REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Poczuj magię praw konsumenta
Poczuj magię praw konsumenta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Poczuj magię praw konsumenta – to hasło przedświątecznej kampanii Europejskiego Centrum Konsumenckiego. ECK wskazuje na najczęstsze problemy konsumentów związane ze świątecznymi zakupami i podróżami.

Czy Mikołaj przyjmie niechciany prezent?

Prezent kupiony online

Taki prezent możesz zwrócić bez podawania przyczyny– musisz posiadać dowód zakupu. Powiadom sprzedawcę w ciągu 14 dni i dokonaj zwrotu zgodnie z jego instrukcją! Uwaga! Istnieją wyjątki od tej reguły – prezenty których nie możesz odesłać. (Więcej: TUTAJ).

REKLAMA

REKLAMA

Prezent kupiony w sklepie stacjonarnym

Zwrot prezentu zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady. Może np. oferować wyłącznie wymianę lub zwrot środków na kartę podarunkową. Ważne, aby Mikołaj przed zakupem upewnij się, czy sklep umożliwia odstąpienie od umowy, jeżeli tak, to na jakich warunkach.

Co zrobić, gdy prezent dotrze po Świętach?

Nie odkładaj przedświątecznych zakupów na ostatnią chwilę. Jeśli mimo wyraźnych zapewnień sprzedawcy (np. „Dostarczymy przed świętami”) prezent do Ciebie nie dojedzie na czas, masz podstawę do domagania się od sprzedawcy pokrycia kosztów szkody, jaką poniosłeś/aś. Podstawą Twoich roszczeń może być nienależyte wykonanie umowy przez sprzedawcę.

UWAGA – czas wysyłki, to nie czas dostawy. Takie sformułowanie często jest używane przez sklepy, oferujące produkty z Azji. Dodatkowo sprawdź, czy sklep, w którym chcesz dokonać zakupu jest wiarygodny.

REKLAMA

Walizka z prezentami zaginie na lotnisku…

Przylatujesz na święta i okazuje się, że brakuje Twojej walizki. W środku masz prezenty dla rodziny, co robić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Przede wszystkim w biurze reklamacji bagażowych na lotnisku zgłoś brak bagażu.
  • Poproś o raport PIR.

Pracownicy na miejscu mogą już dysponują informacją, gdzie jest Twoja walizka oraz kiedy dotrze. Oczekując na bagaż, możesz kupić sobie rzeczy pierwszej potrzeby (bieliznę, środki higienicznie). A co z prezentami? Czy wiesz, że linie lotniczą nie ponoszą odpowiedzialności za wszystkie produkty znajdujące się w bagażu? Pakując się – cenne rzeczy schowaj do bagażu podróżnego. Większość przewoźników nie bierze odpowiedzialności m.in. płyny, elektronikę, biżuterię przewożone w bagażu nadawanym. Zdaniem ECK trudno jednak będzie otrzymać zwrot za prezenty, które dotrą do nas wraz z opóźnionym bagażem. Jeżeli jednak bagaż zaginie – na podstawie paragonów/faktur, możesz się domagać rekompensaty za rzeczy, które się w nim znajdowały. Górna granica odpowiedzialności to 1288 SDR (około 7665 zł – średni kurs NBP z dnia 24.11.2022).

Pamiętaj o pisemnej reklamacji – w przypadku opóźnienia bagażu masz na nią 21 dni!

Spóźnieni na Święta – co robić?

Przedświąteczny czas może skutkować opóźnieniami. Narażeni mogą być na to pasażerowie podróżujący samolotem, czy pociągiem. Pasażerowie w UE są jednakowo chronieni. Poznaj swoje prawa korzystaj z nich!

  • Opóźniony samolot. Już po dwóch godzinach możesz być uprawniony do posiłków i napojów. Jeżeli nastąpi konieczność oczekiwania na lot w nocy – przewoźnik powinien zapewnić nocleg oraz transport do hotelu i z powrotem. Jeżeli samolot spóźnia się ponad 5 godzin. Możesz zrezygnować z podróży i zażądać zmiany terminy lotu lub zwrotu pieniędzy. W określonych sytuacjach, możesz być uprawniony/a do odszkodowania od 250 do 600 euro.
  • Opóźniony pociąg – po godzinie oczekiwania możesz zażądać zwrotu za bilet lub przebukowania podróży na inny, dogodny termin. Jeżeli pociąg spóźni się o przynajmniej godzinę w miejscu docelowym – masz prawo do odszkodowania ¼ ceny biletu. Jeżeli spóźni się przynajmniej 2 godziny – możesz być uprawniony do rekompensaty wysokości 50% ceny biletu.

Święta pod palmą? Czemu nie! Co zrobić, gdy hotel lub biuro podróży zawiodą?

  • Biuro podróży podniosło cenę? Może to zrobić maksymalnie na 21 dni przed wyjazdem i z uzasadnionych powodów np. poniesienie cen paliwa, wzrost kursu waluty lub podatków. Maksymalna podwyżka nie powinna przekroczyć 8% ceny wycieczki.
  • Oferta niezgodna z umową? W basenie miała być ciepła woda, a nie można było z niego korzystać? W pokoju były karaluchy? Zgłoś to od razu – jeżeli nie zostanie to naprawione udokumentuj wszelkie nieprawidłowości za pomocą zdjęć lub filmów i wyślij pisemną reklamację! Tak samo postępuj z wynajętym zakwaterowaniem!

Uważaj na to, co przewozisz w walizce!

Jeżeli po świętach planujesz zapakować pyszności ze świątecznego stołu do bagażu rejestrowanego – przemyśl to. Jeżeli Twój bagaż opóźni się – jedzenie może się zepsuć. Linie lotnicze w Ogólnych Warunkach Przewozu często wyłączają swoją odpowiedzialność za przewóz w bagażu produktów ulegających szybkiemu zepsuciu.

Podczas świąt planujesz skorzystać ze śniegu i udać się na stok? Narty i deskę w samolocie należy przewozić jako bagaż sportowy. Czasami może się to wiązać z dodatkową opłatą.

Pomoc konsumentom

Nie możesz porozumieć się ze sprzedawcą, usługodawcą lub przewoźnikiem. Zarówno w Polsce, jak i w UE możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy organizacji konsumenckich. Upewnij się, gdzie jest zarejestrowana firma, z którą toczysz spór, wyślij reklamację – jeżeli nie dostaniesz odpowiedzi lub zostanie ona odrzucona – zgłoś się po bezpłatną pomoc!

Rozważ w te święta zrównoważone wybory!

  • Wybierasz dostawę do domu? Dostarczenie zamówienia do paczkomatu, sklepu lub wyznaczonego punktu często jest tańszą i bardziej ekologiczną alternatywą!
  • Zamówię kilka sztuk - najwyżej zwrócę! Odstąpienie od umowy może się wiązać z kosztem odesłania zakupu sprzedawcy. Jeżeli to możliwe - skorzystaj z tabeli rozmiarów. Zamawianie jednej sztuki zamiast kilku do wyboru może być tańszą i bardziej zrównoważoną alternatywą!

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
PILNE: od 19.11.2025 do 28.02.2026 r. całodobowe dyżury we wskazanych urzędach, a osoby wyznaczone do wykonywania zadań ochronny wyposażone w broń i amunicję. Weszło w życie zarządzenie premiera wprowadzające trzeci stopień alarmowy

Zarządzeniem wydanym w dniu 19 listopada 2025 r. premier Donald Tusk wprowadził trzeci stopień alarmowy CHARLIE. Obejmuje on obszary linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. i będzie obowiązywał w okresie od dnia 19 listopada 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59. Sprawdź, co poszczególne alarmy, oznaczają dla urzędów administracji publicznej i dla obywateli naszego kraju.

Przepadek psa i zakaz posiadania zwierząt. Trzeba będzie lepiej pilnować zwierząt. Sejm pracuje nad zmianami

Liczba zwierząt domowych w Polsce rośnie. W ostatnim czasie wzrosła też liczba niebezpiecznych zdarzeń z udziałem psów. Problem narasta, a Sejm pracuje nad projektem zmian, który ma szansę nieco poprawić sytuację. Co na to właściciele zwierząt?

Masz AI w telefonie? Możliwe, że służby czytają już twoje prompty. Pierwszy w historii nakaz sądowy dot. danych z ChatGPT

Czasopismo Forbes ujawniło przełomową sprawę z Maine, która zmienia sposób, w jaki myślimy o prywatności cyfrowej w erze sztucznej inteligencji. Po raz pierwszy w historii amerykańskie organy federalne uzyskały nakaz sądowy zmuszający OpenAI do wydania danych użytkownika na podstawie zapytań do ChatGPT – a szczegóły tej sprawy są absolutnie fascynujące. Co więcej, nowy raport wywiadowczy Anthropic z sierpnia 2025 roku ujawnia znacznie szerszy obraz wykorzystania systemów AI przez cyberprzestępców, tworząc niepokojący kontekst dla rosnącej roli sztucznej inteligencji zarówno w przestępczości, jak i w jej zwalczaniu.

Czy od 2026 r. trzeba będzie raportować do fiskusa transakcje firmowymi i prywatnymi kartami płatniczymi? Ministerstwo wyjaśnia

W sieci pojawiają się nieprawdziwe informacje, według których od 2026 r. urzędy skarbowe będą rzekomo otrzymywać od banków dane o płatnościach kartą przekraczających ustalony próg. Ministerstwo Finansów zdementowało te doniesienia. Wprowadzenie takich przepisów byłoby uzasadnione tylko w wybranych sytuacjach kryzysowych - powiedział PAP prof. Błażej Podgórski.

REKLAMA

Wniosek o świadczenie pielęgnacyjne. Rodzice mają problem z niejasnym terminem

Jeżeli rodzic zawnioskuje o świadczenie w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia, to gmina przyzna wsparcie począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności. Jak liczyć ten termin, gdy orzeczenie o niepełnosprawności uzyskano w postępowaniu sądowym?

Stawkę za grudzień trzeba zaktualizować. Nie każdy o tym pamięta. Pracownicy powinni sprawdzić, czy dostali należne pieniądze

Zmiany wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego najczęściej wchodzą w życie na początku roku kalendarzowego. W szczególności dotyczy to przypadków, w których są one związane z obciążeniami finansowymi. Niestety nie jest to regułą, co oznacza, że zawsze trzeba zachować czujność.

ZUS najpierw przyznał matce 800 plus, a teraz każe oddać pieniądze. Jednocześnie jednak nadal je… wypłaca. Co się dzieje? [wyrok]

Świadczenie 800 plus ma poprawić sytuację dzieci. Trafia jednak do rąk rodziców. Takie rozwiązanie jest zrozumiałe i uzasadnione, ale okazuje się, że może również być źródłem wielu problemów. I nie chodzi o to, że rodzice się nie dogadują między sobą. Również ZUS czasami zmienia zdanie.

Seniorze nie daj się nabrać: uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym

Seniorze nie daj się nabrać. Uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym. Nieuczciwe praktyki sprzedażowe wobec osób starszych to problem, który od lat powraca w różnych formach: od agresywnej sprzedaży door-to-door po natarczywe telefony i pozornie bezpłatne pokazy. Zmienili się sprzedawcy, technologie i kanały kontaktu, ale mechanizm oszustwa pozostał ten sam: wywołać emocje, zaskoczyć, zmusić do szybkiej decyzji. Podpowiadamy jak reagować, co robić i co mówić.

REKLAMA

USA mówią STOP prawom autorskim dla AI. Ten wyrok zmienia zasady gry

Amerykański sąd apelacyjny definitywnie odrzucił prawa autorskie dla obrazu stworzonego przez sztuczną inteligencję, podtrzymując zasadę, że autorem może być tylko człowiek. Ten głośny wyrok – już viralowy w branży technologicznej – otwiera nowy front w globalnej debacie o AI, własności intelektualnej i przyszłości kreatywności w erze generatywnych modeli.

Czy ciężko jest wybrać dobrego prawnika?

Wszyscy wiemy, że prawnik może być niezbędny – przy zakładaniu firmy, sporach z kontrahentem czy problemach z pracownikami. Ale kiedy rzeczywiście sięgamy po telefon, żeby umówić konsultację, nagle ogarnia nas strach. Który wybrać? Jak poznać, że jest kompetentny? Czy nie przepłacę? A może w ogóle da się jakoś bez niego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA