REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustanowić hipotekę przymusową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
Hipoteka przymusowa to możliwość obciążenia nieruchomości dłużnika./ fot. Fotolia
Hipoteka przymusowa to możliwość obciążenia nieruchomości dłużnika./ fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomość naszego dłużnika (na którego posiadamy tytuł wykonawczy np. wyrok, nakaz zapłaty) możemy obciążyć hipoteką na naszą rzecz. W odróżnieniu od klasycznej hipoteki, hipoteka przymusowa jest ustanawiana bez udziału właściciela nieruchomości i wbrew jego woli. Powoduje zaś takie same skutki i jest skutecznym zabezpieczeniem naszej wierzytelności.

Poziom trudności: łatwy

REKLAMA

Koszt: ok. 220 złotych

Wymagane dokumenty

  • tytuł wykonawczy (np. wyrok, nakaz zapłaty, akt notarialny wraz z klauzulą wykonalności)
  • formularz KW_WPIS

POBIERZ: Wniosek o wpis w księdze wieczystej

Na potrzeby niniejszej porady zakładamy, iż są Państwo w posiadaniu tytułu, więc zakończyło się postępowanie sądowe lub dłużnik nie spełnia obowiązków określonych w ugodzie lub akcie notarialnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tytuł wykonawczy: orzeczenie sądu, ugoda sądowa, ugoda zawarta przed mediatorem, orzeczenie sądu polubownego, akt notarialny z deklaracją poddania się egzekucji opatrzone klauzulą wykonalności - czyli potwierdzeniem przez sąd, iż wyżej wymieniony dokument jest podstawą do prowadzenia egzekucji przez komornika.

Krok pierwszy: sprawdzamy nieruchomość

REKLAMA

Jeżeli uzyskaliśmy informacje, iż nasz dłużnik posiada jakąś nieruchomość, musimy uzyskać bliższe dane jej dotyczące, takie jak chociażby adres. Pomoże nam to ustalić numer księgi wieczystej. Jeżeli mamy już numer, udajemy się do sądu wieczysto-księgowego i wnosimy o udostępnienie księgi do wglądu (nie ma opłat) lub wnosimy o wydanie odpisu aktualnego z księgi (30 złotych). Tam sprawdzimy czy nasz dłużnik jest właścicielem, lub współwłaścicielem nieruchomości.

W wydziałach prowadzących księgi wieczyste w systemie elektronicznym istnieje możliwość sprawdzenia księgi wieczystej poprzez wywołanie jej na ekran monitora (bezpłatnie). Dopiero wtedy, gdy z treści księgi (z wpisu w dziale II) wynika, że nasz dłużnik jest właścicielem nieruchomości albo jej współwłaścicielem warto złożyć wniosek o wydanie odpisu z księgi.

Krok drugi: tytuł wykonawczy

Aby wpisać hipotekę przymusową, musimy nasz tytuł egzekucyjny opatrzyć klauzulą wykonalności. W tym celu musimy złożyć odpowiedni wniosek do sądu, przed którym sprawa została zakończona (sąd I lub II instancji, przy czym w drugim przypadku, zadzwońmy do sądu czy akta nadal się tam znajdują - po jakimś czasie od wydania orzeczenia, akta wracają do sądu I instancji).

REKLAMA

Jeżeli występowaliśmy wcześniej o tytuł wykonawczy (np. w celu przeprowadzenia egzekucji komorniczej, która okazała się póki co bezskuteczna) musimy zaznaczyć, po co jest on nam potrzebny kolejny tytuł wykonawczy, np. w celu ustanowienia hipoteki przymusowej w wysokości xxx… wszystko to będzie musiało być oznaczone na klauzuli.

We wniosku (opisanym tak jak wszystkie poprzednie pisma procesowe) wnosimy o nadanie klauzuli wykonalności wyrokowi/ nakazowi zapłaty wydanemu w dniu… w sprawie o sygnaturze akt…. oraz doręczenie, lub wydanie nam tytułu wykonawczego w sekretariacie sądu. Wniosek opłacamy znakami sądowymi (do nabycia w sądzie i niektórych bankach) lub opłacamy w kasie sądu, lub przelewem na rachunek, tak aby opłata była załączona do wniosku. Wysokość opłaty: 6 zł za każdą stronę orzeczenia (bez uzasadnienia) i 6 zł za nadanie klauzuli wykonalności. Zazwyczaj 12 - 18 zł. Zgodnie z przepisami sąd ma 3 dni od dnia doręczenia/ złożenia pisma na opatrzenie tytułu klauzulą.

Orzeczenia sądów muszą być prawomocne, można to, w przypadku wątpliwości, (np. jeśli nie wiemy czy strona złożyła apelację), sprawdzić w sekretariacie sądu - również telefonicznie.

Krok trzeci: wypełniamy wniosek

Formularz KW_wpis możemy uzyskać w siedzibie sądu wieczysto-księgowego.

