REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołania, sprostowania, wykładnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Podatnik, który nie zgadza się z decyzją wydaną przez urząd skarbowy, ma prawo do odwołania. Będzie ono skuteczne, jeśli zostanie prawidłowo sformułowane, złożone i opłacone.

Odwołanie może być wniesione na piśmie, za pomocą faksu lub poczty elektronicznej. Można to również zrobić ustnie do protokołu.

Treść odwołania

REKLAMA

Odwołanie powinno określać treść żądania (w tym zarzuty do decyzji, istotę i zakres żądania, dowody je uzasadniające), wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu, a jeśli składane jest pisemnie - również podpis tej osoby. Co można zarzucać zaskarżanej decyzji? Na przykład, że urząd skarbowy wydał decyzję w oparciu o nieprawidłowo ustalony stan faktyczny, że stan faktyczny został błędnie podciągnięty pod zastosowaną normę prawną, że nieprawidłowo ustalono skutki prawne udowodnionego stanu faktycznego. Odwołanie nie może więc zawierać wyłącznie ogólnikowych twierdzeń, z których wynikałoby tylko tyle, że podatnik nie zgadza się z wymiarem podatku. Podatnik powinien też określić, w jaki sposób oraz w jakim zakresie wydana decyzja powinna zostać zmieniona - np. żądać jej uchylenia albo zmiany. Jeśli domagamy się zmiany decyzji, powinniśmy wskazać, na czym miałaby ona polegać.

Wydanie wiążącej interpretacji nie może podatnikowi szkodzić

Jaki termin

REKLAMA

Odwołanie przysługuje w stosunku do decyzji nieostatecznych, a termin do jego wniesienia wynosi 14 dni i liczy się go od dnia doręczenia decyzji adresatowi. Podatnik, który nie dopilnuje terminu wniesienia odwołania, może złożyć wniosek o jego przywrócenie, uprawdopodobniając, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Podatnik ma siedem dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi na wnioskowanie o jego przywrócenie. Wraz z takim podaniem musi wnieść odwołanie od decyzji, czyli dopełnić czynności, dla której był określony termin. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał zaskarżaną decyzję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprostowanie, uzupełnienie

W ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji podatnik może zażądać:
• uzupełnienia decyzji co do rozstrzygnięcia lub co do prawa odwołania,
• wniesienia w stosunku do decyzji powództwa do sądu powszechnego lub co do skargi do sądu administracyjnego,
• sprostowania zamieszczonego w decyzji pouczenia w tych kwestiach.

Sprostowanie decyzji powinno dotyczyć właściwej interpretacji czy też wykładni sformułowań, pojęć czy zagadnień poruszonych w decyzji. Sprostowanie ma umożliwić stronie złożenie odwołania lub skargi zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie ogranicza praw strony w tym zakresie. Można także wnieść o sprostowanie oczywistych pomyłek lub błędów rachunkowych w wydanej decyzji, np. w nazwie lub nazwisku strony, w jej adresie.

Prawo do interpretacji

Podatnik, który ma wątpliwości co do tego, w jaki sposób powinien postąpić w sprawie, która dotyczy jego zobowiązań względem fiskusa, może zwrócić się o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Do wydawania indywidualnych interpretacji minister upoważnił czterech dyrektorów izb skarbowych: w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie. Wniosek należy składać na urzędowym formularzu ORD-IN i ORD-IN/A (załącznik). We wniosku należy wyczerpująco przedstawić stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie. Brak któregokolwiek z tych elementów powoduje odrzucenie wniosku i wezwanie podatnika do jego uzupełnienia. Organ podatkowy dokonując interpretacji podatkowej zamieści w niej ocenę prawną stanowiska pytającego wraz z przytoczeniem przepisów prawa. Sam wniosek zawiera oświadczenie - złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania - że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem w dniu jego złożenia nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Jeśli oświadczenie jest fałszywe, wydana interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Od 1 lipca 2007 r. interpretacje podatkowe wydaje minister finansów. Wcześniej zajmowali się tym naczelnicy urzędów skarbowych oraz dyrektorzy izb skarbowych. Minister finansów, w celu zapewnienia jednolitości wydawanych interpretacji, a także usprawnienia obsługi wniosków, może jednak w rozporządzeniu upoważnić podległe organy do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową podległych organów.

Podatnik nie ponosi żadnego ryzyka w związku z wydaną interpretacją. Nie jest ona dla niego wiążąca. Jeżeli jednak zastosuje się on do wydanej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia dotyczącego tej interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Inne skutki ma wydanie interpretacji dla organu, który ją wydał. O ile bowiem nie jest ona wiążąca dla pytającego, to jak najbardziej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. W związku z tym wydana interpretacja może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez wydanie decyzji.

WYKŁADNIA NA WSZELKI WYPADEK

Interpretację podatkową można wykorzystać też w przypadku, gdy podatnik ma wątpliwości, jak zachować się w przyszłości. Ministerstwo Finansów w piśmie z 26 stycznia 2005 r. (nr SP1/76/8010-4/170/05/AA) potwierdziło, że podatnicy mają do tego prawo. Jak stwierdzono, art. 14a par. 2 Ordynacji podatkowej zobowiązuje podatnika, płatnika lub inkasenta do wyczerpującego przedstawienia we wniosku stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. W piśmie MF zaznaczono, że słownik języka polskiego definiuje pojęcie faktyczny jako zgodny z faktami, oparty na faktach, będący faktem, rzeczywisty, realny, istotny. Nie oznacza to jednak niemożności rozstrzygnięcia kwestii, które mogą zaistnieć w przyszłości. A zatem - jak uznał resort finansów - jeżeli we wniosku stan faktyczny zostanie opisany w taki sposób, że jego poszczególne elementy będą spójne, bez zastosowania trybu warunkowego, wówczas organ podatkowy, który nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia już zaistniały lub mogą zaistnieć, powinien udzielić stosownej interpretacji. Interpretacja ta będzie wiążąca, jeżeli przedstawiony w niej stan faktyczny się ziści i nie ulegnie zmianie stan prawny. Obecnie przepisy umożliwiają podatnikowi uzyskanie interpretacji przepisów dotyczącej zdarzenia przyszłego.

Trzy miesiące na wykładnię

Organ podatkowy powinien wydać interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Gdyby nie wydał postanowienia w tym czasie, uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie. Jest to tzw. milcząca interpretacja.

W zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która ulegnie zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej organ podatkowy nie wszczyna postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach jest umarzane. Ponadto nie nalicza się odsetek za zwłokę.

Jeżeli skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed opublikowaniem interpretacji ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej, zastosowanie się do tej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku. Z kolei zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

• zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz

• skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Ważne!

Podatnik, który nie zgadza się z wydaną interpretacją przepisów prawa podatkowego, może wezwać ministra do jej zmiany. Wniesienie skargi do sądu administracyjnego może nastąpić dopiero po wezwaniu ministra finansów na piśmie w ciągu 14 dni od otrzymania interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa

Opłaty

Kto chce uzyskać interpretację, musi za to zapłacić 75 zł. Opłatę wnosi się w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, jeśli podatnik wpłaci opłatę z opóźnieniem albo nie wpłaci jej wcale. Jeśli podatnik w jednym wniosku wystąpi o wydanie interpretacji indywidualnej różnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych - opłata będzie pobierana od każdego z nich, co powoduje konieczność zapłacenia wielokrotności 75 zł, w zależności od liczby zadanych pytań.

EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Minimum 3062 zł brutto miesięcznie. Nowa ustawa zmienia zasady gry – koniec darmowych staży?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (obecnie około 3062 zł brutto)” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów?

REKLAMA

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

REKLAMA