REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ePUAP czyli do urzędu przez Internet

REKLAMA

Dzięki usłudze profil zaufany ePUAP, która startuje 9 czerwca, każdy podatnik będzie mógł załatwiać sprawy administracyjne (np. wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Platforma ePUAP, dzięki której podatnicy (w tym przedsiębiorcy)mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu, niecieszy się dużą popularnością. Główną przyczynę takiego stanurzeczy upatruje się w konieczności korzystania z kwalifikowanegopodpisu elektronicznego, za który trzeba zapłacić. Ma się to jednakwkrótce zmienić po uruchomieniu tzw. profilu zaufanego, którystanie się bezpłatnym odpowiednikiem e-podpisu.


Profil zaufany od 9 czerwca


W Dzienniku Ustaw ukazały się dwa rozporządzenia w tej sprawie.Chodzi o rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz 27 kwietnia 2011 r. dotyczące:

- zakresu i warunków korzystania z elektronicznejplatformy usług administracji publicznej (Dz.U. Nr 93, poz. 546),

- zasad potwierdzania, przedłużania ważności,wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznejplatformy usług administracji publicznej (Dz.U. Nr 93, poz. 547).

Rozporządzenia wchodzą w życie 9 czerwca 2011 r. isą aktami wykonawczymi do znowelizowanej ustawy o informatyzacjipodmiotów realizujących zadania publiczne, która wprowadziła nowąmetodę potwierdzania tożsamości w systemach administracjipublicznej, czyli profil zaufany ePUAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że utworzenie własnego profiluzaufanego możliwe będzie począwszy od 9 czerwca br.


Co to jest profil zaufany?


Profil zaufany to zestaw informacji identyfikujących i opisującychosobę będącą użytkownikiem konta na elektronicznej Platformie UsługAdministracji Publicznej (ePUAP). Założenie profilu jestbezpłatne.

Ta bezpłatna i prosta metoda uwierzytelnienia jestjednocześnie wygodną alternatywą wobec płatnego kwalifikowanegopodpisu elektronicznego (dotychczas, by korzystać z platformyePUAP, konieczne było posiadanie e-podpisu).

REKLAMA

To nowe narzędzie, jak wynika z założeńpomysłodawców, powinno znacznie ułatwić możliwość załatwiania spraww urzędach drogą elektroniczną. Wykorzystując profil zaufany każdypodatnik będzie mógł bowiem załatwiać sprawy administracyjne (np.wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną bezkonieczności wizyty we właściwym urzędzie.

Ważne!
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) tosystem informatyczny, dzięki któremu obywatele (w tymprzedsiębiorcy) mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictweminternetu, natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych -bezpłatnie udostępniać swoje usługi w postaci elektronicznej.


Jak z niego skorzystać?


Aby korzystać z tej bezpłatnej formy podpisu elektronicznegowystarczy zalogować się na www.epuap.gov.pl, zarejestrować się,a następnie złożyć wniosek o profil zaufany ePUAP i osobiście udaćsię do w jednego z urzędów, by tam potwierdzić swoje dane osobowe zdanymi wprowadzonymi do systemu. Jeśli weryfikacja danychprzebiegnie pomyślnie, nastąpi uwierzytelnienie profiluzaufanego.

REKLAMA

W praktyce będzie to oznaczało, że kontozałożone na portalu ePUAP, po uwierzytelnieniu stanie się profilemzaufanym. Punkty autoryzacji, w których można uzyskaćpotwierdzenie danych osobowych, ulokowane będą m.in. w urzędachwojewódzkich, oddziałach ZUS, konsulatach, urzędach skarbowych, atakże w tych urzędach gmin, które zdecydują się na prowadzenietakich punktów.

W punkcie autoryzacji, podatnik występuje onadanie statusu profilu zaufanego dla konta założonego na portaluePUAP. Urzędnik po podaniu przez obywatela loginu, porównuje danewprowadzone do systemu z danymi przedstawionymi przez podatnika ipotwierdza je na podstawie dokumentu tożsamości, weryfikacji wrejestrze PESEL oraz innych danych.

Ważne!
Profil zaufany ePUAP zawiera następujące dane: imię i nazwiskoużytkownika, numer PESEL użytkownika, identyfikator użytkownika,identyfikator profilu zaufanego ePUAP, czas jego potwierdzenia,termin ważności, adres poczty elektronicznej użytkownika,określenie sposobu autoryzacji.

