REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość

Zmiana stylu życia, aby być bardziej eko i zero waste, to nie tylko próba ograniczenia ilości odpadów i plastiku w gospodarstwie domowym, dbanie o jakość jedzenia i używanych kosmetyków, lecz także troska o środowisko naturalne jako całość.

Niekorzystne zmiany w zakresie Wiążących Informacji Stawkowych

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców krytycznie odniósł się do zmian zaproponowanych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe dotyczących Wiążących Informacji Stawkowych (WIS) – numer projektu w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów – UD118.

Dotacje dla firm w konkursie „Szybka ścieżka – koronawirusy"

Do niedawna badania prowadzone w laboratoriach mogły wydawać się mało interesujące i abstrakcyjne. Teraz, w wyścigu za skutecznymi sposobami walki z pandemią, szczególnie doceniamy znaczenie i praktyczny wymiar nauki. Fundusze Europejskie wspierają prowadzenie badań także w tym obszarze. Na projekty związane z diagnostyką SARS-CoV-2 oraz przeciwdziałaniem pandemii przeznaczono 200 mln złotych.

Dotacje dla przedsiębiorców, którzy ucierpieli wskutek pandemii COVID-19

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego uruchomione zostaną dodatkowe środki z przeznaczeniem na pomoc przedsiębiorcom oraz wsparcie dla jednostek ochrony zdrowia. Unijne pieniądze pozwolą rozszerzyć Zachodniopomorski Pakiet Antykryzysowy o kolejne narzędzia, które pomagają w przeciwdziałaniu oraz minimalizowaniu skutków pandemii COVID-19 na Pomorzu Zachodnim.

REKLAMA

5 sposobów na utrzymanie firmy w kryzysie

Lockdown, globalna pandemia oraz niepewna sytuacja gospodarcza wymogły na wielu firmach zmianę modelu działania. Niektóre firmy zostały sparaliżowane przez COVID-19, ale nie wszystkie. Odpowiednie wykorzystanie już wcześniej istniejących trendów i korzystanie z narzędzi zapewniających ciągłość działania oraz płynność finansową to klucz do sukcesu w trudnych czasach. Oto 5 trendów, dzięki którym firmy zyskują w kryzysie.

Program gwarancji faktoringowych w tarczy antykryzysowej

Bank Gospodarstwa Krajowego – wspólnie z faktorami, czyli bankami i firmami udzielającymi faktoringu – wprowadza ofertę gwarancji faktoringowych. Program jest unikatowy na skalę Unii Europejskiej. Z programu gwarancji faktoringowych przedsiębiorcy mogą korzystać do końca 2020 r.

Prawo holdingowe należy uzupełnić zmianami w prawie pracy [OPINIA]

W formie organizacji wielopodmiotowych (grup spółek) w zdecydowanej większości działają pracodawcy, co skutkuje tym, że w niektórych obszarach indywidualnego i zbiorowego prawa pracy zachwiany zostaje tradycyjny model funkcjonowania podmiotów prawa pracy, a to może niekorzystnie wpływać na interesy pracodawców, pracowników i ich przedstawicieli.

Zakupy pracownika w imieniu pracodawcy a sprzedaż premiowa – rozliczenie PIT

Jeżeli w ramach akcji marketingowej nagrodę otrzymuje osoba dokonująca w imieniu swojego pracodawcy określonego poziomu zakupów, powstały po jej stronie przychód nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). W przypadku bowiem gdy dodatkowe świadczenie uzyskuje osoba dokonująca zakupów na rachunek osoby trzeciej, nie mamy do czynienia ze sprzedażą premiową.

REKLAMA

Czy IT uratuje polską gospodarkę?

Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że pandemia koronawirusa spowodowała ograniczenia aktywności ponad 3 mld ludzi na świecie. Instytut szacuje, że światowa konsumpcja spadnie o 33 proc., a każdy miesiąc ograniczeń w działalności firm to spadek globalnego PKB o 2 punkty proc. Sposobem na funkcjonowanie przedsiębiorstw w czasach ograniczonych możliwości kontaktu z kontrahentami jest digitalizacja. Pandemia znacząco przyspieszyła procesy technologicznie w firmach. Ponadto sektor IT, który już przed pandemią generował 8 proc. PKB dziś może być jeszcze silniejszym motorem napędowym polskiej gospodarki.

Druga fala to nawet 150 mld zł straty w gospodarce [KOMENTARZ]

Wprowadzenie na jesień lockdownu takiego jak wiosną jest mało prawdopodobne. Jednak eksperci nie wykluczają powtórzenia scenariusza sprzed kilku miesięcy, jeśli gwałtownie wzrośnie liczba zachorowań. Możliwe są za to obostrzenia lokalne i w wybranych branżach.

