REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko 75 proc. dróg na Euro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Grzyb

REKLAMA

REKLAMA

Organizowane przez Polskę Euro 2012 zbliża sie wielkimi krokami. Na dzień dzisiejszy nie mamy w stadionów, autostrad i połączeń lotniczych z Ukrainą. Ma się to jednak niebawem zmienić.

Największe zaległości nadal są przy budowie sieci autostrad. Prace trwają obecnie na odcinku niewiele ponad 100 kilometrów. Budowa autostrady A1 z Rusocina pod Gdańskiem do Grudziądza o długości 90 km zakończy się prawdopodobnie jesienią tego roku. Ten odcinek zostanie wykonany w ciągu 43 miesięcy, czyli budowa jednego kilometra trwała przeciętnie 15 dni.

REKLAMA

Jednak na przeszkodzie tak szybkiej budowie stoją właśnie procedury biurokratyczne, czyli konieczność rozstrzygnięcia przetargów, uzyskania pozwoleń budowlanych i uzgodnień środowiskowych. Biorąc to pod uwagę, wydaje się mało prawdopodobne, by w 2012 roku autostrada połączyła port gdański ze Śląskiem i dalej z granicą ze Słowacją.

- Nie widzę takiej szansy - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W tej chwili na kilku odcinkach rozpisane są jedynie przetargi. Aby cała trasa powstała przed Euro 2012, prace budowlane musiałyby ruszyć na wszystkich odcinkach najpóźniej wiosną przyszłego roku.

 

Tylko 75 proc. autostrad

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem ekspertów więcej jest szans, by za cztery lata autostradą dotrzeć z Niemiec do Warszawy. Prace na A2 trwają w tej chwili tylko na niewielkim odcinku, jednak procedury są bardziej zaawansowane.

- W 2012 roku nie dojedziemy na Ukrainę autostradą - twierdzi Furgalski. Niemal na pewno nie zdążymy z budową odcinka z Rzeszowa do granicy. Nie ma tam jeszcze nawet ostatecznej decyzji lokalizacyjnej i wykupywania gruntów pod drogę. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada usprawnienie procedur prawnych. Firmy budowlane na pewno są w stanie zdążyć z budową i remontami dróg, jednak bez zmian prawa wydaje się to niemożliwe.

Docelowo w 2012 roku mamy mieć ok. 1 tys. km autostrad i 2 tys. dróg ekspresowych. Zmodernizowanych ma być też 80 proc. istniejących dróg publicznych. Zdaniem Furgalskiego, przed Euro 2012 uda nam się wykonać maksymalnie 75 proc. planowanych prac drogowych.

 

Stadiony w dwa lata

 

REKLAMA

Najbardziej zaawansowane prace przy budowie stadionu na Euro 2012 są w Poznaniu. Przebudowa Stadionu Miejskiego w stolicy Wielkopolski ma się zakończyć wiosną 2010 roku. Później ma się na nim odbyć finałowy mecz Pucharu UEFA. W pozostałych miastach wytypowanych do organizacji mistrzostw zbudowane mają być zupełnie nowe stadiony.

Czas budowy takiego stadionu to około dwóch lat, jednak jednym z wymogów UEFA jest, by były one gotowe rok przed rozpoczęciem imprezy, czyli w 2011 roku. W związku z tym prace w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku muszą się rozpocząć najpóźniej wiosną przyszłego roku. W miastach rezerwowych, w Krakowie i Chorzowie, także trwają prace przy przebudowie stadionów.

 

Dworzec w kilkanaście miesięcy

 

Także PKP ma ambitne plany modernizacji istniejącej sieci połączeń kolejowych. W sumie zmodernizowanych ma być ok. 1,6 tys. kilometrów linii kolejowych. Jako pierwsze modernizowane mają być odcinki, gdzie prędkość podróży jest obecnie najniższa.

- Priorytetem jest dla nas połączenie Gdańska z Warszawą - mówi Andrzej Wach, prezes PKP. Już za cztery lata pociągi maja tam jeździć z prędkością 160 km/h.

- Całkowita modernizacja trasy do Gdańska jest realna, bo prace już tam trwają - przyznaje Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. Według niego trudno będzie natomiast zmodernizować połączenie kolejowe Katowic z Krakowem. Duże znaczenie będzie miało zbudowanie linii kolejowych z lotnisk do centrów miast. Na takie połączenie z Okęciem Warszawa czeka już bardzo długo, jednak raczej na pewno uda się je zbudować w ciągu najbliższych czterech lat. Jeśli chodzi o budowę dworców kolejowych, to większość z nich na powstać przy pomocy inwestorów komercyjnych.

- Deweloper może wybudować dworzec nawet krócej niż w dwa lata, ale przeciągają się procedury wyboru inwestorów - twierdzi Jakub Majewski. Komercyjni inwestorzy mają wybudować nowe dworce w Katowicach, Poznaniu i Warszawie (Wschodni i Zachodni). Jeśli procedury wyboru inwestorów nie będą się przedłużały, to budowa tych dworców jest całkowicie realna.

 

Pół roku na zmiany rozkładu

 

Teoretycznie najmniej problemów powinno być z uruchomieniem połączeń lotniczych między miastami, gdzie będą odbywały się mecze Euro 2012. Niemal wszystkie nasze miasta planują rozbudowę lotnisk i przystosowanie ich do zwiększonego ruchu. Problemy mogą pojawić się dopiero przy lotach na Ukrainę. Teoretycznie nie powinno być z tym problemu, bo od niedawna Ukraina ma z Unią Europejska umowę horyzontalną, która gwarantuje wszystkim unijnym liniom lotniczym dostęp do rynku ukraińskiego.

W praktyce nie jest to takie proste. Zdaniem ekspertów konieczna jest specjalna umowa polsko-ukraińska ułatwiająca liniom lotniczym lądowanie na terenie Ukrainy - choćby tylko w czasie Euro 2012.

- Decyzja w tej sprawie powinna zapaść jak najszybciej, bo potrzebujemy co najmniej pół roku, by zaplanować zmiany w rozkładzie lotów i specjalne połączenia z ukraińskimi miastami - mówi Kamil Wnuk z Centralwings.

Nim dojdzie do takich lotów, każda firma musi sprawdzić, czy obsługa lotniska jest w stanie skontrolować przed startem, czy samolot jest sprawny. Kamil Wnuk ujawnił, że jego firma, podobnie jak inni tani przewoźnicy, jest zainteresowana tego typu dodatkowymi połączeniami lotniczymi w czasie Euro 2012.

Inwestycje na Euro 2012.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wakacyjny top 5: Nawet 8000 zł na rękę. Sprawdź, gdzie zarobisz najwięcej

Szukasz dobrze płatnej pracy na lato? W sezonie 2025 możesz zarobić nawet 8000 zł na rękę! Sprawdź, które zawody sezonowe oferują najwyższe stawki godzinowe i gdzie warto szukać ofert, by maksymalnie wykorzystać wakacyjny czas.

REKLAMA