REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Paragon, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Paragony z kas fiskalnych - przechowywanie, utylizacja

Minister Finansów udzielił wyjaśnień odnośnie przechowywania i utylizacji paragonów fiskalnych z kas rejestrujących (kas fiskalnych).

Większa świadomość, ale mniej pieniędzy na produkty „eko” [RAPORT]

Od czasów galopującej inflacji bycie odpowiedzialnym i świadomym konsumentem stało się naprawdę trudne. Ale mimo wszystko robimy w tym kierunku wiele.

Poczuj magię praw konsumenta

Poczuj magię praw konsumenta – to hasło przedświątecznej kampanii Europejskiego Centrum Konsumenckiego. ECK wskazuje na najczęstsze problemy konsumentów związane ze świątecznymi zakupami i podróżami.

Spadek inflacji wskutek m.in. niższych cen paliw i wyhamowania tempa wzrostu cen żywności

Do pierwszego od roku spadku inflacji przyczyniły się m.in. niższe ceny paliw i wyhamowanie tempa wzrostu cen żywności - podali w środowym komentarzu analitycy PKO Banku Polskiego, odnosząc się do danych GUS. Dodali, że na koniec roku CPI spadnie do poziomów jednocyfrowych.

REKLAMA

Ekspert o danych GUS: konsumpcja prywatna "praktycznie otarła się o stagnację"

W końcówce roku i na początku 2023 dynamika PKB będzie się obniżać, odzwierciedlając recesję w sektorze konsumenta; konsumpcja prywatna "praktycznie otarła się o stagnację" - wskazało w środę PKO BP komentując dane GUS. Jak dodano, struktura PKB staje się mniej inflacjogenna.

Większość fast foodów ze spadkiem liczby wizyt

Zmiana nawyków konsumenckich i inflacja wpływa na ruch w fast foodach. Sieci zanotowały dwucyfrowe spadki.

Inflacja pogorszyła dobrobyt finansowy Polaków [RAPORT]

Z raportu Intrum wynika, iż skutki inflacji odczuwa już 9 na 10 (87%) osób w Polsce. Z kolei 7 na 10 (71%) przyznaje wprost, że obniżyła ona ich dobrobyt finansowy, definiowany m.in., jako zdolność do płacenia rachunków na czas i możliwość odkładania gotówki na „czarną godzinę”.

Inflacja obniżyła poziom ekonomiczny większości konsumentów

Inflacja a kondycja finansowa konsumentów w Polsce pod koniec 2022 r. Nie widać optymizmu. Wzrost cen wpływa negatywnie na finanse aż 87% osób w naszym kraju, ale nie tylko na nie. Koszty życia, które rosną szybciej niż nasze pensje, źle wpływają na ogólne samopoczucie Polaków (70%).

REKLAMA

Świąteczny wzrost zainteresowania pożyczkami - wydajemy nie tylko na prezenty

Grudzień i nadchodzący okres świąteczny to czas zwiększonych wydatków dla konsumentów. „Zdecydowanie rośnie w tym czasie również zainteresowanie produktami pożyczkowymi. Tym bardziej, że banki bardzo ostrożnie podchodzą do udzielania kredytów w ostatnich miesiącach roku i nic nie wskazuje, by planowały poluźniać tę politykę.

Korekta stawki VAT przy transakcji z konsumentem [TSUE]

Czy po skorygowaniu stawki VAT dla konsumenta przedsiębiorca może ubiegać się o zwrot VAT? Problem ma zostać rozstrzygnięty przez TSUE na skutek pytania prejudycjalnego, skierowanego przez Naczelny Sąd Administracyjny (sprawa I FSK 1225/18). Temat jest szczególnie interesujący w kontekście podmiotów handlowych zajmujących się branżą retail.

Ewolucja kas fiskalnych - co nas czeka?

Kasy fiskalne przechodzą w ostatnich latach prawdziwą rewolucję, która zmierza do raportowania transakcji do urzędu skarbowego w czasie rzeczywistym. Jednocześnie rynek odchodzi już od kas w postaci dużego sprzętu, obsługiwanego przez kasjera. Coraz bardziej popularne są kasy samoobsługowe, w różnych postaciach i o różnych funkcjonalnościach. Ostatnio przedsiębiorcy coraz większą uwagę przykładają do kas wirtualnych, które mają postać oprogramowania instalowanego na dowolnym urządzeniu. Niestety nie wszystkie branże mogą korzystać z tego rozwiązania.

