REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus ma 3 miesiące na doręczenie interpretacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryszard Kubacki

REKLAMA

Podatnik ma możliwość wystąpienia o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Organ podatkowy ma 3 miesiące na wydanie interpretacji. Jak liczyć termin na wydanie interpretacji?

Choć w tej sprawie wielokrotnie wypowiadały się już sądy administracyjne (zarówno WSA, jak i NSA), to problem jest aktualny i bardzo poważny.

Przepisy stanowią, że po upływie tego terminu stanowisko podatnika wyrażone we wniosku jest uznawane za prawidłowe i staje się tzw. milczącą interpretacją, obowiązującą od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji (art. 14o § 1 Ordynacji podatkowej). Z kolei art. 14k § 1 o.p. stanowi, że zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, a także w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Podatnik, który postąpi zgodnie z „milczącą” interpretacją, nie może więc ponieść negatywnych skutków prawnych tego postępowania.

PRZYKŁAD

Podatnik złożył do izby skarbowej wniosek o wydanie interpretacji podatkowej. Wniosek wpłynął do IS 11 maja 2009 r. Podatnik powinien więc otrzymać interpretację do 11 sierpnia (włącznie). Do 11 sierpnia 2009 r. podatnik nie otrzymał interpretacji (nie została mu doręczona). Od 12 sierpnia 2009 r. podatnik może bezpiecznie stosować swoje stanowisko wyrażone we wniosku o interpretację, ponieważ od tego dnia staje się ono „milczącą” interpretacją. 17 sierpnia 2009 r. podatnik otrzymał interpretację wydaną przez IS (sprzeczną z „milczącą” interpretacją podatnika). Interpretacja IS wydana po terminie nie ma jednak mocy prawnej. Nadal obowiązuje „milcząca” interpretacja, czyli stanowisko podatnika. Nadal też podatnik korzysta z ochrony wynikającej z „milczącej” interpretacji.

Jak widać, sposób obliczania 3-miesięcznego terminu na wydanie interpretacji staje się bardzo istotny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko organów podatkowych

Organy podatkowe często twierdzą, że 3-miesięczny termin na wydanie interpretacji jest zachowany, jeżeli fizycznie interpretacja zostanie sporządzona, czyli podpisana przez urzędnika w tym terminie. Jeszcze inni twierdzą, że termin na wydanie interpretacji jest zachowany, jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku o jej wydanie zostanie ona wysłana do podatnika (zapisana w książce nadawczej organu podatkowego). Z kolei podatnicy generalnie stoją na stanowisku, że termin 3-miesięczny jest zachowany wyłącznie w przypadku, gdy w tym czasie interpretacja zostanie skutecznie podatnikowi doręczona.

Sprzeczne orzeczenia sądów

Który pogląd jest najbardziej trafny, biorąc pod uwagę to, że w ostatnich 2 latach sądy administracyjne wydawały dość różniące się od siebie wyroki rozstrzygające ten problem?

W 2007 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok (sygn. akt II FSK 700/07; publ. PP 2007/12/48), uznając, że:

REKLAMA

związanie organu udzielającego interpretacji stanowiskiem podatnika może nastąpić tylko wówczas, gdy postanowienie nie zostanie wydane, a nie gdy nie zostanie doręczone podatnikowi, płatnikowi, inkasentowi w terminie 3 miesięcy od otrzymania wniosku.

Tym samym wskazano, że już samo podpisanie interpretacji przez urzędnika i czynność jej nadania (wysłanie) do adresata spełniają wymóg wydania interpretacji w myśl przepisów prawa podatkowego, a termin 3 miesięcy zostaje przez organ zachowany, co jednocześnie uniemożliwia zastosowanie mechanizmu „milczącej” interpretacji. Ta zdecydowanie nieprzychylna wykładnia nie została zaakceptowana przez niektóre wojewódzkie sądy administracyjne, np. w wyroku WSA w Warszawie z 18 września 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 192/07), w wyroku WSA w Łodzi z 5 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Łd 327/07). Wojewódzkie sądy administracyjne opowiedziały się za poglądem, że dopiero fizyczne doręczenie interpretacji podatnikowi czyni zadość wymogom stawianym przez regulacje prawa i realizuje czynność wydania interpretacji.

W celu ujednolicenia wykładni prawa w tej kwestii Naczelny Sąd Administracyjny wydał uchwałę, w której zaprezentował swoje stanowisko:

REKLAMA

(...) pojęcie „niewydanie postanowienia”, użyte w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), oznacza brak jego doręczenia w terminie 3 miesięcy, liczonym od dnia otrzymania wniosku, o którym stanowi przepis § 1 powołanego artykułu – tak brzmi teza uchwały NSA z 4 listopada 2008 r. (sygn. akt I FPS 2/08; publ. ONSAiWSA 2009/1/2).

Sąd, przychylając się do twierdzeń podatnika, wykazał, że nie może być mowy o wydaniu interpretacji bez jej skutecznego doręczenia podmiotowi występującemu o jej wydanie. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że rzeczywiście podatnik ma możliwość wpływania na ów termin poprzez nieodebranie interpretacji przy pierwszej próbie jej doręczenia (dopiero po 14 dniach od awizowania przyjmuje się fikcję doręczenia). Pogląd wyrażony przez NSA przyczynił się do stworzenia ustabilizowanego poglądu, który wyraźnie można dostrzec, śledząc najnowsze wyroki sądów administracyjnych. Obecnie zdecydowana większość wyroków wydawanych w sprawach dotyczących problemu 3-miesięcznego terminu do wydania interpretacji indywidualnej opiera się na założeniu, że dopiero skuteczne doręczenie takiej interpretacji w terminie 3 miesięcy od złożenia wniosku o jej wydanie skutkuje zachowaniem przez organ podatkowy terminu określonego przepisami. Nie mają przy tym znaczenia wcześniejsze czynności techniczne dokonywane przez urzędników, takie jak: fizyczne sporządzenie dokumentu, jego podpisanie czy nadanie jako przesyłki. Nie można również negatywnie rozpatrywać przypadków awizowania takich przesyłek, co realnie wydłuża okres doręczania interpretacji podatnikom.


Na pierwszy plan wysuwa się funkcja, jaką miały spełniać (w założeniu) interpretacje prawa podatkowego wydawane podatnikom. Podmiot zwracający się z wnioskiem o wydanie interpretacji musi być bowiem objęty ochroną, także w zakresie pewności daty otrzymania takiej interpretacji, a contrario daty uzyskania „milczącej” interpretacji. Nieprzestrzeganie w sposób sztywny 3-miesięcznego terminu, choćby mogło to rodzić pewne (nawet uzasadnione) wątpliwości, nie może być przeciwstawione pewności prawa oraz funkcji gwarancyjnej wydawanych interpretacji.

Pewne wątpliwości może budzić fakt, że uchwała w swojej sentencji odniosła się do stanu prawnego obowiązującego w 2005 r. (w stanie prawnym obowiązującym w 2005 r. funkcjonowało pojęcie „niewydanie postanowienia”...) i w bieżących sprawach formalnie nie musi mieć zastosowania – jest to argument używany m.in. przez niektórych przedstawicieli fiskusa. Nie jest to wszakże pogląd uprawniony.

Nie ma większego znaczenia, że uchwała NSA dotyczyła postanowień organu I instancji, zaś teraz mamy do czynienia z interpretacjami Ministra Finansów. Brzmienie przepisów z 2005 r. i brzmienie obecne jest bowiem – w sensie merytorycznym – tożsame (tak orzekł WSA w Kielcach w wyroku z 12 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Ke 463/08, i WSA w Białymstoku w wyroku z 22 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Bk 542/08).

Brak możliwości przedłużenia terminu wydania interpretacji

Po przekroczeniu 3-miesięcznego terminu do wydania interpretacji indywidualnej organ podatkowy ma obowiązek zawiadomienia podatnika o przyczynie niedotrzymania terminu załatwienia sprawy (wydania interpretacji), wraz z uzasadnieniem takiej sytuacji, i to niezależnie od tego, czym to było spowodowane (WSA w Opolu w wyroku z 21 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Op 360/08; publ. LEX nr 477385).

IS nie ma jednak prawa wyznaczyć nowego terminu do załatwienia sprawy (czyli nowego terminu na wydanie interpretacji).


W związku z tym należy uznać, że 3-miesięczny termin wydania interpretacji indywidualnej przez organ podatkowy nie może być przekroczony, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 139 § 4 o.p. Zgodnie z tym przepisem opóźnienie jest dopuszczalne, gdy zostało spowodowane z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu podatkowego (art. 139 § 4 o.p.).

● art. 14d, 14k, 14o, art. 139 § 4, art. 140 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 44, poz. 1075

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z „godzinami czarnkowymi”? Nowelizacja coraz bliżej

Obowiązkowe godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli, wprowadzone za czasów ministra Przemysława Czarnka, mają zostać zniesione. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowelizacji przepisów, który trafił właśnie do konsultacji publicznych. Zmiany mogą wejść w życie już od września.

Nowi biedni emeryci. W Polsce już ponad 430 tys. osób z emeryturą niższą od minimalnej

W Polsce rośnie liczba osób pobierających emeryturę niższą od minimalnej. Zdecydowaną większość tej grupy stanowią kobiety. Przyczyną niskich świadczeń jest najczęściej zbyt krótki okres opłacania składek – wynikający z przerw w pracy, zatrudnienia na czarno, złego stanu zdrowia czy pracy za granicą.

Tylko do 31 sierpnia! PFRON dopłaci Ci 347 zł miesięcznie do opieki nad dzieckiem

W ramach programu Aktywny Samorząd – Obszar D, jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i pracujesz zawodowo, a jednocześnie opiekujesz się dzieckiem, możesz otrzymać nawet 347 zł miesięcznie z PFRON na koszty opieki, np. żłobka, przedszkola lub niani. Wnioski przyjmowane są tylko do 31 sierpnia 2025 roku. Sprawdź, komu przysługuje wsparcie i jak złożyć wniosek.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

REKLAMA

Coraz więcej firm znika z rynku? Zaskakujące dane z CEIDG za pierwsze półrocze 2025

Miało być lepiej, a statystyki mówią co innego. Choć sytuacja przedsiębiorców nie pogarsza się dramatycznie, w sześciu województwach więcej firm się zamyka niż powstaje. Co stoi za tym trendem? Eksperci tłumaczą zaskakujące liczby.

Pensje nauczycieli zagrożone? Samorządy ostrzegają: we wrześniu, październiku, maksymalnie w listopadzie może zabraknąć pieniędzy

Samorządy alarmują: już jesienią może zabraknąć środków na pensje nauczycieli. – Słyszymy głosy desperacji – mówi współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Arkadiusz Chęciński. Samorządowcy domagają się realnego dialogu i rozważają przekazanie obowiązku finansowania oświaty rządowi.

Wielkie zmiany w rachunkach za gaz dla milionów Polaków. Zacznie się już w sierpniu

Bez wizyt inkasenta, bez prognoz i bez niespodzianek na rachunku. Od sierpnia w Polsce zaczyna się duża zmiana w sposobie rozliczania gazu. Stare liczniki będą stopniowo zastępowane nowoczesnymi, zdalnymi urządzeniami. Zmiana dotyczy blisko dwóch milionów gospodarstw domowych.

Naklejka o wadliwej segregacji - orzeczenia sądów

Naklejka informacyjna na pojemnikach na śmieci o wadliwej segregacji nie spełnia wymogów prawnych powiadomienia właściciela nieruchomości o naruszeniu zasad segregacji odpadów komunalnych. W najnowszych wyrokach sądy administracyjne jasno wskazują, że jest to tylko sygnał o stwierdzonych nieprawidłowościach.

REKLAMA

Rozwód pozasądowy, czyli zmiany, które mogą wiele uprościć albo jeszcze bardziej skomplikować

Aktualnie sprawa rozwodowa nierozerwalnie wiąże się z postępowaniem przed sądem, formalnym procesem, koniecznością udziału w rozprawach, przeprowadzaniem dowodów oraz niejednokrotnie znacznym stresem i długim oczekiwaniem na rozstrzygnięcie.
W kwietniu 2025 r. Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach działań deregulacyjnych przedstawiło propozycję nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw (dalej k.r.o.), mającą na celu wprowadzenie alternatywnej drogi rozwiązania małżeństwa – tzw. rozwodu pozasądowego. Model ten miałby polegać na umożliwieniu uzyskania rozwodu przed kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w wybranej przez małżonków gminie, bez udziału sądu. Nowa procedura miałaby opierać się na zgodnych oświadczeniach małżonków, a jej szczegółowy przebieg miałby być określony w zmienionych przepisach ustawy z 28 listopada 2024 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

Rewolucja w 800 plus. Ci rodzice nie dostaną już zasiłku na dziecko z programu Rodzina 800+ bo nie spełniają nowego warunku?

Nowy rząd rozważa zmianę strategii w polityce społecznej. Na pierwszy ogień pójść ma najkosztowniejszy program socjalny – Rodzina 800+. Po zmianie, 800 plus trafić miałoby tylko do rodziców, którzy pracują. Czy takie zmiany są w ogóle realne?

REKLAMA