Drukujemy dwustronnie, wydruk może być czarno-biały, wielkość wydruku ma być zbliżona do wielkości oryginalnych formularzy (format A4).

Wypełnianie rozpoczynamy od oznaczenia sądu, oraz wydziału wieczysto-księgowego i numeru księgi zgodnie z trzema pierwszymi rubrykami wniosku. Następnie przekreślamy wszystkie rubryki aż do strony trzeciej, gdzie zaznaczamy kwadrat przy polu: "Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki". W rubryce zaś wpisujemy: "w oparciu o (np.) wyrok sądu rejonowego …….z dnia …. w sprawie o sygnaturze… opatrzonego klauzulą wykonalności, wnoszę o ustanowienie hipoteki przymusowej w wysokości ……" na nieruchomości opisanej w księdze wieczystej o numerze….."

Hipoteka tak ustanowiona ma charakter hipoteki przymusowej zwykłej, co należy wyraźnie zaznaczyć przy wniosku, nie narażając się na jego oddalenie i przepadek opłaty.

Sąd wpisze hipotekę przymusową tylko w wysokości głównej wierzytelności, bez odsetek i kosztów postępowania więc nie ma potrzeby doliczania ich np. do sumy pieniężnej zasądzonej w wyroku (bardzo częsty błąd). Dalej wypełniamy część druku określającą wnioskodawcę, uzupełniając wszystkie rubryki.

Nasze dane wskazane we wniosku muszą pokrywać się z tymi zawartymi w tytule wykonawczym.

Jeżeli występujemy jako pełnomocnik lub przedstawiciel ustawowy (np. w imieniu dzieci) musimy wypełnić i załączyć formularz KW_PP oraz pełnomocnictwo (oryginał, lub uwierzytelniony odpis) i dowód uiszczenia opłaty skarbowej (17 złotych na rachunek urzędu miasta/ gminy, w której znajduje się sąd).

POBIERZ: Załącznik - Pełnomocnik/ przedstawiciel ustawowy

Wniosek należy podpisać. Jeśli nie jesteśmy jedynym wnioskodawcą (np. dłużnik musi zapłacić łącznie małżeństwu) wszyscy wnioskodawcy muszą się na wniosku podpisać.

Krok czwarty: opłata wniosku i złożenie go na biurze podawczym

Wniosek należy opłacić przed złożeniem na biurze podawczym. Możemy to zrobić za pomocą znaków sądowych (do nabycia w kasie sądu), w kasie sądowej lub przelewem na rachunek sądu. Koszt wpisania hipoteki przymusowej wynosi: 200 złotych i jest opłatą stałą. Opłacony wniosek składamy na biurze podawczym wydziału właściwego dla nieruchomości załączając:

  • oryginał tytułu wykonawczego,
  • dowód opłaty.
  • (opcjonalnie): formularz KW_PP wraz z pełnomocnictwem i opłatą skarbową.

Uwagi:

  • ustanowienie hipoteki przymusowej pozwala na obciążenie odkrytej nieruchomości dłużnika i tym samym daje nam pierwszeństwo przed innymi wierzycielami naszego dłużnika (wierzyciel hipoteczny jest uprzywilejowany w stosunku do pozostałych),
  • dłużnik będzie bardziej skłonny do uregulowania należności (grozi mu egzekucja z nieruchomości, nieruchomość taką trudno sprzedać),
  • sama operacja jest niedroga i prosta,
  • w przypadku wielu wierzycieli hipotecznych o kolejności wpisania hipotek (a tym samym zaspokajania roszczeń) decyduje data (nawet godzina) złożenia wniosku.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat

Mają zajść kolejne zmiany w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350). Tym razem będą to jednak deregulacje na korzyść pracodawców. Dlaczego? Bo zapowiadany jest koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat.

Emerytalna rewolucja Karola Nawrockiego: 150 zł podwyżki co roku dla seniorów?

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki zapowiedział rewolucję w sposobie waloryzacji emerytur i rent. Jego obietnica może oznaczać realne zmiany w domowych budżetach milionów polskich emerytów – szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia. Czy nowy system będzie bardziej sprawiedliwy? Jakie konkretnie rozwiązania zapowiada Nawrocki? I kto zyska najwięcej?

Inwigilowani? ZUS udostępni dane przedsiębiorców bankom, instytucjom finansowym, kredytowym czy pożyczkowym

Czujemy się w pewnym sensie inwigilowani - podkreślają przedsiębiorcy, którzy zapoznają się z kolejnym projektem zmian przepisów przygotowanym przez MRPiPS. Tym razem chodzi o zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Generalnie intencja jest taka, że ZUS udostępni dane z kont płatników składek szerszemu gronu podmiotów: bankom, instytucjom finansowym, kredytowym, pożyczkowym. Po co? Pytają przedsiębiorcy.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

REKLAMA

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

REKLAMA