REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autoprezentacja - pierwszy krok do sukcesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Elert
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sukces to pojęcie rozumiane indywidualnie, każdy definiuje i odczuwa go inaczej, w zależności od wytyczonego celu. Niemniej, zawsze jest on zależny od umiejętności autoprezentacji.  

Czym jest autoprezentacja

W psychologii rozumiana jest jako sposób, w jaki człowiek poprzez swoje wypowiedzi, zachowania i sygnały niewerbalne komunikuje na zewnątrz kim jest, albo za kogo chciałby być uważany. Potocznie uważana jest za własny opis, prezentację czy przedstawienie siebie innym (według Wikipedii).

REKLAMA

Ta z gruntu prosta definicja manipulowania wrażeniem, w rzeczywistości nie jest rozumiana tak jednoznacznie. Teoretycy mają odmienne zdania, zwłaszcza jeśli chodzi o określenie tego, kiedy zachowanie autoprezentacyjne zachodzi. Jedni uważają, że pojawia się ono tylko na potrzeby konkretnej sytuacji, kiedy dążymy do jakiegoś celu, inni zaś wysuwają skrajną hipotezę, iż autoprezentacja towarzyszy życiu i funkcjonowaniu człowieka cały czas, jest nieodłącznym elementem ludzkiego istnienia.

Aby być wiarygodnym w pełnieniu określonej roli, musisz więc uświadomić sobie swój potencjał osobisty oraz to, jakie cechy chcesz i powinieneś prezentować w danej sytuacji. O ile wiadomo, że kreacja dyrektora obliguje do eksponowania kompetencji, stanowczości czy sprawiedliwości, o tyle w przypadku asystentki występuje wachlarz zachowań mogących odnieść kluczowe znaczenie jedynie w adekwatnych do siebie okolicznościach. Wynika to z faktu, że sekretarka jest tak naprawdę wizytówką firmy, czyli „komunikuje” ona klientom nie tylko kompetencje czy stanowczość, ale także profesjonalizm, perfekcję czy po prostu wiedzę, oraz wiele innych ważnych cech, utożsamianych z całą firmą.

Na jakość pierwszego wrażenia, ale także na twoją wiarygodność czy atrakcyjność w kontaktach z ludźmi, istotny wpływ mają zachowania niewerbalne, tzw. mowa ciała. Podczas przeciętnej rozmowy dwóch osób, około 35% informacji przekazywanych jest słownie, pozostałe 65% to informacje pozasłowne.

REKLAMA

Mając na uwadze komunikaty niewerbalne, zwróć uwagę na wyraz twarzy, postawę ciała, ton głosu, odległość od rozmówcy, rekwizyty, kontakt wzrokowy, ubranie, gesty i mimikę. Nadawane przez ciebie komunikaty powinny być spójne ze sobą, czyli muszą „potwierdzać” to, co nasz rozmówca słyszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj, że motorem do zachowań autoprezentacyjnych może być w każdej sytuacji coś innego.

„Pracę dostają nie ci, którzy najwięcej wiedzą o tej pracy, lecz ci, którzy najwięcej wiedzą o tym, jak dostaje się pracę”.

Dick Larthop

Taktyki autoprezentacyjne

Niejednokrotnie znalazłeś się w sytuacji, kiedy nie tylko doskonale wiedziałeś, jakie wrażenie wywierasz na szefie, kliencie czy koleżance z pracy, lecz również świadomie działałeś w taki sposób, aby rozmówcy odebrali pewien określony, zamierzony przez ciebie wizerunek własnej osoby. Stosowałeś wtedy miej lub bardziej świadomie:

WERBALNIE

• Opisywanie siebie - werbalny opis własnej osoby używany również w formie pisemnej - chociażby podczas rekrutacji na etapie CV oraz listu motywacyjnego.

Pamiętaj, że podczas rozmów biznesowych najlepiej jest zachować powściągliwość, nie zamęczać partnera długimi, mało konkretnymi wywodami, a co najważniejsze - mówić tyle i tak, aby nie dać się rozpoznać rozmówcy.

Zwróć uwagę, na to, co decydujesz się powiedzieć o sobie, ale także na to, o czym nie mówisz!

• Wyrażanie postaw - uczucie sympatii lub antypatii, wynikające z przekonań na temat osoby, zdarzenia czy sytuacji. Miej świadomość, że postawy wyrażamy również niewerbalnie.

• Publiczne atrybucje - wnioski na temat przyczyn jakiegoś zdarzenia - zarówno sukcesu, jak i porażki.

• Pamięć i zapomnienie - bardzo łatwo i często stosowane zapominanie o czymś (o przekazaniu informacji, o rozliczeniu się z kasy gotówkowej) lub też przypominanie sobie - „nadprodukowanie” elementów zdarzenia na potrzeby konkretnej sytuacji (udawanie, że się kogoś rozpoznaje).