Od tej pory uwierzytelniony podatnik możeposługiwać się profilem zaufanym w kontaktach z administracją, bezkonieczności stosowania dodatkowych metod uwierzytelniania, takichjak kwalifikowany podpis elektroniczny.

REKLAMA

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można otrzymać kilka bonów energetycznych na jeden adres? Jak to zrobić? Czy będzie kontrola?

Tak jest to możliwe. Trzeba złożyć osobne wnioski do gminy o bon energetyczny przez każdą z rodzin zamieszkujących wspólnie. 

Symbole religijne w miejscu pracy

Symbole religijne w miejscu pracy to temat bardzo kontrowersyjny. Z jednej strony mamy wolność do wyrażania i uzewnętrzniania swoich przekonań religijnych a pracodawca i współpracownicy nie mogą z tego powodu dyskryminować a z drugiej strony pracodawca może wprowadzić zakaz noszenia w miejscu pracy jakichkolwiek widocznych symboli wyrażających przekonania światopoglądowe lub religijne.

Wyższe emerytury i wynagrodzenia od lipca 2024 r. Dla kogo?

Od 1 lipca zwiększają się minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa. Jak to może wpłynąć na emeryturę?

Już niedługo praca od poniedziałku do czwartku. Zmiany w Kodeksie pracy już niedługo. Czy szkoły też będą otwarte 4 dni w tygodniu?

Wkrótce czeka nas nowelizacja Kodeksu pracy. Projekt ustawy jest już w Sejmie. Czego będą dotyczyć zmiany?

REKLAMA

Od 1500 zł do 45 000 zł kary grzywny dla pracodawcy za wypłatę wynagrodzenia wyższego niż wynikające z zawartej umowy o pracę

Kiedy pracodawca może otrzymać karę aż do 45000 zł za wypłatę wynagrodzenia wyższego niż wynikające z zawartej umowy o pracę? 

2 tys. zł dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Premier Tusk ogłasza pomoc dla kupców z Marywilskiej 44

2 tys. zł dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz dofinansowanie części wynagrodzeń pracowników. "Od czwartku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku pożaru hali targowej przy ul. Marywilskiej w Warszawie mogą się zgłaszać do ZUS o pomoc" - poinformował premier Donald Tusk. Jak dodał, w przygotowaniu są również m.in. zwolnienia podatkowe.

Min. edukacji Barbara Nowacka: Nowe zajęcia w czasie godzin wychowawczych od 1 września 2024 r. Samorządy pytają: Kto je poprowadzi?

Nowość: Zajęcia z pierwszej pomocy na godzinach wychowawczych. Nauczyciele mają wątpliwości - w szkołach nie ma osób mających uprawnienia do prowadzenia tych zajęć. Szkoły nie mają też środków na opłacenie zewnętrznych ekspertów. Nierealne jest, aby w całej Polsce dali radę poprowadzić społecznie kursy pierwszej pomocy wolontariusze (np. z WOŚP).

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL [22.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Punktualnie o 9:00, na żywo ze studia Infor.pl. Na Poranny Przegląd Prasy i Portali zaprasza Piotr Nowak.

REKLAMA

2519 zł dla osób niepełnosprawnych w 2025 roku? Jest plan nowego dodatku do renty socjalnej zamiast stałej podwyżki do minimalnego wynagrodzenia

Od marca 2024 r. trwają w Sejmie prace nad obywatelskim projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Celem tej nowelizacji miało być stałe zwiększenie kwoty renty socjalnej z obecnych 1780,96 zł brutto do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie 4242 zł brutto). Jednak 9 maja 2024 r. na posiedzeniu sejmowej podkomisji przyjęto poprawkę, zgodnie z którą uprawnionym do renty socjalnej będzie przysługiwał dodatek w kwocie stanowiącej różnicę między tym świadczeniem a wysokością minimalnego wynagrodzenia. Zmiany mają obowiązywać dopiero od 2025 roku.

Zmiany w nauczaniu od 1 września 2024 r. MEN podpisało rozporządzenie

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, od 1 września uczniowie, którzy rozpoczynają naukę w szkołach ponadpodstawowych, nie będą mieli dostępu do HiT-u. Ponadto, obowiązkowe zajęcia z pierwszej pomocy będą odbywać się na godzinach wychowawczych.

REKLAMA