REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie okresy pracy uprawniają do wcześniejszej emerytury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nauczyciele akademiccy nie są objęci przepisami Karty Nauczyciela. Nie mogą więc przechodzić bez względu na wiek na emeryturę nauczycielską przewidzianą w tej ustawie.
Przepisy regulujące sprawy szkolnictwa wyższego przewidują jednak dla nich odrębne uprawnienie – wcześniejszą emeryturę w obniżonym o 5 lat wieku emerytalnym.
Nauczyciele akademiccy, pomimo tego, że wykonują pracę o podobnym charakterze jak nauczyciele, nie mają takich uprawnień jak o­ni. Karta bowiem ich nie dotyczy. Ustawa ta wyraźnie definiuje pojęcie nauczyciela, stanowiąc, że jej przepisy stosuje się do nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w określonych przepisach Karty. Wśród tych placówek nie ma szkół wyższych.
Status nauczycieli akademickich reguluje natomiast ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym, która obowiązuje od 1 września 2005 r. i zastąpiła ustawę z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym. Jest w niej również przepis przewidujący możliwość przejścia niektórych osób z omawianej grupy zawodowej na wcześniejszą emeryturę.

Jakie warunki

Zgodnie z art. 267 nowej ustawy nauczyciel akademicki urodzony przed dniem 31 grudnia 1948 r. może na swój wniosek przejść na emeryturę, jeżeli łącznie spełnił trzy warunki:
• ukończył odpowiedni wiek emerytalny,
• przepracował w czasie swojej kariery zawodowej wymaganą liczbę lat,
• pracował przez odpowiednio długi okres w szkolnictwie lub instytucjach naukowych.
Warunek pracy w szkolnictwie lub instytucjach naukowych jest jednakowy dla wszystkich nauczycieli akademickich i wynosi 20 lat. Natomiast pierwsze dwa warunki zróżnicowane są dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na wcześniejszą emeryturę dla nauczycieli akademickich po ukończeniu 55 lat i przepracowaniu ogółem 20 lat, a mężczyźni po ukończeniu 60 lat i przepracowaniu ogółem 30 lat.
Mówiąc o drugim z wymienionych wyżej warunków, ustawa używa pojęcia „przepracowanie”. Nie oznacza to jednak, że do wymaganego okresu podlegają wliczeniu tylko okresy zatrudnienia. ZUS zalicza wszystkie okresy składkowe, nieskładkowe i ewentualnie okresy uzupełniające (rolne) przewidziane w ustawie o emeryturach i rentach z FUS. Zaliczenie poszczególnych rodzajów okresów odbywa się na ogólnych zasadach przewidzianych w przepisach emerytalnych (przykład 1).

PRZYKŁAD 1

Czytelnik jest nauczycielem akademickim, urodził się w 1946 r. Na uczelni przepracował 21 lat, oprócz tego udowodnił 8 lat nieskładkowych oraz 4 lata prowadzenia gospodarstwa rolnego i opłacania z tego tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. ZUS do wymaganych ustawą 30 lat pracy zaliczy mu:
• 21 lat zatrudnienia w szkolnictwie,
• 7 lat nieskładkowych (okresy nieskładkowe mogą być zaliczone w wymiarze nieprzekraczającym 1/3 uwzględnionych okresów składkowych),
• 2 lata prowadzenia gospodarstwa (okresy uzupełniające przyjmuje się w wymiarze brakującym do udowodnienia wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego).

Kto ma prawo

Poprzednio obowiązująca ustawa o szkolnictwie wyższym przewidywała wcześniejsze uprawnienia emerytalne tylko dla mianowanych nauczycieli akademickich. Natomiast nowe przepisy prawa o szkolnictwie wyższym takie uprawnienia przyznają wszystkim nauczycielom akademickim, bez względu na to, czy są zatrudnieni na podstawie mianowania czy też umowy o pracę. Zgodnie z nimi nauczycielami akademickimi są zatrudnieni na określonych stanowiskach w publicznych i niepublicznych szkołach wyższych:
• pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni,
• pracownicy dydaktyczni,
• dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej.

