REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakład opieki zdrowotnej jako zakład administracyjny

REKLAMA

Zakłady opieki zdrowotnej najczęściej postrzegane są tylko w kontekście świadczonych przez nie usług zdrowotnych, co kojarzone jest ze sferą prawa cywilnego. Nie można jednak zapominać o tym, że publiczne zakłady opieki zdrowotnej, ze względu na swoją publiczną funkcję, stanowią jeden z rodzajów tzw. zakładów administracyjnych.
Należy o tym pamiętać, gdyż niektóre decyzje i dokumenty będą wywoływały skutki prawne wynikające również z regulacji administracyjnych. Poniższe opracowanie poświęcone zostało właśnie statusowi publicznego zakładu opieki zdrowotnej jako zakładu administracyjnego.

Dlaczego „zakład administracyjny”?

Postępowanie uregulowane w Kodeksie postępowania administracyjnego (k.p.a.) kojarzone jest najczęściej z wydawaniem decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach przez różnego rodzaju urzędy – organy administracji. Rzeczywiście, problematyka ta stanowi o istocie postępowania administracyjnego, nie można jednak zapominać, że bardzo często zachodzi potrzeba załatwiania różnych spraw życia codziennego nie tylko przed organami administracji, ale także przed wieloma innymi instytucjami publicznymi, które zbiorczo określane są właśnie mianem zakładów administracyjnych.
Trudność w tym przypadku polega na tym, że k.p.a. w tym zakresie nie wypowiada się wprost – nie posługuje się nawet pojęciem „zakład administracyjny”.
Ogólnie możemy powiedzieć, że zakładem administracyjnym jest taka wyodrębniona jednostka organizacyjna, podejmująca określone działania społecznie użyteczne i zaspokajająca konkretne potrzeby ludności, która nie prowadzi działalności nastawionej na osiąganie zysku, koncentruje się natomiast na realizowaniu swoich statutowych celów poprzez świadczenie fachowych usług.
Biorąc pod uwagę dziedziny życia, w których zakłady administracyjne świadczą swoje usługi, rodzajowo można wyróżnić kilka ich podstawowych kategorii. Jedną z nich są właśnie zakłady ochrony zdrowia i opieki społecznej (szpitale, przychodnie, domy opieki społecznej itp.), czyli także publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Inne zakłady administracyjne to np. szkoły czy muzea.
Pomijając zróżnicowanie rodzajowe, zakłady administracyjne można podzielić ze względu na inne kryteria, np. zakres ich publicznej dostępności. Niewątpliwie i w tym kontekście jednymi z najistotniejszych społecznie zakładów są publiczne zakłady opieki zdrowotnej (dodatkowo, w przeciwieństwie do innych rodzajów zakładów administracyjnych, w przypadku publicznych zakładów opieki zdrowotnej sama ich nazwa wskazuje na publiczny charakter placówek).

Decyzje w zakładach administracyjnych

Podstawowe znaczenie z punktu widzenia stosowania k.p.a. w zakładach administracyjnych ma zakres, w jakim mogą być wydawane przez odpowiednie organy tych zakładów decyzje administracyjne rozstrzygające indywidualne sprawy poszczególnych użytkowników, korzystających ze świadczonych przez nie usług. Kodeks postępowania administracyjnego w aktualnym kształcie stanowi w art. 1 pkt 1 i 2, że inne niż organy administracji publicznej organy państwowe oraz inne podmioty mogą załatwiać indywidualne sprawy w formie decyzji administracyjnych, gdy są do tego powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień.
Publiczne zakłady opieki zdrowotnej jako zakłady administracyjne należy zaliczyć właśnie do kategorii „innych podmiotów”, gdyż nie są o­ne organami administracji.
Kodeks postępowania administracyjnego nie wypowiada się poza tym na temat faktycznego zakresu, w jakim działalność zakładów administracyjnych, w tym publicznych zakładów opieki zdrowotnej, „podpada” pod jego uregulowania.
Aby to ustalić, należy się odwołać do praktyki funkcjonowania publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które w ramach przysługującego im władztwa zakładowego wydają zasadniczo dwojakiego rodzaju indywidualne (czyli skierowane do indywidualnego adresata – użytkownika w indywidualnej sprawie, pacjenta) akty prawne:
1) wewnątrzzakładowe – występujące najczęściej w postaci różnego rodzaju poleceń, nakazów czy zakazów, adresowanych do konkretnych użytkowników na podstawie regulaminów określających zasady funkcjonowania danego zakładu,
2) zewnętrzne – skutkujące nawiązaniem, odmową nawiązania, przekształceniem albo rozwiązaniem stosunku zakładowego, uprawniającego określoną osobę, mającą status użytkownika, do korzystania z usług danego zakładu.
Właśnie akty o zewnętrznym charakterze uznawane są za decyzje administracyjne, do których należy stosować ogólne reguły postępowania administracyjnego.


PRZYKŁAD
Charakter takich decyzji mają wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej świadczenia, wynikające z art. 5 i 7 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Uzasadniona odmowa udzielenia świadczenia zdrowotnego przez dany zakład, wynikająca np. z braku przynależności pacjenta do określonej grupy ludności, w opiece której wyspecjalizowany jest ten zakład, stanowi w sensie formalnym szczególnego rodzaju decyzję administracyjną.



Mimo że publiczne zakłady opieki zdrowotnej, jako zakłady administracyjne, mogą wydawać decyzje administracyjne, stanowią o­ne w ich działalności (w odróżnieniu od działalności organów administracji) stosunkowo nieznaczną sferę aktywności, która najpełniej przejawia się w wykonywaniu tzw. czynności materialno-technicznych, niemających charakteru aktów prawnych, czyli niewywołujących konkretnych skutków prawnych.
Najważniejsza grupa tych czynności to faktyczne działania podejmowane przez zatrudnionych przez poszczególne zakłady fachowców (np. lekarzy), zapewniających profesjonalną obsługę użytkowników, sprowadzającą się do realizowania celu stojącego przez każdym zakładem, np. przeprowadzania operacji chirurgicznych czy realizacji innych świadczeń zdrowotnych.

Oczywiście nie zmienia to faktu, że tego rodzaju czynności wywołują określone skutki w sferze prawa cywilnego, np. w zakresie odpowiedzialności deliktowej zakładu (jego odszkodowawczej odpowiedzialności z tytułu czynów niedozwolonych – poruszonej w art. 415 i nast. k.c.).

Stosowanie w zakładach innych postępowań

Do publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jako zakładów administracyjnych, znajdują natomiast pełne zastosowanie dwa inne (poza wydawaniem decyzji administracyjnych) rodzaje postępowań, uregulowane w k.p.a.
Chodzi konkretnie o:
1) postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń oraz
2) postępowanie w sprawie skarg i wniosków.

W pierwszym przypadku art. 217 § 1 i 2 k.p.a. stanowi, iż organ administracji publicznej (za który należy uważać także tzw. inne podmioty, w tym publiczne zakłady opieki zdrowotnej) wydaje zaświadczenie ubiegającej się o nie osobie m.in. wówczas, gdy osoba ta (użytkownik zakładu, czyli pacjent) potrzebuje go ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego, które wynikają z dokumentów znajdujących się w posiadaniu konkretnego zakładu (por. art. 218 § 1 k.p.a.).
Jeżeli chodzi zaś o postępowanie w sprawach skarg i wniosków, to art. 221 § 1 i 2 k.p.a. wyraźnie stanowi, że petycje, skargi i wnioski mogą być składane m.in. do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej, przy czym, zasadniczo, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zakładów o statusie samorządowych jednostek organizacyjnych jest odpowiednio rada gminy lub powiatu (por. art. 229 pkt 3 i 4 k.p.a.). Odnośnie zaś skarg dotyczących zadań lub działalności zakładu będącego państwową jednostką organizacyjną – organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór nad tym zakładem (por. art. 229 pkt 7 k.p.a.).

PODSTAWA PRAWNA
ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104)
ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 181, poz. 1524)

RAFAŁ GOLAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA