REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odszkodowanie, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ile kosztuje połączenie z infolinią?

Powszechnie dostępne środki komunikacji umożliwiają wybór dogodnej formy kontaktu, często pozwalającej zdecydowanie oszczędzić nasz czas. Jedną z takich opcji jest połączenie telefoniczne. Ale czy załatwiając sprawy przez telefon przypadkiem nie narazimy się na dodatkowe koszty? Ile powinno kosztować połączenie z infolinią?

Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez dziecko

Czy jako rodzic odpowiadam za zniszczenia dokonane przez moje dziecko? Kilka dni temu byłem z rodziną w pobliskim sklepie. W czasie zakupów mój 4-letni synek biegał między regałami i zrzucił z półki kilka szklanych butelek z napojami. Dwie z nich stłukły się. Czy będę za to odpowiadał?

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Nawet po dokonaniu sprzedaży kupujący ma prawo egzekwować od sprzedającego jego obowiązki dotyczące właściwości rzeczy. W pierwszej kolejności powinien domagać się naprawienia rzeczy lub wymiany na nową, lecz w szczególnych okolicznościach może nawet całkowicie odstąpić od umowy.

Nie wszystkie odszkodowania pracownicze bez PIT

Niektóre odszkodowania otrzymane przez pracowników są opodatkowane podatkiem dochodowym, a część z nich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. PIT zapłacić trzeba będzie np. od otrzymanego od byłego pracodawcy odszkodowania ustalonego polubownie, podatku unikniemy za to od kwoty odszkodowania przyznanego przez sąd.

REKLAMA

Negocjacje w złej wierze

Negocjacje są procesem dynamicznym, czasem długotrwałym, i nie zawsze kończą się porozumieniem stron. Nie oznacza to jednak, że istnieje pełna dowolność ich prowadzenia, a negocjujący godzą się ponieść wszelkie ryzyko, jakie za sobą niesie taka forma dochodzenia do kompromisu.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.

Kto odpowiada za szkody wyrządzone przez dziki?

Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez dziki, wilki, niedźwiedzie i inne dzikie zwierzęta stanowiła przedmiot analiz Trybunału Konstytucyjnego. W dniu 21 lipca 2014 roku Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez dzikie zwierzęta (wyrok TK K 36/13).

Nowe prawo antymonopolowe od 2015 r.

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów została opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Oznacza to, ze wejdzie w życie 18 stycznia 2015 r. Celem nowelizacji prawa antymonopolowego jest zwiększenie ochrony konsumentów oraz skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję.

REKLAMA

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. wejdzie w życie dopiero w grudniu 2014 r., gdy jednocześnie straci moc dotychczas obowiązująca Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawodawca przewidział w nowym akcie wiele zmian, z którymi powinien zapoznać się przedsiębiorca prowadzący sprzedaż na odległość.

Odszkodowanie funkcjonariuszy w razie wypadku lub choroby - nowe przepisy

Z dniem 1 lipca 2014 r. weszły w życie nowe przepisy regulujące systemowo odszkodowania przysługujące funkcjonariuszom w razie wypadku lub choroby zawodowej pozostających w związku ze służbą. Jakie zmiany zostały wprowadzone?

Wyższe odszkodowanie dla rolników

Od 1 lipca 2014 r. uległa podwyższeniu kwota jednorazowego odszkodowania z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową.

Możliwa upadłość konsumencka osób fizycznych

Sejm rozpatrzył projekt nowelizacji ustawy prawo upadłościowe i naprawcze. Projekt pozwala ogłosić upadłość konsumencką osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Odszkodowania i zadośćuczynienia zwolnione z PIT

Na rozpoczętym 24 czerwca 2014 r. posiedzeniu Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt zwalnia z PIT otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów. Warunkiem zwolnienia ma być umocowanie ustawowe tych porozumień, regulaminów i statutów.

Inflacja w maju 2014 roku

Inflacja, czyli wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych - wg danych statystycznych podanych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) - wzrosła w maju 2014 roku o 0,2 proc. r/r i jednocześnie obniżyła się o 0,1 proc. w stosunku do kwietnia 2014 roku.

