REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Sąd Najwyższy uchylił prawomocny nakaz zapłaty sprzed lat - kredytobiorcy naliczano przez 20 lat odsetki w wysokości 9% dziennie (sic!) od chwilówki 500 zł. W skali roku dawało to astronomiczne 3285% oprocentowania czyli 16425 zł odsetek rocznie! To dało 328 500 zł odsetek od 500 zł pożyczki - absurd? Wyrok pokazuje drogę do ochrony przed nieuczciwymi praktykami firm pożyczkowych i lichwą.
Mało kto o tym wie, że można odzyskać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych ze swojego zadłużenia. Chodzi o sankcję kredytu darmowego, czyli wciąż mało znane narzędzie prawne, które pozwala odzyskać pieniądze z kredytu. Ile to kosztuje? Jakie warunki trzeba spełnić? Oto szczegóły.
Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.
Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.
REKLAMA
Metoda opracowana przez ekspertów z Trinity University umożliwia utrzymanie się z odsetek od swoich oszczędności. Aby było to możliwe, należy zgromadzić kapitał, który jest 25 razy większy niż roczne wydatki. Oto szczegóły.
Panie redaktorze! Dlaczego nikt nie pisze i o tym się nie mówi o odsetkach, które trzeba było zapłacić za te miesiące które pobierało się świadczenie pielęgnacyjne i które trzeba było zwrócić do MOPS.
Ruszyła kolejna edycja programu Czyste Powietrze. Teraz o pieniądze jest trudniej, a ich rozliczenie będzie bardziej skomplikowane. To efekt nadużyć, które były w programie. W czasie przerwy w przyznawaniu dotacji ruszyły kontrole szukające tych nadużyć. Nie omijają mieszkań i domów, w których przeprowadzano termomodernizację czy wymianę pieców z dofinansowaniem.
Wiele osób długo czekało na nowe regulacje w zakresie kredytu konsumenckiego. Wprawdzie póki co jest to projekt, ale ustawa jest tym samym coraz bliżej. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim (nr UC82, dalej jako: projekt), który stanowi kompleksową odpowiedź na wymogi wynikające z unijnej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE). Analizujemy co się zmieni i jaki będzie to miało wpływ na sytuację kredytobiorców.
REKLAMA
W dniu 7 lipca 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowej ustawy o kredycie konsumenckim przygotowany przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nowe przepisy maja wdrożyć do polskiego prawa przepisy dwóch unijnych dyrektyw. Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 z 18 października 2023 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę 2008/48/WE, zwanej dalej „dyrektywą 2023/2225”, oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2673 z 22 listopada 2023 r. zmieniającej dyrektywę 2011/83/UE w odniesieniu do umów o usługi finansowe zawieranych na odległość oraz uchylającej dyrektywę 2002/65/WE, zwanej dalej „dyrektywą 2023/2673”. Nowa ustawa o kredycie konsumenckim ma zostać uchwalona jeszcze w 2025 roku, a jej przepisy mają być stosowane najpóźniej od 20 listopada 2026 r.
W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).
Program znów ruszył, kontrole będą trwać dalej. Kontrole sięgają pięciu lat wstecz, a zgodnie z planem kontrolerzy w najbliższym czasie mają trafić aż do co dwudziestego mieszkania i domu. Jakie są konsekwencje gdy kontrola stwierdzi naruszenia?
Myślisz, że podpisana umowa chroni Cię przed odsetkami za opóźnienie? Trybunał Sprawiedliwości UE nie zostawił złudzeń: jeśli dłuższy termin płatności został narzucony jednostronnie, grożą Ci nie tylko odsetki od 61. dnia, ale i setki euro rekompensat – nawet przy minimalnych opóźnieniach. Firmy muszą natychmiast zrewidować swoje kontrakty, zanim będzie za późno.
Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu wydał 23 stycznia 2025 r. ważny wyrok w sprawie kredytów konsumenckich. TSUE uznał, że konsument powinien mieć możliwość samodzielnie sprawdzić, czy rzeczywista roczna stopa oprocentowania (tzw. RRSO) jego kredytu, została prawidłowo obliczona. W ocenie adwokat Karoliny Pilawskiej z Pilawska Zorski Adwokaci ten wyrok TSUEmoże wpłynąć na setki tysięcy spraw sądowych w Polsce.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 13 lutego 2025 r. wyrok w polskiej sprawie C-472/23 dotyczącej sankcji kredytu darmowego (SKD), który może mieć dalekosiężne skutki dla rynku kredytów i pożyczek gotówkowych w Polsce. Orzeczenie to precyzuje warunki, na jakich konsument może dochodzić swoich praw w przypadku naruszeń obowiązków informacyjnych przez banki i instytucje finansowe.
Zestawienie wyroków sądów cywilnych rozstrzygających spór o przeliczenie emerytur na podstawie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Przeliczenie emerytur. Wyrównania. Odsetki. Jak orzekają sądy? Przykłady
Każdy kto skorzystał z dotacji z programu Czyste Powietrze może spodziewać się kontroli, która sprawdza czy wydatki zostały spożytkowane zgodnie z umową. Jeśli nie, trzeba zawrócić dotację z odsetkami - nawet za pięć lat wstecz i zapłacić solidną karę. Kontrole nasilone są teraz gdy program Czyste Powietrze jest wstrzymany przez potrzebę zmian chroniących przed powszechnymi nadużyciami.
Pierwszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie sankcji kredytu darmowego w sprawie polskiej już zapadł 13 lutego 2025 r. Na pewno czekają nas kolejne orzeczenia TSUE w tej sprawie, a także naszego polskiego Sądu Najwyższego. Bowiem do tych dwóch sądów są kierowane coraz częściej pytania polskich sądów dot. kredytów konsumenckich.
Wynika to z sankcji darmowego kredytu. Bank nabroił, bank nie zarabia na odsetkach i prowizji. Czy darmowy kredyt w złotówkach jest dostępny dla polskich kredytobiorców (i na jakich warunkach) dowiemy się 13 lutego 2025 r. Tego dnia TSUE wyda wyrok (sygn. akt C-472/23 ) w sprawie sankcji darmowego kredytu. Szacuje się, że wyrok czego około 10 000 – 15 000 osób, które skierowały spór o swoje kredyty do polskiego sądu. Sądy zastosują w tych sprawach wskazówki TSUE
Jeszcze kilka miesięcy temu byliśmy świadkami masowej rezygnacji banków z używania wskaźnika referencyjnego WIBOR jako podstawy do określania oprocentowania w umowach kredytów o zmiennym oprocentowaniu. Banki najprawdopodobniej uznały, że bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie stopy referencyjnej NBP jako podstawy określania oprocentowania w nowych umowach kredytów konsumenckich.
Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?
Banki mogą zmierzyć się z poważnymi konsekwencjami, jeśli Trybunał Sprawiedliwości UE uzna ich praktykę przedstawiania zasad przedterminowej spłaty pożyczek konsumenckich za niezgodną z unijnymi przepisami. Kredytobiorcy, których banki mogą być objęte sankcjami kredytu darmowego (SKD), mają szansę na odzyskanie nadpłaconych odsetek a także innych kosztów kredytu takich jak prowizja.
Czy pracodawca musi wypłacić odsetki za opóźnienie? Jakie odsetki od wynagrodzenia po terminie 2024 i 2025 r.? Po nowelizacji Kodeksu pracy trochę się zmieni w kwestii odsetek w prawie pracy, ponieważ ma być wdrożony automatyzm w naliczaniu odsetek za czas opóźnienia w wypłacie wynagrodzenia za pracę, bez konieczności wnioskowania przez pracownika.
Pracodawca zapłaci pracownikowi za opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia. Czy pracownicy dostaną odsetki już w 2025 r.? Trwają prace nad projektem. Będą nowe wykroczenia, przestępstwa, a co najważniejsze dla pracowników, odsetki.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w swojej interpretacji potwierdził, że odsetki od pożyczki zaciągniętej w celu finansowania bieżącej działalności spółki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.
Na początku marca 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał ważny wyrok dotyczący skutków błędnie wyliczonego przez bank RRSO kredytu konsumenckiego. Wyrok TSUE potwierdza, że zaniżenie poziomu RRSO skutkuje sankcją kredytu darmowego. Niebawem przekonamy się, jak polskie sądy zrozumieją tezy i argumentację tego wyroku.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że odszkodowanie odpowiadające wysokości zapłaconych odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowej wpłaty podatku dochodowego, otrzymane na podstawie polisy OC biura rachunkowego, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji potwierdziła, że odsetki za opóźnienie w spełnieniu świadczenia zadośćuczynienia, które korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, są również zwolnione z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził, że osiągane przez fundację rodzinną przychody z tytułu odsetek od lokat terminowych są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
TSUE wydał wyrok potwierdzający, że polskie przepisy ograniczające prawo podatników do odsetek od nienależnie pobranych podatków są sprzeczne z prawem UE. Podatnik może żądać zwrotu nadpłaty wraz z odsetkami liczonymi od dnia pobrania do dnia zwrotu, a nie za krótszy okres, jak chciał tego fiskus (wyrok z 8 czerwca 2023 r., sprawa C-322/22).
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że część odsetkowa opłat leasingowych może być w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, nie podlegając żadnym ograniczeniom wynikającym z proporcji ustalonej przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Rzecznik regionalny ZUS w Opolu, przekazał informację, że w województwie opolskim na około 60 tysięcy płatników składek ZUS co piąty ma problem ze spłatą należności wobec ubezpieczyciela. Długi z tytułu składek przekroczyły 368 mln złotych. Czy od nieopłaconych składek naliczane są odsetki? Co robić w takiej sytuacji?
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w swojej interpretacji wyjaśnił, że koszty odsetek i prowizji od zaciągniętego kredytu na spłatę udziału kapitałowego występującego wspólnika nie będą kosztami uzyskania przychodów.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że zwrócone przez bank niesłusznie pobrane świadczenia nie stanowią przychodu podatkowego dla kredytobiorcy, natomiast odsetki od opóźnionej wypłaty są przychodem podatkowym i podlegają opodatkowaniu.
Dyrektor KIS potwierdził, że jeśli lokal mieszkalny będzie w części wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, to odsetki od kredytu zaciągniętego na jego zakup w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię wykorzystywaną w działalności gospodarczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji podlega zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu od osób fizycznych w wysokości 70%, natomiast odsetki za opóźnienie w wypłacie odszkodowania stanowią przychód z "innych źródeł".
Dyrektor KIS potwierdził, że odsetki od pożyczki udzielonej przez komplementariusza będą stanowiły koszt podatkowy dla spółki komandytowej.
Dyrektor KIS potwierdził, że Skoro strony umowy pożyczki ustaliły, że pożyczka zostanie udzielona bez jakiegokolwiek wynagrodzenia dla pożyczkodawcy za udostępnienie pożyczkobiorcy kapitału, to udzielona pożyczka ma charakter nieodpłatny. W związku z tym, nieoprocentowana pożyczka nie spowoduje powstania po stronie pożyczkobiorcy przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.
Według interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej (KIS), skapitalizowane odsetki przysługujące spółce stanowią koszt uzyskania przychodów w momencie kapitalizacji. Spółka, która nie potrącała dotychczas skapitalizowanych odsetek, jako koszt uzyskania przychodów jest uprawniona do korekty zeznania podatkowego i uwzględnienia skapitalizowanych odsetek w kosztach uzyskania przychodów.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdza, że uzyskanie i udzielenie wzajemnych poręczeń w ramach systemu cash-poolingu nie generuje przychodu z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że preferencyjne odsetki za zwłokę mogą być stosowane wtedy, gdy podatnik ma możliwość skorygowania swoich deklaracji, które dotyczą bieżącego okresu rozliczeniowego i są związane z obowiązkowym składaniem deklaracji podatkowych w tym okresie.
Gdy spadkobierca dziedziczy majątek z długami, to może być odpowiedzialny za spłatę tych zobowiązań, włącznie z naliczonymi odsetkami wymagalnymi na dzień otwarcia spadku. Polskie prawo spadkowe przewiduje jednak pewne ograniczenia odnośnie odpowiedzialności spadkobierców za długi spadkowe. Jakie?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w ostatnim czasie przyjrzała się kwestii opodatkowania dochodów osiąganych przez polskich rezydentów z odsetek zgromadzonych na rachunkach bankowych w Indiach. Podatnicy są zobowiązani do uiszczenia podatku od tych dochodów w Polsce, jednak należy wziąć pod uwagę wcześniejsze opodatkowanie w Indiach oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Indiami.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że otrzymane od kancelarii komorniczej odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty należności mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził, że odsetki od kredytu, zapłacone po rozpoczęciu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w ramach Spółki, mogą zostać zaliczone przez Wnioskodawcę w wysokości przypadającej Wnioskodawcy, proporcjonalnie do prawa udziału w zysku Spółki, w ciężar kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy uzyskanych z tytułu działalności prowadzonej w ramach Spółki.
Podatnik, który otrzymał odszkodowanie w sprawie o odszkodowanie za hałas, zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w celu potwierdzenia, czy musi opłacać podatek od otrzymanej kwoty i od odsetek. Organ ustalił, że podatnik nie jest zobowiązany do uiszczania podatku dochodowego od odszkodowania oraz od uzyskanych odsetek.
Interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) dotycząca skutków podatkowych wypłaty odszkodowania wraz z odsetkami potwierdza, że odsetki od odszkodowania są zwolnione z opodatkowania, podobnie jak odszkodowanie samo w sobie.
Podatnik zgłosił wątpliwość, czy otrzymane odszkodowanie z tytułu niezawarcia przyrzeczonej umowy o pracę oraz odsetki ustawowe podlegają opodatkowaniu. Krajowa Informacja Skarbowa udzielił odpowiedzi, w której wykluczono zwolnienie i tym samym oba otrzymane świadczenia są opodatkowane.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczy zwolnienia od opodatkowania odsetek ustawowych za opóźnienie w wypłacie świadczeń, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Artykuł omawia szczegóły tej interpretacji.
REKLAMA