REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak doskonalić miękkie kompetencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Smółka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętność odnalezienia się w zawiłych relacjach z innymi, jest często warunkiem otworzenia przed sobą drzwi do awansu lub zapewnienia sobie dobrej atmosfery w pracy. Jak doskonalić tę cenną umiejętność?

Treningi lub coaching wydają się optymalną formą doskonalenia takich umiejętności. Zapewniając fachową pomoc ze strony trenera lub coacha, stwarzają okazję do tego, aby solidnie popracować nad wzrostem własnej biegłości w zakresie komunikowania się z innymi, przekonywania, wywierania wpływu, przewodzenia, negocjowania, rozwiązywania konfliktów i innych kompetencji społecznych ważnych w pracy.

REKLAMA

Gdy czasu brak

Nie zawsze jednak mamy czas na angażowanie się w treningi i coaching. Wtedy też warto pomyśleć o alternatywnych metodach wspierania rozwoju umiejętności interpersonalnych. Jedną z takich metod jest self-coaching, czyli trenowanie samego siebie. W najprostszej postaci self-coaching umiejętności interpersonalnych sprowadza się do systematycznej refleksji nad własnymi zachowaniami w kontaktach z innymi ludźmi. Refleksja zazwyczaj owocuje licznymi wnioskami, które odnoszą się do tego, jakie zachowania okazują się skuteczne i przydatne i w związku z tym godne kontynuowania, a jakie wymagają modyfikacji bądź całkowitego wyeliminowania. Inny cenny wgląd odnosi się do kwestii wyczucia chwili, czyli uświadomienia sobie, że warto umiejętnie dobierać swoje zachowania do różnych osób i sytuacji. Niekiedy nasze gafy wynikają nie tyle z braku umiejętności, ile zagapienia się. Podobnie, przynajmniej w niektórych sytuacjach, kwestią o zasadniczej wadze jest nie tyle deficyt umiejętności, ile brak pomysłu na sprawniejsze zastosowanie tych umiejętności, które już posiadamy. Refleksja nad własnym zachowaniem w kontaktach z innymi pozwala zaplanować bardziej skuteczne i adekwatne do sytuacji strategie działania.

Konieczny trening

Efektywne korzystanie z self-coachingu jako metody wspierającej doskonalenie wybranych przez nas umiejętności interpersonalnych wymaga przestrzegania kilku zasad. Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że każdy kontakt ze współpracownikami, podwładnymi bądź klientami jest nie tylko realizowaniem zadań i obowiązków zawodowych, ale jednocześnie sytuacją treningową. Warto więc sprawdzić, jakie dokładnie zachowania ćwiczymy i utrwalamy w trakcie tych kontaktów. Jeżeli okaże się, że nasze zachowania są mało skuteczne lub zgoła nieadekwatne, należy zastanowić się nad innymi oraz czym prędzej zacząć je wykorzystywać, a więc trenować i utrwalać, podczas kolejnych kontaktów. Należy jednak mieć na uwadze to, że nasz sposób komunikowania się z innymi częstokroć ma charakter nawykowy. W związku z tym nie wystarczy tylko pomyśleć o nowych, bardziej skutecznych i adekwatnych zachowaniach, aby zacząć działać w pożądany sposób. Należy ponadto zastanowić się, w jaki sposób przełamać własne nawyki interpersonalne i zastąpić je odpowiednimi strategiami działania. Pomocą służy tutaj odpowiednie planowanie własnych zachowań.

Planowanie zachowania

Jeśli łapiemy się na tym, że mimo intencji zmiany własnego sposobu komunikowania się ze współpracownikami wciąż popełniamy te same błędy i nadal zachowujemy się po staremu, warto skorzystać z następującej wskazówki. Otóż nawykowe wzorce zachowań można łatwiej przełamać, jeśli nowe działania planujemy w sposób wysoce specyficzny, czyli taki, że dokładnie wiemy, co, jak i kiedy zamierzamy zrobić inaczej niż dotychczas. Innymi słowy, nie wystarczy intencja „chcę lepiej komunikować się ze współpracownikami”. Należy ją uszczegółowić w takim stopniu, aby dysponować konkretnym planem działania, równie łatwym do realizacji, jak użycie nawykowego zachowania. Konkretna intencja mogłaby więc brzmieć następująco „Kiedy mój współpracownik przerwie mi pracę, prosząc mnie na przykład o pomoc, spojrzę na niego i spokojnym głosem odpowiem mu, że chętnie mu pomogę za kilka minut, jak tylko uporam się z bieżącym zadaniem”. W ten oto sposób moglibyśmy pracować na przykład nad własną asertywnością oraz komunikowaniem się, które nie inicjuje lub nie eskaluje konfliktu interpersonalnego.

REKLAMA

Symulowane sytuacje

Niestety, nie należy się spodziewać, że wyznaczenie specyficznej intencji pozwoli nam raz na zawsze, bez większych problemów, pozbyć się nieskutecznych i mało adekwatnych nawyków interpersonalnych. Musimy być gotowi na to, że stare nawyki mogą okazać się silniejsze niż nasze dobre, specyficzne intencje. Warto więc wcześniej oprócz zaplanowania nowych zachowań przetrenować je. Możemy w tym celu odegrać daną scenkę we własnej wyobraźni i dokładnie ujrzeć siebie, jak wcielamy swoją specyficzną intencję w życie, czyli na przykład, jak spokojnie odpowiadamy współpracownikowi na jego prośbę. Zamiast wyobrażania sobie scenki, można wręcz ją odegrać w formie symulowanej rozmowy. Jak wielu mówców, którzy przygotowując się do ważnej prezentacji, wygłaszają ją do ściany lub przed lustrem, tak też i my możemy w podobny sposób ćwiczyć nasze nowe zachowania. Kwestią o zasadniczym znaczeniu jest w tym przypadku oswojenie się z nową formą komunikowania się. Dzięki temu mamy szansę wytworzyć nowy, bardziej pożądany nawyk, który będzie w stanie przełamać nasze stare, nieadekwatne sposoby komunikowania się ze współpracownikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Docenić siebie

Kolejną ważną rzeczą w przypadku self-coachingu jest umiejętność wspierania i doceniania samego siebie. W przypadku coachingu to coach wspiera nas i pomaga nam docenić nasze własne wysiłki i osiągnięte postępy. W self-coachingu musimy dokonać tego sami. Ważne jest, aby doceniać swój każdy postęp na drodze do realizacji własnych intencji i przychylnie patrzeć na popełniane przez siebie błędy w ich wdrażaniu w życie. Celem jest zmiana własnego zachowania w kontaktach z innymi ludźmi na bardziej adekwatne i skuteczne. Dostrzeganie i docenianie własnych postępów dodaje nam pewności siebie i energii do dalszych prób. Przychylny stosunek do błędów umożliwia zaś uczenie się na ich podstawie i wyciąganie konstruktywnych wniosków pomocnych w lepszym zarządzaniu własnym zachowaniem. Dzięki uwzględnieniu powyższych zasad self-coaching może być nie tylko metodą pomocną w doskonaleniu własnych miękkich kompetencji, ale także ciekawym, inspirującym doświadczeniem. Częstokroć wprowadzenie z powodzeniem drobnej zmiany we własnym zachowaniu ośmiela nas następnie do dokonania dużo większych zmian, przyczyniając się w ten sposób do naszego ciągłego rozwoju.

Paweł Smółka

Autor jest psychologiem-coachem, trenerem. Jest redaktorem merytorycznym wortalu miekkie-kompetencje.pl.

Kontakt:

psmolka@miekkie-kompetencje.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA