REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Nieruchomość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RODO: Ważność upoważnień do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy upoważnienia do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r. zachowują ważność?

Krajowa Administracja Skarbowa - zmiany 2019

Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw podpisana przez Prezydenta. Zmiany wchodzą w życie już w 2019 r.

Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego nowym centralnym organem administracji rządowej

Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim oraz niektórych innych ustaw. Ustawa tworzy nowy centralny organ administracji rządowej – Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego.

Opodatkowanie VAT zbycia nieruchomości komercyjnych - objaśnienia MF

Resort finansów przygotował objaśnienia dotyczące opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych. Stanowią one wynik prowadzonych od września 2018 r. konsultacji podatkowych w tej sprawie.

REKLAMA

Procedura nakładania administracyjnych kar pieniężnych

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.

Wigilia 2018 r. dniem wolnym od pracy dla pracowników administracji rządowej

W dniu 24 grudnia 2018 r. pracownicy administracji rządowej mają dzień wolny. Urzędy zamiast w Wigilię otwarte będą w sobotę 15 grudnia 2018 r. Zarządzenie dotyczące wolnej Wigilii wydał Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Jednolity portal cyfrowy w UE - dostęp online do informacji i procedur administracyjnych

27 września 2018 r. Rada przyjęła rozporządzenie w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego. Portal da osobom prywatnym i firmom dostęp do elektronicznych informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów. 14 kluczowych procedur administracyjnych w każdym państwie członkowskim UE ma być dostępnych on-line zarówno dla użytkowników krajowych, jak i dla użytkowników transgranicznych. Chodzi m.in. rejestrację przedsiębiorstwa, rejestrację pracodawców lub pracowników w obowiązkowych systemach emerytalno-rentowych i ubezpieczeniowych, ubieganie się o stypendia i kredyty studenckie, uznawanie tytułów naukowych, składanie wniosku o europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego czy rejestrację pojazdów silnikowych.

Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.

REKLAMA

Praca w administracji rządowej nie dla absolwentów wyższych uczelni

W administracji rządowej od kandydatów na najniższe stanowiska wymaga się doświadczenia zawodowego. Blokuje to dostęp do nich wielu absolwentom wyższych uczelni.

Opróżnione miejsce hipoteczne – szansa dla wierzycieli

Wierzyciel hipoteczny może domagać się od właściciela nieruchomości zobowiązania do przeniesienia jego hipoteki na miejsce opróżnione przez inną hipotekę. Takie roszczenie może zostać ujawnione w księdze wieczystej.

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją w administracji państwowej

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją RP jest w budowie. Aktualnie administracja samorządu terytorialnego może korzystać nieodpłatnie z systemu będącego własnością Skarbu Państwa – EZD PUW.

Czy wspólnota mieszkaniowa może odciąć dopływ wody?

Kwestia odcięcia dopływu wody poruszana jest najczęściej w kontekście nierzetelnych lokatorów niewywiązujących się z obowiązku zapłaty należności - odcięcie wody w tym wypadku ma stanowić narzędzie ,,zachęcające'' niechcianych lokatorów do opuszczenia zajmowanych nieruchomości. Sprawa jednak nie jest prosta - przesłanki odcięcia dopływu wody stanowią katalog zamknięty. Czy wspólnota mieszkaniowa ma prawo do odcięcia dopływu wody?

Zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego 2018 r.

Weszły w życie przepisy dotyczące skrócenia podstawowego terminu przedawnienia roszczenia z 10 do 6 lat. Nowelizacja przewiduje także zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego. Co się zmienia?

Wynagrodzenia osób zatrudnionych w instytucjach rządowych

Prezentujemy wynagrodzenia osób zatrudnionych w instytucjach rządowych. Zarobki w administracji rządowej różnią się m.in. ze względu na zajmowane stanowisko. I tak pracownik administracyjny zarabiał 3 122 PLN, podczas gdy naczelnik wydziału 8 500 PLN.

Wynagrodzenia w sferze budżetowej na rok 2019

Na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowano propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2019 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2019.

Zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Prezydent 28 maja 2018 r. podpisał ustawę z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Co się zmienia?

Konstytucja Biznesu 2018 zmieniła relacje między administracją a przedsiębiorcami

Jednym z głównych założeń pakietu ustaw Konstytucja Biznesu, który wszedł w życie 30 kwietnia 2018 r. jest poprawa relacji między administracją a biznesem. Jakie rozwiązania mają temu służyć?

Program Dostępność Plus - architektoniczne wsparcie dla niepełnosprawnych

W kwietniu Premier Morawiecki zapowiedział wprowadzenie Paktu na rzecz programu Dostępność Plus 2018-2025. W ramach tej koncepcji w najbliższych latach aż 23 mld zł zostanie przeznaczonych na inwestycje mające na celu likwidację barier w przestrzeni publicznej. Pieniądze będą pochodzić z funduszy krajowych, unijnych oraz tak zwanych funduszy norweskich i EOG. W zamierzeniu rządu program ten ma ułatwić życie osobom starszym, niepełnosprawnym oraz matkom z małymi dziećmi. Co ważne, plany usprawnień dotyczą także mieszkań.

Domek letniskowy - przyjaciel urlopowicza

Własny domek letniskowy może być świetnym sposobem na spędzenie wolnego czasu z dala od miejskiego zgiełku i problemów dnia codziennego. Nie dziwi więc fakt, że Polacy nadal chętnie szukają tego typu nieruchomości wypoczynkowych, do których będą mogli wracać gdy tylko nadarzy się ku temu okazja.

Najem prywatny nieruchomości i jego skutki podatkowe

Wynajem nieruchomości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (tzw. najem prywatny) rodzi określone skutki podatkowe na gruncie podatku od towarów i usług. Warto mieć to na uwadze i pamiętać o tych obowiązkach, gdyż często zdarza się, że osoby nie prowadzące działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości.

Karta wędkarska - jak ją wyrobić?

Tegoroczna wiosna oraz majówka uraczyły nas wysokimi temperaturami dlatego też nad polskimi wodami można spotkać wielu wędkarzy. Amatorski połów ryb wiąże się jednak z koniecznością posiadania karty wędkarskiej. Jak i gdzie wyrobisz kartę wędkarską?

Jeden login do wszystkich e-usług administracji

Zamiast wielu loginów używanych dziś na różnych stronach internetowych będziemy mogli logować się korzystając z jednego bezpiecznego sposobu potwierdzenia swojej tożsamości. Taką zmianę przewiduje tzw. ustawa węzłowa.

Grillowanie - sąsiedzi i prawo

"W majówkę chciałabym zaprosić znajomych na grilla. Mieszkamy w domu szeregowym pod miastem. Nasza działka sąsiaduje bezpośrednio z dwiema innymi. Czy nasi sąsiedzi mogą nam zarzucić, że grillowanie jest niezgodne z prawem?" - pyta pani Dorota.

Wszystko w zasięgu ręki  

Kupując mieszkanie przywiązujemy coraz większą wagę do otaczającej nas infrastruktury. Idealna lokalizacja to taka, w obrębie której możemy mieszkać, pracować i spędzać wolny czas.

Ile zarabia poseł/senator/burmistrz/wójt/prezydent miasta?

Posłowie mogą liczyć na 10 tys. zł uposażenia oraz 2,5 tys. zł diety, natomiast wójt, burmistrz i prezydent miasta nie mogą dostać więcej niż 7-krotność kwoty bazowej, czyli ok. 12,5 tys. zł. W przypadku władz spółek Skarbu Państwa wynagrodzenie zależne jest m.in. od wielkości firmy. Prezes PiS zapowiada zmniejszenie poselskich pensji o 20 proc i wprowadzenie nowych limitów obniżających dla wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, marszałków, starostów i ich zastępców.

Zasady używania fajerwerków reguluje też prawo miejscowe

Problem: Czy to prawda, że fajerwerki można legalnie odpalać tylko dwa dni w roku (31 grudnia i 1 stycznia), a w pozostałe dni wymaga to uzyskania zezwolenia? Jakie są przepisy regulujące zasady używania materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym?

Jak rozwiązać problem niedofinansowania zadań zleconych?

Ostatni rok przyniósł widoczną zmianę sposobu postrzegania problematyki niedofinansowania zadań zleconych. Kwestia wcześniej postrzegana jako swoista, nierozwiązywalna bolączka samorządów, z biegiem czasu (a także: kolejnych pozytywnych dla j.s.t. rozstrzygnięć sądowych) staje się zagadnieniem, którego uregulowanie postrzegane jest już jako realne zadanie, postawione przed ustawodawcą oraz administracją rządową i samorządową. Cieszy więc każda kolejna inicjatywa służąca konstruktywnemu pochyleniu się nad zagadnieniem.

Konstytucja dla Biznesu 2018 ma ułatwić rozstrzyganie sporów

Przyjęta przez parlament na początku marca tego roku Konstytucja dla Biznesu wprowadza pakiet zmian, które mają nie tylko ułatwić prowadzenie w Polsce działalności gospodarczej, lecz także zbudować całkowicie nowe relacje na linii administracja – biznes.

Mieszkania z widokiem na Wisłę

Coraz więcej warszawskich deweloperów zaczyna realizację inwestycji mieszkaniowych na terenach leżących w pobliżu Wisły. Widok na rzekę jest ich bezsprzecznym atutem. Kupując mieszkanie na rynku pierwotnym warto zastanowić się, czy ten czynnik będzie dla kupującego istotnym kryterium wyboru. Piękne widoki i tereny spacerowe wzdłuż rzeki mogą stanowić kluczowy czynnik przy wyborze mieszkania.

MSWiA zaprzestaje prac nad nowelizacją przepisów o zbiórkach publicznych

MSWiA rezygnuje z prac nad nowelizacją przepisów o zbiórkach publicznych. Propozycja dawała ministrowi możliwość zablokowania zbiórki publicznej, której cel będzie sprzeczny z zasadami współżycia społecznego lub będzie naruszał ważny interes publiczny.

Rejestr wzorów dokumentów publicznych

Dokumenty publiczne dostępne on-line dla każdego obywatela. Już niedługo powstanie rejestr z naszymi dowodami, paszportami, dokumentami wydawanymi przez urzędu stany cywilnego. W rejestrze będzie można znaleźć także dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, czy też legitymacje szkolne i studenckie.

Niska efektywność pracy sądów

Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi analizę efektywności pracy sądów na podstawie ewidencji spraw i wskaźników za pierwsze półrocze 2017 r. Wyniki wskazują na niską efektywność sądów.

Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach

Urząd Zamówień publicznych opublikował zalecenia w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych oraz wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach.

Wpis w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r.

Wpis to opłata pobierana od pism rozpoczynających postępowanie sądowo-administracyjne. Wysokość wpisu różni się w zależności m.in. od wysokości należności pieniężnej objętej zaskarżonym aktem czy też od rodzaju pisma jakie jest wnoszone do sądu.

Konferencja „Nowe wyzwania w administracji publicznej”

14 marca 2018 r. w Warszawie odbędzie się konferencja „Nowe wyzwania w administracji publicznej” organizowana przez Polski Instytut Rozwoju Biznesu. Patronat medialny objął portal infor.pl. 

Rynek nieruchomości – zmiany w 2018 roku

Rynek nieruchomości w mijającym rok był rekordowy pod wieloma względami. Czy kolejny rok będzie równie dobry? W 2018 roku rynek nieruchomości czekają zmiany, m.in. w prawie budowlanym. W jaki sposób nowe regulacje wpłyną na deweloperów? Czy przyszły rok przyniesie wzrost cen mieszkań?

Przepis ws. zwrotu wywłaszczonej nieruchomości niekonstytucyjny

We wtorek Trybunał Konstytucyjny rozpoznał skargę konstytucyjną dwóch osób dotyczącą wywłaszczenia nieruchomości i zasad jej zwrotu, co reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami.

Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dokumentach publicznych. Nowe przepisy mają na celu stworzenie skuteczniejszego systemu bezpieczeństwa dokumentów publicznych m.in. dzięki utworzeniu Rejestru Dokumentów Publicznych, powołaniu Komisji do spraw dokumentów publicznych oraz rozwiązaniu problemu tzw. dokumentów kolekcjonerskich.

Powstanie Dyrekcja Ochrony Środowiska

Ministerstwo Środowiska planuje zmiany w zakresie instytucji zajmujących się ochroną środowiska. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska zostaną zastąpione jednym organem - Dyrekcją Ochrony Środowiska.

Płatności bezgotówkowe już w 1000 urzędów administracji publicznej

Tysięcznym urzędem, który przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) ogólnopolskiego Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, jest Urząd Gminy w Słupcy. W urzędach takich można zapłacić bez konieczności posiadania gotówki (tj. kartą płatniczą lub smartfonem), np. za rejestrację pojazdu czy wydanie paszportu. Niedługo kierowcy będą mogli zapłacić mandat kartą, bo niedługo terminale pojawią się także w patrolach drogowych Policji.

Zmiana nazw ulic a zasady języka polskiego

Zdaniem Wojewody Lubuskiego niedopuszczalna jest zmiana nazwy ulicy na nazwę, która naruszałaby zasady języka polskiego.

Na stadionach piłkarskich będą miejsca stojące

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt rozporządzenia, w którym zezwala się na udostępnianie kibicom mejsc stojących na stadionach piłkarskich. Projekt rozporządzenia znajduje się obecnie na etapie konsultacji międzyresortowych.

Krajowy Zasób Nieruchomości już od 2018 r.

W 2018 r. planuje się zwiększenie zasobów mieszkaniowych oraz poprawę stanu technicznego tych już istniejących. Co się zmieni?

e-Zamówienia – nowy etap elektronizacji zamówień publicznych

Pełna elektronizacja zamówień publicznych nastąpi już 18 października 2018 r. Z uwagi na to, że termin ten zbliża się nieubłaganie, rząd podejmuje działania mające na celu stworzenie odpowiedniej infrastruktury sieciowej. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło przetarg na budowę narzędzia e-zamówienia.

Minimalny wzrost cen mieszkań. Czy to początek zmian na rynku nieruchomości?

Ceny mieszkań w II kwartale 2017 roku, w skali kraju wzrosły o 2 procent – wynika z raportu przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny. Nie we wszystkich jednak województwach odnotowano podwyżki. Czy oznacza to początek większych zmian na rynku nieruchomości?

Uproszczony kontakt z administracją skarbową już od 1 stycznia 2018 r.

Zmiany w JPK_VAT już od 1 stycznia 2018 r. Przedsiębiorca wątpliwości rozwieje drogą mailową, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.

Po nowelizacji Kpa z 2017 roku prawo działa na korzyść obywatela

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?

Sprawniejsza procedura administracyjna

Nowy Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje już kilka miesięcy. Nowe przepisy obowiązują dokładnie od 1 czerwca 2017 r. Zmiany miały na celu przede wszystkim przyspieszenie procedury administracyjnej.

Znaczny spadek fałszywych alarmów bombowych dzięki ustawie antyterrorystycznej

Od wprowadzenia ustawy o działaniach antyterrorystycznych minął już ponad rok. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) publikuje dane, z których wynika, że jednym ze skutków ustawy jest ograniczenie liczby fałszywych powiadomień o podłożeniu ładunków wybuchowych.

Na co należy zwrócić uwagę kupując mieszkanie na rynku wtórnym?

Zakup mieszkania na rynku wtórnym może wiązać się z licznymi problemami wynikającymi z prostego faktu, że było ono wcześniej użytkowane. Istnieje więc ryzyko, że nie znamy jego prawdziwego stanu prawnego. Tak się dzieje w szczególności, gdy nieruchomość pozostaje w stanie zadłużenia lub obciążona jest hipoteką. Jak więc uniknąć podobnych trudności i co należy koniecznie uwzględnić przy zakupie?

REKLAMA