku prowadzić poszukiwań osoby, która nie dopełniła swoich obowiązków informacyjnych.
Po stronie pracodawcy leży obowiązek przekazania oświadczenia woli złożonego mu przez uczestnika do podmiotu zarządzającego. W przypadku gdy pracodawca nie wywiąże się z tego obowiązku lub też wywiąże się niezgodnie z zapisami umowy zakładowej (np. z opóźnieniem) po stronie uczestnika powstanie roszczenie o naprawienie szkody wynikłej z takiego działania (lub jego braku) pracodawcy. W praktyce niektórzy pracodawcy, prowadząc pracownicze programy emerytalne, wydają się nie dostrzegać potencjalnej odpowiedzialności po ich stronie związanej z niedotrzymaniem swoich zobowiązań związanych z terminowym przekazywaniem oświadczeń woli uczestników podmiotom zarządzającym.
Gdy uczestnik jest już byłym pracownikiem
Wspomniana powyżej, określona w art. 20 ust. 1 ustawy o PPE, zasada składania przez uczestnika wszystkich oświadczeń woli pracodawcy lub za jego pośrednictwem dotyczy wszystkich uczestników PPE. A więc zarówno uczestników będących jednocześnie pracownikami pracodawcy prowadzącego PPE, jak i byłych pracowników. Wynika to wprost z treści art. 20 ust. 3 ustawy o PPE. To bardzo ważny przepis, którego znaczenie będzie doceniane przez pracodawców dopiero po latach funkcjonowania PPE w danej firmie. W pewnym uproszeniu można przyjąć, iż w przypadku pracodawcy, u którego w firmie roczna rotacja pracowników wynosi około 5 proc., po kilkunastu latach funkcjonowania PPE liczba uczestników programu będących jednocześnie pracownikami tego pracodawcy będzie porównywalna z liczbą uczestników będących byłymi już pracownikami. Zasadą wynikającą z ustawy o PPE jest związanie programu z pracodawcą, a nie podmiotem zarządzającym. Tak bowiem forma, jak też podmiot zarządzający danym programem mogą się zmieniać na przestrzeni wielu lat jego funkcjonowania w danej firmie.
Gdy dotychczasowy pracodawca nie istnieje
Od zasady, że uczestnicy PPE co do zasady nie składają żadnych oświadczeń woli bezpośrednio do podmiotu zarządzającego, a ich pośrednikiem jest zawsze pracodawca, są jednak wyjątki związane z upadłością oraz czasami likwidacją pracodawcy. Ustawa o PPE stanowi bowiem, iż w przypadku połączenia, podziału, zbycia zakładu pracy w całości albo jego zorganizowanej części, uczestnik składa oświadczenia woli za pośrednictwem nowego pracodawcy. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku likwidacji zakładu pracy. Wówczas uczestnik składa oświadczenia woli za pośrednictwem likwidatora, a po zakończeniu likwidacji bezpośrednio zarządzającemu.
Natomiast w przypadku upadłości pracodawcy prowadzącego PPE uczestnik składa oświadczenia woli bezpośrednio zarządzającemu. Syndyk masy upadłościowej jest obowiązany do powiadomienia uczestników programu o sposobie składania oświadczenia woli w sprawach dotyczących programu w związku z upadłością pracodawcy w terminie 45 dni od dnia ogłoszenia upadłości. Można przyjąć, iż w praktyce oświadczenia woli byłych pracowników będą dotyczyły zadysponowania środkami zgromadzonymi w PPE.
Marcin Wojewódka
Autor jest radcą prawnym

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2004 r. nr 116, poz. 1207).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

REKLAMA

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

REKLAMA

ZUS, urlop, PIT i ryzyko. Umowa o pracę czy B2B? Porównanie na przykładach z 2025 roku

Coraz więcej osób rozważa przejście z etatu na własną działalność. Równie często pracodawcy zamiast umowy o pracę proponują współpracę w modelu B2B. W 2025 roku po zmianach w składkach ZUS i podatkach ten wybór staje się jeszcze bardziej istotny. W artykule porównujemy te formy współpracy, pokazując różnice w wynagrodzeniu, zabezpieczeniach i ryzykach na konkretnych liczbach i przykładach.

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

REKLAMA