Holistyczny outsourcing - co to takiego?

W ostatnim czasie obserwujemy coraz większą popularność tzw. managed services, czyli modelu holistycznego outsourcingu. Najczęściej dotyczy on procesów IT. Dlaczego? Aby były maksymalnie zoptymalizowane, wymagają eksperckiej wiedzy oraz zaawansowanej infrastruktury.

Czy to koniec Ministerstwa Cyfryzacji? [OPINIA]

Gdyby przy okazji zbliżającej się rekonstrukcji rządu miało zniknąć Ministerstwo Cyfryzacji, byłby to przysłowiowy „strzał w stopę” władzy wykonawczej. Podział jego kompetencji pomiędzy inne resorty spowodowałby ugrzęźnięcie procesu cyfryzacji Polski. Zresztą właśnie by ten proces przyspieszyć, Ministerstwo Cyfryzacji w ogóle zostało powołane.

5 najczęstszych błędów popełnianych podczas rejestracji spółki z o.o.

Osoby, które pierwszy raz zakładają własną firmę, często decydują się na formę jednoosobowej działalności gospodarczej. Z czasem może się okazać, że firma się rozrasta, a korzystniejszym rozwiązaniem byłaby spółka. Przekształcenie jdg w spółkę jest możliwe, ale trzeba pamiętać o tym, że błędy w rejestracji nowego podmiotu mogą być kosztowne. Eksperci podpowiadają, jak ich uniknąć.

Wsparcie na START. Będą kolejne dotacje na założenie firmy

Już wkrótce ruszają kolejne konkursy dla osób, które chcą założyć własną działalność gospodarczą. Na stworzenie firmy będzie można otrzymać dotację w wysokości 60 tyś. zł.

Weź udział w warsztatach zrównoważonego rozwoju dla MŚP. Trwają zapisy

Uczestnicy spotkań poszerzą i uporządkują wiedzę na temat odpowiedzialnego biznesu, dowiedzą się, jak strategia CSR może stać się źródłem innowacji w firmie, a także otrzymają indywidualne wskazówki i przećwiczą praktyczne narzędzia do stosowania w biznesie na co dzień.

Dni Otwarte Funduszy Europejskich. Zgarnij nawet 5 000 zł

Dni Otwarte Funduszy Europejskich to ogólnopolska akcja, której celem jest pokazanie, jak wiele zmienia się w naszym kraju, wokół nas, w naszym codziennym życiu dzięki Funduszom Unii Europejskiej. Akcja trwa już od siedmiu lat, a tegoroczna edycja jest wyjątkowa, bo w całości odbywa się on-line.

Szkolenie pracowników jako niezbędny element wdrożenia Compliance w JST

Niezbędne są szkolenia dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego. Zaczynając od marszałków, starostów, wójtów, burmistrzów, prezydentów, radnych, poprzez wiceprezydentów, dyrektorów, a kończąc na szeregowych pracownikach.

300 dużych firm otrzyma pieniądze z pomocy publicznej

Do końca roku 300 przedsiębiorstw otrzyma środki płynnościowe i pożyczki preferencyjne, które pozwolą firmom zrekompensować część szkód wynikających z zamrożenia gospodarki.

Inflacja maleje, ale zbyt wolno

Według najnowszego szybkiego szacunku GUS sierpniowa inflacja w Polsce wyniosła 2,9 proc. r/r wobec 3,0 proc. w lipcu. Ten minimalny spadek nie zmieni jednak odczuć konsumentów, według których wzrost cen jest nadal znaczący. Inflacja w Polsce pozostaje wciąż dużo większa niż w większości krajów UE, w których ceny spadają lub pozostają stabilne.

Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć?

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw. Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna metoda optymalizacji podatkowej; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Automatyzacja w biznesie - jak zacząć, co robić

Epidemia koronawirusa przyśpieszyła decyzje wielu firm o przeprowadzeniu biznesu przez proces cyfrowej transformacji i zautomatyzowaniu przepływu pracy. Pytanie brzmi od czego zacząć, a największym wyzwaniem jest to, jak to zrobić poprawnie. Ogrom możliwości i rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku może przyprawić o ból głowy. Decyzja o wyborze strategii i narzędzia to jedna z najtrudniejszych decyzji. Dlatego specjaliści z Qalcwise.com, producenta platformy SaaS do budowy aplikacji biznesowych bez programowania, przygotowali przewodnik, który krok po kroku pomoże przygotować firmę do automatyzacji procesów biznesowych.

Wellbeing: pracodawcy nie zdali jeszcze egzaminu z pandemii

Przedsiębiorcy niedostatecznie odrobili lekcję, jaką była dla rynku pandemia. 3,3 na 5 – to ocena jaką pracownicy wystawili swoim firmom za działania w obszarze zdrowia i samopoczucia. Zmieniły się też oczekiwania zatrudnionych - w nowej rzeczywistości pracujący stawiają przede wszystkim na elastyczne podejście do czasu i miejsca wykonywania pracy oraz usługi medyczne.

Estoński CIT a zasada przedawniania zobowiązań podatkowych

W zależności od tego, co podatnik zrobi z zyskiem, okres przedawnienia zobowiązań podatkowych skróci się lub przeciwnie ‒ wydłuży. Co więcej, może ono nawet nigdy nie nastąpić. Taki może być skutek nowych przepisów o tzw. estońskim CIT, czyli ryczałcie od dochodów spółek kapitałowych. Projekt zakłada bowiem nie tylko nowe zasady rozliczania się z fiskusem przez firmy o przychodzie nieprzekraczającym 50 mln zł, lecz także specyficzną zasadę przedawniania zobowiązań podatkowych.

Maluch plus - przedłużony termin na składanie wniosków przez firmy

Można jeszcze składać wnioski w ramach programu "Maluch plus". To bezzwrotna dotacja dla firm, jeżeli przez 5 lat utrzymają 60% obsadzenia miejsc w placówce.

Duże firmy wspierają startupy

Przedsiębiorstwa coraz częściej otwierają się na pozyskiwanie innowacji z zewnątrz i rozwijają know-how w zakresie współpracy ze startupami. Dzięki temu młode innowacyjne przedsiębiorstwa otrzymują wsparcie mentoringowe, eksperckie oraz finansowe.

Brak pracowników może być zjawiskiem długofalowym

Pracodawcy starają się przechować pracowników, zdając sobie sprawę, że systemowe problemy polskiego rynku pracy nie zniknęły i brak siły roboczej jest i będzie zjawiskiem długookresowym

Podatek cukrowy uderzy w rodzimych przedsiębiorców

Podatek cukrowy uderzy przede wszystkim w rodzimych przedsiębiorców, produkujących wytwory naszego przemysłu rolno-spożywczego, np. soki - ocenił polityk Konfederacji, były poseł Jacek Wilk na konferencji w Sejmie.

Zmiany w split payment - zwrot środków z rachunku VAT w ciągu trzech dni

Rząd przygotował zmiany w mechanizmie podzielonej płatności (split payment). Zgodnie z propozycją zwrot środków zgromadzonych na rachunku VAT będzie odbywał się w ciągu trzech dni zamiast dotychczasowych 25.

Nawet 210 tyś, dotacji dla małej firmy na bezpieczeństwo pracy

Tylko do końca sierpnia firmy mogą składać wnioski o dofinansowanie projektów, które poprawią bezpieczeństwo pracy i zmniejszą niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy. Łącznie na ten cel przeznaczono 50 mln zł, które trafią do pracodawców.

Chmura utrzyma ciągłość działania w firmie

W czasie pandemii technologie chmurowe pozwoliły firmom zachować ciągłość działania i utrzymać się na rynku. Koronawirus pokazał im, jak bardzo potrzebują chmury, i może stać się katalizatorem do jej wdrażania na szeroką skalę. Biznes w Polsce wciąż ma jednak opory przed inwestowaniem w chmurę.

Podatek cukrowy wejdzie w życie od stycznia 2021 r.

Prezydent podpisał ustawę o tzw. opłacie cukrowej. Ustawa wprowadza zmiany w różnych przepisach w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, m.in. opłatę cukrową i związaną ze sprzedażą napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml tzw. małpki.

Firmy mocniejsze w walce z koronawirusem

Pół roku temu pandemia koronawirusa zaskoczyła cały świat. Od tego czasu każda branża próbuje odnaleźć się w nowej sytuacji, starając się utrzymać na rynku, a wręcz wymyślając nowe aktywności, które wzmocnią jej pozycję i utrzymają miejsca pracy. Wiele przedsiębiorstw wykorzystało ten czas na dogłębną analizę, efektywniejszą i na nowo zaplanowaną pracę czy dostosowanie się do aktualnych standardów sanitarnych i zmianę profilu działalności.

Będą zmiany dla właścicieli kin

Po interwencji Rzecznika MŚP Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiedziało korzystne zmiany dla przedsiębiorców prowadzących kina w zakresie ciążących na nich obowiązków sprawozdawczych

150 mln zł unijnych funduszy w konkursie „Wdrażanie innowacji przez MŚP”

Rozpoczął się właśnie nabór w konkursie „Wdrażanie innowacji przez MŚP”, skierowanego do firm ze wschodniej Polski. Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy, którzy wezmą w nim udział, zawalczą o nawet 20 mln zł dofinansowania ze środków unijnych na inwestycje związane z wprowadzaniem w firmie innowacyjnych produktów lub procesów technologicznych. Oprócz wsparcia finansowego przedsiębiorca może otrzymać także pomoc w dostosowaniu pozostałych procesów zachodzących w firmie do funkcjonowania w sytuacji epidemiologicznej. Warunkiem udziału w programie jest przynależność firmy do ponadregionalnego powiązania kooperacyjnego, np. klastra lub izby gospodarczej, obejmującego przedsiębiorstwa z co najmniej dwóch województw.

Firma za granicą – niższe podatki, prostsze prawo

Współcześnie liczne grono polskich przedsiębiorców decyduje się na przeniesienie swojej działalności gospodarczej pod skrzydła innego kraju. Czynią tak przede wszystkim dlatego, że mają nadzieje na osiągnięcie tam większego zysku. Czy rzeczywiście przeniesienie firmy za granicę jest opłacalne? Wiele przesłanek wskazuje na to, że tak jest w istocie (pamiętać jednak należy, że zależy to od wybranego państwa). Oto najważniejsze, przekładające się na wyższe zarobki korzyści, jakie płyną z „przeprowadzki” biznesu za granicę.

Optymalizacja kosztów zatrudnienia – jak przetrwać w kryzysie

Działania skoncentrowane na obniżeniu wydatków związanych z powierzeniem pracy są uznawane za optymalizację kosztów zatrudnienia. Ma to szczególne znaczenie w czasie kryzysu, kiedy podmioty zatrudniające poszukują rozwiązań, które pozwolą im przetrwać w trudniejszej biznesowo rzeczywistości. Towarzyszy temu przede wszystkim wybór najkorzystniejszej formy współpracy lub jej zmiana, ale też możliwość czasowego ograniczenia uprawnień osób już zatrudnionych (m.in. przez zawieszenie przepisów wewnątrzzakładowych) czy korzystania z pracowników obcych (najczęściej w ramach pracy tymczasowej lub outsourcingu).

Dobrostan pracowników w czasie pandemii - czym jest wellbeing?

Pandemia koronawirusa zmieniła rynek pracy, a w zasadzie stała się papierkiem lakmusowym dla pracodawców, zwłaszcza tych, który deklarowali realizację strategii wellbeing w firmie. Bo niezależnie od sytuacji rynkowej oraz tego, czy aktualnie funkcjonujemy w „erze pracownika” czy też „erze pracodawcy”, pracownicy to podstawowy kapitał każdej firmy. Dlatego trzeba dbać o ich samopoczucie, czyli dobrostan.

Rynek pracy w czasie epidemii to rynek pracownika czy pracodawcy?

Jak koronawirus wpłynął na rynek pracy w Polsce? Mamy do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Wydaje się, że obie te skrajności funkcjonują jednocześnie, a wszystko zależy od konkretnej branży.

Ewidencja zdarzeń gospodarczych dla celów IP Box jednak nie na bieżąco – korzystny wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wydał korzystny dla podatników wyrok w sprawie ulgi IP Box. Zgodnie ze stanowiskiem sądu, przepisy ustaw podatkowych w zakresie, w jakim odnoszą się do omawianej preferencji, nie nakładają na podatników obowiązku bieżącego prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych dla celów IP Box.

Oddech na rynku pracy. Firmy szukają pracowników

Jest światełko w tunelu. Poprawia się sytuacja na rynku pracy, niemal co piąta firma planuje zwiększyć zatrudnienie - wynika z najnowszej edycji badania „KoronaBilans MŚP”. W poprzedniej edycji badania takie deklaracje składało 14,8 proc. firm.

COVID-19 wyhamował rynek pracy w II kwartale

Rynek pracy dotkliwie odczuł skutki wprowadzonych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa, ale pracodawcy stosunkowo szybko przystosowali się do nowych warunków, co powinno skutkować stopniowym odbiciem w kolejnych miesiącach. Czy tak się stanie?

Nowe technologie podniosą komfort życia. Rusza kolejna edycja konkursu e-Pionier

e-Pionier to konkurs, który łączy naukowców i przedsiębiorców z jednostkami samorządowymi oraz instytucjami publicznymi, aby wspólnie odpowiadali na zidentyfikowane wcześniej problemy, istotne dla lokalnych społeczności czy wybranych grup społecznych.

Wypowiedzenie umowy o pracę pracownikowi pracującemu zdalnie - forma, procedura, złożenie

Praca zdalna funkcjonowała w naszej praktyce gospodarczej już od dłuższego czasu, często nieformalnie, bez określonej ustawą formy telepracy /art. 67(5) Ustawy Kodeks pracy/, ale z początkiem marca 2020 r. zyskała jednak zupełnie inny, zdecydowanie bardziej masowy charakter. Zmagania z pandemią Covid-19 spowodowały, że w wielu miejscach pracy, w przypadku pracowników biurowych, telepraca stała się powszechnym zjawiskiem. Przepisy tzw. tarcz antykryzysowych umożliwiły pracodawcy wprowadzenie formalnie trybu pracy zdalnej. Pracownik w trybie pracy na odległość może pojawiać się w biurze – siedzibie pracodawcy regularnie (np. raz, dwa razy w tygodniu), ale może też tygodniami świadczyć pracę z domu. Pojawia się zatem pytanie - w jakiej formie należy wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi świadczącemu pracę zdalnie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Z różnych powodów nie zawsze będzie możliwe wezwanie pracownika do stawienia się w siedzibie pracodawcy i wręczenie mu dokumentu w trakcie bezpośredniego spotkania (mimo, że przepisy tzw. tarcz antykryzysowych dopuszczają taką możliwość). Jak zatem można ten proces przeprowadzić?

Jest sprzeciw przeciwko ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych

Ministerstwo Sprawiedliwości wraca do propozycji, aby odpowiedzialność zbiorowa była stosowana wobec dużych firm, zatrudniających ponad 250 pracowników. Nałoży ona na przedsiębiorcę obowiązek zapobiegania popełnianiu przestępstw przez pracowników i współpracowników firmy.

Subwencja z Tarczy Finansowej PFR - jak obliczyć wartość referencyjną zatrudnienia

Minister Rozwoju udzielił 14 sierpnia 2020 r. wyjaśnień odnośnie sposobu obliczana wartości referencyjnej zatrudnienia dla ustalenia statusu mikro, małego i średniego przedsiębiorcy dla potrzeb przyznania subwencji finansowej z programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm.

Start-upowy powinien być pomysł, firma niekoniecznie

Od lat z sukcesem działają na rynku, a swoją przygodę z własnym biznesem zaczynali na długo przed tym, zanim słowo start-up weszło do powszechnego użytku. Przedsiębiorcy z branży marketingowej czy IT często nie wiedzą, że oni także mogą pozyskać środki venture capital od inwestora.

Software house’y zaczynają kodować dla siebie

Coraz więcej software house’ów zaczyna tworzyć własne produkty lub usługi, dywersyfikując tym samym działalność i zyskując nowe źródło dochodów. Dzięki pomocy inwestorów venture capital otrzymują profesjonalną pomoc w całym procesie tworzenia i sprzedaży programu czy aplikacji. W rezultacie często wsparcie to okazuje się równie wartościowe co finansowanie, które może wynieść w początkowych etapach nawet milion złotych.

Koronawirus to współczesna wojna światowa

Tu i teraz zostaliśmy jako cały świat dotknięci epidemią i nie możemy się od niej wyabstrahować. Jesteśmy częścią rozwoju wydarzeń, można powiedzieć okrętem na wzburzonych falach, które jednocześnie nie do końca wiadomo, w jaki sposób i w którym kierunku nas poprowadzą. Ale jednocześnie możemy powiedzieć, że jest to swojego rodzaju punkt zwrotny w gospodarczej historii świata.

Firmy przyśpieszają cyfryzację i przenoszą biznes do internetu

Koronawirus sprawił, że firmy chcąc utrzymać się na rynku zaczeły szukać nowych możliwości funcjonowania. Te, które zareagowały szybko i przeniosły handel do sieci na pandemii mogą tylko zyskać.

Przedsiębiorcy z dystansem do ESG

Zagadnienia ESG, czyli dotyczące ochrony środowiska, działalności społecznej i ładu korporacyjnego, mają dla 45 proc. polskich dyrektorów finansowych umiarkowany, a w przypadku 29 proc. mały wpływ na wynik działalności ich przedsiębiorstw. Już dziś wiadomo, że o łatwym dostępie do rynków kapitałowych będzie decydować podejście firmy do odpowiedzialności społecznej oraz ochrony środowiska.

REKLAMA