Dzień bez Długów 2022 - czy inflacja zmusza do zadłużenia się?

Dziś, 17 listopada obchodzimy Dzień bez Długów. „Święto” ma przypominać o tym, jak ważne jest racjonalne zarządzanie budżetem domowym. Jednak w obliczu rzeczywistości, z którą wszyscy musimy się zmagać, praktykowanie takiego podejścia jest bardzo trudne.

Uczciwość finansowa - czym jest i co o niej sądzimy?

Dla większości tak, ale nie dla wszystkich Polaków oddawanie pożyczonych pieniędzy jest obowiązkiem moralnym – wynika z najnowszych badań Związku Przedsiębiorstw Finansowych. Obecnie tak twierdzi 91% badanych. Jeszcze sześć lat temu zdanie to podzielało 97% Polaków.

Europejski akt o dostępności (EAA) - czym jest i kogo dotyczy?

Europejski Akt o Dostępności (EAA) to dokument wskazujący wymogi dostępności wybranych produktów i usług. Co oznacza dla konsumentów?

Prawo komunikacji elektronicznej - projekt przyjęty przez rząd

Możliwość otrzymania przez abonentów prepaid zwrotu pozostałych na koncie środków z doładowań w przypadku wygaśnięcia ważności konta - to jedna ze zmian wprowadzanych przez projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, który we wtorek przyjęła Rada Ministrów.

Black Friday 2022. Jak nie dać się nabrać na „sztuczne” promocje?

Do Black Friday podejść z rozsądkiem. Tym bardziej, że czeka nas kilka tygodni promocji. W ostatnich latach „Czarny Piątek” rozciągnął się na „Black Week”, a niektóre marki ogłosiły nawet „Black Month”. Niebawem czeka nas również „Cyber Monday”.

Stanowisko ZPP do projektu ustawy o działalności lombardowej

ZPP nie zgadza się ze stanem prawnym w kwestii pożyczek lombardowych, ze względu na zbyt szeroki krąg podmiotów, które mogą ich udzielać.

Uszkodzenie towaru w sklepie - czy klient musi zapłacić?

Chyba każdemu z nas zdarzyło się w sklepie zauważyć jakiś rozbity słoik z jedzeniem lub inny zniszczony produkt. Czasem wystarczy chwila nieuwagi nad dzieckiem, czy zwykły ścisk ludzi między sklepowymi regałami aby doszło do uszkodzenia towaru. Gdy przydarzy nam się taka sytuacja, to czy musimy za ten towar zapłacić?

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Butelki plastikowe z kaucją już w przyszłym roku?

Butelki plastikowe z kaucją popiera ponad 90 proc. Polek i Polaków. Czy zwrócimy butelkę w każdym sklepie bez paragonu?

Darmowe muzea - listopad 2022 r.

W 2022 r. akcja "Darmowy listopad" odbywa się w jedenastu rezydencjach królewskich. Jakie muzea można odwiedzić bezpłatnie?

Raport: w najbliższym roku 76 proc. średnich i dużych firm w Polsce chce podnosić ceny

76 proc. średnich i dużych firm w Polsce chce w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów - wskazano w raporcie firmy Grant Thornton. Największy wzrost odsetka firm planujących podwyżki jest w Irlandii, Grecji i Szwecji - podano.

Uregulowanie działalności windykacyjnej – projekt MS

Nie kwestionując potrzeby i zasadności uregulowania rynku windykacyjnego, należy wskazać, że proponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora nie może być oceniony jednoznacznie.

Zmiany w prawach konsumenta

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju gospodarki przyjęła 6 października 2022 r. poprawki PiS do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, m.in. znoszącą odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument najpóźniej w chwili zawarcia umowy został o tym poinformowany i to zaakceptował.

Limit płatności gotówką (przedsiębiorcy, konsumenci) – zmiany od 2024 roku

Od 2024 roku zmniejszy się (z 15 tys. zł do 8 tys. zł) limit płatności gotówkowych dla przedsiębiorców i zostanie wprowadzony limit (do 20 tys. zł) płatności gotówkowych dla konsumentów (w transakcjach z przedsiębiorcami). Powyżej tych limitów trzeba będzie dokonywać płatności bezgotówkowych za pośrednictwem rachunków płatniczych. Pierwotnie zmiany te miały wejść w życie od początku 2023 roku ale przedłużono termin ich wejścia w życie o rok.

Usługi „kup teraz – zapłać później” coraz popularniejsze

Kiedy usługi pay-later pojawiły się na rynku, były w dużej mierze wykorzystywane do jednorazowych, uznaniowych zakupów, takich jak bilety na koncerty czy wysokiej klasy odzież. Jednak wraz z rosnącą inflacją konsumenci coraz częściej sięgają po nie, aby sfinansować coś bardziej przyziemnego i niezbędnego.

Cieplo.gov.pl, czyli rządowa porównywarka cen węgla

26 września 2022 r. rusza możliwość rejestracji przedsiębiorców w rządowej porównywarce cen węgla - cieplo.gov.pl. Nowy serwis ma połączyć konsumentów i sprzedawców ułatwiając zakup surowca.

Grzybobranie - bezpieczeństwo, pierwsza pomoc

O najważniejszych zasadach grzybobrania przypomina Główny Inspektor Sanitarny. Kto powinien unikać grzybów? Jak zapewnić sobie pomoc lekarską w przypadku zatrucia?

Jak przechowywać paragony i raporty fiskalne?

Prowadzimy sklep internetowy. Do każdej sprzedaży ewidencjonowanej na kasie z elektronicznym zapisem kopii wystawiamy fakturę elektroniczną. Do tych faktur musimy przechowywać paragony klienta. Czy możemy je zeskanować i przechowywać w formie elektronicznej? A co z raportami fiskalnymi?

Jak zmienić sprzedawcę prądu elektrycznego?

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Nowe postępowanie z udziałem konsumentów i inne zmiany

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma uprościć procedurę cywilną i zwiększyć ochronę konsumentów.

Wakacyjna reklamacja - jak egzekwować swoje prawa?

Jak napisać reklamację? Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji? Europejskie Centrum Konsumenckie w ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – zachęca do egzekwowania swoich praw!

Paragon fiskalny 2022 - informacje na paragonie, oszustwa, kontrole KAS

Co czwarty sprzedający nie wystawił prawidłowego paragonu – to wynik kontroli przeprowadzonych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) w wakacje 2022 r. Ministerstwo Finansów podkreśla, że paragon to większe bezpieczeństwo klienta oraz dowód uczciwości ze strony przedsiębiorcy i poszanowania zasad uczciwej konkurencji. KAS prowadzi bieżące kontrole mające na celu uszczelnianie systemu podatkowego i walki z tzw. „szarą strefą”, jednak w przypadku oszustw paragonowych ogromne znaczenie ma postawa kupujących, czyli nas wszystkich. Czy każdy sprzedawca musi wystawić paragon? Czym są prawidłowo wystawione paragony, do czego mogą posłużyć i gdzie zgłaszać nieprawidłowości?

Wanienki dla dzieci - jakie nieprawidłowości?

Inspekcja Handlowa skontrolowała artykuły do kąpieli. W co czwartej wanience dla dzieci wykryto nieprawidłowości.

Jakie sklepy obejmie system kaucyjny?

Na jakim etapie obecnie są prace nad projektem ustawy, mającej wdrożyć system kaucyjny w Polsce? Czy zwiększy się powierzchnia sklepów, które będą zobowiązane do odbierania opakowań od klientów?

Trwają prace nad ustawą o działalności lombardów

Celem prac nad ustawą tzw. lombardową jest wzmocnienie monitoringu nad rynkiem lombardów oraz zwiększenie ochrony dla klientów.

Wakacje kredytowe - 300 skarg do UOKiK na banki. Jednym wnioskiem można zawiesić spłatę 8 rat kredytowych

Do UOKiK wpłynęło już około 300 skarg na zachowania banków w sprawie wakacji kredytowych - poinformował 1 sierpnia 2022 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Nowe postępowanie odrębne z udziałem konsumentów

Rząd pracuje nad przepisami, które m.in. mają wprowadzić do Kodeksu postępowania cywilnego postępowanie odrębne z udziałem konsumentów. Na czym polegają planowane zmiany?

Opłata za opakowania z tworzywa sztucznego w 2023 r. - projekt

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt dotyczący stawek za opakowania z tworzywa sztucznego. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Jak wygląda prawidłowy paragon fiskalny? Akcja MF i KAS: Weź paragon i wspieraj uczciwy biznes na wakacjach

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przypominają, że prawidłowo wydany paragon to bezpieczeństwo klienta i dowód uczciwości przedsiębiorcy. Organy KAS stale sprawdzają, czy sprzedawcy wydają paragony i czy są one poprawnie wystawione. W okresie wakacyjnym działania takie prowadzone są z większym natężeniem w miejscowościach turystycznych. Jak powinny wyglądać prawidłowo wystawione paragony, do czego mogą posłużyć i gdzie można zgłaszać nieprawidłowości?

Nowelizacja prawa konsumenckiego a działalność przedsiębiorców

Czy nowelizacja prawa konsumenckiego wpłynie na działalność przedsiębiorców? Na jakie zmiany warto się przygotować?

Unijny Omnibus - wysokie kary na razie nie w Polsce?

28 maja weszła w życie unijna dyrektywa, tzw. Omnibus, na nowo regulująca wiele obszarów e-commerce oraz wzmacniająca pozycję konsumentów wobec e-sklepów. Spośród nowych regulacji, na uwagę zasługuje unormowanie zasad publikowania opinii o sklepach internetowych. Jakie obowiązują teraz zasady? De facto nie można już kupować opinii, co nie ukrywajmy zdarzało się nagminnie. Trzeba będzie też szczegółowo informować o cenach produktów objętych promocją. Za łamanie zasad grożą surowe kary: 2 miliony złotych albo 10% dochodów. Prawo obowiązuje zgodnie z przepisami unijnymi ale w Polsce na razie nie ma instytucji, która może jego stosowanie kontrolować i nakładać kary. W naszym kraju nie dostosowano bowiem prawodawstwa. Nowe przepisy analizuje mec. Robert Szczepanek z kancelarii prawnej Causa Finita.

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

KAS: Mandat za niewydanie paragonu po nabyciu sprawdzającym

W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. KAS przeprowadziła ponad 3 tys. nabyć sprawdzających. Część ekspertów przekonuje, że obowiązujące od tego roku przepisy budzą wątpliwości, a fiskus chętnie wykorzystuje nowe narzędzie. Z danych wynika, że nałożono ponad 800 mandatów karnych na łączną kwotę blisko 800 tys. zł. Ponadto w pierwszym kwartale organy KAS dokonały 89 tymczasowych zajęć ruchomości.

Deweloperski Fundusz Gwarancyjny a pozycja konsumentów

Pozycja prawna i ekonomiczna konsumentów w sporach z deweloperami została wzmocniona, dzięki uruchomieniu Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego - oceniają: prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Małgorzata Ślepowrońska oraz szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta Tomasz Chróstny.

Bagaż nie doleciał lub został uszkodzony?

W związku z problemami na europejskich lotniskach tj. Londyn-Heathrow, Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK wskazują, jak postępować, gdy po przylocie okaże się, że nasz bagaż nie doleciał lub został uszkodzony. Zapoznaj się z poradami i pamiętaj o terminowej reklamacji.

Wyprzedaże, pokazy handlowe, zakupy internetowe - co się zmieni?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez rząd. Nowe przepisy mają na celu m.in. wyeliminowanie nieprawidłowości podczas wyprzedaży.

Porady urlopowe dla konsumentów

Europejskie Centrum Konsumenckie i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach wspólnej akcji #NaUrlopie - radzą, jak sprostać wakacyjnym problemom w podróży.

Nieuczciwe promocje, fałszywe opinie. Co zmienią unijne przepisy?

Unijna dyrektywa Omnibus ma ukrócić nieuczciwe promocje. Konsumenci będą też chronieni przed fałszywymi opiniami o produktach i usługach.

Zakup drewna w Lasach Państwowych - ułatwienia dla konsumentów

Lokalni mieszkańcy mają pierwszeństwo w kupnie drewna najniżej jakości w Lasach Państwowych. Nowe wytyczne Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych stanowią reakcję na wzrost cen energii oraz materiałów opałowych.

REKLAMA