REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpis w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Wysokość wpisów w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r./ fot. Fotolia
Wysokość wpisów w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wpis to opłata pobierana od pism rozpoczynających postępowanie sądowo-administracyjne. Wysokość wpisu różni się w zależności m.in. od wysokości należności pieniężnej objętej zaskarżonym aktem czy też od rodzaju pisma jakie jest wnoszone do sądu.

Wszczęcie postępowania przed sądem administracyjnym poprzez złożenie pisma rozpoczynającego postępowanie sądowoadministracyjne wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty określonej mianem wpisu. Wpis pobierany jest więc od skargi, skargi kasacyjnej, zażalenia, skargi o wznowienie postępowania, a po nowelizacji KPA z czerwca 2017 r. także od sprzeciwu od decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Wyróżniamy 2 rodzaje wpisu: wpis stosunkowy i wpis stały. Wpis stosunkowy pobierany jest w sprawach, w których przedmiotem są należności pieniężne. Natomiast wpis stały jest pobierany w innych sprawach.

Wysokość wpisu stosunkowego oraz wpisu stałego od każdego z poszczególnych pism procesowych została określona w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi .

Wpis stosunkowy

Jak już wspomniany wysokość wpisu stosunkowego zależy od wysokości należności pieniężnej będącej przedmiotem sprawy:

REKLAMA

  • należność wynosi do 10.000 zł – wpis wynosi 4 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 100 zł;
  • należność wynosi ponad 10.000 zł do 50.000 zł - wpis wynosi 3 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 400 zł;
  • należność wynosi ponad 50.000 zł do 100.000 zł - wpis wynosi 2 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 1.500 zł;
  • należność wynosi ponad 100.000 zł - wpis wynosi 1 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 2.000 zł i nie więcej niż 100.000 zł.

Wpis stały

W 4 poniższych tabelach znajdują się wysokości wpisu stałego od poszczególnych pism procesowych i konkretnych spraw, które będą obowiązywać w 2018 r. Na chwilę obecną nie ma planów na przeprowadzanie zmian w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Tabela I (str.1)  - pisma procesowe bez względu na przedmiot zaskarżonego aktu lub czynności;
  2. Tabela II (str.2) - sprawy skarg dotyczących koncesji, zezwoleń lub pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej;
  3. Tabela III (str.2) - skargi nieobjęte wpisem stosunkowym;
  4. Tabela IV –(str.3) - inne.

W sprawach niewskazanych w poniższych tabelach wpis stały wnosi 200 zł.

I

Pismo procesowe (bez względu na przedmiot zaskarżonego aktu lub czynności)

Kwota:

1

skarga na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym i zabezpieczającym

100 zł

2

skarga na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa

200 zł

3

skarga na akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej

300 zł

4

skarga na akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż akty prawa miejscowego, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publiczne

300 zł

skarga na akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego

300 zł

6

skarga na bezczynność organów administracji publicznej

100 zł

7

sprzeciw od decyzji

100 zł

8

zażalenie na postanowienie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych

100 zł

II

Sprawy skarg dotyczących koncesji, zezwoleń lub pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:

Kwota:

1

budowy i eksploatacji autostrad płatnych oraz dróg ekspresowych

10 000 zł

2

energetyki

10 000 zł

3

transportu lotniczego, kolejowego i morskiego

10 000 zł

4

radiofonii i telewizji

10 000 zł

5

publicznego obrotu papierami wartościowymi

10 000 zł

6

działalności bankowej

10 000 zł

7

ubezpieczeń bezpośrednich i reasekuracji

10 000 zł

8

funduszy emerytalnych

10 000 zł

9

funduszy inwestycyjnych

10 000 zł

10

wytwarzania wyrobów spirytusowych i tytoniowych

8 000 zł

11

obrotu hurtowego napojami alkoholowymi

8 000 zł

12

kasyn gry

10 000 zł

13

innych gier losowych i zakładów wzajemnych

8 000 zł

14

łączności, w tym telekomunikacji, bez usług pocztowych

8 000 zł

15

usług pocztowych

1 000 zł

16

ochrony osób i mienia

5 000 zł

17

usług detektywistycznych

5 000 zł

18

obrotu dewizowego

5 000 zł

19

prawa celnego

5 000 zł

20

produkcji i obrotu hurtowego środkami farmaceutycznymi

3 000 zł

21

aptekarstwa i zakładów opieki zdrowotnej

1 000 zł

22

żywności i żywienia

1 500 zł

23

geologii i górnictwa

1 000 zł

24

kultury, edukacji i wychowania

1 000 zł

25

sportu, turystyki i rekreacji

1 000 zł

26

utrzymywania czystości i porządku

800 zł

27

w pozostałym zakresie

500 zł

III

Skargi nieobjęte wpisem stosunkowym, z zakresu:

Kwota

1

budownictwa i architektury

500 zł

2

zagospodarowania przestrzennego

500 zł

3

ochrony środowiska i przyrody

200 zł

4

gospodarki wodnej

300 zł

5

nieruchomości

200 zł

6

rolnictwa i leśnictwa

200 zł

7

ewidencji ludności i dowodów osobistych

100 zł

8

cudzoziemców, paszportów i wiz

300 zł

9

aktów stanu cywilnego i obywatelstwa

100 zł

10

kombatantów

100 zł

11

własności przemysłowej

1 000 zł

12

zobowiązań podatkowych

500 zł

13

prawa celnego

500 zł

IV

Inne – w sprawach:

