REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpis w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Wysokość wpisów w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r./ fot. Fotolia
Wysokość wpisów w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wpis to opłata pobierana od pism rozpoczynających postępowanie sądowo-administracyjne. Wysokość wpisu różni się w zależności m.in. od wysokości należności pieniężnej objętej zaskarżonym aktem czy też od rodzaju pisma jakie jest wnoszone do sądu.

Wszczęcie postępowania przed sądem administracyjnym poprzez złożenie pisma rozpoczynającego postępowanie sądowoadministracyjne wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty określonej mianem wpisu. Wpis pobierany jest więc od skargi, skargi kasacyjnej, zażalenia, skargi o wznowienie postępowania, a po nowelizacji KPA z czerwca 2017 r. także od sprzeciwu od decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Wyróżniamy 2 rodzaje wpisu: wpis stosunkowy i wpis stały. Wpis stosunkowy pobierany jest w sprawach, w których przedmiotem są należności pieniężne. Natomiast wpis stały jest pobierany w innych sprawach.

Wysokość wpisu stosunkowego oraz wpisu stałego od każdego z poszczególnych pism procesowych została określona w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi .

Wpis stosunkowy

Jak już wspomniany wysokość wpisu stosunkowego zależy od wysokości należności pieniężnej będącej przedmiotem sprawy:

REKLAMA

  • należność wynosi do 10.000 zł – wpis wynosi 4 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 100 zł;
  • należność wynosi ponad 10.000 zł do 50.000 zł - wpis wynosi 3 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 400 zł;
  • należność wynosi ponad 50.000 zł do 100.000 zł - wpis wynosi 2 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 1.500 zł;
  • należność wynosi ponad 100.000 zł - wpis wynosi 1 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 2.000 zł i nie więcej niż 100.000 zł.

Wpis stały

W 4 poniższych tabelach znajdują się wysokości wpisu stałego od poszczególnych pism procesowych i konkretnych spraw, które będą obowiązywać w 2018 r. Na chwilę obecną nie ma planów na przeprowadzanie zmian w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Tabela I (str.1)  - pisma procesowe bez względu na przedmiot zaskarżonego aktu lub czynności;
  2. Tabela II (str.2) - sprawy skarg dotyczących koncesji, zezwoleń lub pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej;
  3. Tabela III (str.2) - skargi nieobjęte wpisem stosunkowym;
  4. Tabela IV –(str.3) - inne.

W sprawach niewskazanych w poniższych tabelach wpis stały wnosi 200 zł.

I

Pismo procesowe (bez względu na przedmiot zaskarżonego aktu lub czynności)

Kwota:

1

skarga na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym i zabezpieczającym

100 zł

2

skarga na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa

200 zł

3

skarga na akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej

300 zł

4

skarga na akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż akty prawa miejscowego, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publiczne

300 zł

skarga na akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego

300 zł

6

skarga na bezczynność organów administracji publicznej

100 zł

7

sprzeciw od decyzji

100 zł

8

zażalenie na postanowienie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych

100 zł

II

Sprawy skarg dotyczących koncesji, zezwoleń lub pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:

Kwota:

1

budowy i eksploatacji autostrad płatnych oraz dróg ekspresowych

10 000 zł

2

energetyki

10 000 zł

3

transportu lotniczego, kolejowego i morskiego

10 000 zł

4

radiofonii i telewizji

10 000 zł

5

publicznego obrotu papierami wartościowymi

10 000 zł

6

działalności bankowej

10 000 zł

7

ubezpieczeń bezpośrednich i reasekuracji

10 000 zł

8

funduszy emerytalnych

10 000 zł

9

funduszy inwestycyjnych

10 000 zł

10

wytwarzania wyrobów spirytusowych i tytoniowych

8 000 zł

11

obrotu hurtowego napojami alkoholowymi

8 000 zł

12

kasyn gry

10 000 zł

13

innych gier losowych i zakładów wzajemnych

8 000 zł

14

łączności, w tym telekomunikacji, bez usług pocztowych

8 000 zł

15

usług pocztowych

1 000 zł

16

ochrony osób i mienia

5 000 zł

17

usług detektywistycznych

5 000 zł

18

obrotu dewizowego

5 000 zł

19

prawa celnego

5 000 zł

20

produkcji i obrotu hurtowego środkami farmaceutycznymi

3 000 zł

21

aptekarstwa i zakładów opieki zdrowotnej

1 000 zł

22

żywności i żywienia

1 500 zł

23

geologii i górnictwa

1 000 zł

24

kultury, edukacji i wychowania

1 000 zł

25

sportu, turystyki i rekreacji

1 000 zł

26

utrzymywania czystości i porządku

800 zł

27

w pozostałym zakresie

500 zł

III

Skargi nieobjęte wpisem stosunkowym, z zakresu:

Kwota

1

budownictwa i architektury

500 zł

2

zagospodarowania przestrzennego

500 zł

3

ochrony środowiska i przyrody

200 zł

4

gospodarki wodnej

300 zł

5

nieruchomości

200 zł

6

rolnictwa i leśnictwa

200 zł

7

ewidencji ludności i dowodów osobistych

100 zł

8

cudzoziemców, paszportów i wiz

300 zł

9

aktów stanu cywilnego i obywatelstwa

100 zł

10

kombatantów

100 zł

11

własności przemysłowej

1 000 zł

12

zobowiązań podatkowych

500 zł

13

prawa celnego

500 zł

IV

Inne – w sprawach:

Kwota

1

skargi dotyczące uprawnień do wykonywania określonego zawodu, czynności lub zajęć, bez względu na ich rodzaj i charakter

200 zł

2

skargi dotyczące postanowienia lub decyzji wydanych w trybie wznowienia postępowania administracyjnego, stwierdzenia nieważności, uchylenia lub zmiany albo wygaśnięcia aktu, bez względu na przedmiot sprawy,

200 zł

3

Wpisu od skargi kasacyjnej oraz od skargi o wznowienie postępowania

Połowa od wpisu ale nie mniej niż 100 zł

4

Wpisu stałego od wniosku o wszczęcie postępowania, bez względu na przedmiot sprawy

100 zł

Opracowano na podstawie:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2003 r. nr. 221 poz. 2193)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. I Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Tyle, że Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego decyzje lekarzy z orzeczeń o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA