REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieruchomość, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Korekta zeznania rocznego - PITy 2007

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Korektę zeznania sporządza się na tym samym druku PIT, który był właściwy dla złożenia zeznania rocznego.

Oświadczenia majątkowe urzędników i samorządowców

Zbliża się ostateczny termin na złożenie oświadczeń majątkowych. Są one składane np. przez radnych i wójtów co roku do 30 kwietnia. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez sześć lat. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę?

Jeśli planujemy budowę domu jednorodzinnego, obiektu handlowego, a nawet remont budynku wpisanego do rejestru zabytków, musimy uzyskać pozwolenie na budowę. Decyzję o pozwoleniu na budowę wydaje starosta na wniosek osoby, która posiada prawo do terenu.

Pytania (i odpowiedzi) z dyżuru telefonicznego z 3 kwietnia 2008 r. - PITy 2007

Przeczytaj wybrane odpowiedzi na pytania z dyżuru telefonicznego naszego Eksperta.

REKLAMA

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

Jak wykorzystać książeczkę mieszkaniową?

Książeczki mieszkaniowe – popularna w okresie PRL forma oszczędzania na mieszkanie – nie straciły całkowicie wartości po zmianie ustroju. Książeczki mieszkaniowe można wykorzystać do częściowego finansowania inwestycji mieszkaniowych.

Jak odrolnić działkę?

Wiele osób zdecydowało się na zakup gruntu rolnego z zamiarem przeznaczenia go pod budownictwo mieszkaniowe. Zanim to jednak nastąpi, trzeba załatwić dużo formalności, oraz uzbroić się w cierpliwość.

Czy trzeba zapłacić podatek od przekształconego mieszkania spółdzielczego

Skutki podatkowe przekształcania statusu prawnego mieszkań spółdzielczych budzą wątpliwości. Dlatego też Minister Finansów wydał w tej sprawie 24 stycznia 2008 r. interpretację ogólną (nr DD3/033/5/IMD/08/94).

REKLAMA

Czy trzeba zapłacić podatek od przekształconego mieszkania spółdzielczego - PITy 2007

Skutki podatkowe przekształcania statusu prawnego mieszkań spółdzielczych budzą wątpliwości. Dlatego też Minister Finansów wydał w tej sprawie 24 stycznia 2008 r. interpretację ogólną (nr DD3/033/5/IMD/08/94).

Zmiana nazw ulic i obowiązki gmin

Nadawanie nazw ulicom w gminach miejskich nie jest przywilejem, lecz obowiązkiem gmin. Uchwała rady gminy w sprawie nadania nazwy ulicy ma charakter aktu ogólnego i jest zaliczana do przepisów gminnych.

Jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Każda w zasadzie budowa w Polsce wymaga jakiejś formy zezwolenia i podlega kontroli państwowej (głównie samorządowej). Do nielicznych zaś można zaliczyć te części kraju, w których uchwalono miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego: czyli plany, które sugerują gdzie w obrębie gminy/miasta można zbudować konkretny obiekt. W sytuacji gdy planu nie ma, musimy uzyskać indywidualną dla naszej nieruchomości decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Co ważne możemy to zrobić zanim zakupimy ziemię- pozwoli to uniknąć przykrych niespodzianek. Wydanie decyzji jest bezpłatne.

Rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości w zeznaniu rocznym - PITy 2007

Od 1 stycznia 2007 r. obowiązują nowe zasady opodatkowania zysków ze sprzedaży nieruchomości. Inaczej opodatkowana jest sprzedaż nieruchomości nabytej przed tą datą, a inaczej nabytej począwszy od 2007 roku.

Jak wpisać nowego właściciela nieruchomości w księdze wieczystej

W przypadku odziedziczenia nieruchomości, lub uzyskania tytułu do nieruchomości w inny sposób na drodze sądowej (np. sądowego zniesienia współwłasności) – musimy dokonać wpisu w księdze wieczystej.

Zarząd w "dużej" wspólnocie

Wspólnota niezależnie od wielkości może powołać zarząd- czyli przekazać ciężar administrowania nieruchomością na rzecz jednej, lub kilku osób. Taki zarząd działa podobnie jak w przypadku spółek z o.o. czy akcyjnych.

Zarząd bezpośredni w małej wspólnocie

Mieszkając w budynku w którym znajduje się mniej niż 7 lokali (np. mała kamienica), a objęte są oddzielną własnością, znajdujemy się w wspólnocie mieszkaniowej(tzw. małej wspólnocie), choć możemy sobie nawet z tego nie zdawać sprawy. Jest to zazwyczaj niezauważalne, do momentu w którym nie pojawią się problemy związane z wzięciem odpowiedzialności, czy poniesieniem określonych kosztów związanych z tym co w budynku jest wspólne (np. naprawa dachu, czy kotła grzewczego).

Jak zawiadamiać o robotach nie wymagających pozwolenia na budowę

Znaczna część robót budowlanych nie wymaga pozwolenia na budowę, ale tak nie obejdzie się bez powiadamiania odpowiednich organów. Jeżeli powiadomienie jest obowiązkowe, jego brak skutkuje powstaniem samowoli budowlanej, wymagającej legalizacji. Nie zawiadomienie o rozbiórce, to wykroczenia zagrożonego karą grzywny.

Jaka budowa nie wymaga pozwolenia?

Co do zasady wszystko co chcemy wybudować na działce wymaga pozwolenia na budowę. Od tej zasady istnieją jednak konkretne wyłączenia.

Jak zawrzeć dobrą umowę z pośrednikiem?

Pragnąc kupić dom, lub mieszkanie, a nawet szukając korzystnej oferty najmu lokalu, często brak nam możliwości i czasu, żeby samemu poszukiwać zarówno oferty jak i nabywcy. Z tego powodu coraz częściej zwracamy się o pomoc do pośredników w obrocie nieruchomościami. Z jednej strony odciąży nas to od samodzielnego szukania kontrahentów oraz pozwoli ograniczyć liczbę niepoważnych, lub fałszywych ofert, z drugiej może nas narazić na koszty… a w przypadku nieuczciwych pośredników wcale nie małe.

Jak znieść współwłasność nieruchomości

Współwłasność nieruchomości może być kłopotliwa. Zwłaszcza jeśli mała powierzchnia znajduje się w posiadaniu wielu osób (np. w wyniku postępowania spadkowego). Korzystanie z niej może więc być niemożliwe. Zgoda pomiędzy współwłaścicielami może także być chwilowa. W takiej sytuacji należy znieść współwłasność.

Jak znieść współwłasność?

Współwłasność nieruchomości może być kłopotliwa - jeśli jednak właściciele nie są zgodni, procedura cywilna pozwala na przymusowe zniesienie współwłasności na drodze sądowej.

Jak zmusić spółdzielnię do przekształcenia mieszkania?

Jeżeli prawo do gruntu jest uregulowane, a spółdzielnia nadal nie chce ustanowić na naszą rzecz odrębnej własności lokalu, możemy skorzystać z drogi sądowej (darmowej). Wyrok w takiej sprawie zastępuje oświadczenie woli spółdzielni.

Jak podzielić nieruchomość gruntową?

Posiadając dużą atrakcyjną działkę, możemy się zastanowić nad jej podziałem. Sprzedaż kilku działek pod zabudowę , może okazać się zarówno łatwiejsza jak i bardziej dochodowa niż jednej dużej.
Podział działki nie jest jednak tak prosty jak by się wydawało i wiąże się z wieloma czynnościami faktycznymi i administracyjnymi.

Jak ustanowić hipotekę przymusową?

Nieruchomość naszego dłużnika (na którego posiadamy tytuł wykonawczy np. wyrok, nakaz zapłaty) możemy obciążyć hipoteką na naszą rzecz. W odróżnieniu od klasycznej hipoteki, hipoteka przymusowa jest ustanawiana bez udziału właściciela nieruchomości i wbrew jego woli. Powoduje zaś takie same skutki i jest skutecznym zabezpieczeniem naszej wierzytelności.

Jak sporządzić umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości?

Umowa przedwstępna pozwala na zabezpieczenie obu stron przed ewentualnym zerwaniem negocjacji dotyczących sprzedaży nieruchomości. W zależności od swojej formy umowa taka będzie miała różne skutki.

Kiedy musimy się liczyć z Agencją Nieruchomości Rolnych [ANR]

Nieruchomości rolne, oraz uznawane za rolne (czyli niezabudowane) są zazwyczaj zdecydowanie tańsze od działek budowlanych, które możemy wykorzystać do budowy domu. Jednakże obrót nieruchomościami rolnymi podlega kontroli państwowej- a konkretnie Agencji Nieruchomości Rolnych.

Jaki podatek od sprzedaży nieruchomości?

W obecnym stanie prawnym istnieją lekkie zawirowania dotyczące zarówno zwolnienia z podatku sprzedaży nieruchomości, jak i samego opodatkowania. Wszystko przez to, że różne są zasady dot. nieruchomości uzyskanych przez nas przed 01.01.2007 r. i po tej dacie.

Jakie są koszty notarialne przy sprzedaży nieruchomości?

Obrót nieruchomościami, nawet nieprofesjonalny zawsze wiąże się z powstaniem dodatkowych kosztów. Część z nich generowana jest przez notariusza, cześć przez przepisy podatkowe (niniejsze opracowanie nie dotyczy podatku dochodowego), część powstaje w zupełnie inny sposób.

Minister Finansów zinterpretował ulgę meldunkową korzystnie dla podatników

Aby sprzedać bez podatku nieruchomość nabytą po 1 stycznia 2007 r. wystarczy wykazać co najmniej 12-miesięczne zameldowanie na pobyt stały w tej nieruchomości. Okres zameldowania dla potrzeb ulgi meldunkowej należy liczyć od daty faktycznego zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu lub budynku. Nie ma przy tym znaczenia czy w chwili zameldowania mieliśmy tytuł własności do tej nieruchomości.

Minister Finansów zinterpretował ulgę meldunkową korzystnie dla podatników - PITy 2007

Aby sprzedać bez podatku nieruchomość nabytą po 1 stycznia 2007 r. wystarczy wykazać co najmniej 12-miesięczne zameldowanie na pobyt stały w tej nieruchomości. Okres zameldowania dla potrzeb ulgi meldunkowej należy liczyć od daty faktycznego zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu lub budynku. Nie ma przy tym znaczenia czy w chwili zameldowania mieliśmy tytuł własności do tej nieruchomości.

Jak zasiedzieć nieruchomość?

Czasami korzystamy z nieruchomości czując się jej właścicielem. Płacimy podatek od nieruchomości, uprawiamy ziemię, budujemy dom. Z ziemi korzystał już np. nasz ojciec i wszyscy uważali go za właściciela. Może okazać się jednak wg prawa nie był właścicielem. Można to naprawić poprzez zasiedzenie.

System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.

Czy trzeba płacić podatek dochodowy od sprzedaży działki nabytej w drodze darowizny, na której 2 lata przed sprzedażą wybudowano budynek

"Sprzedaż działki wraz z budynkiem mieszkalnym w stanie surowym w kwietniu 2007 roku tj. po upływie 5 lat od daty nabycia działki i w 2 lata po wzniesieniu budynku nie powoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych."

Sprzedaż działki nabytej w drodze darowizny - PITy 2007

"Sprzedaż działki wraz z budynkiem mieszkalnym w stanie surowym w kwietniu 2007 roku tj. po upływie 5 lat od daty nabycia działki i w 2 lata po wzniesieniu budynku nie powoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych."

Jak należy ogłaszać przepisy uchwalane przez gminę

Starostwo powiatowe musi gromadzić i udostępniać zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych. Dzienniki urzędowe, zbiory aktów prawa miejscowego powiatów i gmin udostępnia się nieodpłatnie poprzez środki komunikacji elektronicznej.

Likwidacja kuratoriów utrudni nadzór nad szkołami

Minister Katarzyna Hall chce zreorganizować kuratoria oświaty. Zmiany mogą prowadzić do likwidacji obecnej formy nadzoru nad szkołami. Pracę może stracić ponad dwa i pół tysiąca osób.

Jak wprowadzić system jakości ISO 9001 w administracji samorządowej

W jaki sposób jednostki samorządu terytorialnego mogą ubiegać się o nadanie certyfikatu ISO? Jakie warunki powinny spełniać? Co daje posiadanie certyfikatu ISO?

Nabór na stanowiska urzędnicze w gminach i powiatach

Zatrudnianie pracowników bez wymaganego stażu pracy oraz pomijanie procedur konkursowych przy obsadzaniu stanowisk urzędniczych - to główne wnioski pokontrolne sformułowane w raporcie NIK na temat prawidłowości zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych w administracji samorządowej.

Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej

O działalności organów administracji obywatel ma prawo się dowiedzieć, np. obserwując posiedzenia organów kolegialnych władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo dostępu do informacji publicznej to również dostęp do materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących posiedzenia tych organów.

Zasady przeprowadzania wartościowania stanowisk pracy


Dzisiaj - 24 sierpnia wchodzi w życie zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej . Zgodnie z nim do 28 lutego przyszłego roku urzędy administracji rządowej muszą przeprowadzić wartościowanie stanowisk.

Jakie obowiązki spoczywają na organie administracji, gdy niezałatwi sprawy w terminie

Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?

Podstawy wydania zarządzeń zastępczych przez wojewodów

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego sprawuje prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w sprawach dotyczących finansów regionalna izba obrachunkowa. W ramach swoich kompetencji wojewoda może kwestionować akt samorządu. Najczęściej przez tzw. zarządzenia zastępcze.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Instrumenty antykorupcyjne w administracji

Urząd musi ciągle doskonalić swój system antykorupcyjnySprawne funkcjonowanie Systemu Zapobiegania Zagrożeniom Korupcyjnym jest możliwe wówczas, gdy instytucja działa zgodne z filozofią ciągłego doskonalenia. Występowanie pomyłek jest bowiem nieuchronne. Natomiast błędem jest niewyciąganie wniosków ze złego postępowania.

Dotacje dla samorządowych projektów edukacyjnych i oświatowych

Gminy i powiaty za kilka miesięcy będą miały możliwość zdobycia dotacji z funduszy unijnych na realizację wielu przedsięwzięć z zakresu edukacji, oświaty i rozwoju kultury. Będą to duże kwoty dofinansowania zarówno z programów administrowanych centralnie, jak i z regionalnych programów operacyjnych. Środki na dotacje z przeznaczeniem na poprawę jakości oświaty to aż 1,42 mld euro. Już teraz na projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne czekają do wykorzystania środki ze źródeł krajowych.

Dokumenty elektroniczne w urzędach

Już za miesiąc dokumentacja elektroniczna w urzędach podlegać będzie obowiązkowej archiwizacji. Wkrótce również petenci będą mogli poprosić urząd o doręczanie pism drogą elektroniczną. Jak się przygotować do prowadzenia e-dokumentacji?

Dokumenty elektroniczne w urzędach

Już za miesiąc dokumentacja elektroniczna w urzędach podlegać będzie obowiązkowej archiwizacji. Wkrótce również petenci będą mogli poprosić urząd o doręczanie pism drogą elektroniczną. Jak się przygotować do prowadzenia e-dokumentacji?

REKLAMA