REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
HR Compliance to obszar wsparcia o immanentnie „ludzkim” wymiarze, gdyż w związku z pracą pojawiają się bardzo ludzkie problemy czy potrzeby, które zestawić należy z potrzebami i celami organizacji – podkreśla adwokat Magdalena Sudoł, liderka HR Compliance w kancelarii Lubasz i Wspólnicy
Obraźliwe posty, fałszywe recenzje czy negatywne opinie. Przedsiębiorcy coraz częściej są ofiarami hejtu w sieci ze strony konkurencji, która zatrudnia tzw. farmy trolli do pisania nienawistnych komentarzy. Skala jest coraz większa.
Wkrótce przedsiębiorcy staną przed obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). To rewolucyjna zmiana, która wpłynie na każdego, kto prowadzi firmę. Chociaż co do zasady – dostęp do aplikacji rządowej ma być bezpłatny – nie oznacza to, że wdrożenie KSeF nie będzie rodziło żadnych kosztów. Sprawdzamy, jakie wydatki czekają przedsiębiorców w związku z nowym systemem.
Reklama w telewizji wywołuje zbyt duże emocje? Reklama w internecie zamykana jest zanim jeszcze zdąży na dobre się rozpocząć? Wciąż poszukiwane są nowe sposoby na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. A co jeśli użyć “chodzących billboardów”? Czy wkrótce będziemy zamiast ubrań nosić billboardy?
REKLAMA
Gigabajty na sekundę - tyle danych generują firmy każdego dnia. Czy są w stanie odpowiednio je wykorzystać? Analitycy i planiści starają się wspierać specjalnymi narzędziami. Jak efektywnie wykorzystać dane, aby firma zyskała na tym jak najwięcej?
CEO, PM, HRM - w korporacyjnych skrótach nazw stanowisk można naprawdę się pogubić. Bywa, że wiemy, co oznacza ten skrót po polsku, ale nie wiemy jak jest po angielsku. Jak rozwinąć skrót AD? Jakie są obowiązki na tym stanowisku? Sprawdzamy.
Według ankiety przeprowadzonej przez zespół Preply w 2023 roku co czwarta osoba przyznaje, że w pracy natknęła się na anglicyzmy, których znaczenia nie zna. Na tapet bierzemy zatem jeden z najpopularniejszych skrótów, czyli HRM. Co oznacza? Czym zajmuje się HRM?
W ciągu ostatnich trzech lat o 20 proc. wzrosła liczba firm, które mają dług w ZUS. Co można zrobić, gdy pojawiają się kłopoty z płatnościami składek?
REKLAMA
Kryzys gospodarczy i redukcje, zwłaszcza w sektorze nowych technologii – zarówno w big tech, jak i zagranicznych start-upach – mają wpływ i niosą konsekwencje także na polskim rynku. Firmy działające w naszym kraju wstrzymują się z poszukiwaniami kandydatów i jednocześnie redukują liczebność działów rekrutacji. Z drugiej strony, organizacje, które procesy prowadzą, coraz częściej stawiają na większą efektywność i jakość kandydatów, a nie działania skoncentrowane na masowym pozyskaniu CV.
CEO, CFO, CFP, język korporacji obfituje anglojęzyczne nazwy stanowisk i enigmatyczne skróty od nich. Warto się zapoznać przynajmniej z tymi najczęściej spotykanymi, nigdy nie widomo, kiedy się przydadzą. Wyjaśniamy, kim jest PM.
„Zetki” już na etapie ogłoszenia rekrutacyjnego chcą poznać wysokość wynagrodzenia, formę zatrudnienia czy benefity. Gdy dojdzie do spotkania, jednym z kluczowych czynników decydujących o podjęciu zatrudnienia, będzie przysłowiowa „chemia” z przełożonym, a 26 proc. przedstawicieli młodego pokolenia uzależni swoją decyzję o przyjęciu oferty pracy właśnie od tego czynnika. Jak w obliczu tak zmieniającego się środowiska pracy i oczekiwań „Zetek”, manager powinien motywować zespół, a tym samym osiągać założone cele?
Czy Polacy chętnie używają anglicyzmów w pracy? Okazuje się, że tak. Nazwy stanowisk po angielsku nikogo już nie dziwią, czasem tylko trzeba się upewnić, czy jest mowa o tym samym. Sprawdzamy, co oznacza skrót CFP.
Praca w międzynarodowym środowisku nierozerwalnie łączy się z przyswojeniem pewnych obcobrzmiących nazw czy niejasnych skrótów. Tym trudniej, jeśli jeden skrót ma więcej niż jedno znaczenie. Kim jest zatem CAO?
Biznesowa komunikacja obfituje w angielskie nazwy stanowisk. Czy wszystkie są jednak zrozumiałe dla wszystkich? Sprawdzamy, co oznacza enigmatyczny skrót CPA. Wcale nie taki oczywisty.
Anglicyzmy i skróty od nich w nazwach stanowisk weszły już na stałe do korporacyjnego języka. I chociaż używamy ich swobodnie, wciąż niekiedy mamy problem z ich odszyfrowaniem. Kim jest COO? Sprawdzamy!
Język korporacji to nie tylko skróty używane w mailach czy mowie potocznej, to także nazwy stanowisk w firmie, coraz częściej zresztą zastępujące polskie odpowiedniki. Wyjaśniamy, kim jest CFO.
Od anglicyzmów uciec coraz trudniej, zwłaszcza w wielkich korporacjach. Co oznaczają tajemnicze skróty w nazwach stanowisk? Wyjaśniamy! Na początek rozszyfrujemy skrót CEO.
Coraz częściej sięgamy po rzeczy „z drugiej ręki”. Czynimy to z różnych pobudek, ale najważniejszą z nich jest możliwość zaoszczędzenia pieniędzy. Optymalizacja budżetów w trudnych dla portfela czasach dotyczy jednak nie tylko osób fizycznych, ale też firm i wszelkiego rodzaju podmiotów publicznych. Świadczą o tym liczby – jak wynika z danych sieci sprzedaży aut używanych AAA Auto, już co piąty klient to podmiot korporacyjny i biznesowy. A skoro firmy coraz chętniej sięgają po używane auta, to dlaczego nie miałyby pomyśleć o używanym oprogramowaniu? To nie tylko w pełni legalne, ale i bardzo korzystne dla portfela, bo zakup używanej licencji pozwala wygenerować oszczędności na poziomie nawet 70 proc. w stosunku do kupna nowego software’u.
Informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa nie są dostępne powszechnie, a dla przedsiębiorcy ich wartość gospodarcza jest kluczowa. W zależności od charakteru relacji stron, odpowiedzialność za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może mieć inną postać.
Chmura obliczeniowa. Jeszcze wielu szefów firm nie do końca zdaje sobie sprawy z tego, że biznes już powszechnie przenosi się na chmury IT i korzysta z nowych technologii. Z drugiej strony firmy wykupują miejsce w chmurach i nie wykorzystują go. Czy można pogodzić potrzebę rozwoju z oszczędnościami?
10 października 2023 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła nabór do konkursu „Gospodarka o obiegu zamkniętym w MŚP. Etap I” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW). Program ma na celu wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z Polski Wschodniej w realizacji kompleksowych projektów na rzecz wdrożenia modelu biznesowego GOZ-transformacji.
Polisa dla firmy. Do jakich zdarzeń losowych dochodzi najczęściej? Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu ubezpieczenia dla firmy? O czym nie zapomnieć?
Małe i średnie firmy (MŚP) wciąż na początku drogi do zrównoważonego rozwoju i ESG. Napotykają znacznie więcej barier niż duże podmioty.
Jakie będą składki ZUS przedsiębiorcy w 2024 roku? Zgodnie z przyjętymi założeniami projektu budżetu państwa na 2024 r., przeciętne wynagrodzenie wyniesie 7 824 zł. Oznacza to wzrost aż o 12,8 proc. w porównaniu z rokiem 2023. O tyle wzrośnie też wysokość składek ZUS dla firm.
Wirtualni pracownicy zajmujący się usługami PR i marketingiem dołączyli do zespołu AI Teammate. Teammates są szkoleni przez doświadczonych ekspertów rynkowych i wspierani najnowszymi narzędziami i automatyzacjami AI.
Aż 2/3 zadłużonych firm widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Są winni wierzycielom 4,92 mld zł – o 442 mln zł więcej niż w końcówce ub.r. i o 604 mln zł niż rok temu. Sami mają do odzyskania od klientów 900 mln zł – najwięcej od dużych firm.
Firmy na całym świecie coraz częściej zwracają uwagę na konkretne umiejętności podczas zatrudniania. To świadczy o zmianie w sposobie rekrutacji. Wykształcenie traci na wartości, zwłaszcza gdy nie idzie w parze z praktycznymi kompetencjami. W tym świetle, rewolucja w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) nabiera znaczenia.
Nie dość, że znacząco zwiększają się koszty pracy w Polsce, średnio o ponad 10% RdR, to firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Wydatki związane z pozyskaniem pracownika urosły średnio o 36% w ciągu ostatnich 2 lat i wynoszą obecnie około 5 tysięcy złotych. W przypadku nieudanej rekrutacji ogólne koszty mogą się nawet potroić i przekroczyć kwotę 15 tys. zł na pracownika.
To nie granty pozwalają przyciągać najlepsze startupy do Polski – przyciągają „grant turystów”. Wokół startupów wciąż jest wiele niezrozumienia. Traktujemy je jako projekty technologiczne, albo oczekujemy, że będą zatrudniać jak korporacje. Zdaniem założyciela Maverick Nation, dopóki nie nauczymy się, na czym polega ich wartość, nie zbudujemy prawdziwej innowacyjności.
Osoba prawna może domagać się finansowego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła opinię w internecie. Tak wynika z wtorkowej uchwały Sądu Najwyższego.
Greenwashing nie jest już pojęciem obcym. Firmy coraz częściej proponują rozwiązania, które nazywają proekologicznymi. Czy jednak są takimi rzeczywiście? Jak weryfikować te działania, by nie dać się nabić w „zieloną butelkę”?
Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosiła nabór do konkursu „Wsparcie firm w okresowych trudnościach”. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie i w jakim terminie? Na co można przeznaczyć otrzymane środki?
W nadchodzących wyborach podatkowe obietnice stają się kluczowym elementem programów wyborczych największych partii w Polsce. Czy obietnice te są realne? Czy mogą przynieść korzyści dla polskich przedsiębiorców i obywateli? W poniższym artykule przyjrzymy się propozycjom podatkowym trzech komitetów wyborczych: Konfederacji, Polski 2050 oraz Prawa i Sprawiedliwości. Eksperci dokładnie przeanalizowali te propozycje, aby dać czytelnikom klarowny obraz tego, co mogą oczekiwać po ewentualnym wyborze każdej z tych partii. Zapraszamy do lektury!
Jak wygląda obecnie sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych? Ile wniosków o otwarcie działalności wpłynęło w pierwszym półroczu? Ile odnotowano zawieszeń, wznowień i wniosków dotyczących zamknięcia? Jak to wyglądało w poszczególnych województwach?
Co zmieni nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii? Kto chce inwestować w OZE? Jak firmy mogą skorzystać na nowych regulacjach?
Jednym z najistotniejszych kryteriów wyboru projektu, mającego otrzymać dofinansowanie jest innowacyjność. Jak ocenić, czy projekt jest innowacyjny i ma szansę na otrzymanie grantu? Podpowiadają eksperci do spraw pozyskiwania dotacji.
Częste zmiany prawa, krótki czas na ich wdrożenie, żmudne dostosowanie dokumentacji w firmie do nowych przepisów to dziś największe wyzwania w prowadzeniu biznesu w Polsce i zarządzaniu kadrami i płacami w firmie. Na dynamikę zmian prawnych skarży się trzech na czterech pracodawców, ale nie brakuje też wyzwań związanych z cyfryzacją obsługi kadrowo-płacowej oraz przygotowaniem specjalistów z tego obszaru.
Codziennie, kiedy korzystamy z bankomatu zamiast kasjera bankowego lub gdy samodzielnie odprawiamy się na lotnisku przy użyciu automatycznej budki, jesteśmy świadkami, jak technologia zastępuje ludzką pracę. Kiedy sztuczna inteligencja staje się częścią naszego codziennego życia, wszyscy myślimy o jednym – jak będzie ewoluował rynek pracy i zadania, które wypełniamy. O ile zmiany, które dokonywały się wcześniej w ramach rewolucji przemysłowej, dotyczyły mechanizacji produkcji i przede wszystkim polegały na zastępowaniu pracy fizycznej ludzi o wiele bardziej wydajną pracą maszyn, to dla rewolucji cyfrowej kluczowe jest zastępowanie pracy umysłowej oprogramowaniem.
Fisku nie przedstawiły wystarczających argumentów pozwalających na podważenie związku pomiędzy nabytym przez firmę alkoholem a wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Sporadyczne wydatki na organizację zwyczajowo przyjętych świąt dla pracowników wykazują pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi sprzyjając integracji zespołu – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Wskazał dodatkowo, że to organy podatkowe muszą wykazać brak tego związku, jeśli chcą pozbawić przedsiębiorcę możliwości odliczenia podatku.
Wellbeing może przynieść wiele korzyści w firmie. Z tego powodu warto wiedzieć czym jest i jak można go wdrożyć.
Wellbeing – jedna trzecia pracowników polskich firm nigdy nie słyszała o tym terminie. Ci, którzy się z z nim zetknęli kojarzy wellbeing z zapewnieniem dobrych warunków pracy. Takie wyniki przyniosło badanie „Wellbeing w miejscu pracy”.
Ageizm, czyli dyskryminacja ze względu na wiek, stanowi poważne wyzwanie w dzisiejszym społeczeństwie. Dotyka on nie tylko życia codziennego, ale także miejsc pracy. Ageizm może prowadzić do nierównego traktowania pracowników, ograniczać ich szanse na rozwój zawodowy i wpływać negatywnie na atmosferę w firmie.
Ageizm to forma dyskryminacji lub uprzedzenia oparta na wieku, która polega na traktowaniu osób lub grup ludzi inaczej ze względu na ich wiek. Jest to podobne do innych form dyskryminacji, takich jak rasizm czy seksizm, ale skupia się na wieku jako czynnikiem różnicującym.
Bezpodstawne podnoszenie cen i zwlekanie z płatnościami to najczęściej wskazywane przez przedstawicieli małych i średnich firm nieetyczne zachowania kontrahentów z powodu inflacji - podano w badaniu "Skaner MŚP". Niemal co piąty ankietowany wskazuje też na zjawisko „podbierania klientów".
Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) ma usprawnić procesy księgowe, ale wpłynie także na inne działy w firmie. Rozwiązanie zapowiada nową erę efektywności m.in. w logistyce i sprzedaży.
Ścieżka rozwoju kariery stanowi kluczowy element motywujący pracowników do osiągania sukcesów i realizacji swoich zawodowych celów. Tradycyjne podejścia do zarządzania karierą często opierają się na ogólnych planach rozwoju, które nie uwzględniają indywidualnych predyspozycji, umiejętności i celów pracowników. Współczesne organizacje coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, takie jak sztuczna inteligencja, aby tworzyć spersonalizowane ścieżki rozwoju kariery.
50% polskich firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższego roku. Tak wynika z danych ManpowerGroup.
Zespoły wielokulturowe i wielodyscyplinarne są dwoma różnymi koncepcjami związanymi z organizacją pracowników w miejscu pracy.
Współczesne środowisko biznesowe stawia przed organizacjami coraz większe wyzwania związane z różnorodnością kulturową i kompetencyjną w zespołach. Zarządzanie zespołami wielokulturowymi i wielodyscyplinarnymi wymaga nowatorskiego podejścia oraz wykorzystania nowoczesnych narzędzi. Sztuczna inteligencja wchodzi na scenę jako technologia, która może w znaczący sposób wspomóc proces tworzenia i zarządzania tego rodzaju zespołami.
REKLAMA