REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększenie szans matek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Stykowska

REKLAMA

Wydłużenie urlopów macierzyńskich i ochrona przed zwolnieniem kobiet uprawnionych do urlopu wychowawczego to rządowe próby odwrócenia niekorzystnego trendu demograficznego. Próby te mogą spełznąć jednak na niczym, bowiem 7 września 2007 r. Sejm V kadencji przeszedł do historii.
Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił wiele ustaw, wśród których znalazły się m.in. ustawy o:

- zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (przewidująca, że nauczyciele spełniający warunki określone w art. 88 ust. 2a ustawy Karta Nauczyciela, którzy w okresie od 1 stycznia 2007 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, chcąc skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury, rozwiązali na swój wniosek stosunek pracy, mogą w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy, złożyć pracodawcy oświadczenie o woli powrotu na dotychczasowe stanowisko);

REKLAMA

- zmianie ustawy Kodeks pracy (wprowadzającej zasadę, w myśl której praca w święta w palcówkach handlowych jest niedozolona).

Wśród wielu projektów ustaw, które nie doczekały się uchwalenia w tej kadencji Sejmu, znalazła się m.in. kontrowersyjna nowelizacja Kodeksu pracy, zawierająca propozycje zmian w polskim systemie prawnym, wynikające z realizacji programu polityki rodzinnej rządu.

Jak wynika z uzasadnienia nowelizacji, celem ustawy ma być wdrożenie rozwiązań, które mają przyczynić się do wzrostu liczby narodzin oraz poprawy jakości życia i kondycji polskich rodzin. Faktem jest, że kobiety coraz później podejmują decyzję o macierzyństwie, a jedną z głównych przyczyn odraczania bądź rezygnacji z rodzicielstwa jest obawa kobiet przed utratą pracy, chęć robienia kariery zawodowej przez kobiety oraz trudności z pogodzeniem obowiązków zawodowych i rodzinnych.

REKLAMA

W zamyśle ustawodawcy projekt ustawy zawiera propozycje zmian, które mają sprzyjać łączeniu pracy zawodowej i życia rodzinnego, a także usunąć niektóre bariery dotyczące zatrudniania kobiet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak też zmiana ustawy Kodeks pracy zakłada wydłużenie urlopu macierzyńskiego do 26 tygodni - w przypadku urodzenia jednego dziecka oraz do 39 tygodni - w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka przy jednym porodzie. Zmiana ta będzie następowała stopniowo, wydłużając długość podstawowego urlopu o dwa tygodnie co dwa lata, zgodnie z harmonogramem określonym w art. 9 projektu.

Kolejna proponowana zmiana polega na objęciu ochroną wynikającą z art. 1861 Kodeksu pracy pracownika, który korzysta z uprawnień wynikających z art. 1867 Kodeksu pracy. Pracownik, który nie korzysta z urlopu wychowawczego, ale chce pracować w niepełnym wymiarze, ze względu na opiekę nad dzieckiem, będzie chroniony przed zwolnieniem przez okres odpowiadający okresowi urlopu wychowawczego.

Projekt przewiduje ponadto m.in.:

- umożliwienie wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do tworzenia przyzakładowych żłobków i przedszkoli, jak również finansowania z funduszu opieki nad dziećmi w przedszkolach i żłobkach;

- zwiększenie wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pozostających na urlopach wychowawczych do kwoty osiąganego przed urlopem wychowawczym wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 60% przeciętnego wynagrodzenia;

- wydłużenie maksymalnego okresu otrzymywania świadczenia chorobowego dla kobiet w ciąży ze 182 dni do 270 dni.

Opinie

Jak proponowane zmiany w rzeczywistości wpłyną na sytuację demograficzną i sytuację kobiet na rynku pracy? - o opinię poprosiliśmy pana Krzysztofa Lewandowskiego, zwycięzcę konkursu Kadrowy Roku 2005.

- Proponowane zmiany dotyczące wydłużenia urlopów macierzyńskich z punktu widzenia społecznego należy ocenić pozytywnie. W większości krajów europejskich, takich jak Szwecja czy Francja, urlopy macierzyńskie są dłuższe niż w naszym kraju, co z pewnością jest wyrazem polityki prorodzinnej. Z punktu widzenia pracodawcy nie jest to jednak najbardziej komfortowa sytuacja, ponieważ przy tak długiej nieobecności kobiety zaistnieje konieczność zorganizowania za nią zastępstwa w pracy. Negatywnie należy oceniać proponowaną przez rząd zmianę idącą w kierunku zapewnienia ochrony przed zwolnieniem kobiety uprawnionej do korzystania z urlopu wychowawczego w okresie od dnia złożenia przez nią wniosku o obniżenie wymiaru czasu pracy do dnia powrotu do nieobniżonego wymiaru czasu pracy. Paradoksalnie wszelkie tego typu „ochrony” mogą więcej zaszkodzić niż pomóc pracownikowi, co widać choćby na przykładzie ochrony przedemerytalnej. Praktyka pokazuje, że pracodawcy niechętnie zatrudniają osoby w wieku przedemerytalnym i nie jest to podyktowane brakiem kompetencji takich kandydatów do pracy, ale właśnie z ograniczeniami narzuconymi przez ustawę dotyczącymi możliwości zwolnienia takich osób z pracy. Bardzo często występuje również sytuacja, w której osoby tuż przed osiągnięciem wieku uprawniającego do ochrony przedemerytalnej są zwalniane z pracy. Pracodawcy nie chcą bowiem sobie aż na cztery lata „wiązać rąk”. Niestety przy wprowadzeniu proponowanej ochrony kobiet podobna sytuacja może zaistnieć również przy tej kategorii pracowników. Moim zdaniem zmiany powinny iść w innym kierunku, który motywowałby pracodawców do zatrudniania młodych kobiet, a nie zniechęcał ich do tego. Rozwiązaniem mogłaby się np. okazać propozycja, która zakłada zwolnienie pracodawcy przez okres 3 lat z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za pracownice powracające z urlopów wychowawczych i macierzyńskich. Wszystko leży jednak w gestii naszego ustawodawcy.

Co oznacza samo rozwiązanie Sejmu dla kwestii legislacyjnej, zwłaszcza dla projektu zmian w Kodeksie pracy dotyczących szeroko rozumianej ochrony rodzicielstwa? - o opinię poprosiliśmy radcę prawnego Panią Beatę Skrobisz-Kaczmarek.

- Rozwiązanie się Sejmu skutkuje dyskontynuacją prac Sejmu. Zasada dyskontynuacji oznacza, że Sejm nowej kadencji nie rozstrzyga spraw niedokończonych w trakcie poprzedniej kadencji. Nie jest ona ugruntowana konstytucyjnie, jednak znajduje wyraz w dotychczasowej praktyce konstytucyjnej, przyjętej za prawo.

Dla proponowanych przez rząd zmian w Kodeksie pracy oznacza to, że mogą one być przegłosowane dopiero po wyborach, już przez nowy parlament, po przejściu od nowa całego procesu legislacyjnego, tj. wszystkich czytań sejmowych, ewentualnych poprawek senackich. Do tego czasu nie ma możliwości uchwalenia jakiejkolwiek nowelizacji. Nie oznacza to jednak, że na zmiany będziemy musieli długo czekać. Możliwa jest przecież sytuacja, w której nowo wybrany Sejm na jednym z pierwszych posiedzeń zajmie się nowelizacją Kodeksu pracy. A wtedy zmiany mogą już zacząć obowiązywać od 1 stycznia przyszłego roku, nie obowiązuje tu bowiem zasada, jak przy ustawach podatkowych, w myśl której ustawa musi zostać uchwalona na 30 dni przed początkiem roku kalendarzowego, w którym miałaby zacząć obowiązywać. Jak wskazuje praktyka, historia zna już takie przykłady.


Anna Stykowska

Aplikant adwokacki


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Nowelizacja kodeksu pracy: Przeliczenie stażu a nowy typ zaświadczeń i wniosków [2026 r. - 2028 r.]

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

REKLAMA