REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na urlop bez trosk

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Hubal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wakacje będą prawdziwie zasłużonym wypoczynkiem pod warunkiem, że problemy związane z pracą zostawimy w biurze. Aby wszystko przebiegło bez zakłóceń, musimy wcześniej zaplanować czas naszej nieobecności.

Najlepszym rozwiązaniem zapewniającym spokój na urlopie jest załatwienie w biurze oficjalnego zastępstwa. Niestety, nie zawsze istnieje możliwość zatrudnienia w letnich miesiącach dodatkowego pracownika, który przejmie na kilka tygodni obowiązki urlopowiczów. Zwykle korzysta się z wyjścia awaryjnego: „niech zastąpi panią w tym czasie ktoś z kolegów”. W uzasadnionych sytuacjach, na przykład jeśli nasza nieobecność ma potrwać dłużej albo zespół jest już mocno zredukowany i nie ma możliwości, aby ktokolwiek był w stanie podołać dodatkowej pracy, warto jednak nakłonić szefa do tej niewielkiej w sumie inwestycji. Można zwrócić się do koleżanki, która gotowa jest nieco wcześniej zakończyć urlop wychowawczy lub do kogoś, kto niedawno odszedł na emeryturę albo skorzystać z usług agencji pracy tymczasowej. Zatrudnienie osoby figurującej w jej bazie danych ma sporo zalet: agencje dysponują fachowcami z określonych dziedzin, taki pracownik może więc po krótkim zaznajomieniu się z zasadami panującymi w naszej firmie przystąpić od razu do wykonywania swoich obowiązków.

REKLAMA

W praktyce jednak szefowie niechętnie przyjmują osoby z zewnątrz, zwłaszcza do sekretariatu, który na co dzień ma do czynienia z wieloma poufnymi danymi. W takim przypadku pozostaje pierwszy sposób, będący jednocześnie świetną okazją, aby pracownica wracająca po dłuższej nieobecności do biura szybko i bezboleśnie przypomniała sobie stare obowiązki i zapoznała się ze zmianami. Jeśli i takie rozwiązanie nie wchodzi w rachubę, najlepiej będzie porozmawiać z przełożonym, aby oddelegował na zastępstwo jedną z młodszych koleżanek, która w ten sposób zyska szansę zmierzenia się z nowymi zadaniami.

Czas – start!

Niezależnie od tego, jaką drogę rozwiązania problemu urlopowego wybierze twoja firma, my ze swej strony musimy przygotować wszystko tak, aby przekazanie pałeczki odbyło się bez problemów. Będziemy do tego potrzebowały odrobiny dalekowzroczności i umiejętności przewidywania, doświadczenia, zmysłu organizacyjnego, a także nieco dyplomacji.

Najważniejsze jest pozostawienie nowej osobie wszystkich niezbędnych informacji – również w naszym własnym interesie, aby na wakacjach nie odbierać codziennie rozpaczliwych telefonów z kolejnymi pytaniami. Zacznijmy od wyjaśnienia, na czym polega nasza praca i co jest jej głównym celem. Następnie przejdźmy do omówienia poszczególnych, służących temu czynności i procedur. Powinien być poinformowany o nich również ktoś jeszcze z zespołu, osoba pracująca od dawna w naszym przedsiębiorstwie, która ma spore doświadczenie, jest odpowiedzialna i uczynna, i w razie potrzeby będzie mogła służyć pomocą. Wszystkie istotne dane – wykaz zadań, lista głównych klientów, telefony kontaktowe – muszą być pozostawione w formie pisemnej.

REKLAMA

Bardzo istotne jest, aby takie przygotowania zacząć odpowiednio wcześnie. Gorączkowe przypominanie sobie między pakowaniem walizek a załatwianiem ostatnich sprawunków: „co to ja jeszcze miałam powiedzieć tej nowej”, na pewno nie jest najlepszym pomysłem. Ale nie przesadźmy w drugą stronę – koleżanka instruowana na miesiąc przed naszym wyjazdem i tak zdąży wszystko zapomnieć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przystąpmy do działania w sposób metodyczny. Mniej więcej trzy tygodnie przed urlopem zacznijmy przygotowywać listę naszych rutynowych działań, z podziałem na dni lub tygodnie. Taki system sprawi, że nie zapomnimy o codziennych, wykonywanych już niemal mechanicznie czynnościach, o których w innym przypadku pewnie w ogóle byśmy nie pomyślały. Szef natomiast może być bardzo niezadowolony, jeśli sala nie będzie przygotowana na cotygodniową poniedziałkową konferencję, a on sam w środę rano nie znajdzie, jak zawsze dotychczas, na swoim biurku potrzebnych dokumentów. Zapiszmy dokładnie wszystko, co zwykle załatwiamy, również drobne zadania, o których zastępczyni nie ma prawdopodobnie pojęcia. Możemy nawet przygotować plan na każdy dzień swojej nieobecności – bardzo prawdopodobne jest, że przy tej okazji uda się zrobić mały remanent. Może okaże się, że niektóre sprawy dałoby się załatwiać w mniej pracochłonny sposób?

Dwa ostatnie tygodnie przed urlopem to czas na finalizowanie zadań, którymi się w tej chwili zajmujemy. Jeśli podczas naszego wypoczynku nie będzie można znaleźć ważnych dokumentów, wpłynie to negatywnie na opinię, jaką ma o nas przełożony. Zaktualizujmy więc akta, aby wszystkie załączniki leżały na swoim miejscu i łatwo było po nie sięgnąć. Zapoznajmy zastępczynię z naszym systemem archiwizacji.

Tu jest szef, a tam drukarka

W ostatnim tygodniu poświęćmy czas na wdrożenie w nowe obowiązki osoby, która będzie nas zastępować. Nie przekładajmy tego na ostatni dzień, kiedy będziemy się już bardzo spieszyć. Dajmy szansę koleżance, aby mogła przetrawić sporą liczbę świeżo uzyskanych informacji i poprosić w razie potrzeby za dzień lub dwa o bliższe wyjaśnienia. Nie zapomnijmy również o kwestiach natury technicznej – upewnijmy się, że nasza zastępczyni potrafi obsługiwać wszystkie potrzebne urządzenia, ma dostęp do naszej poczty elektronicznej i poszczególnych plików.

Przedostatni dzień wykorzystajmy na przedstawienie naszej zastępczyni szefowi oraz innym osobom, które będą miały z nią codzienny kontakt. Oprowadzając ją po firmie, przekażemy jednocześnie wiele praktycznych informacji – od wskazania osób, do których powinna się zwracać w poszczególnych kwestiach, po wyjaśnienie, gdzie znajdzie zapas papieru do drukarki i jak działa nasz ekspres do kawy.

Zachęćmy koleżankę, aby zadawała jak najwięcej pytań, dzięki temu uda się uniknąć wielu problemów. Postarajmy się ułatwić jej pracę, sporządzając listę spraw do załatwienia, wykaz „who is who” w naszej firmie oraz informację pod hasłem „gdzie co znajdę”. Tę ostatnią można przygotować w Excelu, w porządku alfabetycznym. Zapiszmy też, kto jest odpowiedzialny za realizowane aktualnie projekty, do kogo należy zadzwonić w przypadku problemów z komputerem czy drukarką, a także namiary na firmę cateringową, która obsługuje konferencje w firmie lub dostarcza obiady dla szefa. Taka lista może przydać się też przy kolejnym zastępstwie i przy kolejnym urlopie.

Do zobaczenia za dwa tygodnie

Ostatni dzień przed urlopem to czas na sprawdzenie, czy o niczym nie zapomniałyśmy. Spójrzmy jeszcze raz na wykaz informacji, który wręczymy za chwilę naszej zastępczyni – być może znajdzie się coś, co warto jeszcze uzupełnić. Upewnijmy się, czy wszystko jest dla niej jasne i nie ma dodatkowych pytań. Pozostawienie wysprzątanego biurka, zaopatrzonego we wszystkie akcesoria potrzebne do pracy, jest rzeczą oczywistą. Pora pożegnać się z kolegami i zamknąć za sobą drzwi firmy, pozostawiając za nimi wszystko, co jest związane z pracą.

Jeśli zaś podczas błogiego wylegiwania się na plaży przyjdzie nam do głowy niepokojąca myśl, że nasza zastępczyni radzi sobie być może z powierzonymi jej zadaniami lepiej niż my, czym prędzej odpędźmy od siebie takie niepotrzebne niepokoje. Bądźmy pewne: jeśli podczas naszej nieobecności praca przebiega bez zakłóceń, jest to najlepszy dowód, że zorganizowałyśmy wszystko jak należy. Nasz szef z pewnością to doceni, a my po powrocie unikniemy przykrych niespodzianek.

Zanim wyjedziemy – lista spraw od A do Z

Miejsce pracy

• Zaktualizować plan zadań do wykonania

• Przygotować potrzebne dokumenty

• Sporządzić wykaz „gdzie znaleźć...”

Nasz dział

• Przygotować „who is who”

• Powiesić w widocznym miejscu spis ważnych telefonów

• Oprowadzić zastępczynię po firmie

• Pamiętać o kartach wejściowych

Komputer

• Pokazać, gdzie przechowujemy poszczególne dane

• Udostępnić kalendarz z terminami

• Przekazać załączniki do dokumentów

• Zapewnić łatwy dostęp do potrzebnych plików

Sprawy codzienne

• Omówić sposób załatwiania poczty przychodzącej i wychodzącej

• Poinformować o cyklicznych spotkaniach i imprezach

• Zaznajomić zastępczynię ze schematem obiegu dokumentów

Szef

• Omówić obowiązujące w firmie zasady współpracy z zarządem

• Wyjaśnić kwestię kompetencji poszczególnych przełożonych

• Przekazać informacje o regularnie przygotowywanych dokumentach dla kadry zarządzającej

Barbara Hubal

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oddają mieszkanie w zamian za dożywotnią rentę. Tyle pieniędzy dostają co miesiąc

Coraz wyższe rachunki za prąd, za ogrzewanie, coraz droższa żywność i leki, które kosztują majątek. Polskim emerytom coraz trudniej wiązać koniec z końcem. To dlatego niektórzy z nich decydują się na oddanie mieszkania w zamian za dożywotnią rentę? Jak na tym wychodzą. Ile wynosi comiesięczny zastrzyk gotówki, który trafia na ich konto?

Cyfrowe nawyki w pracy i w życiu osobistym: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

W dobie pracy zdalnej, cyfrowych komunikatorów i automatyzacji procesów biznesowych coraz częściej kontakt zawodowy sprowadza się do wiadomości tekstowych, powiadomień czy potwierdzeń, a prawdziwa rozmowa zostaje odsunięta na dalszy plan. Dzień Bez Maila, "święto" nietypowe, które było obchodzone 24 października, stało się symboliczną okazją, by zatrzymać się na moment, przemyśleć swoje cyfrowe nawyki i zadać pytanie: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

Nie pozwól, by niezrealizowane świadczenie w postaci pieniędzy z ZUS po bliskim zmarłym przepadło

Wielu Polaków nie wie, że po śmierci bliskiej osoby można otrzymać pieniądze, które zmarły miał jeszcze do odebrania z ZUS. To tzw. niezrealizowane świadczenie – czyli należność, której osoba uprawniona nie zdążyła pobrać przed śmiercią. Warto sprawdzić, komu i na jakich zasadach przysługuje ta wypłata.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w listopadzie 2025 r. kolejne cięcie oprocentowania. Do końca października można jeszcze kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu i październiku 2025 r. - w listopadzie kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

Czy można fajerwerkami świętować Dzień Niepodległości 11 listopada? Są za to kary czy nie?

Jeżeli ktoś ma pomysł obchodzić z hukiem – i to dosłownie – Święto Niepodległości, które już niebawem, bo do 11 listopada pozostało niewiele dni, powinien przemyśleć sposób świętowania i podejść do używania fajerwerków czy petard w ten dzień ostrożnie. Niewłaściwe użycie fajerwerków w Dzień Niepodległości może bowiem grozić karami.

Co dalej z branżą IT? Brak doświadczenia i umiejętności pracowników przy wdrożeniu CI/CD: czy to ten obszar jest przyszłościową i lukratywną pracą?

Co dalej z branżą IT? Okazuje się, że nie konieczne kluczową rolę na rynku pracy i gospodarczym odgrywa sztuczna inteligencja (AI) a CI/CD (Continuous Integration / Continuous Delivery) jak i DevOps - to one znajdują się obecnie w pierwszej piątce obszarów, w których firmy wykorzystują oprogramowanie open source. Istotą praktyk CI/CD jest automatyzacja procesów integracji zmian wprowadzanych w kodzie i dostarczania oprogramowania do środowiska produkcyjnego. Działanie to ma na celu zwiększenie efektywności podczas wytwarzania i ulepszania oprogramowania.

Symbole 01-U do 12-C w orzeczeniu o niepełnosprawności – pełna lista z wyjaśnieniami. Nowe zasady orzekania 2025

Masz orzeczenie o niepełnosprawności? Zwróć uwagę nie tylko na stopień: lekki, umiarkowany czy znaczny. Najwięcej mówią symbole od 01-U do 12-C. To one decydują o ulgach, dofinansowaniach z PFRON i prawach, z których możesz korzystać. Od połowy 2025 roku obowiązują nowe zasady orzekania. Zobacz, co się zmieniło i jak odczytać swój symbol.

Dzieci z autyzmem, porażeniem mózgowym, ciężko chorzy dorośli: komisje uzdrawiają na potęgę. Nikt nie jest bezpieczny

Czy w Polsce naprawdę "uzdrawia się" chorych decyzją komisji? System orzekania o niepełnosprawności niekiedy przypomina loterię. ZUS i powiatowe zespoły orzekające potrafią w kilka minut odebrać prawo do renty, a rodzice dzieci z autyzmem słyszą, że ich dzieci… wyzdrowiały. Najwyższa Izba Kontroli ostrzega: tysiące decyzji mogło zostać wydanych niezgodnie z prawem.

REKLAMA

Wydatki na psychoterapię można rozliczyć w zeznaniu podatkowym. MF potwierdza to w wydanej interpretacji indywidualnej

Czy pieniądze wydane na usługi medyczne, z których ubezpieczeni korzystają na rynku prywatnym można odzyskać? Niestety rządzący nie dotrzymali swojej obietnicy wyborczej, jednak szansa w tym zakresie pojawia się na gruncie rozliczeń podatkowych. Ale czy dla każdego?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA