Jednostka budżetowa zakupiła sprzęt komputerowy, na fakturze są 4 pozycje: jednostka centralna, monitor, klawiatura, drukarka. Jak poprawnie to zaksięgować - wszystko jako jeden zestaw na koncie 011 "Środki trwałe", czy osobno komputer na 011 (wartość 3800 zł) i osobno drukarkę na 013 (wartość 1100 zł), ujmując ją bezpośrednio w koszty (paragraf 4210)?
Czym charakteryzuje się nowoczesne biuro księgowe? To nie tylko biuro zatrudniające specjalistów, którzy są na bieżąco z przepisami i nowelizacjami, ale też firma, której sposób funkcjonowania jest dla klienta przyjazny i ułatwia mu prowadzenie biznesu. Nowoczesne biuro księgowe pozwala na dostarczanie dokumentów elektronicznie (bez konieczności osobistego ich przekazywania w wersji analogowej), prowadzi archiwum online, dba o bezpieczeństwo danych i umożliwia dostęp do informacji z każdego miejsca i o każdym czasie. Dlaczego warto zwrócić uwagę na to, czy biuro rachunkowe, z którego usług chcemy skorzystać, jest nowoczesne? Istnieją ku temu przynajmniej 3 przesłanki.
Zasada memoriału, określona w art. 6 ust. 1 uor, mówi, że w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Oznacza to, że przy ewidencji przychodów i kosztów przyjmuje się, że są one osiągane (ponoszone) w momencie ich wystąpienia, a nie w momencie wykonania operacji pieniężnej (wpływu lub wypływu środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego jednostki).
Biura rachunkowe, których działalność sprowadza się wyłącznie do prowadzenia podatkowych ksiąg klientów, nie muszą wykonywać obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, m.in. posiadać pisemnych wewnętrznych procedur określających zasady wykonywania obowiązków wynikających z przepisów tej ustawy. Natomiast te biura, które dla części klientów prowadzą księgi rachunkowe, a dla innych – pkpir, obowiązki nałożone ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy wykonują tylko w zakresie umów z klientami, dla których prowadzą księgi rachunkowe. Tak wynika z definicji usługowego prowadzenia ksiąg zawartej w ustawie o rachunkowości.
Dobry księgowy, czyli osoba przygotowana do wykonywania zawodu księgowego, ma niezbędną wiedzę merytoryczną, posiada praktyczne umiejętności i doświadczenie w zawodzie, ale także przestrzega zasad etyki zawodowej. A zatem te trzy człony składają się na pełnokrwistą postać księgowego – mówi Franciszek Wala, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie dla portalu Infor.pl
W minimalnych wymaganiach kwalifikacyjnych na stanowisko urzędnicze - księgowa jest określone, że księgową może być osoba z wyższym wykształceniem, jednakże jest przypis, że musi to być osoba z wykształceniem wyższym o odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku, a w odniesieniu do stanowisk urzędniczych i kierowniczych stanowisk urzędniczych, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie umowy o pracę, a także wymagania określone w ustawie stosownie do opisu stanowiska. Czy w związku z określeniem "odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku" księgową może być osoba, która posiada wykształcenie wyższe administracja?
Parlament Europejski przyjął czwartą dyrektywę zapobiegającą praniu pieniędzy (AMLD). Przepisy mają na celu zapobieganie praniu pieniędzy, przestępstwom podatkowym oraz finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z przyjętą dyrektywą banki oraz instytucje finansowe, prawnicy, audytorzy, księgowi, doradcy podatkowi czy pośrednicy w handlu nieruchomościami mieliby obowiązek zwracać uwagę na podejrzane transakcje klientów.
Należności publicznoprawne niepowiązane z kontami zespołu 7 mogą występować tylko wtedy, gdy należność publicznoprawna jest traktowana jako wierzytelność przysługująca danej jednostce, a oczekiwany jej zwrot ma być traktowany jako zwrot wydatków w rozumieniu finansów publicznych oraz jednocześnie jako korekta kosztów. Zagadnienie to było już analizowane w punkcie dotyczącym tzw. zwrotu wydatków, z tym zastrzeżeniem, że analiza nie dotyczyła wszystkich rodzajów decyzji administracyjnych. Paradoksalnie rzecz dotyczy takich decyzji administracyjnych, które w swej istocie dotyczą skomplikowanego stanu faktycznego, o którym rozstrzyga decyzja administracyjna i który to stan faktyczny można zaklasyfikować do korekty kosztów jako błędu w rozumieniu uor.