REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakład opieki zdrowotnej jako zakład administracyjny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakłady opieki zdrowotnej najczęściej postrzegane są tylko w kontekście świadczonych przez nie usług zdrowotnych, co kojarzone jest ze sferą prawa cywilnego. Nie można jednak zapominać o tym, że publiczne zakłady opieki zdrowotnej, ze względu na swoją publiczną funkcję, stanowią jeden z rodzajów tzw. zakładów administracyjnych.
Należy o tym pamiętać, gdyż niektóre decyzje i dokumenty będą wywoływały skutki prawne wynikające również z regulacji administracyjnych. Poniższe opracowanie poświęcone zostało właśnie statusowi publicznego zakładu opieki zdrowotnej jako zakładu administracyjnego.

Dlaczego „zakład administracyjny”?

Postępowanie uregulowane w Kodeksie postępowania administracyjnego (k.p.a.) kojarzone jest najczęściej z wydawaniem decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach przez różnego rodzaju urzędy – organy administracji. Rzeczywiście, problematyka ta stanowi o istocie postępowania administracyjnego, nie można jednak zapominać, że bardzo często zachodzi potrzeba załatwiania różnych spraw życia codziennego nie tylko przed organami administracji, ale także przed wieloma innymi instytucjami publicznymi, które zbiorczo określane są właśnie mianem zakładów administracyjnych.
Trudność w tym przypadku polega na tym, że k.p.a. w tym zakresie nie wypowiada się wprost – nie posługuje się nawet pojęciem „zakład administracyjny”.
Ogólnie możemy powiedzieć, że zakładem administracyjnym jest taka wyodrębniona jednostka organizacyjna, podejmująca określone działania społecznie użyteczne i zaspokajająca konkretne potrzeby ludności, która nie prowadzi działalności nastawionej na osiąganie zysku, koncentruje się natomiast na realizowaniu swoich statutowych celów poprzez świadczenie fachowych usług.
Biorąc pod uwagę dziedziny życia, w których zakłady administracyjne świadczą swoje usługi, rodzajowo można wyróżnić kilka ich podstawowych kategorii. Jedną z nich są właśnie zakłady ochrony zdrowia i opieki społecznej (szpitale, przychodnie, domy opieki społecznej itp.), czyli także publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Inne zakłady administracyjne to np. szkoły czy muzea.
Pomijając zróżnicowanie rodzajowe, zakłady administracyjne można podzielić ze względu na inne kryteria, np. zakres ich publicznej dostępności. Niewątpliwie i w tym kontekście jednymi z najistotniejszych społecznie zakładów są publiczne zakłady opieki zdrowotnej (dodatkowo, w przeciwieństwie do innych rodzajów zakładów administracyjnych, w przypadku publicznych zakładów opieki zdrowotnej sama ich nazwa wskazuje na publiczny charakter placówek).

Decyzje w zakładach administracyjnych

Podstawowe znaczenie z punktu widzenia stosowania k.p.a. w zakładach administracyjnych ma zakres, w jakim mogą być wydawane przez odpowiednie organy tych zakładów decyzje administracyjne rozstrzygające indywidualne sprawy poszczególnych użytkowników, korzystających ze świadczonych przez nie usług. Kodeks postępowania administracyjnego w aktualnym kształcie stanowi w art. 1 pkt 1 i 2, że inne niż organy administracji publicznej organy państwowe oraz inne podmioty mogą załatwiać indywidualne sprawy w formie decyzji administracyjnych, gdy są do tego powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień.
Publiczne zakłady opieki zdrowotnej jako zakłady administracyjne należy zaliczyć właśnie do kategorii „innych podmiotów”, gdyż nie są o­ne organami administracji.
Kodeks postępowania administracyjnego nie wypowiada się poza tym na temat faktycznego zakresu, w jakim działalność zakładów administracyjnych, w tym publicznych zakładów opieki zdrowotnej, „podpada” pod jego uregulowania.
Aby to ustalić, należy się odwołać do praktyki funkcjonowania publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które w ramach przysługującego im władztwa zakładowego wydają zasadniczo dwojakiego rodzaju indywidualne (czyli skierowane do indywidualnego adresata – użytkownika w indywidualnej sprawie, pacjenta) akty prawne:
1) wewnątrzzakładowe – występujące najczęściej w postaci różnego rodzaju poleceń, nakazów czy zakazów, adresowanych do konkretnych użytkowników na podstawie regulaminów określających zasady funkcjonowania danego zakładu,
2) zewnętrzne – skutkujące nawiązaniem, odmową nawiązania, przekształceniem albo rozwiązaniem stosunku zakładowego, uprawniającego określoną osobę, mającą status użytkownika, do korzystania z usług danego zakładu.
Właśnie akty o zewnętrznym charakterze uznawane są za decyzje administracyjne, do których należy stosować ogólne reguły postępowania administracyjnego.


PRZYKŁAD
Charakter takich decyzji mają wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej świadczenia, wynikające z art. 5 i 7 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Uzasadniona odmowa udzielenia świadczenia zdrowotnego przez dany zakład, wynikająca np. z braku przynależności pacjenta do określonej grupy ludności, w opiece której wyspecjalizowany jest ten zakład, stanowi w sensie formalnym szczególnego rodzaju decyzję administracyjną.



Mimo że publiczne zakłady opieki zdrowotnej, jako zakłady administracyjne, mogą wydawać decyzje administracyjne, stanowią o­ne w ich działalności (w odróżnieniu od działalności organów administracji) stosunkowo nieznaczną sferę aktywności, która najpełniej przejawia się w wykonywaniu tzw. czynności materialno-technicznych, niemających charakteru aktów prawnych, czyli niewywołujących konkretnych skutków prawnych.
Najważniejsza grupa tych czynności to faktyczne działania podejmowane przez zatrudnionych przez poszczególne zakłady fachowców (np. lekarzy), zapewniających profesjonalną obsługę użytkowników, sprowadzającą się do realizowania celu stojącego przez każdym zakładem, np. przeprowadzania operacji chirurgicznych czy realizacji innych świadczeń zdrowotnych.

Oczywiście nie zmienia to faktu, że tego rodzaju czynności wywołują określone skutki w sferze prawa cywilnego, np. w zakresie odpowiedzialności deliktowej zakładu (jego odszkodowawczej odpowiedzialności z tytułu czynów niedozwolonych – poruszonej w art. 415 i nast. k.c.).

Stosowanie w zakładach innych postępowań

Do publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jako zakładów administracyjnych, znajdują natomiast pełne zastosowanie dwa inne (poza wydawaniem decyzji administracyjnych) rodzaje postępowań, uregulowane w k.p.a.
Chodzi konkretnie o:
1) postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń oraz
2) postępowanie w sprawie skarg i wniosków.

W pierwszym przypadku art. 217 § 1 i 2 k.p.a. stanowi, iż organ administracji publicznej (za który należy uważać także tzw. inne podmioty, w tym publiczne zakłady opieki zdrowotnej) wydaje zaświadczenie ubiegającej się o nie osobie m.in. wówczas, gdy osoba ta (użytkownik zakładu, czyli pacjent) potrzebuje go ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, które wynikają z dokumentów znajdujących się w posiadaniu konkretnego zakładu (por. art. 218 § 1 k.p.a.).
Jeżeli chodzi zaś o postępowanie w sprawach skarg i wniosków, to art. 221 § 1 i 2 k.p.a. wyraźnie stanowi, że petycje, skargi i wnioski mogą być składane m.in. do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej, przy czym, zasadniczo, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zakładów o statusie samorządowych jednostek organizacyjnych jest odpowiednio rada gminy lub powiatu (por. art. 229 pkt 3 i 4 k.p.a.). Odnośnie zaś skarg dotyczących zadań lub działalności zakładu będącego państwową jednostką organizacyjną – organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór nad tym zakładem (por. art. 229 pkt 7 k.p.a.).

PODSTAWA PRAWNA
ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104)
ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 181, poz. 1524)

RAFAŁ GOLAT

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Nowelizacja kodeksu pracy wprowadziła nowe zaświadczenia z ZUS. 24 miesiące na przedstawienia ich pracodawcom

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

REKLAMA