REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus ma 3 miesiące na doręczenie interpretacji

Ryszard Kubacki

REKLAMA

Podatnik ma możliwość wystąpienia o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Organ podatkowy ma 3 miesiące na wydanie interpretacji. Jak liczyć termin na wydanie interpretacji?

Choć w tej sprawie wielokrotnie wypowiadały się już sądy administracyjne (zarówno WSA, jak i NSA), to problem jest aktualny i bardzo poważny.

REKLAMA

Przepisy stanowią, że po upływie tego terminu stanowisko podatnika wyrażone we wniosku jest uznawane za prawidłowe i staje się tzw. milczącą interpretacją, obowiązującą od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji (art. 14o § 1 Ordynacji podatkowej). Z kolei art. 14k § 1 o.p. stanowi, że zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, a także w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Podatnik, który postąpi zgodnie z „milczącą” interpretacją, nie może więc ponieść negatywnych skutków prawnych tego postępowania.

PRZYKŁAD

Podatnik złożył do izby skarbowej wniosek o wydanie interpretacji podatkowej. Wniosek wpłynął do IS 11 maja 2009 r. Podatnik powinien więc otrzymać interpretację do 11 sierpnia (włącznie). Do 11 sierpnia 2009 r. podatnik nie otrzymał interpretacji (nie została mu doręczona). Od 12 sierpnia 2009 r. podatnik może bezpiecznie stosować swoje stanowisko wyrażone we wniosku o interpretację, ponieważ od tego dnia staje się ono „milczącą” interpretacją. 17 sierpnia 2009 r. podatnik otrzymał interpretację wydaną przez IS (sprzeczną z „milczącą” interpretacją podatnika). Interpretacja IS wydana po terminie nie ma jednak mocy prawnej. Nadal obowiązuje „milcząca” interpretacja, czyli stanowisko podatnika. Nadal też podatnik korzysta z ochrony wynikającej z „milczącej” interpretacji.

REKLAMA

Jak widać, sposób obliczania 3-miesięcznego terminu na wydanie interpretacji staje się bardzo istotny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko organów podatkowych

Organy podatkowe często twierdzą, że 3-miesięczny termin na wydanie interpretacji jest zachowany, jeżeli fizycznie interpretacja zostanie sporządzona, czyli podpisana przez urzędnika w tym terminie. Jeszcze inni twierdzą, że termin na wydanie interpretacji jest zachowany, jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o jej wydanie zostanie ona wysłana do podatnika (zapisana w książce nadawczej organu podatkowego). Z kolei podatnicy generalnie stoją na stanowisku, że termin 3-miesięczny jest zachowany wyłącznie w przypadku, gdy w tym czasie interpretacja zostanie skutecznie podatnikowi doręczona.

Sprzeczne orzeczenia sądów

Który pogląd jest najbardziej trafny, biorąc pod uwagę to, że w ostatnich 2 latach sądy administracyjne wydawały dość różniące się od siebie wyroki rozstrzygające ten problem?

W 2007 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok (sygn. akt II FSK 700/07; publ. PP 2007/12/48), uznając, że:

związanie organu udzielającego interpretacji stanowiskiem podatnika może nastąpić tylko wówczas, gdy postanowienie nie zostanie wydane, a nie gdy nie zostanie doręczone podatnikowi, płatnikowi, inkasentowi w terminie 3 miesięcy od otrzymania wniosku.

Tym samym wskazano, że już samo podpisanie interpretacji przez urzędnika i czynność jej nadania (wysłanie) do adresata spełniają wymóg wydania interpretacji w myśl przepisów prawa podatkowego, a termin 3 miesięcy zostaje przez organ zachowany, co jednocześnie uniemożliwia zastosowanie mechanizmu „milczącej” interpretacji. Ta zdecydowanie nieprzychylna wykładnia nie została zaakceptowana przez niektóre wojewódzkie sądy administracyjne, np. w wyroku WSA w Warszawie z 18 września 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 192/07), w wyroku WSA w Łodzi z 5 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Łd 327/07). Wojewódzkie sądy administracyjne opowiedziały się za poglądem, że dopiero fizyczne doręczenie interpretacji podatnikowi czyni zadość wymogom stawianym przez regulacje prawa i realizuje czynność wydania interpretacji.

W celu ujednolicenia wykładni prawa w tej kwestii Naczelny Sąd Administracyjny wydał uchwałę, w której zaprezentował swoje stanowisko:

(...) pojęcie „niewydanie postanowienia”, użyte w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), oznacza brak jego doręczenia w terminie 3 miesięcy, liczonym od dnia otrzymania wniosku, o którym stanowi przepis § 1 powołanego artykułu – tak brzmi teza uchwały NSA z 4 listopada 2008 r. (sygn. akt I FPS 2/08; publ. ONSAiWSA 2009/1/2).

Sąd, przychylając się do twierdzeń podatnika, wykazał, że nie może być mowy o wydaniu interpretacji bez jej skutecznego doręczenia podmiotowi występującemu o jej wydanie. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że rzeczywiście podatnik ma możliwość wpływania na ów termin poprzez nieodebranie interpretacji przy pierwszej próbie jej doręczenia (dopiero po 14 dniach od awizowania przyjmuje się fikcję doręczenia). Pogląd wyrażony przez NSA przyczynił się do stworzenia ustabilizowanego poglądu, który wyraźnie można dostrzec, śledząc najnowsze wyroki sądów administracyjnych. Obecnie zdecydowana większość wyroków wydawanych w sprawach dotyczących problemu 3-miesięcznego terminu do wydania interpretacji indywidualnej opiera się na założeniu, że dopiero skuteczne doręczenie takiej interpretacji w terminie 3 miesięcy od złożenia wniosku o jej wydanie skutkuje zachowaniem przez organ podatkowy terminu określonego przepisami. Nie mają przy tym znaczenia wcześniejsze czynności techniczne dokonywane przez urzędników, takie jak: fizyczne sporządzenie dokumentu, jego podpisanie czy nadanie jako przesyłki. Nie można również negatywnie rozpatrywać przypadków awizowania takich przesyłek, co realnie wydłuża okres doręczania interpretacji podatnikom.


Na pierwszy plan wysuwa się funkcja, jaką miały spełniać (w założeniu) interpretacje prawa podatkowego wydawane podatnikom. Podmiot zwracający się z wnioskiem o wydanie interpretacji musi być bowiem objęty ochroną, także w zakresie pewności daty otrzymania takiej interpretacji, a contrario daty uzyskania „milczącej” interpretacji. Nieprzestrzeganie w sposób sztywny 3-miesięcznego terminu, choćby mogło to rodzić pewne (nawet uzasadnione) wątpliwości, nie może być przeciwstawione pewności prawa oraz funkcji gwarancyjnej wydawanych interpretacji.

Pewne wątpliwości może budzić fakt, że uchwała w swojej sentencji odniosła się do stanu prawnego obowiązującego w 2005 r. (w stanie prawnym obowiązującym w 2005 r. funkcjonowało pojęcie „niewydanie postanowienia”...) i w bieżących sprawach formalnie nie musi mieć zastosowania – jest to argument używany m.in. przez niektórych przedstawicieli fiskusa. Nie jest to wszakże pogląd uprawniony.

Nie ma większego znaczenia, że uchwała NSA dotyczyła postanowień organu I instancji, zaś teraz mamy do czynienia z interpretacjami Ministra Finansów. Brzmienie przepisów z 2005 r. i brzmienie obecne jest bowiem – w sensie merytorycznym – tożsame (tak orzekł WSA w Kielcach w wyroku z 12 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Ke 463/08, i WSA w Białymstoku w wyroku z 22 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Bk 542/08).

Brak możliwości przedłużenia terminu wydania interpretacji

Po przekroczeniu 3-miesięcznego terminu do wydania interpretacji indywidualnej organ podatkowy ma obowiązek zawiadomienia podatnika o przyczynie niedotrzymania terminu załatwienia sprawy (wydania interpretacji), wraz z uzasadnieniem takiej sytuacji, i to niezależnie od tego, czym to było spowodowane (WSA w Opolu w wyroku z 21 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Op 360/08; publ. LEX nr 477385).

IS nie ma jednak prawa wyznaczyć nowego terminu do załatwienia sprawy (czyli nowego terminu na wydanie interpretacji).


W związku z tym należy uznać, że 3-miesięczny termin wydania interpretacji indywidualnej przez organ podatkowy nie może być przekroczony, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 139 § 4 o.p. Zgodnie z tym przepisem opóźnienie jest dopuszczalne, gdy zostało spowodowane z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu podatkowego (art. 139 § 4 o.p.).

● art. 14d, 14k, 14o, art. 139 § 4, art. 140 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 44, poz. 1075

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA