REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie przekonywać do swoich racji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Smółka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność wywierania wpływu to jedna z kluczowych umiejętności interpersonalnych. Jeśli chcemy skutecznie realizować swoje cele musimy poświęcić swoją uwagę doskonaleniu tej cennej umiejętności.

Warto zauważyć, że umiejętność ta ma wiele wymiarów. Wywieranie wpływu w celu kreowania pożądanego wizerunku osobistego nazywane jest autoprezentacją. Dążenie do zaszczepienia lub zmiany postaw (lub decyzji) interlokutora określane jest mianem perswazji. Targowanie się i przekonywanie do zakupu to zaś negocjacje lub sprzedaż. W każdym z tych kontekstów umiejętność wywierania wpływu służy osiąganiu odmiennych celów oraz bazuje na wykorzystaniu różnych technik.

Stwórz strategię

Znajomość i zręczne wykorzystanie pewnych zasad i prawidłowości wywierania wpływu pozwala zwiększyć siłę własnego oddziaływania na myśli, przekonania, decyzje i zachowania innych osób, na przykład słuchaczy naszych prezentacji. Podstawowa kwestia to docenienie strategicznego myślenia i jego roli w kontaktach interpersonalnych. Skuteczne perswadowanie w ważnych sprawach nie jest kwestią improwizacji, ale realizacją uprzednio przemyślanej i zaplanowanej strategii. Posiadanie strategii uwalnia nas w trakcie prezentacji od konieczności wymyślania na bieżąco treści własnego przemówienia i kluczowych argumentów. To daje nam, dosłownie, widoczną i słyszalną przewagę - zachowujemy się w sposób pewny siebie i zdecydowany, co budzi autorytet, oraz mówimy płynnie, co wzmacnia naszą wiarygodność. Oba te czynniki, pewne siebie zachowanie i płynność mówienia prelegenta, zwiększają jego siłę oddziaływania.

Podkreślenie statusu

Ludzie mają skłonność do bezrefleksyjnego ufania ekspertom i zgadzania się z nimi. Jeśli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, wyeksponuj to poprzez odpowiednie przedstawienie siebie. Dobrą taktyką, wzmacniającą naszą wiarygodność, jest także zaaranżowanie zapowiedzi własnego wystąpienia przez inną osobę (konferansjera), która krótko wspomni o naszym statusie specjalisty lub eksperta. Jeśli nie mamy statusu eksperta, możemy po prostu odwołać się do uznanego specjalisty w danej dziedzinie, zapowiadając, że treść naszej prezentacji jest zgodna lub też odzwierciedla dorobek lub nawiązuje do poglądów cenionego przez słuchaczy „guru” lub szanowanej przez nich organizacji.

Przekonaj do siebie

Niekiedy status eksperta nie jest konieczny do skutecznego perswadowania. Podobne efekty można bowiem osiągnąć dzięki temu, że audytorium uzna nas za sympatyczną osobę. Stąd też zawsze powinniśmy dołożyć starań, aby nasze wystąpienie było atrakcyjne dla słuchaczy. Kluczem jest dobry kontakt z nimi. Zamiast przechodzić od razu do meritum i przedstawiania argumentów, warto zrobić coś, co wprawi słuchaczy w dobry humor. Zabawna anegdota, dowcip, komplement pod adresem audytorium, a nawet obdarowanie słuchaczy drobnym upominkiem może być dobrym pomysłem na rozpoczęcie prezentacji. Obowiązuje tutaj zasada, która mówi, że jeśli audytorium polubi mówcę, to zaakceptuje także jego poglądy i argumenty oraz będzie mu przychylne. Nie bez znaczenia jest ponadto fakt, że osoby w dobrym humorze łatwiej ulegają perswazji. Przekonywanie uśmiechniętego audytorium jest mniejszym wyzwaniem dla prelegenta.

Kiełkowanie idei

Warto także pamiętać o tym, że skuteczna perswazja niekoniecznie musi mieć natychmiastowe efekty. Ocenianie swojej perswazyjności tylko i wyłącznie na podstawie spostrzeżenia, że słuchacze wydają się być (lub nie być) zainteresowani tym, o czym mówimy, może być mylące. Niejednokrotnie pierwszą reakcją u odbiorcy na komunikat perswazyjny jest powstanie dysonansu, czyli nieprzyjemnego odczucia, że coś nie jest w porządku. Innymi słowy, nasza prezentacja może dać słuchaczom do myślenia, co wcale nie oznacza, że zaraz po jej zakończeniu wszyscy z nich muszą zmienić zdanie i przekonać się do naszych racji. Warto więc pomyśleć o dalekosiężnych efektach własnego wystąpienia. Prelekcja przede wszystkim powinna służyć zwróceniu uwagi słuchaczy na pewną kwestię. Jest to swoiste zaszczepienie idei i uwrażliwienie słuchaczy na nią. Podczas kolejnych spotkań ze słuchaczami, w trakcie prezentacji lub kontaktów osobistych, możemy odwołać się do idei zaprezentowanej podczas poprzedniego wystąpienia. Kolejne kontakty słuchacza z ideą mają więc charakter stopniowego oswajania się z nią i przekonywania się do niej, a przynajmniej brania jej pod uwagę w procesie decyzyjnym, co niekiedy samo w sobie oznacza sukces perswazyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różne techniki

Spośród wielu technik perswadowania, które mają na celu zmotywowanie słuchaczy do zaakceptowania określonej idei, wzięcia jej pod uwagę i uczynienia swoistym kierunkowskazem dla podejmowanych przez nich decyzji, warto wymienić dwie.

Przedstawienie kontekstu

Pierwsza z nich dotyczy struktury prezentacji. Okazuje się, że prezentacjom, które są ukierunkowane na perswadowanie, warto nadać strukturę typu „od problemu do rozwiązania”. Rozpoczynając prezentację od zarysowania problemów, z którymi borykają się słuchacze, niemal automatycznie zdobywamy ich uwagę. Jeśli jednocześnie zapowiemy, że w drugiej części prezentacji przybliżymy rozwiązanie tych palących problemów, możemy liczyć na szczere zainteresowanie ze strony audytorium. Siła naszego oddziaływania może więc wzrosnąć, jeśli podczas prezentacji będziemy mówić o rzeczach, które są ważne dla słuchaczy. Oznacza to, że nie należy omawiać swoich idei wprost. Ich omówienie powinno zostać poprzedzone zarysowaniem kontekstu, czyli opisem problemów, których rozwiązaniem jest nasza idea. W tym przypadku opis problemu jest przygotowaniem gruntu pod akceptację naszego pomysłu.

Wspólne planowanie działań

Druga technika służy zwiększaniu prawdopodobieństwa już nie tylko akceptacji naszego pomysłu, ale także jego wdrożenia w praktykę przez słuchaczy. Jeśli chcemy, aby uczestnicy naszej prelekcji zmienili swoje zachowanie i uwzględnili w nim nasze pomysły, warto zaangażować ich w planowanie konkretnych działań, które mogliby podjąć, a które są jednocześnie zgodne z tym, do czego chcemy ich przekonać. W tym celu warto zaprezentować słuchaczom studium przypadku - konkretną, szczegółową wizję tego, na czym polega nasz pomysł. Taka wizja powinna dokładnie prezentować co, jak i kiedy (tj. w jakiej sytuacji) warto zrobić. Powinna być wymownym przykładem wartości praktycznej naszej idei. W tym przypadku korzystamy z prawa psychologii perswazji, które postuluje, że jeśli najpierw wyobrazisz sobie siebie, jak angażujesz się w określone działanie, to następnie jesteś bardziej skłonny zaangażować się w nie w rzeczywistości.

Paweł Smółka

Autor jest psychologiem-coachem, trenerem. Prowadzi indywidualne konsultacje oraz grupowe szkolenia dla menedżerów i specjalistów zainteresowanych doskonaleniem własnych kompetencji społecznych. Jest redaktorem merytorycznym wortalu miekkie-kompetencje.pl.

Kontakt:

psmolka@miekkie-kompetencje.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy tracą całe swoje majątki i są umieszczani w DPS-ach na koszt gmin przez niemoralną lukę prawną. Sprawa skierowana do MRPiPS

W dniu 18 marca br. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski zwróciło się do MRPiPS o podjęcie interwencji w celu wyeliminowania dostrzeżonej przez samorządy głęboko niemoralnej i niesprawiedliwej społecznie luki w przepisach, która pozwala rodzinom seniorów na pozbawianie ich całego majątku (wartego nawet kilka milionów złotych) i umieszczanie ich w domach pomocy społecznej, za które finalnie koszt ponosi gmina, pomimo, że istnieje notarialna umowa zobowiązaniowa, na podstawie której rodziny tych seniorów powinny zapewniać im, do końca życia, opiekę i ponosić koszty ich utrzymania.

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych: ZUS dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne [REWOLUCYJNY PROJEKT]

To koniec groszowych emerytur dla tych grup zawodowych. Jeśli dochody w 3. ostatnich latach podatkowych średniorocznie nie przekraczają 125% minimalnego wynagrodzenia, państwo dopłaci do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Taki jest projekt. Nowa regulacja pozwoli na objęcie systemem ubezpieczeń i wsparcia finansowego. Artyści o niskich i nieregularnych dochodach będą mogli liczyć na dopłaty do składek, finansowane ze środków publicznych. Dzięki temu nie tylko uzyskają stabilność dochodową, ale także dostęp do świadczeń socjalnych na równych zasadach.

Matura 2025 matematyka - co zabrać?

We wtorek 6 maja 2025 r. o 9:00 startuje matura z matematyki. Co trzeba obowiązkowo zabrać ze sobą? Czy materiały zapewnia szkoła czy sam maturzysta przynosi własne? Oto lista.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: matematyka, poziom podstawowy

We wtorek, 6 maja 2025 r. egzaminy maturalne rozpoczął o godz. 9:00 egzamin z matematyki na poziomie podstawowym. Następnie, o godz. 14:00 rozpoczną się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Matury rozpoczęły się w poniedziałek egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym.

REKLAMA

Rozwód pozasądowy – będzie można rozwiązać małżeństwo przed kierownikiem USC. Jaka będzie procedura? Są już założenia nowelizacji

W ramach deregulacji prawa Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło pod koniec kwietnia 2025 r. założenia nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wprowadzenie możliwości pozasądowego rozwiązania małżeństwa (tzw. rozwodu pozasądowego). W tym nowym trybie rozwiązanie małżeństwa następowało będzie w drodze czynności podejmowanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który sprawdzi, czy zaistniały ustawowe przesłanki rozwodu pozasądowego i dokona odpowiednich wpisów w rejestrze stanu cywilnego. Ten nowy tryb rozwodu ma być wyjątkiem od zasady rozwiązania małżeństwa przez sąd.

Dodatkowy urlop dla pracownika ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Są warunki i apel o zmianę przepisów

Pracownikowi z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnoprawności przysługuje prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Nie przysługuje on jednak od razu i nie w każdym przypadku. Stąd propozycja zmiany aktualnych przepisów.

Od 1 maja zakaz dla telefonów komórkowych w szkołach. Radykalna decyzja rządu

W Polsce MEN zastanawia się nad przepisami, które ograniczą korzystanie ze smartfonów przez uczniów, natomiast w Austrii podjęto już radykalną decyzję. Od 1 maja w szkołach w tym kraju zacznie obowiązywać zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Wprowadzono go również podczas krótkich wycieczek szkolnych.

Matura 2025. CKE zabrała głos ws. przekazywania informacji o treści materiałów egzaminacyjnych po rozpoczęciu egzaminu z języka polskiego

W poniedziałek, 5 maja 2025 r. rozpoczęły się matury. O godz. 9:00 maturzyści zaczęli pisać egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym. W ciągu dnia, dyrektor CKE Robert Zakrzewski zapowiadał, że zbada sprawę opublikowania w mediach społecznościowych zdjęć z tegorocznego arkusza egzaminacyjnego z matury z języka polskiego.

REKLAMA

Matura 2025 r. Testy. Odpowiedzi. Rozprawki [język polski] [PDF]

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z trzech części. Maturzyści musieli rozwiązać dwa testy ("Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki") oraz napisać tekst własny - rozprawkę na wybrany temat spośród dwóch podanych. W artykule zadania egzaminacyjne w formacie PDF (do ściągnięcia).

Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok? Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r.

Od roku szkolnego 2025/2026 przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" zostanie zastąpiony przez "Edukację zdrowotną". Będzie to przedmiot nieobowiązkowy. Czy nieobowiązkowa edukacja zdrowotna to dobry krok?

REKLAMA