REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej ogranicza prawo podatników do interpretacji? Prawnicy biją na alarm

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej ogranicza prawo podatników do interpretacji?
Prawnicy biją na alarm
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy to już niebezpieczna praktyka Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej? Coraz częściej dochodzi do odmowy wydania interpretacji podatkowych, do czego wykorzystywana jest opinia Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zdaniem prawników sytuacja jest o tyle patowa, że samej opinii nie da się zaskarżyć. Sądy, choć często uznają wiążący charakter opinii Szefa KAS, pozostawiają furtkę do kontroli takiej opinii, ale dopiero na etapie postępowania sądowego.

rozwiń >

Organy coraz częściej sięgają po przepisy umożliwiające Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wystąpienie o opinię Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), aby odmówić wydawania interpretacji indywidualnych. Według publicznie dostępnych informacji w pierwszym półroczu 2023 roku Krajowa Informacja Skarbowa wydała 11,8 tys. interpretacji podatkowych ale aż 2,7 tys. postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia oraz 1,2 tys. odmów wydania interpretacji - wskazuje Robert Nogacki, radca prawny z Kancelaria Prawna Skarbiec i dodaje, że sprawa jest niepokojąca również dlatego, że sądy uznają wiążący charakter opinii Szefa KAS. Do tego samej opinii nie da się zaskarżyć. Mechanizm ten pozbawia podatników pewności prawa i możliwości uzyskania jednoznacznych wyjaśnień dotyczących ich sytuacji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zauważa prawnik, z drugiej strony w orzecznictwie przedstawiany jest także pogląd, na razie mniej popularny, zgodnie z którym taka opinia nie ma wiążącego charakteru. Jednocześnie zdaniem sądów związanie organu wydającego interpretacyjnego, nie przekłada się na takie związanie sądu. Innymi słowy, sąd w konkretnej sprawie, musi dokonać kontroli także opinii Szefa KAS.

Główna linia orzecznicza

Robert Nogacki podkreśla, NSA w wyroku z 10.10.2023 r., III FSK 3236/21 wskazał, że wiążący charakter opinii Szefa KAS można wyprowadzić „z wykładni systemowej wewnętrznej i wykładni celowościowej." W dalszej części argumentował, że „ustawodawca jednoznacznie wyłącza konkurencyjność postępowań o wydanie opinii zabezpieczającej i wydanie interpretacji, zakazując wydania interpretacji w art. 14b § 5b O.p. i uchylając ochronę wynikającą z interpretacji, jeżeli zdarzenie przyszłe lub stan faktyczny przedstawiony przez zainteresowanego stanowi element czynności, o której mowa w art. 119a O.p. (art. 14na § 1 pkt 1 O.p.)."

Według tego stanowiska – zauważa prawnik - skoro właściwym postępowaniem do zabezpieczenia się przed zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania jest opinia zabezpieczająca, to jeśli Szef KAS uznał, że w sprawie występuje uzasadnione przypuszczenie co do unikania opodatkowania, to podatnik powinien właśnie o taką opinię wystąpić, a nie o interpretację indywidualną.

REKLAMA

Alternatywne podejście

Odmienne stanowisko przedstawił NSA w wyroku z dnia 13.12.2023 r., II FSK 1065/22, uznając że opinia Szefa KAS nie ma charakteru wiążącego dla Dyrektora KIS. Wyjaśniono także, iż wskazywanie na odrębność postępowania interpretacyjnego oraz postępowania w przedmiocie wydania opinii zabezpieczającej, prowadzi do sytuacji, w której ochrona osoby wnioskującej o interpretacje indywidualną nie jest wystarczająca – tłumaczy radca prawny. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd zauważył, że „całkowicie nieporównywalne są koszty związane ze złożeniem wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej (20 000 zł - art. 119zc § 1 Ordynacji podatkowej) oraz zakres danych, do podania których zobowiązany jest wnioskodawca (art. 119x § 1 Ordynacji podatkowej) w zestawieniu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej."

Konsekwencje praktyczne rozbieżności w orzecznictwie

Jak wskazuje  Robert Nogacki, analiza dwóch wskazanych powyżej wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego ujawnia istotne rozbieżności w kilku kluczowych obszarach.

Charakter prawny opinii Szefa KAS

Fundamentalna różnica dotyczy charakteru prawnego opinii wydawanej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Według wyroku II FSK 1065/22, opinia ta nie ma charakteru wiążącego ani dla Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ani dla sądów administracyjnych. Natomiast w wyroku III FSK 3236/21 sąd uznał, że mimo braku jednoznacznej wypowiedzi ustawodawcy, wiążący charakter opinii można wyprowadzić z wykładni systemowej i celowościowej przepisów.

Wymogi dotyczące uzasadnienia

Według wyroku II FSK 1065/22 samo powołanie się na opinię Szefa KAS nie jest wystarczające - organ musi samodzielnie wykazać przesłanki odmowy. Natomiast w świetle wyroku III FSK 3236/21 wystarczające jest odwołanie się w uzasadnieniu do treści opinii Szefa KAS.

Kluczowy dla podatników aspekt kontroli sądowej

Na szczególną uwagę zasługuje kwestia zakresu kontroli sądowej postanowień o odmowie wydania interpretacji. NSA w wyroku II FSK 1065/22 jednoznacznie wskazał, że sąd administracyjny ma obowiązek przeprowadzenia pełnej merytorycznej kontroli przesłanek odmowy wydania interpretacji. Kontrola ta nie może ograniczać się do formalnego sprawdzenia istnienia opinii Szefa KAS – zwraca uwagę prawnik. 

Oznacza to, że sąd musi zbadać, czy rzeczywiście zaistniały podstawy do uznania, że w sprawie występuje "uzasadnione przypuszczenie" możliwości zastosowania art. 119a Ordynacji podatkowej. Co istotne, kontrola sądowa musi obejmować argumentację merytoryczną organu co do kwalifikacji czynności opisanych we wniosku jako potencjalnie służących unikaniu opodatkowania.

Takie stanowisko ma fundamentalne znaczenie dla ochrony praw podatników. Przeciwne podejście, ograniczające kontrolę sądową tylko do aspektów formalnych i opierające się wyłącznie na istnieniu opinii Szefa KAS, czyniłoby tę kontrolę iluzoryczną.

Na co także należy zwrócić uwagę możliwe jest przyjęcie wykładni przepisów, której wynik będzie sprowadzał się do tego, że DKIS jest związany opinią, natomiast sąd administracyjny już nie. Wynika to wprost z wyroku II FSK 1065/22: „niezależnie bowiem od tego czy uznać, że organ uprawniony do wydania interpretacji wydając na podstawie art. 14b § 5b pkt 1 Ordynacji podatkowej postanowienie odmowne, jest związany opinią Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, czy przyjmując za prawidłowy pogląd przeciwny, sąd administracyjny rozpatrujący skargę na takie postanowienie jest zobowiązany do dokonania pełnej merytorycznej oceny, czy w sprawie zaistniały przesłanki określone w tym przepisie uzasadniające wydanie takiego postanowienia, czy też nie”. 

W takim ujęciu DKIS byłby związany opinią Szefa KAS, natomiast sąd administracyjny ma obowiązek dokonać jej kontroli. W pewnym uproszczeniu, ewentualne błędy Szefa KAS mogą przekładać się na uchylenie przez sąd postanowienia DKIS. 

Ten ostatni pogląd jest obecnie wyrażany w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. wyrok WSA w Olsztynie, I SA/Ol 384/24, wyrok WSA w Rzeszowie, I SA/Rz 543/24. Sądy także uchylają takie odmowy wydania interpretacji oparte na takich opiniach Szefa KAS, np. wyrok WSA w Kielcach, I SA/Ke 419/24.

Praktyczne konsekwencje rozbieżności dla podatników

W opinii Roberta Nogackiego, w obecnej sytuacji podatnicy stają przed poważnym dylematem. Muszą wybierać między kosztowną opinią zabezpieczającą (20 000 zł) a wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, co wiąże z ryzykiem odmowy jej wydania. Pozytywną informacją jest jednak to, że zgodnie z najnowszym orzecznictwem nawet przyjęcie za prawidłowe poglądu o wiążącym charakterze opinii Szefa KAS, nie skutkuje brakiem możliwości jej kontroli przez sąd administracyjny. 

Istotnym aspektem jest również kwestia przesłanek odmowy wydania interpretacji. Dla zastosowania art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej wystarczające jest samo wystąpienie "uzasadnionego przypuszczenia" możliwości zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Oznacza to, że Szef KAS nie musi aż tak skrupulatnie badać, czy z opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego wynika jednoznacznie możliwość zastosowania klauzuli GAAR. Wystarczające jest bowiem jedynie uzasadnione przypuszczenie, co może przełożyć się na to, że w wielu sprawach klauzula nie mogłaby być zastosowana, a podatnik wciąż nie będzie mógł uzyskać ochrony prawnej wynikającej z uzyskanej interpretacji indywidualnej. 

W praktyce organ może odmówić wydania interpretacji już na podstawie wstępnej analizy przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, o ile dostrzeże w nim elementy potencjalnie wskazujące na sztuczność działania lub możliwość osiągnięcia korzyści podatkowej sprzecznej z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej.

Na marginesie warto dodać jedną istotną kwestię, a mianowicie w przypadku ewentualnego postępowania z zastosowaniem art. 119a Ordynacji podatkowej, na podstawie art. 14na Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna nie ma waloru ochronnego. Nawet uzyskanie pozytywnej dla wnioskodawcy interpretacji nie chroni przed postepowaniem klauzulowym i w konsekwencji określeniem wysokości zobowiązania podatkowego z pominięciem tzw. czynności abuzywnych, czyli niedozwolonych z perspektywy art. 119a. 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

Nie złożyłeś tego oświadczenia? Nie dostaniesz pieniędzy przed świętami. Ten problem dotyczy wielu pracowników

By korzystać ze swoich praw, trzeba znać zasady, które je regulują. Tymczasem w przypadku najbardziej powszechnych świadczeń, które przysługują pracownikom od wielu lat, nie tylko łatwo o błędy, ale wiele mitów, które wokół nich narosły, stało się z upływem lat niemal obowiązującym prawem.

Masowe oszustwo na ZUS. Na to każdy się może nabrać. Takiego przekrętu jeszcze nie było!

Metoda na wnuczka, na policjanta jest już passé? Teraz „w modzie” są oszustwa na urzędników. Jakiś czas temu oszuści podszyli się pod skarbówkę. Tym razem próbują złowić ofiary na ZUS. Metoda może się okazać wyjątkowo skuteczna, bo przestępcy wykorzystują prawdziwe personalia pracowników Zakładu.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego z nowego programu "NaszEauto". Jak zyskać nawet 40 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego w 2025 roku?

W 2025 roku polski rynek elektromobilności wchodzi w nową fazę dynamicznego rozwoju, a kluczowym impulsem jest uruchomienie programu "NaszEauto". Kontynuując i rozszerzając ideę "Mojego Elektryka", nowa inicjatywa, finansowana ze środków KPO, ma na celu znaczące zwiększenie liczby pojazdów zeroemisyjnych na polskich drogach. Maksymalna kwota dofinansowania może wynieść aż 40 000 zł! Oto szczegóły.

Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop? Tak! Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Rozwód przed kierownikiem USC a nie w sądzie. Będą dwa etapy. Ale to nowe prawo nie dla wszystkich chętnych

Rada Ministrów przyjęła 12 listopada 2025 r. projekt ustawy o zmianie Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz niektórych innych ustaw, wprowadzający do polskiego systemu prawnego możliwość pozasądowego rozwiązania małżeństwa. Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości przewiduje, że rozwód będzie możliwy na podstawie zgodnych oświadczeń małżonków składanych przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Nowe przepisy (jeżeli uchwali je Sejm i Senat a Prezydent podpisze) mają wejść w życie po upływie 12 miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA