REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpis w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Wysokość wpisów w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r./ fot. Fotolia
Wysokość wpisów w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wpis to opłata pobierana od pism rozpoczynających postępowanie sądowo-administracyjne. Wysokość wpisu różni się w zależności m.in. od wysokości należności pieniężnej objętej zaskarżonym aktem czy też od rodzaju pisma jakie jest wnoszone do sądu.

Wszczęcie postępowania przed sądem administracyjnym poprzez złożenie pisma rozpoczynającego postępowanie sądowoadministracyjne wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty określonej mianem wpisu. Wpis pobierany jest więc od skargi, skargi kasacyjnej, zażalenia, skargi o wznowienie postępowania, a po nowelizacji KPA z czerwca 2017 r. także od sprzeciwu od decyzji.

REKLAMA

Wyróżniamy 2 rodzaje wpisu: wpis stosunkowy i wpis stały. Wpis stosunkowy pobierany jest w sprawach, w których przedmiotem są należności pieniężne. Natomiast wpis stały jest pobierany w innych sprawach.

Wysokość wpisu stosunkowego oraz wpisu stałego od każdego z poszczególnych pism procesowych została określona w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi .

Wpis stosunkowy

Jak już wspomniany wysokość wpisu stosunkowego zależy od wysokości należności pieniężnej będącej przedmiotem sprawy:

  • należność wynosi do 10.000 zł – wpis wynosi 4 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 100 zł;
  • należność wynosi ponad 10.000 zł do 50.000 zł - wpis wynosi 3 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 400 zł;
  • należność wynosi ponad 50.000 zł do 100.000 zł - wpis wynosi 2 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 1.500 zł;
  • należność wynosi ponad 100.000 zł - wpis wynosi 1 % wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 2.000 zł i nie więcej niż 100.000 zł.

Wpis stały

W 4 poniższych tabelach znajdują się wysokości wpisu stałego od poszczególnych pism procesowych i konkretnych spraw, które będą obowiązywać w 2018 r. Na chwilę obecną nie ma planów na przeprowadzanie zmian w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Tabela I (str.1)  - pisma procesowe bez względu na przedmiot zaskarżonego aktu lub czynności;
  2. Tabela II (str.2) - sprawy skarg dotyczących koncesji, zezwoleń lub pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej;
  3. Tabela III (str.2) - skargi nieobjęte wpisem stosunkowym;
  4. Tabela IV –(str.3) - inne.

W sprawach niewskazanych w poniższych tabelach wpis stały wnosi 200 zł.

I

Pismo procesowe (bez względu na przedmiot zaskarżonego aktu lub czynności)

Kwota:

1

skarga na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym i zabezpieczającym

100 zł

2

skarga na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa

200 zł

3

skarga na akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej

300 zł

4

skarga na akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż akty prawa miejscowego, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publiczne

300 zł

skarga na akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego

300 zł

6

skarga na bezczynność organów administracji publicznej

100 zł

7

sprzeciw od decyzji

100 zł

8

zażalenie na postanowienie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych

100 zł

II

Sprawy skarg dotyczących koncesji, zezwoleń lub pozwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:

Kwota:

1

budowy i eksploatacji autostrad płatnych oraz dróg ekspresowych

10 000 zł

2

energetyki

10 000 zł

3

transportu lotniczego, kolejowego i morskiego

10 000 zł

4

radiofonii i telewizji

10 000 zł

5

publicznego obrotu papierami wartościowymi

10 000 zł

6

działalności bankowej

10 000 zł

7

ubezpieczeń bezpośrednich i reasekuracji

10 000 zł

8

funduszy emerytalnych

10 000 zł

9

funduszy inwestycyjnych

10 000 zł

10

wytwarzania wyrobów spirytusowych i tytoniowych

8 000 zł

11

obrotu hurtowego napojami alkoholowymi

8 000 zł

12

kasyn gry

10 000 zł

13

innych gier losowych i zakładów wzajemnych

8 000 zł

14

łączności, w tym telekomunikacji, bez usług pocztowych

8 000 zł

15

usług pocztowych

1 000 zł

16

ochrony osób i mienia

5 000 zł

17

usług detektywistycznych

5 000 zł

18

obrotu dewizowego

5 000 zł

19

prawa celnego

5 000 zł

20

produkcji i obrotu hurtowego środkami farmaceutycznymi

3 000 zł

21

aptekarstwa i zakładów opieki zdrowotnej

1 000 zł

22

żywności i żywienia

1 500 zł

23

geologii i górnictwa

1 000 zł

24

kultury, edukacji i wychowania

1 000 zł

25

sportu, turystyki i rekreacji

1 000 zł

26

utrzymywania czystości i porządku

800 zł

27

w pozostałym zakresie

500 zł

III

Skargi nieobjęte wpisem stosunkowym, z zakresu:

Kwota

1

budownictwa i architektury

500 zł

2

zagospodarowania przestrzennego

500 zł

3

ochrony środowiska i przyrody

200 zł

4

gospodarki wodnej

300 zł

5

nieruchomości

200 zł

6

rolnictwa i leśnictwa

200 zł

7

ewidencji ludności i dowodów osobistych

100 zł

8

cudzoziemców, paszportów i wiz

300 zł

9

aktów stanu cywilnego i obywatelstwa

100 zł

10

kombatantów

100 zł

11

własności przemysłowej

1 000 zł

12

zobowiązań podatkowych

500 zł

13

prawa celnego

500 zł

IV

Inne – w sprawach:

Kwota

1

skargi dotyczące uprawnień do wykonywania określonego zawodu, czynności lub zajęć, bez względu na ich rodzaj i charakter

200 zł

2

skargi dotyczące postanowienia lub decyzji wydanych w trybie wznowienia postępowania administracyjnego, stwierdzenia nieważności, uchylenia lub zmiany albo wygaśnięcia aktu, bez względu na przedmiot sprawy,

200 zł

3

Wpisu od skargi kasacyjnej oraz od skargi o wznowienie postępowania

Połowa od wpisu ale nie mniej niż 100 zł

4

Wpisu stałego od wniosku o wszczęcie postępowania, bez względu na przedmiot sprawy

100 zł

Opracowano na podstawie:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2003 r. nr. 221 poz. 2193)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za wypalanie traw, rozniecanie ognia czy rozpalenie grilla w niedozwolonym miejscu, palenie tytoniu poza miejscami wyznaczonymi, nieostrożne obchodzenie się z ogniem: do 30 tys. zł grzywny i do 5 tys. zł mandatu

Za wypalanie traw, rozniecanie ognia, palenie tytoniu poza miejscami wyznaczonymi, nieostrożne obchodzenie się z ogniem: do 30 tys. zł grzywny i do 5 tys. zł mandatu. Dlaczego? Bo nowelizacja przepisów to odpowiedź na rosnące zagrożenie pożarowe w Polsce. Wprowadzając surowe kary finansowe, rząd ma nadzieję skuteczniej walczyć z niebezpiecznymi zachowaniami i zapobiegać tragediom.

Emerytury groszowe rosną lawinowo. ZUS wypłaca nawet… 2 grosze miesięcznie

Coraz więcej Polaków pobiera tzw. groszowe emerytury – świadczenia niższe niż koszty ich obsługi. W 2024 r. stanowiły już 9 proc. wszystkich wypłat. ZUS przyznaje nawet 0,02 zł, a rząd rozważa wypłaty kwartalne.

Łukasz Krasoń o nowym systemie. Czy niepełnosprawni będą wykazywali niesamodzielność (jak przy świadczeniu wspierającym)? Co ze stopniami niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny)?

To dwa podstawowe pytania nurtujące osoby niepełnosprawne - czy nowy system będzie oparty o sprawdzenie rzeczywistej samodzielności osoby niepełnosprawnej (oznacza to niskie świadczenia dla osoby niewidomej czy sparaliżowanej od pasa w dół - osoby te są wysoko samodzielne według osób przyznających świadczenie wspierające). No i co się stanie ze stopniami niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny)? Na dziś nie znamy odpowiedzi na nie.

Czy zagraniczny pracodawca zatrudniający w Polsce pracowników musi wdrożyć PPK?

Program PPK został stworzony, aby umożliwić pracownikom regularne gromadzenie środków stanowiących dodatkowe zabezpieczenie emerytalne. Oszczędności w ramach PPK pochodzą z 3 różnych źródeł: od pracownika, od pracodawcy a także od państwa. Obowiązkiem wdrożenia PPK objęci są wszyscy pracodawcy zatrudniający w Polsce pracowników. Nie jest to jednak tylko obowiązek, pracodawcy mogą wykorzystać fakt zapewnienia pracownikom możliwości uczestnictwa w PPK jako element motywacyjny. Wielu pracodawców, stosując pewne obiektywne kryteria (np. staż pracy w firmie), oferuje pracownikom finansowanie dodatkowej składki PPK finansowanej przez zakład pracy. Niewątpliwie, jest to jeden z elementów podnoszących atrakcyjność danego pracodawcy na rynku pracy.

REKLAMA

Zasiłek pogrzebowy 2026 – nie tylko podwyżka ale i zmiany w formalnościach, wnioskach, terminie wypłaty

Od 1 stycznia 2026 r. w przepisach dotyczących zasiłku pogrzebowego zajdą duże zmiany. Najważniejszą jest z pewnością pierwsza od ponad 14 lat podwyżka kwoty zasiłku (z 4 tys. zł do 7 tys. zł). Zmiana ta wynika z ustawy z 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zawiera także mechanizm waloryzacji kwoty zasiłku pogrzebowego i wprowadzi nowy zasiłek celowy z pomocy społecznej na pokrycie uzasadnionych i udokumentowanych kosztów pogrzebu – jeżeli przekraczają wysokość zasiłku pogrzebowego. Ale ponadto podpisana 21 sierpnia 2025 r. kolejna nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zmieni od nowego roku zasady i tryb składania oraz rozpatrywania wniosków o zasiłek pogrzebowy. Zajdą również zmiany w zakresie trybu i sposobu wypłaty zasiłku pogrzebowego.

Pułapka w rządowym pilotażu! Firmy zapłacą wyższe podatki i składki

Okazuje się, że pracodawca, który skorzysta z pilotażowego programu skróconego czasu pracy, zapłaci większe podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. „To zaskakujące, że nikt z rządu o tym nie uprzedził” – czytamy w dzisiejszym „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Urodzenie martwego dziecka - nowe zasady składania dokumentów do zasiłku macierzyńskiego i pogrzebowego od 6 sierpnia 2025 r.

W dniu 6 sierpnia 2025 roku weszły w życie przepisy, które umożliwiają ustalenie prawa do zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego lub zasiłku pogrzebowego na podstawie zaświadczenia o martwym urodzeniu. W przypadku zasiłku pogrzebowego będzie to możliwe również na podstawie karty zgonu.

Kierowcy: będą nowe zakazy i wysokie kary. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za pewne zachowania

Kierowcy - będzie nowy zakaz. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za drift i celową utratę przyczepności. Dlaczego? Bo jak wskazuje projektodawca: problem nielegalnych wyścigów, rajdów i tym podobnych imprez odbywających się na drogach, na których odbywa się ruch kołowy, staje się coraz bardziej odczuwalny i ma coraz większy wpływ na spadek poczucia bezpieczeństwa wśród użytkowników dróg.

REKLAMA

Sprzeczności u osób niepełnosprawnych. W PZON bez stopnia niepełnosprawności (nawet lekkiego i umiarkowanego). MOPS bez świadczeń. WKL - trwała niezdolność

Infor.pl opublikował artykuł opisujący perypetie "mundurowej" osoby niepełnosprawnej, która musi stawać przed komisjami lekarskimi wojskowymi (w celu potwierdzenia niepełnosprawności), a następnie przed analogicznymi komisjami "cywilnymi". Wynika to z tego, że orzeczenia "wojskowe" o niepełnosprawności nie są akceptowane przez systemy świadczeń "cywilnych" dla niepełnosprawnych. Stan zdrowia osoby niepełnosprawnej w pierwszej historii ewoluował między stopniem lekkim niepełnosprawności a umiarkowanym. Po artykule otrzymaliśmy listy osób niepełnosprawnych "mundurowych", które "krążą" między komisjami "wojskowymi" a cywilnymi". M.in. napisał do nas czytelnik, który został uznany za osobę niezdolną do służby wojskowej (z uwagi na trwałe okaleczenie) oraz jednocześnie za całkowicie zdrową według Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (PZON). Pierwszy artykuł dotyczył historii osoby uznawanej za niepełnosprawną zarówno według komisji "cywilnych" jak i "wojskowych". Historia poniżej to człowiek okaleczony (według lekarzy wojskowych) oraz jednocześnie zdrowy (według lekarzy cywilnych).

Duża zmiana w sprawach frankowych. W niektórych sądach spadek liczby pozwów r/r jest nawet 60-proc. [DANE Z SĄDÓW]

Tysiące frankowiczów wciąż idą na zwarcie z bankami, ale impet słabnie. Do sądów wpływa coraz mniej pozwów. W I połowie 2025 roku do 47 sądów okręgowych w całej Polsce wpłynęło ok. 25,5 tys. pozwów w sprawach frankowych. W analogicznym okresie zeszłego roku odnotowano ich blisko 40 tys. To spadek o 36,5% rdr. Natomiast w niektórych sądach wyniósł on nawet 60% rdr.

REKLAMA