REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozmowy telefoniczne w samolotach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daria Stojak

REKLAMA

REKLAMA

Przewoźnicy mają prawo montować urządzenia umożliwiające rozmowę przez komórkę podczas lotu. Uzyskanie odpowiedniego pozwolenia prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej kosztuje 1,9 tys. zł.

Już dziś można rozmawiać przez telefony komórkowe podczas lotu samolotem, który posiada specjalną sieć pokładową. Unia Europejska wypracowała wspólną technologie, która umożliwia prowadzenie takich rozmów, bez zakłócania urządzeń pokładowych. W Polsce prezes Urzędu Komunikacji Telefonicznej przyjął właśnie do stosowania decyzję Komisji i będzie wydawać pozwolenia na używanie na pokładach statków powietrznych specjalnych urządzeń - stacji bazowych. Dzięki nim telefon pracować będzie na małej mocy, bez zakłócania urządzeń pokładowych.

- Urządzenie zbiera sygnał z telefonów komórkowych, a rozmowa wysyłana jest przez satelitę, która łączy się z operatorem na ziemi - tłumaczy Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

- Polscy przewoźnicy nie świadczą jeszcze tego typu usługi. Być może niebawem zainteresują się nią - mówi Karina Lisowska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Umożliwienie prowadzenia rozmów na pokładzie samolotu jest bowiem bardzo atrakcyjne dla pasażerów, o ile zachowane są wszystkie niezbędne zasady bezpieczeństwa - tłumaczy Karina Lisowska.

Ostrożność przewoźników

Możliwość prowadzenia rozmów telefonicznych podczas lotu ma zalety i wady.

- Pojawia się pytanie, jak rozwiązać różne oczekiwania pasażerów co do sposobu spędzenia czasu podczas podróży - mówi Wojciech Kądziołka, rzecznik Polskich Linii Lotniczych LOT. Co zrobić, jeśli jeden pasażer będzie chciał spać w czasie wielogodzinnej podróży, a drugi rozmawiać przez telefon? Trzeba wypracować rozsądny kompromis, który zadowoli obie grupy pasażerów - uważa Wojciech Kądziołka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego też żaden z polskich przewoźników nie skorzystał jak na razie z możliwości zamontowania specjalnego urządzenia.

- Jeżeli pojawi się sprawdzona technologia, masowo stosowana przez przewoźników, będziemy rozważać takie rozwiązanie. Dziś mamy wątpliwości, a bezpieczeństwo jest dla nas absolutnym priorytetem - tłumaczy Wojciech Kądziołka.

REKLAMA

Dotychczas linie lotnicze zabraniały korzystania z telefonu komórkowego na pokładzie samolotu. Aby możliwe było połączenie się ze stacją bazową na ziemi, aparat telefoniczny znajdujący się na dużej wysokości pracować musi z maksymalna mocą.

- Im dalej telefon znajduje się od nadajnika, tym więcej mocy potrzebuje, aby połączyć się ze stacją. Promieniowanie takiego telefonu może zakłócić pracę urządzeń pokładowych - tłumaczy Jacek Strzałkowski.

Podobne rozwiązania stosuje się w szybkich kolejach intercity, które poruszają się z dużą prędkością oraz wjeżdżają do tunelu. Aby połączenie nie zostało przerwane, sygnał zbierany jest z wagonu i przesyłany do najbliższego nadajnika telefonii komórkowej. Są plany, aby urządzenie umieszczać także na statkach morskich.

Decyduje właściciel samolotu

O zamontowaniu urządzenia umożliwiającego rozmowy przez komórkę na pokładzie zdecydować musi właściciel linii lotniczej. Licencje wydawane będę także przedsiębiorcom, którzy zawarli porozumienie z właścicielem danego samolotu.

REKLAMA

- Pozwolenie dotyczy konkretnego samolotu, na którym urządzenie ma się znaleźć. Każda pojedyncza maszyna będzie oznaczona tak, aby wszyscy operatorzy, także zagraniczni, wiedzieli, gdzie znajduje się urządzenie, od którego połączenie mają przyjąć - wyjaśnia Jacek Strzałkowski.

Będzie to działać na zasadzie podobnej do usługi roamingu. Telefon loguje się do sieci macierzystego operatora lub operatora zagranicznego, który zawarł z nim porozumienie. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne rozliczenie za rozmowy prowadzone w innym kraju.

Prezes UKE uruchomił już rejestr, do którego wpisywane będą samoloty, na których specjalne urządzenie zostało zamontowane. Dane te będą też rozsyłane do wszystkich krajów Unii.

W przypadku stacji bazowych zainstalowanych na pokładzie zagranicznych samolotów zastosowanie ma ustawa z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.). Właściciele takich statków powietrznych latających nad terytorium Polskie nie muszą więc występować do UKE o pozwolenie na używanie takiego urządzenia, o ile wykorzystuja oni międzynarodowo uzgodnione zakresy częstotliwości.

Rezerwacja za darmo

Autoryzacji w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej będą podlegać stacje bazowe instalowane na polskich statkach powietrznych. Prezes UKE chce zwolnić te urządzenia z obowiązku uzyskiwania pozwoleń radiowych, jeśli korzystanie z nich odbywać się będzie zgodnie z warunkami technicznymi zawartymi w decyzjach KE.

UKE postanowił też nie dokonywać rezerwacji częstotliwości dla takich urządzeń. Nie można bowiem określić obszaru terytorialnego, na jakim taka rezerwacja miałaby być dokonana. Za wydanie pozwolenia na zamontowanie urządzenie przewoźnik zapłaci jednak 1,9 tys. zł.

- Wystąpiliśmy do ministra infrastruktury o zwolnienie przewoźników także z tej opłaty. W tym celu zmienione musi być jednak rozporządzenie - twierdzi Jacek Strzałkowski.

Prezes UKE chce w przyszłości wprowadzić całkowite zwolnienie tych urządzeń z obowiązku uzyskiwania pozwoleń radiowych, pod warunkiem korzystania z nich zgodnie z warunkami technicznymi zawartymi w decyzjach. Stanie się tak, jeśli przyjęte zostanie zmienione rozporządzenie ministra transportu w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia radiowego (Dz.U. nr 138, poz. 972 z późn. zm.). Wstępnie zwolnienie z obowiązku uzyskiwania pozwoleń przebiegałoby na warunkach zbliżonych do zwolnienia w tym rozporządzeniu tzw. femtokomórek, a więc po spełnieniu odpowiednich kryteriów technicznych. Urządzenie na pokładzie statku powietrznego mógłby zamontować i używać dowolny podmiot.

 

 

 

Koszt połączenia na pokładzie samolotu (w sieci On Air, za minutę rozmowy)

8,5zł połączenia wychodzące

5,67 zł połączenia przychodzące

DARIA STOJAK

daria.stojak@infor.pl

Podstawa prawna

• Decyzja Komisji z 7 kwietnia 2008 r. (2008/294/WE) dotycząca harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych.

• Zalecenie Komisji z 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE) w sprawie zezwoleń na usługi łączności ruchomej na pokładach statków.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nieoczekiwana sierpniowa waloryzacja emerytur - emeryci i renciści muszą tego dopilnować, żeby otrzymać wyższe świadczenia

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - waloryzacja emerytur i rent przeprowadzana jest raz w roku, od 1 marca. Na wskaźnik waloryzacji, który decyduje o kwocie podwyżki - ma wpływ kilka czynników (w tym zwłaszcza ubiegłoroczna inflacja). Dotychczas nie była jednak zagwarantowana minimalna kwota takiej corocznej waloryzacji. Stan ten - ma ulec zmianie już w sierpniu 2025 r.

Ważny apel ZUS do Polaków. Nie róbcie tego w czerwcu, bo stracicie duże pieniądze

Nadal pracować czy już nie. Z tym dylematem mierzą się ci, którzy osiągnęli emerytalny wiek. Jeśli już ktoś zdecyduje się na pożegnanie z zawodowym życiem, nie bez znaczenia jest moment przejścia na zasłużony odpoczynek. Niektóre miesiące pod tym względem są po prostu fatalne. Do takich należy czerwiec. Decyzja o przejściu teraz na ZUS-owską pensję może oznaczać stratę nawet kilkuset złotych w skali miesiąca. W skali roku to naprawdę duże pieniądze.

WZON. Tata nie wstaje z łóżka i Komisja przyznała mu 78 punktów wsparcia. Poniżenie osób niepełnosprawnych

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

REKLAMA

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Zatrudniasz Ukraińców w 2025? Sprawdź nowe obowiązki, kary do 30 tys. zł i możliwe dofinansowania

Zatrudnianie obywateli Ukrainy w Polsce to temat, który nie traci na aktualności. W 2025 roku, po wejściu w życie nowych przepisów z 1 czerwca, pracodawcy muszą szczególnie uważać na formalności, terminy i obowiązki. Jednocześnie mogą skorzystać z atrakcyjnych form wsparcia finansowego. Sprawdź, jak legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy i jakie dokumenty są potrzebne.

REKLAMA

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? Kiedy rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026? /Kalendarz roku szkolnego/

Choć jeszcze niedawno rozbrzmiewał pierwszy dzwonek, dziś uczniowie i nauczyciele odliczają już ostatnie dni do wakacji. Kiedy zakończenie roku szkolnego 2024/2025? A co z rokiem szkolnym 2025/2026? Jak wygląda kalendarz roku szkolnego 2025/2026?

REKLAMA