Praca nauczycielska

Do 20-letniego okresu pracy w szkolnictwie i instytucjach naukowych wliczeniu podlega nie tylko zatrudnienie w szkole wyższej, lecz również w innej szkole w charakterze nauczyciela. Ustawa o szkolnictwie wyższym używa bowiem ogólnego pojęcia szkolnictwo, nie ograniczając go do szkolnictwa wyższego (przykład 2).

PRZYKŁAD 2

Czytelnik od kilkunastu lat pracuje na uczelni jako nauczyciel akademicki. Wcześniej był przez 12 lat zatrudniony w liceum jako nauczyciel. Nie spełnia warunków do przyznania emerytury na podstawie Karty Nauczyciela, gdyż nie wykonywał pracy nauczycielskiej w rozumieniu Karty przez wymagany okres. Jednak ZUS zaliczy mężczyźnie okres pracy w liceum dla celów uzyskania wcześniejszej emerytury przewidzianej dla nauczyciela akademickiego.
Zaliczanie okresów nie działa jednak w drugą stronę. Jak już zostało wcześniej wspomniane, nauczyciele akademiccy nie mogą przechodzić na emeryturę przyznawaną bez względu na wiek na podstawie Karty Nauczyciela. Co więcej, okres pracy w charakterze nauczyciela akademickiego nie może być zaliczony do pracy nauczycielskiej w rozumieniu Karty (przykład 3).

PRZYKŁAD 3

Od kilkunastu lat nasza czytelniczka jest zatrudniona na stanowisku wykładowcy na wyższej uczelni. Wcześniej pracowała w szkole podstawowej, a następnie w technikum. Zamierza zrezygnować z zatrudnienia na uczelni i podjąć pracę w liceum. Dziś ma 14 lat pracy nauczycielskiej w rozumieniu Karty Nauczyciela oraz 16 lat w szkole wyższej. Jeśli podejmie zatrudnienie w liceum, nie będzie mogła w najbliższym czasie uzyskać emerytury nauczycielskiej na podstawie Karty Nauczyciela. ZUS nie zaliczy jej bowiem okresu pracy na uczelni do stażu pracy nauczycielskiej przewidzianego w Karcie. Świadczenie to będzie mogła otrzymać wówczas, gdy dopracuje w liceum jeszcze 6 lat do wymaganych 20 lat pracy nauczycielskiej.

Co ze stosunkiem pracy

Ustawa o szkolnictwie wyższym stanowi, że przejście na emeryturę następuje na wniosek nauczyciela akademickiego, nic nie mówi o konieczności rozwiązania przez niego stosunku pracy. W odróżnieniu od emerytury nauczycielskiej bez względu na wiek, w stosunku do nauczycieli akademickich przepisy nie przewidują więc obowiązku rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę, a tym bardziej rozwiązania tego stosunku z inicjatywy nauczyciela. Należy zaznaczyć, że w przypadku nierozwiązania stosunku pracy ZUS zawiesza świadczenie od razu po jego przyznaniu. Wynika to z ogólnego przepisu art. 103 ust. 2a ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zgodnie z którym prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał pracę bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury.

Tylko dla najstarszych

Prezentowaną emeryturę dla nauczycieli akademickich mogą uzyskać nauczyciele akademiccy zaliczający się tylko do najstarszej grupy wiekowej. Nie mają więc możliwości jej otrzymania ci, którzy urodzili się w latach 1949-1968, ani tym bardziej osoby urodzone po 31 grudnia 1968 r.
W świetle obowiązujących przepisów, wątpliwości budzi data urodzenia, będąca jednym z kryteriów przyznania emerytury akademickiej dla osób z najstarszej grupy wiekowej. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym stworzyła możliwość ubiegania się o to świadczenie przez osoby urodzone przed 31 grudnia 1948 r. Oznacza to, że nie mogą z niej skorzystać m.in. nauczyciele akademiccy urodzeni w dniu 31 grudnia 1948 r. Ponieważ jednak przepis ten jest niezgodny z ogólnym założeniem reformy emerytalnej, jaka miała miejsce od 1 stycznia 1999 r., a także z przepisami ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zgodnie z którymi osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. zachowują możliwość przechodzenia na wcześniejszą emeryturę, niewykluczone, że ZUS będzie przyznawał prawo do tego świadczenia również nauczycielom akademickim urodzonym 31 grudnia 1948 r.w
Ważne!
Nauczyciel akademicki może uzyskać wcześniejszą emeryturę na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym, jeśli był w tym charakterze zatrudniony ostatnio przed zgłoszeniem wniosku o emeryturę.

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365).

Marek Opolski
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Stopy procentowe: decyzja RPP z 5 czerwca 2025 r.

Glapiński: Nie zapowiadamy dzisiaj żadnej ścieżki przyszłych stóp procentowych, nie zobowiązujemy się do żadnych decyzji, nawet werbalnie.

Podwyżki dla urzędników wyższe o 666 zł od 14 czerwca 2025 r. Duża grupa zatrudnionych samorządowców ma szansę na wyrównanie od 1 marca 2025 r.

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Podwyżki zostaną wypłacone z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Koniec z mydleniem oczu. Czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON

Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Osoby z niepełnosprawnościami w rozmowach, we wpisach w Internecie, na licznych pikietach, strajkach, w listach do naszej redakcji czy w licznych petycjach do rządu czy Łukasza Krasonia, stanowczo podkreślają, że to czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON, że koniec z obietnicami i mydleniem im oczu. Stanowczo domagają się działań legislacyjnych i pilnej pomocy. Niektórzy są w naprawdę dramatycznej sytuacji.

REKLAMA

Jawność cen mieszkań w Polsce – na czym to ma polegać. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Ustawa o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, potocznie określana mianem „ustawy o jawności cen mieszkań”, po dość szybkim jej procedowaniu, finalnie w dniu 21 maja 2025 r. nabrała swojego finalnego kształtu. W tym dniu posłowie przyjęli poprawki Senatu do ustawy, które eliminowały budzące kontrowersje zapisy. Zgodnie z treścią art. 122 ust. 2 Konstytucji, Prezydent ma czas 21 dni od dnia przedstawienia mu ustawy przez Marszałka Sejmu i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Na dzień dzisiejszy jeszcze jej nie podpisał.

Najniższa krajowa 2026 i 2027 r.: 6 postulatów pracodawców

Pracodawcy mają konkretne wytyczne dla najniższej krajowej w 2026 i 2027 roku. Oto 6 postulatów stworzonych przez wszystkie organizacje pracodawców działające w Radzie Dialogu Społecznego.

GUS ujawnia, ile naprawdę zarabiają Polacy – ogromne różnice między branżami i regionami

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane o wynagrodzeniach za grudzień 2024 roku. Mediana zarobków wyniosła 7 266 zł, ale różnice między branżami, płcią, wiekiem i miejscem zamieszkania są ogromne.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026 brutto. Są 3 propozycje płacy minimalnej

Jaka będzie najniższa krajowa w 2026 roku? Trwają pierwsze konsultacje w sprawie wysokości płacy minimalnej. O ile wzrośnie w stosunku do 2025 roku? Ostatnia podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę wyniosła 366 zł brutto.

ZUS i MOPS: Bez zasiłku pielęgnacyjnego. Mąż ma raka z przerzutami prawie do wszystkich narządów, nie mam siły walczyć z komisjami ZUS i zabiegać

Osoby chore na chorobę nowotworową często nie dysponują orzeczeniem o niepełnosprawności – choroba ma kilka faz, może się wycofać na 5 lat, a potem wrócić w fazę przerzutów. Stan zdrowia nie jest tak stały jak przy innych deficytach organizmu. Osoba, która z sukcesem przeszła chemioterapię, staje na komisji i zostaje uznana za zdrową – przerzuty pojawiają się np. rok później. Dynamika choroby powoduje, że chory nie staje drugi raz na komisji lekarskiej i nie ma orzeczenia o niepełnosprawności. Efekt? Odcięcie od świadczeń pomocowych. I takie listy jak poniższy do redakcji Infor.pl. Napisała do nas czytelniczka, której mąż jest ciężko chory na raka (faza agresywna, przerzuty). Zrezygnowała ze starań o pomoc – zarówno z ZUS, jak i MOPS. Uznała, że nie ma szans na świadczenie wspierające, zasiłek pielęgnacyjny, rentę z tytułu niezdolności do pracy czy świadczenia z MOPS.

REKLAMA