"Wymienimy sprzęt elektroniczny jak koszulki?" - darmowa wymiana towaru, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta

Nowa ustawa o prawach konsumenta (uchwalona na posiedzeniu sejmu nr 68 dnia 30.05.2014 r., obecnie przekazana Prezydentowi do podpisu) to efekt wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE oraz próba ujednolicenia i doprecyzowania przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa, w zakresie obowiązków informacyjnych, jak również przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość.

Zmiany w ustawie o prawach konsumenta z korzyścią dla przedsiębiorców

30 maja 2014 r. Sejm rozpatrzył uchwałę Senatu w sprawie poprawek do ustawy o prawach konsumenta. Znowelizowane przepisy ułatwią konsumentom zawieranie umów a przedsiębiorcom ujednolicą zasady odpowiedzialności za towar.

Łatwiejszy proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka powoli staje się martwą instytucją, co rodzi konieczność zmiany przepisów na łagodniejsze. Takie zmiany budzą jednak wątpliwości, czy nie spowodują nadużyć tej formy upadłości przez nieuczciwych kontrahentów.

Wzrost sprzedaży detalicznej w kwietniu 2014 r.

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) sprzedaż detaliczna w kwietniu 2014 roku wzrosła w ujęciu rocznym o 8, 4 proc.

Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Od grudnia 2014 roku zaczną obowiązywać na polskim rynku nowe prawa konsumentów, także tych kupujących w sieci. Nowe zasady zakładają, że właściciele sklepów internetowych będą informować klientów o przysługujących im prawach. Wprowadzenie zmian jest efektem implementacji unijnej dyrektywy.

Odszkodowanie dla byłego pracownika to koszt firmy

NSA orzekł, że pracodawca może zaliczyć w koszty firmy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi, z którym nie wiąże go już stosunek pracy - sygn. akt II FSK 1122/12.

Zabezpieczenie interesów przedsiębiorcy – kary umowne

Strony umowy cywilnoprawnej mogą zastrzec w umowie o wykonanie zobowiązań o charakterze niepieniężnym- kary umowne. Kara umowna uregulowana w artykułach 483-486 kodeksu cywilnego pełni funkcję odszkodowawczą za niewykonanie lub nienależne wykonanie zobowiązań wynikających z umowy. Kara umowna nie może być jednak zastosowana w umowach o pracę na rzecz pracodawcy.

Światowy Dzień Praw Konsumenta

Światowy Dzień Praw Konsumenta obchodzony jest po raz trzydziesty pierwszy, w dniu 15 marca 2014 roku. Światowy Dzień Praw Konsumenta ma charakter międzynarodowy, jego celem jest propagowanie ochrony praw przysługujących konsumentom.

Kiedy można wpisać w koszty kary umowne, odszkodowania i odsetki?

Prowadząc przedsiębiorstwo ponosimy wiele wydatków. Niektóre wydatki jak kary umowne czy odszkodowania mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, które koszty można zaliczyć do kosztów podatkowych i dzięki temu zmniejszyć wydatki przedsiębiorstwa.

Poszkodowany może wybrać sposób naprawienia szkody

Osoba, która została poszkodowana w wyniku wystąpienia szkód górniczych może wybrać sposób naprawienia wynikłej szkody. Jakie działania można wybrać? Czego można żądać? Warto przyjrzeć się bliżej orzecznictwu w tym zakresie

Odszkodowanie z tytułu pogorszenia stanu zdrowia

Pogorszenie stanu zdrowia wywołane nadmiernym poziomem hałasu dobiegającym np. z drogi publicznej uprawnia do żądania odszkodowania i zadośćuczynienia. Odszkodowanie z tytułu pogorszenia stanu zdrowia może zostać przyznane na podstawie stosownych dokumentów.

Nienależyty stan chodnika zimą

Nienależyty stan chodnika zimą, tzn. nieodśnieżony bądź śliski chodnik, może być przyczyną groźnego wypadku. Pieszemu, poszkodowanemu w wypadku, przysługuje prawo dochodzenia roszczeń: odszkodowania, zadośćuczynienia lub renty. Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie chodnika w należytym stanie (odśnieżanie) jest m.in.: właściciel nieruchomości.

Przeniesienie własności w zamian za odszkodowanie - obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r.

Z początkiem 2014 roku nastąpiły istotne zmiany dotyczące ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie odnośnie przeniesienia własności towarów za odszkodowanie na skutek nakazu organu władzy publicznej, w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r.

Lepsza ochrona praw konsumenta

Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumenta, uporządkowanie i zintegrowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności, za jakość rzeczy sprzedanej w szczególności przepisów stanowiących transpozycję dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej, wdrożonej do polskiego porządku prawnego ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej - to główny cel przyjętego dzisiaj przez Radę Ministrów projektu ustawy o prawach konsumenta.

O czym należy pamiętać robiąc zakupy przez Internet?

Konsumenci, którzy decydują się na dokonanie zakupów przez Internet, mają więcej praz niż w przypadku zakupów tradycyjnych. O czym powinni pamiętać robiąc zakupy przez Internet, jakich zasad przestrzegać i na co uważać?

Odszkodowanie za nieodśnieżony chodnik i spadający śnieg

Zima jak wiadomo potrafi zaskoczyć, a śnieg i lód często staje się przyczyną niespodziewanych wypadków. Warto znać zasady postępowania w przypadku, kiedy ulegniemy nieszczęśliwemu zdarzeniu spowodowanym oblodzonym chodnikiem lub osuwającym się śniegiem z dachu.

Zwroty i reklamacje świątecznych zakupów

Grudzień to miesiąc świątecznych zakupów i wielu promocji. Coraz częściej konsumenci dokonują zakupów w sklepach internetowych. Czy taki towar można zwrócić? Kiedy złożyć reklamację?

Porady dla e – konsumenta przed świętami

W okresie świątecznym wzrasta sprzedaż on-line, bowiem klienci poszukują alternatywy dla zatłoczonych centrów handlowych. Często nie są świadomi swoich praw i boją się podejmować zakupów przez Internet w sklepach internetowych zarejestrowanych w innych państwach.

Konsumenci dyskryminowani przez e-przedsiębiorców

Jak wskazuje raport sieci Europejskich Centrów Konsumenckich europejscy konsumenci są dyskryminowani w sieci. Czy kiedykolwiek miałeś problem z zakupem usługi bądź produktu ze względu na miejsce Twojego zamieszkania? Czy zagraniczny e-przedsiębiorca odmówił Ci kiedyś dostarczenia towaru?

Wysokość wynagrodzenia to informacja poufna

Wysokość wynagrodzenia stanowi tajemnicę służbową. Ujawnienie przez pracodawcę wysokości wynagrodzenia pracownika bez jego zgody, naraża pracodawcę na odpowiedzialność.

Pożyczki online coraz popularniejsze

Pożyczki online stają się wśród polskich konsumentów coraz popularniejsze. Najczęściej przez internet pożyczają ludzie młodzi w wieku 20-30 lat, pracujący lub prowadzący firmy.

KNF ostrzega przed ryzykiem związanym z zakupami przez Internet

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) wydał ostrzeżenie przed dopuszczaniem pośredników do rachunku bankowego w płatnościach internetowych, z którym mamy do czynienia wielokrotnie, choćby płacąc za zakupy w Internecie. UKNF zwraca uwagę przede wszystkim na ryzyko związane z podawaniem danych umożliwiających logowanie do rachunku bankowego, zlecanie przelewów oraz pobieranie historii rachunku podmiotom innym niż bank, w którym prowadzony jest dany rachunek.

Niedozwolone klauzule w umowie – co robić?

Niedozwolone klauzule umowne są z natury niekorzystne dla konsumentów. Co zrobić, gdy uznamy, że w umowie którą zawarliśmy, znajduje się postanowienie tożsame z klauzulą wpisaną do rejestru klauzul niedozwolonych?

Reklamacja usług wykonanych na podstawie umowy zlecenia

Reklamacja usług na podstawie umowy zlecenia nie znajduje bezpośredniego uregulowania w przepisach prawa. W przypadku wadliwości wykonanej usługi konsument może skorzystać z regulacji kodeksu cywilnego i żądać od usługodawcy naprawienia szkody.

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu spowodowane siłą wyższą

Śnieżyca czy huragan nie mogą wyłączyć odpowiedzialności przewoźnika za opóźnienie pociągu. Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził, że pasażerowie, których pociąg spóźnia się z powodu działania siły wyższej, mają prawo do odszkodowania w postaci częściowego zwrotu pieniędzy za bilet. Jeśli opóźnienie przekracza godzinę, pasażerowi należy się 25 proc. ceny, w przypadku ponad 120-minutowego opóźnienia – 50 proc. ceny biletu.

Ubezpieczenie NNW dla studentów

Całoroczne ubezpieczenia NNW zwykle, wraz z ubezpieczeniem kosztów leczenia, dodawane są do kart młodzieżowych, popularnych szczególnie wśród studentów wyższych uczelni, którzy podróżują. Ubezpieczenia te bowiem najczęściej obejmują terytorium całego świata.

Problem z wakacjami

Sezon urlopowy dobiega końca. Wracający z zagranicznych wyjazdów turyści przywożą zdjęcia, wspomnienia i pamiątki. Niestety, niektórzy konsumenci wracają do domu również z kłopotami. Jeśli kupiony produkt okazał się wadliwy, linia lotnicza zniszczyła bagaż, a w pokoju hotelowym nie było klimatyzacji można napisać reklamację i w ten sposób egzekwować swoje prawa.

Zakupy internetowe - rękojmia

Czy podczas zakupów internetowych sprzedawcy powinni udzielać rękojmi? Okazuje się, że tak. Ponadto praw konsumenta podczas zakupów on-line jest znacznie więcej.

Zderzenie z dzikim zwięrzęciem - co robić?

Kolizja z łosiem czy sarną ma najczęściej poważne skutki. Uszkodzone auto to najmniejszy problem. Wiele osób przypłaca życiem spotkanie ze zwierzęciem na drodze. Zobacz co zrobić gdy dojdzie do takiej sytuacji!

Dyskryminacja konsumentów z innego kraju

Dyrektywa usługowa 2006/123/WE obliguje państwa członkowskie do usuwania przeszkód, jakie napotykają konsumenci w momencie nabywania usługi od usługodawcy z innego kraju UE.

Ujednolicony e-handel od grudnia 2014 roku

Ujednolicony e-handel od grudnia 2014 roku to efekt implementacji nowej dyrektywy unijnej. Zmiany polskich przepisów będą dotyczyły handlu (sprzedaży towarów i usług) w Internecie. Nowa ustawa ma bowiem wejść w życie w grudniu 2014 roku.

Zakupy w Chorwacji

W czasie trwających wakacji, Polacy chętnie wybierają jako miejsce swojego wypoczynku ciepłą Chorwację. Modne podczas letnich urlopów są zakupy w miejscowych sklepach. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wskazówki, dla konsumentów w Chorwacji.

Jaki termin ma konsument na zawiadomienie o wadzie towaru?

Zawiadomienie profesjonalnego sprzedawcy o wadzie towaru powinno nastąpić przed upływem dwóch miesięcy od dnia dostrzeżenia wady. Jeżeli konsument nabył towar od innej osoby fizycznej, wówczas termin z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy wynosi miesiąc od dnia jej wykrycia.

W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?

Pasażer, który dokonuje zakupu biletu lotniczego przez Internet powinien pamiętać, że w tym zakresie nie obowiązuje 10 dniowy termin zwrotu. Czy można zwrócić bilet lotniczy?

Jak wybrać miejsce na nocleg samodzielnie organizując urlop

Wybór miejsca na nocleg podczas samodzielnej organizacji urlopu wakacyjnego może przysporzyć wielu problemów. Nie trudno bowiem pogubić się w ofertach proponowanych przez licznie funkcjonujące obiekty hotelarskie.

Porady w kwestii sezonowych wyprzedaży

Czas sezonowych wyprzedaży co roku przyciąga rzeszę fanów zakupowego szaleństwa. W nadmiarze promocji i wyprzedaży łatwo stracić głowę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, jak nie dać się nabrać na marketingowe chwyty i o czym pamiętać podążając za wyprzedażowymi okazjami.

REKLAMA