REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy dostaną e-konta podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opracowało Program e-Podatki. Będzie to rewolucyjna zmiana w kontaktach z fiskusem. Do czego posłuży nam program e-Podatki?

 


  -Ministerstwo Finansów opracowało założenia do Programu e-Podatki. Jakie są jego cele?

- Program e-Podatki został zaakceptowany przez Radę Programu e-Podatki pod przewodnictwem ministra Andrzeja Parafianowicza. Dokument ten określa kilka obszarów zmian.

  -Możemy je wymienić?

- Tak. Są to: scentralizowana rejestracja; elektroniczna wymiana danych z otoczeniem administracji podatkowej; uproszczone rozliczenie PIT; udostępnienie usług drogą elektroniczną (m.in. elektroniczne deklaracje); rozliczenia z podatnikami, budżetem centralnym i budżetami samorządowymi; zarządzanie sprawami; wymiar i zarządzanie ryzykiem; zarządzanie zaległościami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Centralny rejestr

  -Zacznijmy od scentralizowanej rejestracji. Czym ona ma być?

- W ramach tego obszaru zostanie zbudowany centralny rejestr podatników dostępny z każdego urzędu skarbowego. Jego budowa będzie przedsięwzięciem skomplikowanym, bo m.in. będzie musiała uwzględniać planowaną konsolidację rejestrów państwowych. Nie chcemy dopuścić do sytuacji, by istniały dwie bazy podatników: odrębnie dla służby celnej i administracji podatkowej. To są ci sami podatnicy, nie ma potrzeby ich dzielenia. Budowane rozwiązanie musi także zapewnić segmentację podatników, co pozwoli na dostosowanie rodzaju obsługi do profilu danego podatnika.

  -Czyli będzie jedna baza w jednym miejscu?

- Tak. Scentralizowana rejestracja będzie polegać na stworzeniu jednej bazy danych. Dziś mamy 401 lokalnych baz (bo tyle jest urzędów skarbowych). Po zmianach będzie jedna, dostępna dla każdego urzędu skarbowego.

  -Jakie będą tego efekty?

- Będzie ona bazą dla centralizacji kolejnych aplikacji podatkowych, usprawni obsługę podatników przez udostępnienie wielu usług.

  -Czy nowa baza zastąpi Poltax?

- W ramach programu zostaną zbudowane nowe aplikacje, które w wielu obszarach zastąpią obecnie eksploatowany system Poltax.

- Ile te zmiany będą kosztować?

- Mamy w sumie ok. 281 mln zł na ich realizację.

  - Ta kwota pochodzi ze środków unijnych?

- Tak.

Zaświadczenia

  - Kolejny cel Programu e-Podatki to elektroniczna wymiana danych z otoczeniem administracji podatkowej. Co to oznacza?

- Realizację tego celu można pokazać na przykładzie ośrodków pomocy społecznej. Beneficjenci świadczeń z pomocy społecznej muszą uzyskać zaświadczenie o dochodach z urzędu skarbowego. Chcemy, aby nie musieli osobiście występować o takie zaświadczenia. Dzięki odpowiednim systemom informatycznym urząd skarbowy i ośrodek pomocy społecznej wymieniałyby między sobą informacje na temat dochodów osoby, która o taką pomoc występuje. Realizacja tej usługi odbywałaby się przez platformę e-PUAP.

  - Kiedy to rozwiązanie zacznie funkcjonować?

- Planujemy jej uruchomienie w przyszłym roku.

  - Czy będzie potrzebna zmiana przepisów w tym zakresie?

- Tak. Muszą być zmienione przepisy ustawy o pomocy społecznej. W obecnym jej brzmieniu naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie o dochodach, które beneficjent przedstawia w ośrodku pomocy społecznej. Po zmianach beneficjent pomocy załatwi wszystkie formalności w jednym miejscu. Niezbędne informacje zostaną przekazane za pośrednictwem systemów informatycznych.

Mniej biurokracji

  - Jakich uproszczeń mogą spodziewać się podatnicy?

- Znaczących uproszczeń i ułatwień w składaniu zeznań rocznych. Możliwości załatwienia większości spraw bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, w tym możliwości poznania stanu rozliczeń czy dotarcia do informacji, na jakim etapie załatwiania znajduje się sprawa podatnika.

  - Czy zostanie zmniejszona biurokracja?

- Owszem. Będziemy dążyć do tego, aby wszędzie tam, gdzie działania może prowadzić administracja, uwalniać obywatela od konieczności przedkładania informacji, oraz do optymalizacji procesów administracyjnych. Planujemy uprościć np. sposób informowania organizacji pożytku publicznego o przekazanym 1 proc. podatku. Dziś każdy urząd skarbowy przesyła oddzielną informację na temat każdego podatnika. Czasem koszt przesyłki pocztowej przewyższa wartość 1 proc., o którym urząd musi poinformować. Tymczasem zbiorczą informację może przesłać Ministerstwo Finansów.

  - Ile MF na tym zaoszczędzi?

- Szacujemy, że będą to oszczędności ok. 3 mln zł.

e-Deklaracje

  - Czy możliwość przesyłania deklaracji drogą elektroniczną będzie upraszczana?

- Tak. Dzisiaj główną barierą w masowym przesyłaniu deklaracji drogą elektroniczną jest kwalifikowany podpis elektroniczny, którego koszt waha się między 300 a 400 zł. Chcemy zlikwidować obowiązek podpisywania deklaracji bezpiecznym podpisem dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Te zmiany wprowadzamy już w tym roku dla PIT-37. Projekt zmian do Ordynacji podatkowej jest już przedmiotem pracy Sejmu i liczymy na to, że na przełomie marca i kwietnia 2009 r. ta usługa zostanie podatnikom udostępniona. Po zmianie przepisów pełnomocnictwa do składania deklaracji drogą elektroniczną nie będą podlegać opłacie skarbowej.

  - Jak podatnicy będą składać PIT-37 drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego?

- PIT-37 będzie można złożyć, pobierając interaktywny formularz ze strony internetowej MF.

  - A jak PIT-37 bez bezpiecznego podpisu będzie weryfikowany?

- Sprawdzimy imię, nazwisko, NIP, PESEL, datę urodzenia podatnika. Dodatkowo podatnik będzie musiał podać przychód z deklaracji za rok poprzedni. To będzie swoisty PIN podatnika. Gdy wszystkie dane będą się zgadzać, deklaracja zostanie przyjęta. Reszta procedur, jak np. wydawanie potwierdzenia, że zeznanie zostało złożone, nie zostanie zmieniona.

  - Czy podobne uproszczenia będą wprowadzane dla innych deklaracji?

- Myślę, że tak. Bez podpisu kwalifikowanego mogłyby być składane np. PIT-38, PIT-36. Planujemy też wprowadzenie obowiązku przesyłania wszystkich PIT-11 drogą elektroniczną. Taka procedura funkcjonuje już z ZUS i świetnie się sprawdza.

Konta podatników

  - Jeden z punktów Programu e-Podatki zakłada zapewnienie podatnikom dostępu do ich rozliczeń. Co to oznacza?

- To stworzenie dostępu do kont podatkowych, które funkcjonowałyby podobnie do internetowych kont bankowych. Na takich samych danych pracowaliby wszyscy urzędnicy. Dostęp do konta byłby możliwy za pośrednictwem internetu, na telefon - po dokonaniu identyfikacji pytającego, i osobiście w urzędzie skarbowym.

  - Ile czasu potrzebuje MF na stworzenie takich usług?

- Zakładamy, że do 2013 roku zostaną one wprowadzone. Do tego czasu musimy wykorzystać przyznane na ten cel środki unijne.

Komunikacja z podatnikami

  - Czy będą jakieś zmiany w Krajowej Informacji Podatkowej?

- Chcemy usprawnić naszą linię call center. Francuzi, na których wzorowaliśmy się, tworząc Krajową Informację Podatkową, w celu zwiększenia liczby obsługiwanych podatników zatrudniają np. studentów. My też dążymy do wypracowania swojego modelu. Chcemy np. w okresie składania zeznań rocznych do obsługi telefonów od podatników włączyć urzędy skarbowe. Aby te cele zrealizować, musimy zmodernizować zaplecze techniczne biur Krajowej Informacji Podatkowej. Ze względu na oszczędności realizacja wspominanych zamierzeń musi zostać odłożona w czasie.

  - Ma być usprawniony system zarządzania sprawami.

- Chodzi o to, aby urzędy nie przesyłały pism między sobą, a korzystały z dostępnej bazy. Wymiana danych może odbywać się drogą elektroniczną. Każda zmiana na koncie podatnika będzie widoczna.

  - Trwają prace nad zlikwidowaniem NIP. Czy zastąpi go PESEL?

- Trwają prace nad zintegrowaniem rejestrów państwowych. Ich efektem ma być również uproszczenie zasad identyfikacji. Chcemy, żeby obywatel nie musiał posługiwać się wieloma identyfikatorami oraz podawać danych znanych już administracji.

Konkurs dla firm

  - Kto będzie realizował Program e-Podatki?

- Firma, która wygra przetarg. W drodze konkursu, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamierzamy wybrać firmę, która przedstawi najlepszą koncepcję realizacji zmian. Następnie w drodze kolejnego postępowania przetargowego zostanie wyłoniony wykonawca zaakceptowanego rozwiązania.

  - Czy MF nie będzie oszczędzało na tym projekcie?

- Naszym celem będzie zbudowanie rozwiązań, które poprawią efektywność funkcjonowania administracji podatkowej. Niski koszt zakupu i funkcjonowania będzie dla nas równie ważny jak ich jakość.

Fot. Wojciech Górski

Jarosław Wyszyński, zastępca dyrektora Departamentu Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA