REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, aby majątek trafił po naszej śmierci do osoby, której chcielibyśmy go przekazać?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli naszym zamierzeniem jest, aby spadek albo poszczególne rzeczy należące do majątku spadkodawcy trafiły po jego śmierci do konkretnej osoby, należy o tym pomyśleć jeszcze za życia.

W Polsce dziedziczenie, tj. przechodzenie praw i obowiązków majątkowych z chwilą śmierci spadkodawcy na spadkobierców, regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „k.c.”). Przewidują one dwa sposoby nabycia spadku, tj. dziedziczenie ustawowe lub testamentowe. Dziedziczenie ustawowe wskazuje kto, w jakiej kolejności i jaką cześć naszego majątku dziedziczy, nie wskazując zarazem, komu przypadną konkretne składniki tego majątku. Chcąc zatem, aby pozostawiony przez nas majątek lub jego poszczególne składniki trafiły do rąk konkretnych osób, nawet tych, które powołane byłby do spadku z mocy ustawy, należy sporządzić testament.

REKLAMA

W polskim prawie wyróżnia się testamenty zwykłe i testamenty szczególne. Testamenty szczególne, które mogą być sporządzane jedynie w określonych przypadkach (np. wobec obawy rychłej śmierci), tracą swą ważność w terminie sześciu miesięcy od ustania okoliczności, które uzasadniały ich sporządzenie, chyba że spadkodawca zmarł przed upływem tego sześciomiesięcznego terminu. W związku z powyższym, jeżeli nie zachodzi żadna nadzwyczajna okoliczność, chcąc zadbać o właściwe rozrządzenie majątkiem po śmierci, należy sporządzić testament zwykły.

Testament zwykły to przede wszystkim testament w całości napisany pismem ręcznym, podpisany i opatrzony datą. Zwykłym testamentem jest również testament sporządzony w formie aktu notarialnego.

Sporządzenie testamentu pozwala spadkodawcy na powołanie określonej osoby albo kilku osób do dziedziczenia całości spadku, jego części lub konkretnych przedmiotów wchodzących w skład spadku. Aby uniknąć wątpliwości w przypadku powołania kilku osób do spadku, spadkodawca powinien wskazać, które składniki majątku i w jakiej części przypadną poszczególnym spadkobiercom.

REKLAMA

W testamencie spadkodawca może również wydziedziczyć, tj. pozbawić prawa do zachowku, swoich zstępnych (dzieci, wnuki), małżonka oraz rodziców, jeżeli w braku testamentu dziedziczyliby po spadkodawcy z mocy ustawy. Aby jednak wydziedziczenie było skuteczne nie wystarczy sama wola spadkodawcy wyrażona w testamencie, ale konieczne jest ziszczenie się konkretnych przesłanek wymienionych w art. 1008 k.c., wśród których jest na przykład uporczywe niedopełnianie względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak już zostało wcześniej wskazane, testamenty zwykłe mogą zostać sporządzone w różny sposób. Spadkodawca może napisać testament w całości pismem własnoręcznym, podpisać go i opatrzyć datą. Spadkodawca może również w obecności dwóch świadków oświadczyć swoją wolę ustnie wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa, sekretarza powiatu albo gminy lub kierownika urzędu stanu cywilnego. Oświadczenie spadkodawcy spisuje się wtedy w protokole z podaniem daty. Następnie po odczytaniu protokołu podpisuje się na nim osoba, wobec której oświadczenie woli zostało złożone (np. wójt) oraz świadkowie i sam spadkodawca. Jeżeli spadkodawca nie może się podpisać, należy to zaznaczyć w protokole wraz ze wskazaniem przyczyny braku podpisu.

Testament można sporządzić również przez oświadczenie woli złożone przed notariuszem, który zaprotokołuje je w akcie notarialnym. Warto wskazać, iż testament sporządzony w formie aktu notarialnego trudniej podważyć. Ponadto, oryginał testamentu sporządzonego w formie aktu notarialnego pozostaje zawsze w kancelarii notarialnej, przez co trudniej go zniszczyć lub sfałszować. W tym miejscu wskazać należy, iż maksymalna stawka za sporządzenie aktu notarialnego dokumentującego testament wynosi obecnie 50 zł, a jeżeli testament przewiduje pozbawienie uprawnionych prawa do zachowku, 150 zł.  

Podsumowując wskazać należy, iż aby majątek lub określone jego przedmioty trafiły po naszej śmierci do konkretnych osób, należy w testamencie dokładnie określić, co, komu i w jakiej części chcemy przekazać, a testament sporządzić w jednej z wyżej wskazanych form przewidzianych dla testamentu zwykłego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA