REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Mieszkania, Dom i prawo

Warunki mieszkaniowe w Polsce jedne z gorszych w Europie


Nieprzeciekający dach, sprawne urządzenia sanitarne, brak w wilgoci w mieszkaniu – to tylko niektóre cechy, które wydają się niezbędne do spełnienia warunków mieszkaniowych. Jak to wygląda w Polsce?

Uwaga na powierzchnię mieszkania


Zarówno na rynku wtórnym, jak i pierwotnym informacje o powierzchni mogą być rzeczą względną – informuje Home Broker. Przekłamania są niebezpieczne i często są wspierane także przez dokumentację urzędową i normy budowlane.

Potrzeby mieszkaniowe Polaków


Największym powodzeniem cieszą się mieszkania dwupokojowe, o powierzchni nie przekraczającej 50 metrów kwadratowych. W nowym budownictwie i kamienicach najmniejsze mieszkania są za duże – informuje Home Broker. Na jakim rynku powinniśmy szukać takich lokali?

Jakie ubezpieczenie kredytu wybrać?

Ubezpieczenie kredytu to zabezpieczenie dla banku w sytuacji, kiedy kredytobiorca nie będzie mógł spłacać zaciągniętego zobowiązania. Jeśli decydujemy się na kredyt mieszkaniowy, musimy pamiętać o tym, że prawdopodobnie będzie on nam towarzyszył przez większą część życia. Jakie ubezpieczenie kredytu wybrać?

REKLAMA

Czym są condohotele i czy warto w nie inwestować?

Coraz więcej Polaków inwestuje w condohotele. Taki sposób lokowania pieniędzy ma swoje źródło na Florydzie, rozpoczął się aż 20 lat temu, stamtąd dotarł do Europy Zachodniej i do Polski. Pojawiające się nowe systemy jak condohotel czy timeshare stają się atrakcyjniejsze, ponieważ w ten sposób możemy połączyć inwestycję w nieruchomości, z możliwością korzystania z nich w prywatnych celach. Tego typu inwestycje cieszą się także dużym zainteresowaniem przedsiębiorców.

Czy warto kupić mieszkanie pod wynajem?


Na przełomie 2007 – 2008 na polskim rynku można było zaobserwować ogromne zainteresowaniem mieszkaniami. Polacy zrozumieli, że inwestowanie w rynek mieszkaniowy stanowi bardzo dobry sposób na korzystne ulokowanie pieniędzy. Jak pokazują statystyki najatrakcyjniejszy okazał się zakup mieszkania na przyszłe wynajęcie.

Przeprowadzka z mieszkania do domu


Okres wiosenny sprawia, że mamy ochotę zmienić coś w swoim otoczeniu. Najczęściej wtedy właśnie decydujemy się na zamianę mieszkania w bloku na dom. Rozpoczęcie tego procesu pociąga za sobą konieczność także podjęcia decyzji dotyczących losu mieszkania. Czy sprzedać stare mieszkanie? Kiedy będzie na to najlepszy moment? Jaki powinniśmy wziąć kredyt?

Podatnicy VAT – prowadzący działalność gospodarczą w ramach najmu

REKLAMA

Najem a podatek od towarów i usług w roku 2011


W 2011 r. podatników obowiązują nowe stawki VAT w wysokości 23 proc. (
najem rzeczy, najem lokali użytkowych), 8 proc. (najem samochodów osobowych z kierowcą, najem statków żeglugi śródlądowych z załogą, najem pasażerskich środków transportu lotniczego z załogą) i 5 proc. Stawka VAT została obniżona do wysokości 8 proc. w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego lub ich części – jeżeli są zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Obowiązek wystawiania faktur przy działalności gospodarczej w ramach najmu


Podatnik prowadzący
działalność gospodarczą w ramach najmu zobowiązany jest do wystawiania rachunku lub faktur zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej. Niewystawienie faktury lub rachunku kontrahentom lub na życzenie osoby fizycznej grozi podatnikowi sankcjami.

Jakie dokumenty należy dołączyć do umowy o najem okazjonalny?


Od dnia 28 stycznia 2010 r. ustawodawca nałożył na wynajmującego obowiązek dołączenia do umowy o najem okazjonalny dodatkowych dokumentów. Poniżej zostaną wskazane wymagane załączniki.

Wyłączenie podatnika z prowadzenia deklaracji podatkowej w ciągu roku przy najmie


Pan Maciej Nowak złożył dnia 01.01.2010 roku do
Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtowej formy opodatkowania najmu. Obecnie podatek w formie ryczałtowej wynosi 8,5 proc. od przychodów. Czy Pan Maciej Nowak powinien składać deklarację podatkową w ciągu roku?

Zwolnienie z obowiązku ewidencji obrotu przy najmie w roku 2011

Forma ewidencjonowania przychodów w najmie


Kasy fiskalne są jedną z najczęściej stosowanych przez podatników form ewidencjonowania przychodów. Podatnicy, którzy w 2011 roku prowadzili
działalność gospodarczą powinni dokonywać szczegółowej dokumentacji zawieranych przez nich transakcji. Przychody powinny zostać udokumentowane przy pomocy stosownych ewidencji. Podatnicy uzyskujący przychody z tytułu najmu powinni udokumentować je za pomocą faktury lub rachunku.

Czy zamiany mieszkań staną się bardziej popularne?

Podstawowa trudność przy zamianie mieszkań polega na dotarciu do potencjalnych osób zainteresowanych zamianą jednego mieszkania na drugie zgodne za założonymi parametrami.

Co warto kupić za milion złotych?


Czy spośród ofert mieszkań i domów za milion złotych jest duży wybór? W jakich warszawskich dzielnicach możemy ich szukać? Czy w każdej dzielnicy uda nam się coś znaleźć? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na pytania z tym związane.

Jaką formę opodatkowania powinien wybrać podatnik wynajmujący pokoje gościnne?


Pan Adam Michalski wynajmuje pokoje gościnne w Zakopanem. Jest on właścicielem domku turystycznego. Wynajmuje on miesięcznie 10 pokoi gościom. Jaką formę opodatkowania powinien wybrać Pan Michalski?

Czy pary, które decydują się na wspólne życie, mają szanse na mieszkanie?

Ponad połowa młodych par w Polsce mieszka w za małych mieszkaniach. Za średnią pensję w największych miastach można kupić zaledwie 0,45 m 2 lokalu. Jak podaje Home Broker, w najlepszej sytuacji znajdują się mieszkańcy Irlandii i Belgii.

Nowa oferta sprzedaży mieszkań z „Przy Wspólnej” w Sulejówku

Na początku kwietnia rozpoczęła się sprzedaż mieszkań z inwestycji „Przy Wspólnej” w Sulejówku z rabatem na poziomie 5 metrów kwadratowych. Mieszkania na pewno spodobają się osobom, które szukają lokali o większym metrażu i przystępnej cenie.

Czym jest obiekt małej architektury?

Obiektami małej architektury są drobniejsze, niewielkie obiekty budowlane nie będące jednakże tymczasowymi obiektami budowlanymi. W przypadku ich wznoszenia obowiązują znacznie uproszczone procedury w porównaniu z budynkami czy budowlami.

Miejsce postojowe dla pojazdów

Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w planie miejscowym albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

Czym jest lokal użytkowy?

Lokal użytkowy to część budynku składająca się z jednego lub więcej pomieszczeń, wydzielona stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, nie będący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym czy gospodarczym. Lokalem użytkowym będzie więc na przykład pomieszczenie biurowe, gabinet lekarski, lokal sklepowy, lokal produkcyjny czy magazyn. Lokale użytkowe muszą spełniać szereg surowych wymogów, zależnie od prowadzonej w nich działalności.

Czym jest lokal mieszkalny?

Zgodnie z ustawą o własności lokali, lokal mieszkalny to wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Może on stanowić odrębny przedmiot własności jeżeli jest wyodrębniony z nieruchomości.

Jakie są kompetencje Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego?

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a przy tym organem właściwym do rozstrzygania spraw indywidualnych, toczących się w drodze postępowania administracyjnego wynikających z przepisów prawa budowlanego.

Jakie akty prawne możemy wyróżnić w prawie budowlanym?

Po raz pierwszy w polskim systemie prawnym proces budowlany został objęty kompletną regulacją w rozporządzeniu Prezydenta RP z 16 lutego 1928 roku o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli. Obecnie prawo budowlane jest traktowane jako swoisty dział prawa a kluczowe regulacje rozsiane są po wielu ustawach i rozporządzeniach.

Czym zajmuje się inspektor nadzoru inwestorskiego?

W decyzji o pozwoleniu na budowę właściwy organ może nałożyć na inwestora obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź przewidywanym wpływem na środowisko.

Jakie są obowiązki kierownika budowy?

Kierownik budowy jest odpowiedzialny za zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy i kierowanie nią w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Co należy do zadań inwestora?

Inwestor pełni kluczową rolę w procesie budowlanym, nie tylko ze względu na jego finansowanie, ale przede wszystkim ze względu na konieczność spełnienia szeregu wymagań wynikających z przepisów prawa budowlanego.

Jaka jest różnica pomiędzy budynkiem a budowlą?

W ramach ogólnej kategorii obiektów budowlanych prawo budowlane wyróżnia budynki, budowle i obiekty małej architektury. Różnią się one przede wszystkim stopniem skomplikowania oraz formalnościami związanymi z ich konstruowaniem i użytkowaniem.

Czym jest katastrofa budowlana?

Katastrofą budowlaną jest niezamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów.

Czym jest decyzja o warunkach zabudowy?

W przypadku gdy planujemy wykonywać roboty budowlane na terenie nie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, niezbędne jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy.

Jakie koszty i bonusy związane są z dociepleniem budynku?

Docieplenie budynków, czyli termomodernizacja może polegać na docieplaniu ścian zewnętrznych i stropów, wymianie okien lub modernizacji systemów grzewczych. Charakter i zakres termomodernizacji, a także przewidywane koszty i bonusy związane ze zmniejszeniem zużycia energii określone są w audycie energetycznym.

Jakie kompetencje posiada inspekcja nadzoru budowlanego?

Prawo budowlane reguluje właściwości rzeczowe i instancyjne organów nadzoru budowlanego. Ustawodawca, w zamkniętym katalogu wymienia zadania i kompetencje Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a także relacje zachodzące między tymi organami.

Jakie konsekwencje poniesie podatnik za nie prowadzenie ewidencji przychodów?


Pan Marcin Kowalski nie prowadził ewidencji przychodów w sposób zapewniający rzetelne określenie przychodów działalności gospodarczej w ramach najmu. Czy z tego powodu Panu Marcinowi Kowalskiemu grozi kara pieniężna?

Kiedy podatnik nie będzie mógł skorzystać z opodatkowania ryczałtem?


Wówczas, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest najem nieruchomości – podatnik nie może skorzystać z zryczałtowanej formy opodatkowania, przy czym nie dotyczy to najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawmy lub innych umów o podobnym charakterze – jeżeli stanowią odrębne źródło przychodu.

Jak kształtują się ceny najmu mieszkań w Polsce?

W lutym w Warszawie średnia cena najmu wynosiła 37,9 zł/mkw. To spadek o 2,2% względem ceny wyjściowej. Natomiast w Krakowie najemcy mogli negocjować stawki na poziomie 1,3%. Dzięki temu stawka rynkowa wyniosła 30,2 zł/mkw.

Jakie ulgi podatkowe są stosowane w ramach najmu w ryczałcie?


Podatnicy, którzy uzyskują dochody tylko i wyłącznie z najmu posiadają uprawnienie do dokonywania odliczeń od przychodu przed opodatkowaniem składki na ubezpieczenie społeczne. Mogą oni także możliwość skorzystania z przysługującym im odliczeń i ulg na ogólnych zasadach.

Jak należy określić przychody z tytułu najmu w ryczałcie?


Przychody z
najmu w ryczałcie są określane według opodatkowania na zasadach ogólnych. Przychodem z działalności są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Kwartalne opodatkowanie ryczałtem przy najmie


Wówczas, gdy przychody osiągane przez podatnika w danym roku nie przekraczają 25.000 euro – podatnik może skorzystać z kwartalnego opodatkowania ryczałtem. Jeżeli małżonkowie osiągają przychody z tego samego źródła – wskazany powyżej limit w wysokości 25.000 euro odnosi się do współmałżonków z osobna.

W jakim terminie należy złożyć zeznanie podatkowe?


Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub o poniesionej stracie w roku podatkowym według ustalonego wzoru w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

Czy można dochód do opodatkowania pomniejszyć o stratę z tytułu najmu?


Podatnik dokonując obliczenia dochodu od opodatkowania ma możliwość zmniejszyć go o stratę ze źródła, z którego powstała w pięciu kolejnych latach, przy czym wysokość tego obniżenia nie może przekroczyć 50% kwoty, która została uzyskana ze straty w ciągu tych lat. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica ta stanowi stratę ze źródła przychodów.

Kogo dotyczy obowiązek odprowadzania zaliczek miesięcznych?


Obowiązek odprowadzania zaliczek w danym roku podatkowym dotyczy osób fizycznych, uzyskujących przychody z tytułu najmu.

Forma opodatkowania na zasadach ogólnych w ramach najmu


Zarówno najem prowadzony w ramach działalności gospodarczej, jak i najem prowadzony jako odrębne źródło może podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podstawą opodatkowania na zasadach ogólnych jest skala podatkowa.

Jakie formy opodatkowania najmu może wybrać podatnik?


Jeżeli podatnik uzyskuje przychody z tytułu najmu to może on dokonać odpowiedniego wyboru formy opodatkowania biorąc pod uwagę fakt, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło.

Z jakich metod amortyzacji może skorzystać podatnik?

Podatnik w najmie może zastosować te same zasady amortyzacyjne jak w ramach działalności gospodarczej.  Podatnik może zastosować wiele metod amortyzacji, tj. metoda amortyzacji jednorazowej, metoda liniowa, metoda uproszczona w odniesieniu do budynków i lokali mieszkalnych, metoda indywidualna dla środków trwałych używanych lub ulepszanych, metoda degresywna. Poniżej zostanie omówiona metoda amortyzacji uproszczonej w stosunku do lokali mieszkalnych i budynków oraz lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz metoda amortyzacji degresywnej w odniesieniu do wszelkich urządzeń oraz maszyn lub samochodów ciężarowych.

Jak uniknąć strat przy odbiorze mieszkania od dewelopera?


Jeśli zdecydowaliśmy się na kupno nowego mieszkania to czeka nas jego odbiór od dewelopera, żeby uniknąć strat trzeba mieć podstawową wiedzę z zakresu budownictwa. Jeśli przeoczymy nawet najmniejsze usterki w stolarce możemy narazić się na dodatkowe koszty, nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy fachowca, której koszt będzie dużo niższy, niż ewentualne poprawki już na nasz koszt.

Na co zwrócić uwagę kupując odkurzacz?

Kupując odkurzacz zwracamy uwagę przede wszystkim na cenę. Na rynku dostępna jest ogromna liczba modeli odkurzaczy w takiej samej cenie, jedna z różnymi funkcjami. Pamiętajmy, że we wnętrzu mieszkania jest średnio pięć razy więcej kurzu niż na wolnym powietrzu. W kurzy zaś gromadzą się roztocza, które z kolei są często przyczyną alergii. Dobrym rozwiązaniem więc jest wybranie odkurzacza z systemem filtracji, dzięki któremu powietrze wydmuchiwane z odkurzacza będzie bardziej czyste. Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Gdzie mieszkać w Warszawie?

Szukając taniego mieszkania w stolicy, zmuszeni będziemy iść na kompromis – niska cena zwykle idzie w parze z małym metrażem lub usytuowaniem daleko od centrum i dojazdami w korkach. To jaką lokalizację wybierzemy, zależeć będzie od naszych priorytetów i możliwości nabywczych.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę?


Zanim przystąpimy do budowy musimy uzyskać pozwolenie na budowę. Decyzję o pozwoleniu na budowę można uzyskać w kilku instytucjach. Uzyskamy je w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta lub w Wydziale Architektury, budownictwa, Inwestycji i Remontów Starostwa Powiatowego.

Czy można szybko i dobrze sprzedać mieszkanie?

Na rynku panuje stabilizacja, mimo tego, to kupujący stawiają warunki. Sprzedający narażeni są na straty zwłaszcza, gdy liczy się dla nich czas, by szybko sprzedać mieszkanie. Ważne, by wiedzieli o kilku rzeczach, które mogą zaważyć o sukcesie w sprzedaży, czy okresie w jakim uda im szybko dokonać transakcji.

REKLAMA