Kwota

1

skargi dotyczące uprawnień do wykonywania określonego zawodu, czynności lub zajęć, bez względu na ich rodzaj i charakter

200 zł

2

skargi dotyczące postanowienia lub decyzji wydanych w trybie wznowienia postępowania administracyjnego, stwierdzenia nieważności, uchylenia lub zmiany albo wygaśnięcia aktu, bez względu na przedmiot sprawy,

200 zł

3

Wpisu od skargi kasacyjnej oraz od skargi o wznowienie postępowania

Połowa od wpisu ale nie mniej niż 100 zł

4

Wpisu stałego od wniosku o wszczęcie postępowania, bez względu na przedmiot sprawy

100 zł

Opracowano na podstawie:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2003 r. nr. 221 poz. 2193)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją pośrednią w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

Chcesz przejść na emeryturę? ZUS: Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą wpłynąć na jej wysokość

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej.

Czy w 2026 roku wzrośnie zasiłek stały z MOPS?

Ile maksymalnie wyniesie zasiłek stały w 2026 roku? Od czego zależy kwota świadczenia? Kto może otrzymać takie wsparcie z MOPS? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Podwyżka stawki podatku dochodowego aż o 50 proc.! To o 5 punktów procentowych więcej. MF powołuje się na długie lata bez zmian

Podatek dochodowy od osób fizycznych to nie tylko opodatkowanie według skali podatkowej i zeznanie roczne. Podatnicy często o tym zapominają i są zaskoczeni przelewami niższymi od spodziewanych. A będzie gorzej.

REKLAMA

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie WIBOR. Radca prawny: konsumenci na wygranej pozycji!

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie o sygnaturze C-471/24, opublikowana 11 września 2025 r., to przełomowy sygnał dla setek tysięcy kredytobiorców w Polsce. Po raz pierwszy tak jednoznacznie wskazano, że Dyrektywa 93/13 dotycząca nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich może być stosowana również do klauzul oprocentowania kredytów opartych o wskaźnik WIBOR. To otwiera zupełnie nową perspektywę – i nie mam wątpliwości, że konsumenci są dziś na wygranej pozycji – komentuje Stanisław Rachelski - radca prawny z kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe szanse dla kredytobiorców

Opinia Rzeczniczki Generalnej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 11 września 2025 r. w sprawie C-471/24 to ważny sygnał dla milionów Polaków spłacających kredyty hipoteczne oparte na wskaźniku WIBOR. Sprawa, zainicjowana pytaniami prejudycjalnymi Sądu Okręgowego w Częstochowie, dotyczy kluczowej kwestii: czy banki w wystarczająco przejrzysty sposób informują klientów o działaniu WIBOR i ryzyku związanym ze zmiennym oprocentowaniem. Opinia Rzeczniczki Generalnej wskazuje, że kredytobiorcy mogą mieć podstawy do kwestionowania warunków umów, jeśli banki nie wywiązały się ze swego obowiązku informacyjnego. W niniejszym artykule, zostaje omówione tło sprawy, kluczowe tezy opinii Rzeczniczki Generalnej oraz jej znaczenie dla kredytobiorców. Analizy tej dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie konsumenckim i sporach procesowych z bankami.

Czy można kwestionować klauzule zmiennego oprocentowania bez podważania samego WIBOR-u?

Od miesięcy banki i ich pełnomocnicy powtarzają jak mantrę: „klauzuli zmiennego oprocentowania nie można podważać, bo odwołuje się ona do wskaźnika WIBOR, a ten jest chroniony prawem unijnym”. Brzmi poważnie. Brzmi jak argument ostateczny. Tyle że… to po prostu nieprawda.

Bon ciepłowniczy również po przekroczeniu kryterium dochodowego. Od 500 złotych do 3500 złotych pomocy. Sprawdź, jak się ubiegać

Rząd kończy z zamrażaniem cen energii i udzielaniem w tym zakresie wsparcia. To jednak nie oznacza, że nie będzie można już w tym zakresie liczyć na żadną pomoc. Przed nami okres przejściowy. Jakie zasady będą obowiązywały?

REKLAMA

Zleceniobiorcy stracą we wrześniu nawet ponad 900 złotych brutto. Dlaczego? To właśnie z takimi nadużyciami chce walczyć PIP

Jak wynika z doniesień prasowych, PIP intensywnie pracuje nad uporządkowaniem rynku pracy i skuteczniejszą ochroną praw pracowników. Co to oznacza? Może między innymi sprawić, że zleceniobiorcy przestaną tracić pieniądze.

Sejm: przedłużenie prawa do legalnej pracy dla obywateli Ukrainy do 4 marca 2026 r.

Sejm wprowadza przedłużenie tymczasowej ochrony dla obywateli Ukrainy do 4 marca 2026 r. Pozwali to pracodawcom kontynuować ich zatrudnianie w legalny sposób. Data 4 marca 2026r. wynika z decyzji wykonawczej Rady (UE) 2024/1836 z 25 czerwca 2024 r. w sprawie przedłużenia tymczasowej ochrony wprowadzonej decyzją wykonawczą (UE) 2022/382. W ten sposób przedłużono na poziomie UE ochronę tymczasową udzielaną obywatelom Ukrainy uciekającym przed wojną do dnia 4 marca 2026 r., co wymaga wprowadzenia symetrycznych zmian do polskich przepisów.

REKLAMA