NIEWERBALNIE

• Prezentowanie emocji - reakcje emocjonalne stosowane w celu przedstawienia pożądanego wizerunku własnej osoby (uśmiech - niebędący wyrazem szczęścia, ale motywów autoprezentacyjnych).

• Wygląd zewnętrzny - najbardziej rzucający się w oczy sposób autoprezentacji. Należy zwrócić uwagę na to, że atrakcyjnym ludziom skłonni jesteśmy przypisywać bardziej pożądane cechy niż tym, których natura nie obdarzyła wyglądem.

• Gesty i sposób poruszania się - dopełnienie naszego wyglądu.

• Otoczenie - biurko, miejsce do siedzenia.

• Kontakty społeczne - manifestowanie powiązań z pewnymi osobami i odcinanie się od innych

• Konformizm i uleganie - zachowywanie się zgodnie ze społecznymi normami lub postawami innych osób

Siła autoprezentacji jest zależna od:

Sytuacji - w stanie silnych emocji rzadko jesteśmy w stanie kontrolować wrażenie jakie wywieramy.

Konsekwencji - jeśli od tego, jakie wrażenie wywrzemy, zależy ważna dla nas decyzja (przyjęcie do pracy, zdobycie zaufania czy sympatii ukochanej osoby) to siła dążeń autoprezentacyjnych będzie większa.

Cech indywidualnych - jedni ludzie częściej myślą o tym, jak odbierają ich inni (pragmatyzm, potrzeba aprobaty społecznej, lęk społeczny), w związku z tym dbają o wizerunek, inni natomiast, zupełnie się nim nie przejmują.

Jak zjednać sobie ludzi - kilka możliwości zwiększenia swojej atrakcyjności

1. Zadbaj o pierwsze wrażenie - tworzymy sobie schematy i niechętnie je zmieniamy. Pozytywny obraz swojej osoby kreujesz poprzez pierwszy kontakt.

2. Wykorzystaj efekt pierwszeństwa i świeżości - najlepiej zostanie zapamiętane to, co powiesz na początku i na końcu - trzymaj więc formę i rzeczy najważniejsze i najkorzystniej o tobie świadczące prezentuj na początku i na końcu spotkania. To samo dotyczy dłuższych wypowiedzi - zaczynaj od najważniejszych spraw i podsumowując powtarzaj to, co chcesz żeby było zapamiętane.

3. Wykorzystaj efekt częstej ekspozycji - bardziej lubimy to, co jest już nam znane.

4. Reguła komplementarności reakcji - zachowania, na które ludzie reagują odruchowo, w łatwo przewidywalny sposób, np. chcą zdobyć i zatrzymać pracownika. W związku z tym nie prezentuj się jako biedactwo, które inni już wcześniej odrzucili, lecz jako kobietę, która jest potencjalnie atrakcyjnym pracownikiem również dla innych pracodawców.

5. Reguła komplementarności cech - lubimy ludzi, którzy swoim zachowaniem „wpasowują się” w nasz styl bycia, uzupełniają nasze zachowanie, np. gaduły lubią słuchaczy.

Pamiętaj: Pozwól rozmówcy być takim jak chce i lubi, właściwie go uzupełniaj.

Równocześnie nie zmyślaj i nie koloryzuj, bo kłamstwo dyskwalifikuje.

6. Ingracjacja - zdobywanie sympatii innych przez mówienie im komplementów. Taktyka ta działa, gdy rozmówca nie domyśla się, że chwalimy go po to, aby zdobyć jego względy. A zatem komplementuj firmę, w której pracuje.

7. Pamiętaj o tym, że lubimy osoby, które nas lubią.

8. Dopasowanie autoprezentacji - reguła dotyczy również poziomu otwartości i zakłada, że zbyt duża swoboda poruszanych tematów może stwarzać poczucie, że chcemy zmniejszyć dystans i wejść w osobiste układy.

Te kilka sugestii dotyczących autoprezentacji to tylko kropla w morzu aspektów autoprezentacji. Jednak stopniowe zagłębianie się w tej materii spowoduje, że każdy następny krok będzie już bardziej przemyślany i doskonały. Powodzenia!

Co należy wziąć pod uwagę kreując swój wizerunek?

1. Powszechnie pożądane cechy - miła, sympatyczna i kompetentna.

2. Potrzeby i oczekiwania konkretnej osoby - rozmówcy - rekrutera, czyli pracodawcy/klienta.

3. Normy kulturowe danej organizacji i kraju pochodzenia rozmówcy wynikają z wyznawanych tam wartości - tego, co jest najważniejsze; złamanie norm prawie zawsze jest postrzegane negatywnie, bo często narusza ważne w danym środowisku wartości.

Gabriela Elert

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA