REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie nadpłaty składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie okoliczności mogą wpłynąć na powstanie nadpłaty składek ZUS? Kiedy płatnik może starać się o zwrot nienależnie opłaconych składek?
Płatnik składek uprawniony do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia chorobowego opłaca składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości różnicy między kwotą należnych składek za dany miesiąc kalendarzowy, wykazanych w deklaracji rozliczeniowej, i kwotą wypłaconych ubezpieczonym zasiłków oraz przysługującego płatnikowi wynagrodzenia z tytułu wykonywania zadań związanych z ustalaniem prawa do tych świadczeń.

Należności z tytułu składek uiszcza się odrębnymi wpłatami na rachunki ZUS w NBP, w podziale na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
W przypadku gdy płatnik opłaci składki w wysokości wyższej, niż jest do tego zobowiązany, mamy do czynienia z nienależnie opłaconymi składkami, czyli tzw. nadpłatą składek. Stwierdzenie nadpłaty następuje w wyniku korekty dokumentu bądź dokumentów rozliczeniowych.

Często spotykanym przypadkiem stwierdzenia nadpłaty składek jest sytuacja, gdy płatnik dokonuje korekty złożonego za ubezpieczonego imiennego raportu miesięcznego, w którym wykazał zbyt wysoką podstawę wymiaru składek, a w konsekwencji zbyt wysokie składki.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w raporcie ZUS RCA składanym za wrzesień 2006 r. za jednego z pracowników spółki w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uwzględniła wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy wskutek choroby w wysokości 500 zł, które jest wolne od składek na te ubezpieczenia.
Wykazana w raporcie ZUS RCA podstawa wymiaru składek wyniosła 2000 zł, tj. 1500 zł wynagrodzenie za pracę i 500 zł wynagrodzenie za czas choroby. Od tak ustalonej podstawy wymiaru płatnik naliczył następujące składki:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 195,20 zł (2000 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 195,20 zł (2000 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 130 zł (2000 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 130 zł (2000 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 49 zł (2000 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 40 zł (2000 zł x 2,00%).
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 2000 – 195,20 – 130 – 49 = 1625,80
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 1625,80 x 8,75% = 142,26 zł

W raporcie korygującym spółka wykazała składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości 1500 zł:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 146,40 zł (1500 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 146,40 (1500 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 97,50 zł (1500 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 97,50 zł (1500 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 36,75 zł (1500 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 30 zł (1500 zł x 2,00%).
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 1500 zł – 146,40 zł – 97,50 zł – 36,75 = 1219,35 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne 1219,35 zł x 8,75% = 106,69 zł

W wyniku korekty raportu ZUS RCA po stronie płatnika składek powstała nadpłata na ubezpieczenia:
emerytalne 390,40 zł – 292,80 zł = 97,60 zł,
rentowe 260 zł –195 zł = 65 zł,
chorobowe 49 zł – 36,75 zł = 12,25 zł,
wypadkowe 40 zł – 30 zł =10 zł,
zdrowotne 142,26 zł – 106,69 zł = 35,57 zł.

Opłacając składki za październik 2006 r. płatnik pomniejszy dokonywane wpłaty o następujące kwoty:
ubezpieczenia społeczne – 184,85 zł,
ubezpieczenie zdrowotne – 35,57 zł,
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 12,75 (500 zł x (2,45% + 0,10%).
Ponadto płatnik zwrócił ubezpieczonemu sfinansowaną z jego środków część nadpłaty.

Gdy ubezpieczony przekroczy 73 560 zł

Przyczyną powstania nadpłaty składek poza błędnym ustaleniem podstawy wymiaru jest także przekroczenie przez ubezpieczonego, w danym roku kalendarzowym, kwoty trzydziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (w 2006 r. – 73 560 zł) połączone z dalszym opłacaniem składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Płatnik składek po ustaleniu – na podstawie posiadanej dokumentacji płacowej – że ubezpieczony osiągnął tę kwotę, jest bowiem zobowiązany zaprzestać potrącania składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. ZUS nie jest już bowiem zobowiązany do bieżącego monitorowania tej wielkości i ma obowiązek poinformować płatnika o jej przekroczeniu przez ubezpieczonego tylko wówczas, gdy w wyniku własnych działań to ustali (np. w wyniku kontroli).

W przypadku gdy składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe danego ubezpieczonego opłaca więcej niż jeden płatnik składek, na ubezpieczonym ciąży obowiązek zawiadomienia ich o osiągnięciu rocznej podstawy wymiaru składek. W miesiącu, w którym następuje przekroczenie kwoty rocznej podstawy, ubezpieczony ma prawo wskazać, który z płatników opłaci składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty poniżej tego progu. Konsekwencje błędnego zawiadomienia, powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ponosi ubezpieczony, który zobowiązany jest do uregulowania całego zadłużenia.
Za datę stwierdzenia nadpłaty składek w związku z przekroczeniem rocznej podstawy wymiaru składek uważa się datę otrzymania przez ZUS dokumentów rozliczeniowych korygujących. Jeżeli równocześnie z dokumentami korygującymi płatnik złożył wniosek o zwrot składek, od tej daty biegnie 30-dniowy termin dla ZUS na dokonanie ich zwrotu.

Jeżeli pomimo przekroczenia kwoty trzydziestokrotności płatnik nadal potrącał składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, powinien złożyć dokumenty rozliczeniowe korygujące.

W przypadku gdy ubezpieczony ma dwóch lub więcej płatników i nie poinformował ich o osiągnięciu rocznej podstawy, na skutek czego nadpłacili o­ni składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ZUS dzieli kwotę nadpłaconych składek i zwraca ją płatnikom w takich częściach, w jakich opłacali składkę w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty ograniczenia. Dlatego konieczne jest proporcjonalne ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty trzydziestokrotności.

Dla ubezpieczonego osiągającego przychody u płatników A i B w różnej wysokości, prawidłową podstawę wymiaru składki za dany miesiąc ustala się w następujący sposób – od sumy przychodów ubezpieczonego u obydwu pracodawców (tj. od początku roku do miesiąca przekroczenia kwoty trzydziestokrotności) odejmuje się kwotę rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok. Kwota różnicy stanowi kwotę przekroczenia. Następnie kwotę przekroczenia ustala się proporcjonalnie na płatników A i B, przy zastosowaniu następującego wzoru:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


gdzie:
X – kwota przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek w danym miesiącu u pracodawcy A lub B.
Kwotę przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek u pracodawcy B można ustalić także odejmując od kwoty przekroczenia ogółem kwotę przekroczenia u pracodawcy A, czyli bez stosowania poniższego wzoru.

PRZYKŁAD

Od stycznia do lipca 2006 r. pracownik osiągnął przychód stanowiący podstawę wymiaru składek w wysokości 70 000 zł. W sierpniu br. pracownik otrzymał u płatnika A 6000 zł, a u płatnika B 4000 zł. Ponieważ ubezpieczony nie poinformował płatników o osiągnięciu rocznej podstawy wymiaru składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostały opłacone od całego otrzymanego w tym miesiącu przychodu.

Pracodawca A naliczył składki w następującej wysokości:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 585,60 zł (6000 zł x 9,76%),
– ubezpieczony – 585,60 zł (6000 zł x 9,76%),
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 390 zł (6000 zł x 6,5%),
– ubezpieczony – 390 zł (6000 zł x 6,5%),
ubezpieczenie chorobowe:
– ubezpieczony – 147 zł (6000 zł x 2,45%),
ubezpieczenie wypadkowe:
– płatnik składek – 120 zł (6000 zł x 2,00%),
ubezpieczenie zdrowotne:
– ubezpieczony – [(6000 zł –585,60 zł – 390 zł – 147 zł) x 8,75%] = 426,77 zł.
Podstawa wymiaru składek za sierpień br. u płatnika A powinna wynosić:
80 000 zł – 73 560 zł = 6440 zł – kwota przekroczenia ogółem w sierpniu br.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Podstawa wymiaru składek u płatnika A – 2136 zł (6000 zł – 3864 zł).
Kwota przekroczenia u płatnika B – 2576 zł (6440 zł – 3864 zł).
Podstawa wymiaru składek u płatnika B – 1424 zł (4000 zł – 2576 zł).
Płatnik A dokonał korekty dokumentów rozliczeniowych za sierpień, w których skorygował składki w następującej wysokości:
płatnik A:
ubezpieczenie emerytalne:
– płatnik składek – 208,47 zł,
– ubezpieczony – 208,47 zł,
ubezpieczenie rentowe:
– płatnik składek – 138,84 zł,
– ubezpieczony – 138,84 zł,
ubezpieczenie zdrowotne:
– ubezpieczony – 481,75 zł.
Nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosiła odpowiednio 754,26 zł i 502,32 zł.
Niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne wyniosła 54,98 zł (481,75 zł – 426,77 zł).
Po odjęciu niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne płatnik A nadpłacił składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w wysokości 1201,60 zł.
O kwotę powstałej nadpłaty płatnik pomniejszył bieżącą wpłatę składek na ubezpieczenia społeczne, a także zwrócił ubezpieczonemu sfinansowaną przez niego część nadpłaty.

Zwrot składek

W myśl art. 24 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nienależnie opłacone składki podlegają z urzędu zaliczeniu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku na poczet przyszłych składek. Jeżeli płatnik nie ma zaległych lub bieżących zobowiązań wobec ZUS, może złożyć wniosek do ZUS o zwrot składek. Wniosek należy złożyć po stwierdzeniu, że składki zostały nienależnie opłacone, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od otrzymania zawiadomienia z ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek. Nienależnie opłacone składki nie podlegają jednak zwrotowi, jeżeli stanowią nie więcej niż 5 proc. najniższego wynagrodzenia. Zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można także dochodzić, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło 5 lat. Zwrotowi podlegają również nienależnie opłacone składki przekazane do otwartego funduszu emerytalnego.

Niezależnie od przyjętego przez płatnika składek sposobu rozliczenia nadpłaty, tj. zaliczenie na poczet przyszłych składek lub ich zwrotu, płatnik zobowiązany jest zwrócić stosowną część nadpłaty ubezpieczonemu.

Podstawa prawna:
• ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn.zm.),
• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

Magdalena Kostrzewa
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek mieszkaniowy 2025: dla kogo, ile, kryteria dochodowe i normatywy

W trakcie pierwszych miesięcy bieżącego roku, koszty mieszkaniowe nie rosły już tak dynamicznie jak wcześniej. Musimy jednak pamiętać o skali wcześniejszych zmian. Przykładowo, w lipcu 2024 r. prąd dla gospodarstw domowych podrożał o około 20%. Główny Urząd Statystyczny podaje, że przez rok (od maja 2024 r.) użytkowanie mieszkania lub domu razem z nośnikami energii zdrożało o około 11%. Trudno się więc dziwić, że użytkownicy mieszkań i domów narzekają na koszty. Mamy jednak dla nich pewną dobrą wiadomość. Mianowicie, niedawno wzrosły kryteria dochodowe dotyczące dodatku mieszkaniowego. Warto przypomnieć na czym polega taka forma pomocy mieszkaniowej.

Lekki stopień niepełnosprawności - przywileje 2025 [LISTA]. Co daje orzeczenie o niepełnosprawności? Jak złożyć wniosek o orzeczenie?

Lekki stopień niepełnosprawności oznacza niewielkie ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu oraz pracy zawodowej. Choć osoby z takim orzeczeniem nie potrzebują stałej pomocy innych, mają prawo do ulg, zniżek i wsparcia. Sprawdź, co to znaczy lekki stopień niepełnosprawności, na jakie choroby można go uzyskać i jakie przywileje przysługują w 2025 roku.

Sześć wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2026 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2026 r. roku w Polsce przybędzie sześć miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (RD214), które zostały opublikowane 14 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 6 zmian dotyczących ustalenia granic gmin, 9 zmian dotyczących ustalenia granic miast i jedna zmiana nazwy miasta.

126 mln zł na lądowiska dla SOR. Rusza nabór na dofinansowanie z Funduszu Medycznego

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło nowy konkurs w ramach Funduszu Medycznego: „Dotacja na modernizację lub budowę lądowisk dla śmigłowców przy szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR)”. Program ma na celu poprawę dostępności i bezpieczeństwa transportu lotniczego pacjentów w stanach zagrożenia życia. Szpitale będą mogły otrzymać nawet 97% dofinansowania na budowę lub modernizację lądowisk. Nabór wniosków rozpocznie się 31 lipca 2025 roku.

REKLAMA

Straciłeś bliską osobę i nie masz z czego żyć? Masz orzeczenie o lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności? Sprawdź, gdzie zanieść orzeczenie, by uzyskać pomoc w 2025 roku

Nie wiesz, co zrobić po śmierci bliskiej osoby, jeśli masz orzeczenie o niepełnosprawności i nie masz z czego żyć? Zastanawiasz się, co daje orzeczenie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym? Czy możesz liczyć na rentę, jeśli masz tylko lekki stopień? Gdzie zanieść orzeczenie, by dostać pomoc? Jakie ulgi i świadczenia Ci przysługują? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i dowiesz się, gdzie krok po kroku zgłosić się po realne wsparcie – z MOPS, PFRON, fundacji i parafii.

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

Waloryzacja emerytur i rent 2026: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów już gotowy [RD216]

Rząd przygotował projekt rozporządzenia ws. waloryzacji emerytur i rent w 2026 roku [RD216]. Zgodnie z propozycją, świadczenia wzrosną jedynie o ustawowe minimum – 20% realnego wzrostu płac. Brak porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego sprawił, że decyzję podjęła sama Rada Ministrów.

UE szykuje nowy wspólny dług i nowe podatki. Anna Bryłka alarmuje: to finansowa pułapka dla Polski i krok w stronę federalizacji Unii Europejskiej

Komisja Europejska chce wprowadzić nowe źródła dochodów budżetowych i zaciągnąć kolejny wspólny dług. posłanka do Parlamentu Europejskiego Anna Bryłka przestrzega: to zagrożenie dla suwerenności i budżetu Polski.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Który prezydent ułaskawił najwięcej osób?

Ile ułaskawień w ciągu swoich dwóch kadencji wydał Andrzej Duda? Który prezydent ułaskawił najwięcej osób? Ile było odmów ułaskawienia? Dane z kancelarii prezydenta.

REKLAMA